Haren trekken, wat moet ik hiermee?

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Kellly, Aug 7, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Kellly

Kellly Fanatiek lid

Mar 5, 2007
    1,437
    0
    0
    Mijn jongste zoontje Sven doet al sinds enkele maanden oud is duimen op twee vingertjes.
    Na een half jaar viel me wel eens vaker op dat hij met zijn handjes door zijn haren streek/krabte.
    Toen hij ongeveer een jaar was trok hij met echt met een vuist haartjes uit en als hij dan haartjes in zijn knuistje had stak hij van dat handje zijn vingertjes in zijn mondje.
    Ik heb dan als ik het zag dat er echt een haartje tussen zat, snel dat haartje ertussenuit getrokken, maar hij heeft dunne blonde haartjes dus je ziet het niet echt goed.
    Op een dag zat hij in bad en ik zag hem druk in de weer iets van de bad wand af te plukken...toen ik goed keek zag ik dat het een haar van mij was. Een dikkere donke haar, en jawel hoor hij krijgt de haar te pakken en hopla zo in zijn knuisje en het mondje in en sabbelen maar.
    Natuurlijk reageer ik met: "he bah dat is vies"
    Sinds die tijd trekt hij wel vaker haren uit mijn hoofd, zo even snel als hij op de arm zit hopla een haar uit en dan zo het mondje in.
    Natuurlijk probeer ik dit op elke mogelijke manier tegen te gaan.
    Maar als hij nu verdrietig is dan komt hij bij me en vraagt echt aan me voor een haar:(. Haren, haren zegt hij dan de hele tijd.
    Van mij krijgt hij natuurlijk geen haar, dan trekt hij ze uit zijn eigen hoofd.
    Hij doet het echt altijd samen met het duimen.
    Maar sinds 2 weken trek hij vreselijk hard zijn haren uit zijn hoofd, hij draait een flinke pluk om zijn vinger en trekt dan.
    Zodra hij moe is of boos is dan trekt hij haren. Hij doet het ook voor het slapen gaan.

"Gelukkig"is het een jongen dus een gemillimeterd koppie is geen totale ramp. Maar hij heeft zo'n scheetig koppie en zo'n mooie bos haren. Dus dat wil ik echt uitstellen tot het laatste.

Oja krijgt hij op zijn hoofd geen haren getrokken dan trekt hij ze uit zijn knuffel leeuw, die heeft ook een bos haren.
    Dus hij blijft altijd naar een alternatief zoeken.

Ik heb al wat rondgenuffeld op internet maar ik vind telkens kindjes die het doen samen met hun speentje. De ouders konden het speentje wegnemen en het haren trekken werd minder. Maar ja hij duimt (washandjes plukt hij net zolang tot ze los zijn, of ik moet ze zo strak tapen dat er geen bloed meer in de handjes komt....ook niet zo handig)

Morgen ga ik eens met de huisarts bellen.

Maar wie heeft er nog meer tips voor me?
    Ik voel me nu echt een beetje radeloos....

Alvast bedankt voor het meedenken.

2. Sennaaa

Sennaaa Niet meer actief

Ik zou er mee naar de dokter gaan. Ik heb echt geen idee wat je er aan zou kunnen doen.. :( Maar aangezien ik ook zou willen dat het over zou gaan zou ik een huisarts om advies vragen! Sterkte ermee

3. MamaNiess

MamaNiess Fanatiek lid

Aug 6, 2008
    2,166
    10
    38
    Female
    Paradise.
    Ik zou er idd maar mee naar de dokter gaan, misschien dat de dokter advies heeft, want ik weet het niet. :(

4. daanquinty

daanquinty Fanatiek lid

Aug 12, 2010
    2,179
    0
    0
    zoetermeer
    mijn dochter heeft dat ook gehad toen ze 2 jaar was...ze had mooie lange lokken..trok er hele plukken uit en ging ermee duimen...het enige wat hielp was haar hele hoofd kaal scheren..ohh wat vond ik dat erg:( maar het moest...ze is er gelukkig wel zo vanaf gekomen en we hebben haar toen draadjes wol in haar handen gegeven ipv de haren die ze had.

dus het enige wat helpt is denk ik kaal scheren..het is niet anders...

