Moxa-therapie, wat zijn jouw ervaringen?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Belle, 11 jul 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Belle

Belle Fanatiek lid

7 nov 2005
    1.380
    1
    0
    Verpleegkundige, columniste
    Amsterdam
    Hallo allemaal,

Op aanraden van mijn verloskundige begin ik vandaag met moxa-therapie. Ik hoop dat ons dwarsliggertje nog in hoofdligging wil draaien. Het is kort dag, maar omdat ik ruim voldoende vruchtwater heb en omdat mijn boefje nog van geen kant is ingedaald gaf mijn verloskundige het nog een goede kans van slagen.

Voor eind volgende week heb ik een afspraak staan om een uitwendige versie te proberen, maar ik hoop natuurlijk dat dat niet nodig is.

Wie van jullie heeft ook moxa-therapie toegepast om een eigenwijs kind te laten draaien? En hoe ging dat bij jou? Hoe lang duurde het voordat je kind goed ging liggen? En voelde je het kind draaien of niet? Of bleef het ook na twee weken gewoon in stuit of dwars liggen?

Alle ervaringen zijn welkom. Alvast bedankt!

Belle, mama van een heel eigenwijs boefje.

2. pinguin72

pinguin72 VIP lid

7 jan 2006
    7.832
    1
    38
    Mijn schoonzusje had ook een eigenwijsje :)
    En uiteindelijk middels Moxa en haptonomie is ze in week 36 ofzo gedraaid.

Voor de rest heb ik geen antwoord op je vragen, alleen dus dat het wel succesvol kan zijn!

3. Erikaatje

Erikaatje Actief lid

20 sep 2008
    425
    0
    0
    Ik lees ook mee samen met mijn dwarsligger!

Vroeg me ook af of je de baby dan in een korte tijd voelt draaien of dat hij dat stukje bij beetje doet, dus in bijv een paar dagen.

4. Belle

Belle Fanatiek lid

7 nov 2005
    1.380
    1
    0
    Amsterdam
    Pfffft... Ik kan er tot nu toe nog weinig over zeggen, behalve dat mijn kind vannacht nog onrustiger was dan anders. Ik merkte tijdens de behandeling al dat hij heel druk werd, en vannacht om half twee ben ik maar uit bed gegaan om te douchen, omdat ik toch niet meer kon slapen met dat gedraai, gewriemel en gebonk in mijn buik.

Laten we hopen dat dit de warming-up is om snel naar hoofdligging te draaien. :D

Misschien kennen andere moxa-gebruikers dit?

Belle, duikt er zo nog maar eens in. Op hoop van zegen...

5. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Lieve Belle,

Volgens mij is dat wel een goed teken hoor... zeker omdat de onderzoeksresultaten daar ook over spreken. Hieronder een stukje daaruit:

Onderzoek gepubliceerd in de JAMA in 1998.
    Dit onderzoek is kwalitatief het beste van de vier onderzoeken. Mede hierdoor accepteerde het toonaangevende en op westerse, reguliere medische wetenschap gericht tijdschrift JAMA (Journal of American Medical Association) het onderzoek voor plaatsing.

In dit onderzoek werden in totaal 260 vrouwen onderzocht op het effect van de therapie. 130 vrouwen kregen moxatherapie en 130 vrouwen kregen geen moxatherapie. Het resultaat was dat na een behandelperiode van twee weken 98 kinderen (74,8%) in de goede positie gedraaid waren. Van de groep die geen therapie ondergingen waren 62 kinderen (47,7 %) naar de juiste positie gedraaid.

Daarnaast is er in dit onderzoek een toename gemeten in foetale beweeglijkheid. Tijdens de therapie waren de kindjes beweeglijker dan de kindjes uit de groep van wie de moeder geen therapie volgde. De wetenschap veronderstelt dan ook dat één van de factoren die meespelen in het draaien van het kind, de toename in beweeglijkheid is.

6. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Bij de ervaringsverhalen heb ik trouwens ook gelezen dat vrouwen veel meer beweging ervaren na het gebruik van de moxa sticks. In ons ziekenhuis zeiden ze zelfs dat moxa betere resutaten had dan de (pijnlijke!) versiepogingen. Maar ja... helaas staan niet alle reguliere artsen even positief tegenover alternatieve methoden...

Ik hoop dat eigenwijsje zich bedenkt en toch lekker met het koppie naar beneden duikelt!

Groetjes,
    Josien

7. Belle

Belle Fanatiek lid

7 nov 2005
    1.380
    1
    0
    Amsterdam
    Nou had ik over foetale bewegelijkheid toch al niet te klagen... En zo'n versie kan misschien pijnlijk zijn, maar de manier waarop ons smurfje zijn hakken in mijn darmen stampt is ook niet bepaald liefdevol en zachtzinnig. :D

Nou ja, duimen dat ik vannacht iets beter kan slapen en dat ze op de liggingsecho morgen een braaf omgekeerd jongetje zien.

Deel Deze Pagina