van huurwoning naar koopwoning

Discussion in 'De lounge' started by panda86, Apr 18, 2020.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. panda86

panda86 Fanatiek lid

Aug 24, 2011
    1,456
    246
    63
    Wij hebben altijd een huurwoningen gehad. We zouden heel graag willen verhuizen omdat onze huidige woning qua woonoppervlakte te klein is. Vanaf juli met de huidige inkomensgrens voor sociale huurwoningen komen wij niet meer in aanmerking. Enige optie is dan vrije sector( hiervoor moet je weer voldoen aan hoge inkomensnormen waar wij niet aan kunnen voldoen) of kopen.

Nu zou ik graag een aantal dingen willen weten m.b.t. een koopwoning:
    - wat er allemaal bij komt kijken?
    - Waar moet je rekening mee houden?
    - Wat heb je meer dan bij een huurwoning zoals verzekeringen enzo.
    - Je moet eigen geld hebben voor de kosten koper enzo. Zijn hier ook andere opties voor?

Misschien ben ik nog dingen vergeten ik hoor het dus graag.

Ik heb zelf het idee dat je met de maandlasten veel duurder uit bent dan bij een huurwoning. Veel mensen zeggen dat het beter is om te kopen dan te huren maar ik twijfel daar financieel gezien nogal over.

2. Beausecret

Beausecret VIP lid

Apr 26, 2016
    5,474
    6,089
    113
    Female
    Wij zijn net overgestapt van huur naar koop. Kosten koper moet je inderdaad wel kunnen betalen, kun je niet meer meefinancieren. Wel kan je er een aparte lening voor afsluiten, maar dat werd afgeraden, logisch.. onze maandlasten zijn nu hoger, maar dat vind ik niet erg omdat we nu investeren in iets voor onszelf en er dus iets voor terugkrijgen.

Zo uit m’n hoofd wat erbij komt aan kosten:
    Levensverzekering
    Opstalverzekering

Voor ons ook elektriciteit, water en internet als losse bedragen, want dat betaalden we eerder in de huursom.

En natuurlijk rente + aflossing..

3. Ysabella

Ysabella VIP lid

Jan 27, 2017
    9,041
    16,546
    113
    Kopen is qua maandlasten goedkoper, maar hou er rekening mee dat alle kosten in en rondom het huis voor jullie zelf zijn. Dus elke maand een x bedrag apart zetten voor onvoorziene kosten zou verstandig zijn.

momwithcamera likes this.
  4. panda86

panda86 Fanatiek lid

Aug 24, 2011
    1,456
    246
    63
    Rente + aflossing hoe zit dit? Zit bij je hypotheek in wat je elke maand betaald?

Wat zijn de kosten voor een levensverzekering ongeveer? Wordt er ook naar je gezondheid gekeken? Moet je beide een levensverzekering afsluiten of is dit dan voor mij en mijn partner samen?

Wat zijn de kosten voor een opstalverzekering ongeveer? Ga je ook meer betalen voor je inboedelverzekering als bij een huurwoning?

5. panda86

panda86 Fanatiek lid

Aug 24, 2011
    1,456
    246
    63
    Dat de kosten voor jezelf zijn voor onderhoud in en rondom het huis had ik al door ;)

Hoezo ben je dan goedkoper uit qua maandlasten bij een koopwoning? Na mijn idee ben je juist veel meer kwijt.

6. Gootje1988

Gootje1988 Fanatiek lid

Apr 5, 2017
    4,847
    2,845
    113
    Ik zou zeggen doen.
    Ik zou je sowieso een vrijblijvende adviesgesprek bij een financieel adviseur aanraden.
    1e gesprek is gratis. Ik weet wel een goede in Barendrecht als het in de buurt is.

7. Ysabella

Ysabella VIP lid

Jan 27, 2017
    9,041
    16,546
    113
    Wij betalen netto ongeveer 650 euro. Ons huis staat in een hele gewilde wijk en is 125 vierkante meter. Ik zou niet weten waar je voor dat geld nog kan huren. Daarbij hebben wij ook zonnepanelen en betalen wij minimaal 6 maanden per jaar niks aan stroom en krijgen wij in die maanden geld terug. Ik vind de verzekeringen die wij hebben ook niet duur. Uiteindelijk zijn wij goedkoper uit dan bijvoorbeeld mijn schoonbroertje die in een appartement woont van 50 vierkante meter en 1000 euro pm betaald aan de woningbouw en dan moet hij ook nog stroom etc betalen. Je gooit je geld gewoon in een bodemloze put met huren.

