Wij hebben altijd al best een druk meisje gehad. Ze kon vanaf vroege leeftijd nooit stil liggen. Ze moest altijd bewegen en is altijd erg alert geweest. Doordat ze zoveel beweegt verbrandt ze ook veel en zorg ik ervoor dat ze voldoende drinkt en eet. Ze slaapt overdag sinds kort 1 slaapje van 2 uur. Jemig jemig zeg, wat een hyperactief meisje! Letterlijk geen minuut stilzitten, en zeker niet met familie er bij! Ze krijgt alle aandacht natuurlijk en dat is helemaal geweldig. Maar ze kan ook dan weer heel lang met speelgoed in de weer zijn, dan kan ik ondertussen, stoffen, eten klaarmaken, bed verschonen, e.d. Dan kruipt ze eens achter me aan, maar ze is heel zoet. Vandaag zei mijn vader: heeft ze geen ADHD ofzo? Kan je dat al zo vroeg constateren? Lijkt mij sterk overigens maar goeie grutte wat is ze vreselijk actief!!
Onze zoon is ook erg druk en beweeglijk. Als baby alw as hij heel vroeg met hoofd optillen en rondkijken. Op schoot zitten was alleen leuk als hij voortdurend in andere houdingen mocht liggen / zitten. 't Was net zo'n kip-aan-het-spit die je constant moest ronddraaien. Als hij een oaar minuten in één houding had geleden, moest het weer anders. En nu nog, hij rent rondjes door de woonkamer, draait om zijn eigen as, laat zich op de grond vallen, wil met mama dansen of achter papa aanjagen enzovoorts. Ik vind hem dan ook best wel druk. Maar als ik hen dan vergelijk met leeftijdsgenootjes in het zwembad of de (binnen-) speeltuin zie ik dat heel veel dreumesen en peuters gewoon lekker als kip zonder kop rondrennen. Het lijkt mij dus wel normaal gedrag. Ze hebben veel energie, er is veel te ontdekken. Ik krijg van de gastouder ook niet te horen dat hij erg druk is. Hoewel ik wel geloof dat hij daar rustiger is dan thuis. ADHD kun je sowieso op deze leeftijd nog niet vaststellen. Het is ook een term die veel te snel gebruikt wordt voor kinderen doe gewoon druk zijn. Adhd is een combinatie van hyperactiviteit, lage concentratie, impulsiviteit en nog wat andere factoren. Peuters zijn vrijwel allemaal hyperactief, slecht geconcentreerd en impulsief. (in ieder geval als je het vergelijkt met oudere kinderen en volwassen.)
Lijkt me juist heel normaal hoor, dat kondjes zo actief en energiek zijn! Hier in ieder geval ook een zeer energiek meisje. Altijd al, als baby ook, en nu als bijna-peuter ook. Ze heeft ook echt iets nodig om haar energie op kwijt te kunnen, dus we zijn bijvoorbeeld veel buiten zodat ze lekker kan rennen, wandelen, klimmen etc. Dat houdt ze enorm lang vol, mensen staan er altijd wel van te kijken hoe goed ze dat vol houdt. Maar als we haar afremmen, wordt ze echt ontevreden, ze moet gewoon echt bewegen. Mijn man was als kind niet anders, en hij heeft echt geen ADHD. Ik was als kind echt een tomboy; altijd in bomen aan het klimmen, ook erg actief dus. En nu ben ik best een rustige huismus
Mijn dochter is ook zo. Lijkt me vooral heel gezond. Ik zou me niet druk maken over ADHD. In tegendeel: het zou zo jammer zijn voor je dochter als je haar nu al in een hokje stopt. Laat haar gewoon maar lekker nieuwsgierig en ondernemend zijn. Daar worden ze groot van
Ik herken het niet in mijn dochter, zij is aardig rustig. Kan ook heel rustig een boekje zitten te lezen. Zou niet direct denken aan ADHD. Wordt ze niet druk van suiker of kleurstof? Ik werd altijd heel druk van die gele banaantjes dus he zou nog eens kunnen kijken in de voedingrichting..... Anders zou ik me niet druk maken
Wat je schrijft herken ik goed. Hier is de oudste ook zo hyper, al vanaf het begin af aan. Geen tijd om rustig aan te doen, liep net na de 10 maanden, wilde al vroeg geen middagdutje meer doen, noem maar op. Nu zit hij op school maar hij zit nog steeds boordevol energie. Ik vind het ongelofelijk maar goed, hij is gewoon zo. Toen hij nog niet op school zat (en nu in het weekend) ging ik bijna elke dag een stuk wandelen zodat hij zijn energie even kwijt kan...ik zeg dan altijd voor de grap dat ik hem uit ga laten Van de andere kant kan hij ook goed zelf spelen en is hij al behoorlijk zelfstandig. Ik denk niet dat er iets is met jouw dochter (of met mijn zoon), vooral ook omdat je zegt dat ze ook goed kan spelen enzo.
