Nieuwbouw of bestaande bouw?

Discussion in 'De lounge' started by tumtummetje, Mar 22, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. tumtummetje

tumtummetje Fanatiek lid

Jul 8, 2006
    1,844
    1,585
    113
    Hallo,

Wij wonen nu in een leuke eengezinswoning in een helaas mindere wijk. Nu hebben wij er niet veel last van, maar als de kinderen groter worden (nu 1 en 3 jaar) dan durf ik ze hier niet echt te laten spelen buiten. Verder zijn er ook helemaal geen kinderen van hun leeftijd helaas en kun je hier helemaal niet goed met onze hond lopen. Het is wel heel erg dicht bij het centrum en dat is wel weer een voordeel.

Nu willen we graag dit jaar nog verhuizen, aangezien ons dochtertje volgend jaar naar de basisschool gaat en we haar liever niet weer daar van af halen.

Nu hebben wij een leuke woning gezien in een zeer kindvriendelijke wijk op ongeveer 1 minuut!!!!! (je kunt de basisschool net niet zien) lopen van de basisschool. Dit huis kost 174.500 KK.

Maar er is ook een nieuwbouwplan en deze tussenwoningen kosten 174.000 von. De badkamer zit hier al bij in, maar de keuken etc moet nog wel. Maar hier kun je het wel helemaal inrichten in je eigen smaak. We weten alleen niet hoe de wijk gaat worden. Dit is een nieuw concept, waar je tussen mensen met een verstandelijke en lichamelijke berperking woont.

Wat zouden jullie doen?

Liefs Tumtummetje

2. taliaa

taliaa VIP lid

Mar 2, 2007
    16,067
    2,203
    113
    Brabant
    ohhhhh ik vind dat 1e huis érg leuk!!! nieuwbouw heeft wel iets, maar ik vind dat 1e huis zoooooon mooie uitstraling hebben. ik zou die 1e doen. mits goede staat en na bouwtechnische keuring...
    maar goed, ik vind dat hier geen topics meer mogen komen met zulke mooie huizen voor zulke prijzen!!!! :(

3. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

Jan 2, 2007
    13,204
    432
    83
    Female
    home sweet home
    Als je nieuwbouw kunt kopen wat je ook leuk vindt zou ik daar altijd voor gaan. Je hebt dan geen kostenkoper en je maakt dus sneller winst.

4. abcd1234

abcd1234 Fanatiek lid

Aug 28, 2009
    1,350
    0
    36
    NULL
    NULL
    Edit: Sorry verkeerd gelezen..

5. guppie81

guppie81 VIP lid

Sep 13, 2006
    12,334
    1
    0
    dat eerste mooie huis of een huis waarin je zeker een paar jaar in de bouwrotzooi woont? Zeker wel dat eerste huis! Ziet er super uit!!!

6. Rosado

Rosado Niet meer actief

Ik vind het eerste huis er leuk uitzien. Ik houd helemaal niet van nieuwbouw. Ik vind nieuwbouwwijken vaak kaal, kil en alle huizen van het type 13 in een dozijn. Ik zou dus noooooit voor nieuwbouw gaan, maar dat is natuurlijk een hele persoonlijke keuze.

7. marloes80

marloes80 VIP lid

Aug 6, 2006
    22,024
    901
    113
    1 minuut van de school...

edit:al weer te laat

8. zomaar1986

zomaar1986 Niet meer actief

ons huis zier er ongeveer uit als de eerste. alleen grotere voortuin..

voor 124500 iclusief kosten koper. dorpje in groninge. wat een verschil dan weer haha.

nieuwbouw is idd super kun je alles na wens maken...

9. marloes80

marloes80 VIP lid

Aug 6, 2006
    22,024
    901
    113
    ik zou trouwens voor Nieuwbouw gaan

10. consider

consider VIP lid

Jan 24, 2008
    14,030
    1,852
    113
    Provincie Groningen
    Wat een super leuk huis!

Tja ik ben zelf niet zo van de nieuwbouw...het duurt nogal een tijd voordat de buurt er een beetje toonbaar uitziet, de eerste jaren is het nogal kaal.
    Maar daarna is het natuurlijk wel prettig wonen.
    Wonen tussen de verstandelijk gehandicapten zou ik persoonlijk geen probleem vinden, hier heb je over het algemeen geen last van.
    Als je voor het nieuwbouw huis gaat, hou er dan wel rekening mee dat je moet betalen als ze beginnen met bouwen, en dat hoe verder de bouw vordert, des te meer je gaat betalen.
    Verder moeten natuurlijk de muren gedaan worden, een nieuwe badkamer, overal nieuwe vloeren en de tuin moet gedaan worden.

11. Anakin

Anakin VIP lid

Mar 17, 2006
    6,694
    301
    83
    Het nieuwbouwplan ziet er wel heel mooi uit, lekker veel groen.
    Het bestaande huis is wel mooi, maar ik vind de keuken en badkamer erg zwart, niet mijn smaak.
    Dus ik zou gaan voor de nieuwbouw.

12. Lavendel82

Lavendel82 Fanatiek lid

Jan 9, 2010
    3,656
    0
    36
    Leuk huizen kijken....ga gewoon af op jullie gevoel. Ga de huizen bekijken, kijk welke mogelijkheden er zijn voor nu en voor de toekomst...en maak dan je keus!

1e huis ziet er leuk uit, maar de smaak van je keuken/badkamer die er nu inzit moet je wel liggen! Tenzij je het er allemaal uit gaat houden. Ook heb ik het idee dat de tuin wat aan de krappe kant is.

wat betreft de nieuwbouw...dat klinkt ook goed. Je kan je huis helemaal in je eigen smaak in richten. ALles is nieuw. Dus de eerste jaren geen onderhoud.

