Echo zegt minder lang zwanger

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Liese33, 24 mrt 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Liese33

    Liese33 Nieuw lid

    24 mrt 2023
    3
    1
    3
    Vrouw
    Hallo allemaal,

    Gisteren mocht ik voor een vroege echo komen i.v.m. eerdere miskraam. Ik was alleen volgens de verloskundige 4 á 5 dagen korter zwanger dan we zelf dachten. Ik dacht zelf 7+4 te zijn en de verloskundige meette 7+0 met de computer. Het echo appartaat gaf zelf 6+5 aan. Het hartje klopte wel goed voor de termijn, maar het vruchtje was kleiner dan we verwacht hadden. Een behoorlijke domper, de verloskundigem maakte zich nog niet zoveel zorgen, maar met een miskraam in het verleden ben ik toch bang.

    Meer mensen die dit hebben gehad en waar het uiteindelijk goed afliep? Ik weet niet wanneer mijn eisprong is geweest, maar we hebben maar 1x onveilige seks gehad. Paar feitjes op een rij:
    - zondag 12 februari onveilige seks gehad
    - zaterdag 25 februari eerste positieve test (action minimaal streepje en clearbleu 1-2)
    - donderdag 23 maart eerste echo met termijn 7+0 volgens verloskundige

    Vind het allemaal zo spannend. Verder ook helemaal geen kwaaltjes.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • Echo.JPG
      Echo.JPG
      Bestandsgrootte:
      39,6 KB
      Weergaven:
      93
  2. JupitR

    JupitR VIP lid

    13 mei 2020
    6.120
    6.659
    113
    Vrouw
    Hoe kom je op je eigen termijn?

    Je zegt dat je 12 februari gemeenschap hebt gehad en op 25 februari je eerste licht positieve test. Je ei kan dus best op 16 februari zijn gesprongen (zaadcellen kunnen zo lang overleven) en dat je op 9dpo een eerste licht positieve test had. Daarmee was je gisteren precies 7 weken.

    Voel je je op geen enkel vlak anders? Ook niet wat eerder honger of wat vermoeider?
     
    Suzi98 en Liese33 vinden dit leuk.
  3. Megara

    Megara Fanatiek lid

    5 feb 2023
    1.286
    1.414
    113
    Vrouw
    Een meet fout is met deze termijn zo gemaakt.
    Daarom krijg je een termijnecho rond de 10 weken.
    Je weet zelf niet wanneer je ei gesprongen is.
    Maar als je met de positieve test pas 8 of 9 dpo was klopt de gemeten termijn wel.
    Ik zou me geen zorgen maken hoor (makkelijker gezegd dan gedaan)
     
    Liese33 vindt dit leuk.
  4. Nemo321

    Nemo321 Lid

    13 feb 2022
    18
    7
    3
    Vrouw
    Gefeliciteerd met je zwangerschap!

    Inderdaad kunnen zaadcellen best een dag of 4 in leven blijven.
    Heb je wel extra controles vanwege je miskraam? Zo niet zou ik daar zeker om vragen. Verloskundigen snappen je angst en onzekerheid echt wel.

    Hopelijk blijft dit vruchtje zich goed verder ontwikkelen!

    Voel je je goed? Of wel veel last van kwaaltjes?
     
    Liese33 vindt dit leuk.
  5. Liese33

    Liese33 Nieuw lid

    24 mrt 2023
    3
    1
    3
    Vrouw
    Bedankt voor je reactie. Ik ging zelf uit van 12feb onveilige gemeenschap, dus dan moet 12feb of 13feb misschien max 14feb mijn eisprong zijn geweest. Kan sperma echt 5 dagen overleven?
     
  6. Droompje123

    Droompje123 Bekend lid

    28 okt 2020
    670
    725
    93
    Vrouw
    Je weet dus niet zeker wanneer je eisprong geweest is? Dan zou ik zeker proberen om me niet druk te maken! Dit is echt millimeter werk qua meten, dus een foutje is zo gemaakt. En je weet zelf de exacte datum ook niet, dus dan is 4 dagen verschil niet veel.

    Hier wel een soort gelijk verhaal maar ik wist wel 100% zeker wanneer mijn eisprong was. Ik werd 5 dagen teruggezet bij mijn eerste (vroege) echo rond dezelfde termijn als jij, iets eerder nog en schrok daar onwijs van omdat ik de termijn dus zeker wist. Maar de echo daarna, de termijnecho werd ik ten opzichte van de eerste echo een week vooruit gezet. Oftewel zelfs 2 dagen meer dan wat ik zelf dacht (of eigenlijk zelfs zeker wist). En dat is mijn dochter van 1,5 jaar dus dat is helemaal goed gegaan. Ik hoop bij jou ook! Ik ga voor je duimen.
     