@Shakes: het is ook jammer om ze in een hokje te stoppen, daarom zei ik dat mijn vader zich afvroeg.. en niet dat ze het al mogelijk heeft.... no offense Mijn vader geeft net toe via sms dat hij haar een heel vierkant stukje slagroom gebakje heeft gegeven dat èn de combi dat ze al best druk is..... Maar het is normaal dus, goed om te weten!
Ik zag laatst een docu op tv dat het echt een FABEL is dat kinderen druk worden van suiker. Er is Veel onderzoek naar gedaan. De groep kinderen die geen suikerrijk eten hadden gekregen waren soms nog drukker zelfs dan de kinderen met taart en snoep op. Ik zou me er niet druk om maken. Het is voor veel mama's herkenbaar Ze hebben gwn meer energie dan wij
Ok dan, het kwam op mij over alsof je het zelf ook wel logisch vond klinken. Mijn dochter is zoals gezegd ook verschrikkelijk druk, en er zijn al heel wat mensen die mij gevraagd hebben of ik haar niet zou laten testen op ADHD. En ik word daar echt heel kwaad (en triest) van, want waar ben je toch mee bezig als je een kind van 14 maand al zo graag een stempel wil geven...
Hier ook een enorm drukke dreumes van ongeveer even oud die al loopt vanaf 10,5 mnd en nu dus enorm probeert te rennen.
Geen zorgen over maken, en zeker nog niet laten bestempelen met ADHD. Dat kan nu nog niet vast gesteld worden, en heeft echt niet enkel te maken met 'druk' zijn. Denk dat dan ieder kind in zijn peuterjaren bijna ADHD heeft. Lino was net zo, vooral voor zijn 1e jaar. Hij had enorm snel door hoe hij moest draaien/tijgeren/staan en lopen. Nu heeft hij soms nog veel energie, maar tegelijkertijd heeft hij ook veel van de (hoe wij het maar noemen) Afrikaanse tijd van zn papa mee gekregen. Ieder kind ontdekt de wereld op zijn eigen manier, meestal 'druk' omdat ze nog geen duidelijke grenzen kennen, en veelal met een tunnelvisie op iets afgaan. Anderen rustig, en die komen er ook
Hier ook een redelijk druk meisje.. Kan ook makkelijk zonder dutje soms :O Maar het zal wel goed zijn haha.. Maak me er totaal niet druk om, laat het lekker gaan Zou soms alleen wel wat van haar energie willen
Zijn kinderen druk hebben ze adhd, zitten ze rustig in een hoekje te lezen zijn ze autistisch, het zijn gewoon kinderen en je hebt drukke kinderen en rustige kinderen...en we hebben het hier ook nog eens over kinderen van rond een jaar
Ik vond het wel vrij frappant, gisteren 3/4e slagroomgebak op en niet te houden de hele dag. Vandaag bewust geen suiker gegeven en ze is heel lief, heel rustig, etc. Inderdaad familie zei vandaag dat het onzin zou zijn dat ze reageren op suiker maar ik vond het wel vrij toevallig. En idd, bestempelen met ADHD is natuurlijk onzin met zo'n jonge leeftijd. Vind het ook niet leuk dat mijn vader het zei: ik dacht al, volgens mij kan je dat nu nog nooit zeggen.