Seffie and Bailey07 like this.
  8. Beausecret

Beausecret VIP lid

Apr 26, 2016
    5,474
    6,089
    113
    Female
    Ja rente zit inderdaad bij je aflossing dus dat is je hypotheek per maand wat je betaald.

Levensverzekering wordt gekeken naar gezondheid daarvoor vul je beide een formulier in en op basis daarvan maken zij een inschatting. Bij ons komt dit neer op 23,50 per maand. Opstal los weet ik zo niet, maar we betalen incl inboedel en aansprakelijkheid 50 euro. Bij ons was het wel duurder want wij zijn van appartement naar huis gegaan.

9. Beausecret

Beausecret VIP lid

Apr 26, 2016
    5,474
    6,089
    113
    Female
    Wow dan heb je in een goede tijd gekocht. 650 euro, dat zou ik willen.. :eek: gelukkig waren wij in die zin al gewend aan hoge huurprijzen, maar wij betalen in ieder geval boven de 1000 euro pm voor een rijtjeshuis in een niet eens populaire wijk.

Ysabella likes this.
  10. Rosa Canina

Rosa Canina Fanatiek lid

Sep 28, 2009
    3,410
    1,065
    113
    Als je kunt kopen, zou ik zeggen; DOEN!

Wij wonen nu 1,5 jaar in onze koopwoning. Hiervoor altijd gehuurd. Onze maandlasten zijn ongeveer gelijk met als verschil dat bij huren geen enkele steen ooit van jezelf word.

Wij wonen in een nieuwbouwwoning waardoor het vrij op naam was. De kosten koper hadden we dus niet. Daarnaast hebben we een energiezuinig huis. (Zonnepanelen en supergoed geïsoleerd) Daardoor ook een lagere energierekening dan bij onze voorgaande huurhuizen.

We hebben nu een prachtig huis in een dure regio voor een goede prijs tegenover bestaande bouw. Daarvoor betaal je hier echt de hoofdprijs. Het verschilt dus ook enorm of je bestaande bouw of nieuwbouw koopt. Nieuwbouw is meestal goedkoper.

Wij hebben wel eigen geld moeten inleggen en we hebben ruim een jaar met dubbele lasten gezeten. Het was voor ond te doen.

Maar wat iemand anders al zei, bij huren gooi je je geld in een bodemloze put. En bij kopen kun je ook extra aflossen als je eens geld over hebt of zo. Dan kunnen je maandlasten weer omlaag terwijl die bij huren alleen maar omhoog zullen gaan.

Succes!

YaelStone likes this.
  11. Ysabella

Ysabella VIP lid

Jan 27, 2017
    9,041
    16,546
    113
    Ander half jaar geleden hebben wij ons appartement verkocht en dit huis gekocht. Dus wij hebben precies in de goed tijd verkocht en gekocht.

Wanneer hebben jullie gekocht? Want ik denk dat de rente toen nog een stuk hoger was?

Bailey07 and Beausecret like this.
  12. Beausecret

Beausecret VIP lid

Apr 26, 2016
    5,474
    6,089
    113
    Female
    Rente was gunstig, maar gewoon hoge prijs voor het huis. In maart hebben wij het gekocht dit jaar.

13. Celika

Celika Fanatiek lid

Jul 15, 2013
    1,893
    381
    83
    Female
    Dicht bij de zee
    Wij hebben vorig jaar een huis gekocht met een hypotheek met NHG.
    Eigen geld moet je hebben.
    Levensverzekering dacht rond de €30,- pm 2 pers.
    Opstalverzekering €38,- pm
    Gemeentelijke belastingen zijn ongeveer het dubbele dan huurwoningen (verschilt per huis enz)
    Wij betalen €720 pm na aftrek belasting en met huur waren wij €690,- kwijt.
    Ja met kopen ben je meer geld kwijt dan als huren maar je investeert in je eigen huis.
    Wij hebben 7 jaar gehuurd (flatje) en dat kostte ons €58.000 dat is weg en we hebben niks opgebouwd.
    Het was dat mijn man een eigen bedrijf heeft en we 3 boekjaren nodig hadden voor een hypotheek anders hadden we allang al gekocht.

14. panda86

panda86 Fanatiek lid

Aug 24, 2011
    1,456
    246
    63
    Onze huur is nu rond de €525 ofzo. Een hypotheek van €650 dat is wat je nu betaald waarschijnlijk. Of je hebt een hele lage hypotheek denk ik.

