Uitdagende speelgoed/spelletjes voor 2,5 jaar

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Sweetheart, 26 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sweetheart

Sweetheart Actief lid

1 aug 2011
    451
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb hier ook een topic over dag mijn zoontje moeilijk alleen kan spelen. Maar nou vraag ik me ook iets anders af: wat doen jullie voor spelletjes samen en waarmee speelt jullie peuter alleen?

Mijn zoontje is dol op boeken lezen, hij doet dat de hele dag door. Al maandenlang, dus ik probeer hem ook te stimuleren andere spelletjes te doen. Laatst deden we domino, vindt hij heel leuk. En memory ook. Maar wat kan ik nog meer met hem doen? Wie weet er iets wat iets minder voor de hand liggend is?

Hij is trouwens best pienter voor zijn leeftijd, snapt heel veel. Volgens mij zijn die boekjes niet uitdagend genoeg voor hem. Hij vindt ze heel leuk, maar gut, hij leest die boekjes nu al maaaaanden... Daar leert hij nu toch niets nieuws meer van?

2. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Puzzels en dan ook andere soorten puzzels, dus niet alleen met stukjes.

Bouwdingen lego, playmobil, ridderkasteel.

I-pad!

3. Sweetheart

Sweetheart Actief lid

1 aug 2011
    451
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja, puzzels vindt hij inderdaad wel leuk, maar het frustreert hem enorm. Die doen we voorlopig dus nog even samen, zijn fijne motoriek is nog niet zo best. Duplo vindt hij niet echt wat (hebben we half Marktplaats leeggekocht voor niets :p Ach, komt misschien nog wel).

Enneh... I-pad? Kan zo'n klein kindje dat al? Wij hebben niet zo'n ding, maar misschien kan ik hem wel eens een spelletje op de computer laten doen... Goed idee, ik ga het proberen, dankje!

4. moonlight159

moonlight159 Fanatiek lid

20 mei 2008
    3.051
    1
    0
    In m'n huis
    Peuters zijn wel van de herhaling, herhaling en eindeloos herhaling.....iets wat jij na 2 keer niet leuk meer vind, kan voor een peuter nog steeds leuk zijn. Ik zou me dus niet te druk maken over het feit dat hij steeds dezelfde boekjes leest. Het hoort bij zijn leeftijd.

Mijn zoon is ook 2.5 en die vind het geweldig om met een kinderschaartje te knippen (schaartje is van plastic), de stukjes die hij geknipt heeft, plakt hij weer op een nieuw stuk papier.
    Hij is nu ook helemaal weg van de garage en auto's, uren kan hij hier mee spelen, wordt soms zelfs boos dat hij op moet ruimen omdat het etenstijd is. Puzzels zijn ook favoriet en het liefst elke keer dezelfde, maar een nieuwe maakt hij ook zo.
    Buiten speelt hij veel in zandbak of rijdt hij op zijn fietsje.

5. Sweetheart

Sweetheart Actief lid

1 aug 2011
    451
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dat is een leuk idee, een schaartje! Nooit bij nagedacht dat er ook peuterschaartjes zijn. Goeiemorgen ;)

6. Sweetheart

Sweetheart Actief lid

1 aug 2011
    451
    0
    0
    NULL
    NULL
  7. Moon28

Moon28 Niet meer actief

Gisteren bij puur toeval ontdekt dat mijn dochter 'Wie ben ik' kan spelen. Na 3 keer begreep ze ongeveer wat de bedoeling is. Ze is nog geen 3, was een reis variant dus met haar verjaardag krijgt ze de grote versie ;)

8. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Wij hebben dat laatst ook geprobeerd.
    Ze snapt het prima maar geduld om heel spel uit te spelen is er niet :)

Versie die wij hadden is met dieren trouwens.
    Erg leuk :)

9. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

knutselen (plakken, verven, kleuren, scheuren, knippen)

deeg kneden, koekjes uitsteken (mama bakt af)

mini loco

puzzels

blokken (duplo, houten blokken)

potjes en pannetjes (imiteren)

houten trein

knappe koppen spel

10. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ik lees koekjes bakken: wat wij vroeger ook wel deden en heel leuk vonden was brooddeeg maken (wat dus geen brood wordt in de oven, maar gewoon uithard), daar poppetjes en figuurtjes van maken, afbakken in de oven en dan beschilderen. Ik weet niet of dat wat is maar allicht een ideetje :)

BROODDEEG recept - knutselen voor peuters en kleuters

11. Sweetheart

Sweetheart Actief lid

1 aug 2011
    451
    0
    0
    NULL
    NULL
    Koekjes bakken; goed idee! Net gedaan, hij vindt het heel leuk :D

12. fokje

fokje Fanatiek lid

14 mei 2007
    3.313
    0
    0
    verzorgende
    friesland
    hier zijn de samen spelletjes erg leuk,kaartjes draaien met zijn broertje vlinders vangen uit de olifant
    erg vaak knutselen kleien etc.
    we zijn vandaag begonnen met een kijkdoos van die rooie auto roary
    aantal weken terug een museum gemaakt voor nijntje (allemaal plaatjes in een doos en allemaal nijntje figuren op een wc rol en dan konden die door het museum wandelen

heb de brooddeeg in mijn favorieten gezet, leuk idee!!!!!!!!!!!

13. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Ipv koekjesdeeg kun je ook even googlen op zoutdeeg.
    Niet eetbaar!
    Maar als je ze in de oven bakt wordt et helemaal hard en kun je het verven. Gebruikte het weleens ipv klei toen ik Anne nog wat klein vond voor klei. Werkt perfect :)

14. Sweetheart

Sweetheart Actief lid

1 aug 2011
    451
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat is dit?

Verder ook leuke ideeën!

15. moonlight159

moonlight159 Fanatiek lid

20 mei 2008
    3.051
    1
    0
    In m'n huis
    Ja die hebben wij ook!

@ Zoutdeeg: Dat is een goed idee! Ik vind koekjes bakken altijd wel leuk....maarja het "moet" ook opgegeten worden....

Ik heb trouwens een paar maand terug samen een appeltaart gebakken! Wat een pret met z'n tweeen! Hij mocht helpen kneden, de bodem bedekken met deeg, de appel etc in de bodem scheppen en als laatst het ei er over heen smeren met een kwastje. Daarna heeft hij de opa's en oma's gebeld om te vragen of ze appeltaart kwamen eten :D

16. mamavanmeisje

mamavanmeisje Fanatiek lid

17 jan 2010
    3.076
    0
    0
    1. Tent bouwen
    2. Lotto; dezelfde plaatjes zoeken en op het kaartje leggen.
    3. Rollenspel (koken, knuffel drinken geven etc.)
    4. Liedjes zingen/dansen
    5. Een doosje met rommeldingetjes (erin eruit)
    6. Kleurentorentje?
    7. Garage maken van kartonnen doos (knip aan de bovenkant een U en je hebt een 'glijbaan'. Tankdopje aan een touwtje, helemaal leuk.
    8. Combineer eens speelgoed met elkaar, dat geeft vaak nieuwe ideeen.

Het is heel gewoon dat je kindje op deze leeftijd een voorkeur voor iets heeft. Maak je daar maar geen zorgen over hoor!

Deel Deze Pagina