Kan iemand mij uitleggen wat de referentieniveaus van de cito nou exact zeggen? Google helpt niet echt verder. Er zijn 3 onderdelen met referentieniveau: Begrijpend lezen, rekenen en taalverzorging. Nu lees ik na wat zoekopdrachten in google dat 1F je voorbereid op uitstroom basis / kader. Als dat klopt dan heeft mijn kind die overigens een havo advies gekregen heeft, de cito’s wel bar en boos gemaakt. Ik mis een deel van het blad, heb dus alleen dit voorblad en dan zie ik bv rekenen en alle spellingsonderdelen ver over de M8 staan qua stippellijn. Hoe rijmt dit met een 1F referentieniveau, ik begrijp dat niet helemaal.
Kan je er niet mee helpen, maar zou je er niet te veel van aantrekken. Hier was de CITO (of andere aanbieder) vorig jaar ook slechter gemaakt dan het advies wat ze had gehad. Nou, niks aan de hand, we hebben het ter kennisgeving aangenomen en zo stond school er ook in. Advies was H/V, uit toets kwam Havo. Inmiddels een half jaar in H/V brugklas en gaat prima!
Oh nee helemaal mee eens hoor. Dit is niet de eindcito maar de M8 nog. Eindcito zal komende week wel binnen komen vermoed ik. Die is hier niet meer van belang. Zijn advies is duidelijk en we zijn er blij mee. Alleen klinkt het op internet dat als je 1F bij referentieniveau hebt staan, je net mee kan doen in de maatschappij zeg maar. Beetje maf.
Referentie niveau gaat over wat ze verwachten wat je nodig hebt wanneer je van de basisschool gaat en uiteindelijk nodig hebt in de maatschappij. Even gekopieerd: 1F is het niveau dat kinderen moeten beheersen aan het einde van de basisschooltijd. F staat voor ‘fundamenteel’. 2F is het taalniveau dat je nodig hebt om zelfstandig te kunnen functioneren in de maatschappij. 1S voor rekenen is vergelijkbaar met 2F voor taal. S staat voor ‘streefniveau’. Ook hier geldt dat je dit niveau nodig hebt om goed mee te draaien in de maatschappij. Als je zelf boodschappen gaat doen, moet je bijvoorbeeld simpele dingen kunnen uitrekenen. Hier staat nog meer uitleg over gr 8: https://wijzeroverdebasisschool.nl/uitleg/cito-eindtoets
Het is inderdaad een beetje vaag maar vergeet niet dat het een doorstroomtoets is. Misschien maakt dit voorbeeld het iets duidelijker: Vier fundamentele niveaus voor taal Niveau Onderwijs 1F en 1S eind primair onderwijs 2F eind vmbo en mbo-2 en mbo-3 3F eind mbo-4 en havo 4F eind vwo Hier een kind met 2F voor begrijpend lezen, 1F voor rekenen/wiskunde en 1F voor taalverzorging (groep 7) Voorlopig advies: vwo. Het gaat volgens mij om het verwachte uitstroomniveau. Mocht ik er helemaal naast zitten dan sta ik open voor correctie en uitleg. Ik vind de grafieken met de I+, I, II, III, IV, V en V- veel duidelijker. Daarin zie je gelijk of ze gemiddeld scoren of juist niet. En hun eigen groei natuurlijk. Ik zou me er niet teveel van aantrekken en anders de leerkracht vragen.
Wij kregen de grafieken er dit keer niet bij. Normaal keek ik daar naar. Dus dacht google eens referentieniveau. Hier staat begrijpend lezen op 1F. Rekenen op 2S en taalverzorging bijna op 2F, maar voorlopig dus nog wel 1F. Zoals je het nu laat zien is 2F niveau dus eind middelbare als je op bv het vmbo zit? Ik laat het los, leek me alleen leuk om te weten wat het nou exact betekende. Het was overigens nog niet de doorstroomtoets, maar kreeg nu pas een rapport met de M8 cito’s. Vermoed dat de doorstroomtoets deze week komt, maar ook dan zal dat voor hem niet meer uitmaken.