15. panda86

panda86 Fanatiek lid

Aug 24, 2011
    1,456
    246
    63
    Tja door de kosten koper die ja zelf moet betalen. Ga uit van €15000 eigen geld, dan zal dat nog wel heel lang duren voor we daar op zitten.

Ook gezien het bedrag waar wij een hypotheek kunnen krijgen wat ik op internet vind vraag ik me af of we kunnen krijgen wat wij zoeken.

16. Rosa Canina

Rosa Canina Fanatiek lid

Sep 28, 2009
    3,410
    1,065
    113
    Je kunt altijd vrijblijvend een gesprek aanvragen met een hypotheek adviseur. Iemand voor mij opperde het al. Dat is echt heel handig. Die kan je meer vertellen over hoe het allemaal zit.

17. IkbenTess

IkbenTess Fanatiek lid

Dec 14, 2016
    2,115
    1,090
    113
    Female
    Nederland
    Maak een afspraak met een adviseur, eerste is vaak gratis. Wij betalen ook netto net geen 650 voor een goed hoekhuis in een goede buurt.

Wij hadden bijna geen spaargeld, toen we besloten te willen verhuizen hebben we enorm bezuinigd en zelfs de auto weggedaan om snel veel te kunnen sparen. We hebben dus tijdlang alles op de fiets gedaan en dat ging prima.
    Onze adviseur zorgde ervoor dat we minder nodig hadden dan verwacht en zo was het binnen een half jaar voor elkaar. Op 1 inkomen.

Geen adviseur van een bank,maar een onafhankelijk tussenpersoon.

Zonnestralen likes this.
  18. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

Mar 5, 2013
    4,611
    2,405
    113
    Kopen is goedkoper dan huren. Tenzij je nu goedkoop huurt.
    Vrienden van huren nu een huis €1000 per mnd, nu kopen hetzelfde huis, maar beter onderhouden een paar deuren verderop. Straks zijn ze netto €450 kwijt. Ik bedoel maar.
    Aandachtspunten: levensverzekering kijk vooraf wat waar kost.
    En laat altijd een technische keuring uitvoeren.

19. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

Dec 27, 2011
    9,173
    10,703
    113
    Wij huurden een woningbouw flatje voor 425, en gingen naar een hypotheek van bruto 940, netto 650 ongeveer (wel nog ruim 4% rente, de rente is nu heerlijk laag maar dat betekent ook lagere aftrek). De appartementen zijn echter niet te vergelijken qua oppervlak en wooncomfort.
    Wat wij tegenkwamen om rekening mee te houden:
    Overlijdensrisico verzekering: paar tientjes per maand.
    Kosten koper waren vroeger iets van 10%, volgens mij is de overdrachtsbelasting laag gebleven en is het nu nog iets van 6%.
    Gemeentebelastingen: je betaalt ook het eigenaren deel, scheelt een paar honderd euro per jaar
    Opstalverzekering: voor ons vrij beperkt omdat we in een appartementencomplex zitten, dus de hele "buitenkant" is verzekerd via de VvE.
    Heb je wel gelijk nog een belangrijk verschil te pakken als je een appartement neemt: wij betalen zo'n 140 euro per maand aan de vereniging van eigenaars. Hiermee hebben we zelf geen omkijken naar het onderhoud van het gebouw, schoonmaak van gezamenlijke ruimtes, verzekeringen, reparaties voorbij de eigen voordeur etc.
    Als je koopt, let dan ook op de status van de grond. Eigen grond is mooi, betaal je ook voor. Als je de grond pacht, in de stad is dat heel gebruikelijk, kan het zijn dat je dit ook periodiek moet betalen, dan wel dat het is afgekocht. Denk goed na voordat je koopt als de periode van afgekochte erfpacht bijna afloopt, want dan kan je voor een grote financiële domper komen te staan.
    Het leuke van kopen is: het is jouw huis, je kan doen wat je wil met niet-dragende binnenmuren, keuken, badkamer etc. Aan de andere kant zijn al deze dingen, en ook bijvoorbeeld je CV, voor jouw rekening en verantwoordelijkheid. Dus daar moet je wel budget voor hebben.
    Als je een wat ouder huis koopt, let dan heel goed op staat van onderhoud, verborgen gebreken etc!

20. Lorena86

Lorena86 Bekend lid

Sep 7, 2015
    582
    352
    63
    Mestreech
    Kopen is voordeliger

Wij hebben een huis van 150m2 oppervlakte en 350m2 aan grond. Betalen netto 525 per maand aan hypotheek .

Hier in de straat staan nog 2 of 3 huurwoningen. Daar vragen ze bijna 700 euro per maand aan huur voor

Share This Page