5. mama van 2 meiden

mama van 2 meiden Niet meer actief

Mijn dochter heeft t ook gedaan, niet icm duimen of speen, maar meer om te ontspannen. Toen ze ruim 15 mnd was, was een heel stuk hoofd kaal. We zijn t toen overdag gaan verbieden en snachts heeft ze eczeem handschoentjes om gekregen (soort katoenen wantjes); heeft prima geholpen!!

6. vive2

vive2 Fanatiek lid

En het proberen te "verplaatsen"? Niet je eigen haartjes, maar die van de leeuw?
    Ik had vroeger ook een pluis-tic. Ik heb een stuk of 3 dekentjes kaalgeplukt en ik ging met de pluizen duimen.
    En met mij is het overigens allemaal goedgekomen hoor, ondanks mijn gepluis ;)

7. fopspeentje

fopspeentje Bekend lid

Apr 17, 2011
    562
    0
    0
    huismoeder
    In ons paleisje
    een vriendin van mij heeft dit gehad bij dr dochtertje.. zij zit ook hier op het forum dus misschien reageert ze wel ;) ik zal het even doorgeven, wellicht heeft ze nog tips voor je..

8. Fleems

Fleems Actief lid

May 31, 2011
    234
    0
    0
    NULL
    NULL
    Die vriendin ben ik ;) Mijn dochter heeft dat ook gedaan idd.. ze trok haren uit dr hoofd en draaide die om dr duim en stopte de duim dan in dr mond. Naar de dokter gaan lijkt me weinig nut hebben. er zijn ( neem ik toch aan ) geen medicijnen voor en je kunt en klein kindje niet uitleggen dat het niet de bedoeling is haren uit het hoofdje te trekken... Onze dochter had een prachtige krullenbos, maar helaas hebben wij er ook voor moeten kiezen d'r kaal te scheren. Dit hebben we een half jaar geleden gedaan, ze was toen anderhalf.. aan het begin bleef ze uit gewoonte steeds naar dr hoofd grijpen, maar tegen de tijd dat de haartjes weer wat langer werden, was de gewoonte weg. Het is even zonde de mooie haartjes van je zoontje af te scheren, maar denk dat het toch de beste oplossing is, zoals hier al eerder is gezegd. succes ermee!!

9. MinnieMe

MinnieMe Fanatiek lid

Apr 17, 2011
    1,724
    0
    0
    Noord-Brabant
    Mijn zusje heeft dit ook gedaan. Hier hadden wij als alternatief zo'n haarklem gehaald waar n lange staart aan zit (zie foto voor voorbeeld).
    Haar uitgelegd dat ze daar mee kan tutten, en van haar eigen mooie haartjes af moet blijven.
    Ze heeft nog een paar dagen zowel de haarklem als haar eigen haartjes gebruikt om te tutten, maar na nog geen week bleef ze van dr eigen haartjes af.
    Deze klemmen zijn overal te krijgen.
    Misschien dat het bij jullie ook zal helpen.
    Succes.

10. Tara86

Tara86 Actief lid

Jun 7, 2011
    372
    0
    16
    Female
    NULL
    NULL
    Ik zie dat jou zoontje een paar maand ouder is dan mijn dochtertje, maar kun je het hem niet uitleggen dan? Aangezien hij al 2 is en desnoods afstraffen? Helemaal als hij jou haren eruit trekt... Daar is hij toch oud genoeg voor? Dat zal vast niet het hele probleem wegnemen, maar ik zag het niet in je beginpost staan, dus vroeg me dat af.

En verder denk ik van alle tips dat het kaalscheren toch echt de beste optie is. En het haar trekken bij jou afstraffen. Succes!

11. Bluemoon

Bluemoon Bekend lid

Jan 30, 2011
    571
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou naar de huisarts gaan. Bij dieren weet ik dat ze soms dingen eten als ze bepaalde voedingstoffen tekort komen. Nou heb ik geen idee wat je te kort kan komen wat in haren zit, maar ik zou het toch even navragen.