Hieruit concludeerde ik dus dat als je met 1F de basisschool verlaat, je niet zou kunnen functioneren in de maatschappij.
Ik denk dat je als je alleen basisschool doet je heel veel meer eigen moet maken en/of hulp nodig hebt. Als je een beperking hebt dan zal je dat niveau misschien ook niet gaan redden maar onder begeleiding leer je dan weer. Ze gaan uit van een gemiddelde dat de meeste kinderen dat niveau behaald hebben op de basisschool. Daarna leren ze verder op de middelbare. Sommige behalen het niveau al eerder door bijvoorbeeld een hele grote woordenschat.
Mijn zoontje heeft net die score gehaald in brugklas havo, hij doet het meer dan prima. Gemiddeld ongeveer een 8. Snapte er ook niet veel van. Heel veel van zijn klas trouwens. Hij zei zelf dat hij het een stomme toets vond haha. Nou het zal wel. Ze krijgen nu wel allemaal het vak taal erbij. Ik weet van mijn oudste 2 dat zij dat niet hoefden te doen, omdat ze hoger scoorden.
Dat is toch ook wel logisch want een 12 jarige kan over het algemeen nog niet zelfstandig functioneren in de maatschappij Kinderen leren verder op de middelbare school en nog daarna. Het niveau van je opleiding zegt dan iets over het moment waarop je het 1F, 2F en nog verder behaald. Voor de een is dat veel eerder dan voor de ander.
Helemaal eens! Alleen het tonen van een balk tot 2F op de basisschool liet mij denken dat dit is wat je op de basisschool dan ook zou moeten behalen. Maar het is me helemaal duidelijk!
Bij dit soort zaken vind ik idd dat ze meer uitleg moeten geven. Ik begon ook echt t te twijfelen toen ik die uitslag bij mijn zoontje zag.
Onze zoon ook. Eind vorig jaar een I+, nu een III. Die begrijpend lezen toetsen zijn echt tja heb er eigenlijk geen woord voor. Totaal niet zinvol in ieder geval. Ben zelf ook leerkracht. Methodes sluiten niet aan op cito en cito sluit niet aan op wat je wilt wat een kind eigenlijk kan.
Ja mijn oudste had dat ook. Mocht eerst niet naar vwo daarom. Zit nu in 5 vwo en nooit lager dan een 7.5 gehaald op begrijpend lezen.
Ik begrijp niet zo goed waarom scholen hier dan toch voor blijven kiezen. Hier kan kind methodetoetsen begrijpend lezen gewoon (ruim) voldoende scoren, maar op de cito keer op keer een baggerscore. Niet top voor je zelfvertrouwen.
Scholen zijn verplicht tot het gebruiken van een goedgekeurd leerlingvolgsysteem. Daarbinnen is de keuze niet reuze. Nederland is overigens het enige land waar begrijpend lezen een apart vakgebied is.
Snap dat het niet de doorstroomtoets is maar uiteindelijk draait het om die laatste toets op de basisschool. Een 1F of 1S of weet ik veel wat is niet het eindstation maar een tussenstop, een meetmoment. Geloof dat ze wel verwachten dat alle leerlingen een bepaald basisniveau halen maar niet alle leerlingen zullen dit halen. Het uitstroomniveau is, dacht ik, het niveau waarop ze uiteindelijk zullen uitstromen. Dus niet de basisschool maar eind middelbare school. En wat @ikkie97 zegt, als je alleen basisschool hebt dan kun je eigenlijk niet functioneren in de maatschappij. Uiteindelijk vind ik het belangrijker wat de leerkracht zegt. Een cito is op zich niet verkeerd om te meten maar je zal maar net ziek zijn. Mijn oudste is een keer gekelderd met rekenen. Ja mama, ik had toen zo'n hoofdpijn en ik kon niet meer nadenken.... Ik vraag ook altijd of de resultaten van de cito een beetje overeenkomen met wat ze van het werk en de toetsen in de klas zien.
Kan je aan de referentie niveaus ook het doorstroom niveau zien? Welk referentie niveau heb je nodig om naar het vwo te kunnen?