    Liese33 vindt dit leuk.
  7. Liese33

    Liese33 Nieuw lid

    24 mrt 2023
    3
    1
    3
    Vrouw
    Ja, de verloskundigen zijn onwijs lief en mag woensdag al weer komen voor een tweede echo, om mijn ongerustheid weg te nemen hopelijk. Vind het maar spannend. De kwaaltjes zijn minimaal, waardoor zwanger voelen ook lastig is.
     
    JupitR vindt dit leuk.
  8. Nemo321

    Nemo321 Lid

    13 feb 2022
    18
    7
    3
    Vrouw
    Gelukkig dat je extra mag komen. Ook gewoon doen. En bellen bij twijfel!

    Ik moet zeggen dat ik ook weinig kwaaltjes had tijdens de zwangerschap. Vermoeid en last van m’n darmen (die gingen al snel opzetten) verder nooit last van misselijkheid gehad. Dus misschien heb jij ook gewoon weinig kwaaltjes. Maar daardoor inderdaad wel meer onwerkelijk ofzo. Dus ik snap precies wat je bedoeld! Zelf was ik pas wat rustiger na de 13 weken echo.
     
    Liese33 vindt dit leuk.
  9. RoGiJuLi

    RoGiJuLi VIP lid

    15 apr 2011
    53.452
    15.007
    113
    Nabij Utrecht
    Ja dat kan zeker, dus ik ben het eens met de teling van @JupitR .
    Je bent dus minder ver dan je zelf dacht.

    Gefeliciteerd met de goede echo.
     
    Liese33 vindt dit leuk.
  10. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.693
    14.045
    113
    Kan prima, wij werden altijd tussen 1 en 2 weken opgeschoven. Met een klein ukkie in die termijn is een meetfoutje van een mm al mega verschil.
     
    Liese33 vindt dit leuk.
  11. WWJD

    WWJD Niet meer actief

    Het kan heel goed dat je dus korter zwanger bent dan je dacht zoals hierboven al gezegd. Maar ik heb sws goede ervaring met 5 dagen korter zwanger op echo dan ik echt was (en wist het zeker). Met 6w5d werd ik gemeten op 6w0d. Millimeter werk.
    Echo later met 9 weken op termijn gemeten, dus precies wat ik dacht. En met de termijn werd ik nog eens 2 dagen vooruit gezet. Oftewel uiteindelijk scheelde het een week.
    Het is zo klein dat meten ze gauw nog verkeerd. Een kloppend hart en mooi vruchtzakje met embryo in je bm is het belangrijkst voor nu!
    Gefeliciteerd.
     
  12. DBoer

    DBoer Bekend lid

    4 jan 2022
    802
    784
    93
    Vrouw
    Ik heb dit zelf ook gehad aan het begin van mijn huidige zwangerschap. Ik was door ovulatietesten én temperaturen zeker van mijn eisprong en was daarmee op de dag van mijn 1e echo exact 7 weken. Echter meette het vruchtje maar 6 weken, wel met een goede hartslag. Een week later opnieuw een echo gehad, en ineens meette het op 8 weken, precies de termijn dus die ik met mijn eisprong had moeten zijn! En bij de termijnecho met 10 weken ineens nog eens 2 dagen vooruit gezet. De verloskundige gaf ook aan dat metingen zo vroeg nog niet betrouwbaar zijn en dat een goed zichtbare hartslag veel meer zegt :).
     
  13. Sophie2019

    Sophie2019 Fanatiek lid

    21 jul 2018
    1.746
    1.322
    113
    Vrouw
    Ja ervaring. Weet de dagen niet exact meer maar met 7 en 8 weken meette het vruchtje 5 tot 8 dagen kleiner dan zou kunnen (ovulatietesten en positieve test 9dpo, kon dus nooit 1 tot 3dpo al positief getest hebben).

    vanwege 3 miskramen heel erg zenuwachtig maar met 9 weken weer een echo en toen liep ik ineens 2 dagen voor. Echoscopist denkt dat de andere echoscopist mogelijk het vruchtje in de breedte had gemeten ipv lengte, mijn baarmoeder ligt erg diep.

    hartslag zegt op die termijn sowieso veel meer dan de lengte, dat is zo gevoelig voor meetfouten met die termijn.

    mijn te kleine vruchtje is inmiddels 7 maanden oud :D
     

Deel Deze Pagina