12. taliaa

taliaa VIP lid

Mar 2, 2007
    16,059
    2,199
    113
    Brabant
    mijn nichtje deed het ook, tot bloedens toe.
    die hebben ze gemillimeterd (toen kon het natuurlijk niet meer) en toen is ze aan haar knuffels gaan plukken. heerlijk vindt ze dan. die kroelt met die pluizen.
    (en daarna deed ze ze in dr oor om te bewaren, dat hebben ze ook maar vlug afgeleerd)

13. MinnieMe

MinnieMe Fanatiek lid

Apr 17, 2011
    1,724
    0
    0
    Noord-Brabant
    Bluemoon,
    Volgens mij eet hij geen haren, maar tut er alleen mee.
    Maar idd, als hij ze daadwerkelijk opeet zou ik ook ff navraag doen. Al is het maar dat haren eten idd niet gezond is lijkt mij....

14. Beheer

Beheer Administrator
    Staff Member

Feb 11, 2005
    16,274
    2,976
    113
    Verplaatst naar Peuter & Kleuter.

15. marb

marb VIP lid

Oct 21, 2007
    11,070
    4,729
    113
    Ik heb zelf als kind altijd een dotje watten mee naar bed gewild. Misschien vindt hij dat ook fijn?

16. Kellly

Kellly Fanatiek lid

Mar 5, 2007
    1,437
    0
    0
    Hallo dames,
    Super bedankt voor jullie reacties!
    Het probleem met de leeuw en eventueel een ander haarstukje is dat hij ze ook afslikt.
    Ik denk dat een synthetische bol in zijn buikje helemaal niet gezond kan zijn. Daar was ikzelf eerst ook al aan het denken.

Afstraffen werkt averrechts bij hem....dan word hij nog veel bozer/verdrietiger.
    Ik heb hem al vaker uitgelegt dat hij niet aan zijn haartjes moet trekken.
    Ook al een tik op zijn vingertjes gegeven (ja ik schaam me ervoor dat ik zo hulpeloos moet zijn tegen een 2 jarige dat ik hem op zijn vinger moet tikken)
    Hij word dan ontzettend boos en trek dan echt heel hard aan zijn haren. Ik haal dan zijn handje uit zijn haren, maar vervolgens pakt hij zijn wimpers. Dus dat echt boos maken doe ik al niet meer (hij trekt alleen aan zijn wimpers als hij boos is omdat hij niet aan zijn haren mag trekken).
    Want als het hem gewoon niet lukt, omdat zijn haren nat gedraait zijn of hij toch echt zijn auto niet uit zijn handen wil zetten, dan zoekt hij wel iets anders (de leeuw)Gelukkig word hij er DAN niet boos om.
    Alleen als ik er aandacht aan geef dan word hij nog veel bozer.

We zijn hier in huis aan het verbouwen. Nou merkte ik eegisteren al dat hij onrustiger is omdat hij geen plekje kan vinden.
    We hebben geen echte woonkamer meer want daar ligt de hele vloer eruit (gat van 80 cm diep) buiten in de tuin is het een grote bende want alles ligt vol met puin.
    Dus echt plek om te spelen heeft hij niet.
    Sinds die tijd is het trekken ook VEEL erger en harder geworden.
    Ik heb hem gisteren samen met Bjorn bij mijn moeder afgezet.
    Toen hij smiddags moe werd heeft hij nog 3x aan zijn haren getrokken (normaal is 3x per 10 min).
    Mijn moeder belde gisteravond op dat hij hysterisch was en niet kon slapen.
    Wij ernaartoe, ze was de slaapzak vergeten. Maar weer haren trekken.
    Maar voor de rest van de dag had hij niet meer aan zijn haren getrokken.
    Ook vanmorgen heeft hij nog 2x aan zijn haren getrokken.

Zou het dan toch de stress zijn geweest van het verbouwen.
    Hij blijft voorlopig dus nog even bij mijn ouders.
    En hopenlijk stopt hij met trekken.
    En anders moet er dus toch echt de schaar erin.

Share This Page