Succes ermee!!

13. klarinet

klarinet Fanatiek lid

Apr 23, 2007
    2,985
    132
    63
    Praktijkondersteuner somatiek
    Zuid limburg
    Wij hebben destijds een nieuwbouw huis gekocht.
    De extra kosten die er nog bijkomen moet je je goed raliseren.
    Vloeren, muren, keuken, bestrating, tuin.
    Wij hebben het niet heel goedkoop, maar ook absoluut niet duur gedaan, maar waren voor alle extra dingen toch wel €30 000 kwijt.

Zelf vind ik het eerste huis overigens ook erg mooi!
    Maar ja, jullie moeten beslissen!!
    Spannend he!!

14. sanell

sanell Bekend lid

Dec 16, 2008
    628
    0
    0
    Het heeft allebei wel wat denk ik.
    Als het bestaande huis voor jullie goed aanvoelt en de keuken en badkamer naar jullie wens is dan is het een goede optie. Het is echter wel een huis uit 1979 (mooi jaar:D) dus je zal er wel wat onderhoud steeds aan hebben en vooral kijken naar de bouwkundige staat.

Maar zeg je die badkamer en indeling vind ik niks dan zou ik toch eerder voor de nieuwbouw gaan. Daar kun je, binnen je budget, helemaal je eigen smaak in verwerken.

Veel succes met de keuze! Gewoon goed laten informeren en rustig over nadenken!

Ps. Wij zijn wel voor nieuwbouw gegaan en krijgen volgende week eindelijk de sleutel8)

15. Kuona

Kuona Fanatiek lid

Dec 7, 2007
    1,258
    6
    38
    Wij hebben een tijdje terug voor dezelfde keuze gestaan. Ook wij waren Funda aan het afstruinen en dan kom je behoorlijk veel leuke, mooie huizen tegen.
    Wij zijn uiteindelijk toch voor het nieuwbouwproject gegaan omdat het goedkoper was (geen k.k.). Een nieuwbouwhuis stijgt over het algemeen sneller in waarde. Ook heb je de eerste zoveel jaar geen onderhoud omdat alles nieuw is. Je hebt op veel dingen 10 jaar (of meer?) garantie. Je kunt het helemaal naar smaak inrichten (keuken, badkamer).
    Wij hebben een huis gekocht in een kleinschalig project. Hierdoor is het niet zo'n massaal 13 in een dozijn idee.

Ik snap ook wel als je voor het eerste huis wilt gaan. Wij zijn zelf heel erg van het 'wat ik in mijn kop heb, heb ik niet in mijn kont', dus erg moeilijk om toch te kiezen voor het nieuwbouwproject. Maar uiteindelijk is het voor ons wel de beste keuze. We moeten nu wel nog ruim een jaar wachten dus dat is wel jammer.

16. zustertje

zustertje Niet meer actief

Die keuze moet je echt zelf maken doen waar je je goed bij voelt.

Ik zou zelf voor het bestaande huis gaan ik heb zelf helemaal niks met nieuwe huizen veel te strak en saai geef mij maar een oud huis (wel in goede staat)
    Wij wonen zelf in een huis wat 100 jaar oud is en dat is met een likje verf en wat leuke meubels snel gezellig.
    Zwager en schoonzus hebben een nieuw huis en mijn broer en schoonzus ook ze hebben erg mooie meubels maar absoluut geen gezellig sfeertje in huis.

17. Kuona

Kuona Fanatiek lid

Dec 7, 2007
    1,258
    6
    38
    Ja als je heel erg van oude huizen houdt kun je beter niet voor een nieuwbouwhuis gaan idd. Maar het huis waar het over gaat is uit '79, ik denk dat dat niet persé meer sfeer heeft dan een nieuwbouwhuis.

Houdt overigens ook in de gaten dat de cv-ketel al behoorlijk oud is en waarschijnlijk aan vervanging toe. Dat is ook weer een kostenplaatje.

18. Nynke Jellie

Nynke Jellie Bekend lid

Oct 1, 2008
    745
    0
    0
    Ik persoonlijk zou echt voor de nieuwbouw gaan, het ziet er mooi uit en als ik het zo vluchtig goed heb gezien, krijg je ook meer oppervlakte in het nieuwbouwhuis. Ik ben trouwens echt een nieuwbouwfan hoor ;)

19. Trees

Trees Niet meer actief

Ik zou voor de nieuwbouw gaan. Ik vind de bouw van de nieuwbouw mooier in dit geval dan de oudbouw. Over het algemeen vind ik oudbouw mooier, maar dan wel echt de oud-oud-sfeer en geen '70 rijtjeshuisstijl.

Nieuwbouw is een betere investering en je behaalt er sneller winst op. Daarnaast goede isolatie, waardoor je lagere energielasten hebt en ik neem aan dat er ook gebouwd wordt onder GIW-garantie? Erg handig als er een keer iets kapot gaat, dat ze het kosteloos komen repareren de eerste jaren. Hou wel rekening met de extra kosten zoals het renteverlies wat je wel moet betalen bij nieuwbouw, maar dat is vele malen minder dan k.k.

Dat is wat ik zou doen, maar ik hoef er ook niet te wonen :D. Uiteindelijk is het jullie keus.

20. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,266
    6,794
    113
    Ik zou zeker voor nieuwbouw gaan.

Dat andere huis is ook erg leuk maar daar moet straks ook veel aan worden gedaan ( nieuwe ketel onder andere)

Share This Page