Namen broer/zus zelfde 'eindletter'

Discussie in 'Babynamen' gestart door Stringetje, 14 jan 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Stringetje

Stringetje Fanatiek lid

7 feb 2015
    1.213
    478
    83
    Gelderland
    Stel, je dochter heet Roos en krijgt een broertje die je Jens wilt noemen. Of je hebt de zusjes:
    Yara en Sophia
    Hanna en Eva
    Valerie en Annelie
    Of de broers Patrick en Tjerk.

Valt jullie het op dat de namen van deze fictieve broers en zussen op dezelfde letters eindigen?

In navolging op wat andere topics over begin- en eindletters, realiseer ik me bij het bedenken van een naam voor onze tweede dat ik deze naam niet op dezelfde letter wil laten eindigen als de naam van mijn oudste...

Hoe staan jullie hierin? Stoort het je of totaal geen probleem mee? Het kan soms een beetje jut&jullerig klinken, vind ik...

2. Veera

Veera Niet meer actief

Zelfde letter stoort me niet (Roos en Jens)
    Zelfde klank wel (-aa of -ie)

3. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Hier -ne, -ze, -ne uiteindes, maar stoort ons helemaal niet. Maar wij waren überhaupt al blij 3 namen gevonden te hebben die het helemaal waren, dat ze dan dezelfde soort uiteindes hebben was dan maar zo ;)

Vind het overigens bij sommige uiteindes meer opvallen: zoals in jouw voorbeeld de -lie, maar dat komt misschien omdat daar sowieso ook wat minder namen van zijn.

4. Prins03

Prins03 Fanatiek lid

13 nov 2012
    3.695
    2
    0
    Nee, zoals jij het hierboven schrijft stoor ik me er niet aan :)

5. Lentedag

Lentedag Niet meer actief

Nee het stoort mij niet.
    Ik ken een gezin met 3 kinderen: Stefan, Maureen en Rowan. Allen op een n dus, vind het juist mooi. Zelf zou ik het "lastiger" vinden als je ene kind bijv Stijn heet en de andere Bas of Niels,als je dat achter elkaar struikel ik zowat over de letters.

6. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Dit.

Rijmen is iets anders dan dezelfde eindletter. Roos en Jens rijmt niet. Valerie en Annelie wel.

7. Mss86

Mss86 Fanatiek lid

24 nov 2015
    1.018
    157
    63
    Zelfde eindletter stoort mij niet, het moet alleen niet rijmen.

8. Stringetje

Stringetje Fanatiek lid

7 feb 2015
    1.213
    478
    83
    Gelderland
    Thx voor de opheldering, jullie slaan de spijker op z'n kop! Het moet inderdaad niet rijmen! Ik dacht al... er is iets met die namen maar kon het niet zo snel achterhalen wat. :p Roos en Jens is inderdaad niet storend, om maar iets te noemen.

9. K00

K00 Niet meer actief

Ik lees mee :)

Ik zit met het zelfde... Dochtertje heet Janne. Ik dacht nu vallen alle namen eindigend op een -e af...
    Maar
    Janne en Lotte klinkt voor mij al heel anders dan Janne en Fenne (b.v.).

Toch twijfel ik of ik het wel wil, 2 keer de -e.
    Stel dat we nog een kindje mogen krijgen, wat doe je daar dan mee?

Hetzelfde geldt voor de naam Job.
    Kei leuk, maar Janne en Job... en een evt derde kindje? Geen J, in iedergeval (de 3 js :D ) maar valt dat derde kindje dan niet "buiten de boot". Lastig he :)

10. Stringetje

Stringetje Fanatiek lid

7 feb 2015
    1.213
    478
    83
    Gelderland
    Ik geef je gelijk. Janne en Fenne lijken dan teveel op elkaar doordat ze dezelfde laatste drie eindletters hebben.. Bij Lotte is dat heel anders. Het zou ook met aantal lettergrepen en de klank te maken kunnen hebben. Want Janne en Fabienne hebben dus ook de drie zelfde laatste letters maar dat oogt of klinkt toch heel anders...
    Een eventueel derde kindje kan dan best weer iets geheel anders zijn als je het mij vraagt. Zowel de eindletters als de beginletter. Sterker nog, het kan een beetje kwik-kwek-en-kwak worden als je ze dezelfde voorletters geeft al ligt dat ook weer aan de naam. Wat ik niet zou doen is genres gaan mixxen bij broers en zussen. Dus bijv. Janne, Job (zelfde 'genre') en Latoya. Dan valt Latoya wel buiten de boot. :D
    Mijn hele bericht hangt aan elkaar van uitzonderingen. ;)

11. K00

K00 Niet meer actief

Bedankt voor je reactie. Latoya maar meteen van mn lijstje geschrapt ;)

12. misa

misa Niet meer actief

In principe geen problemen mee eigenlijk. Een Jut en Juul gevoel horen wel meer dingen bij vind ik. En het ligt echt aan de namen.

13. MiaMaria

MiaMaria Niet meer actief

Nog nooit bij stilgestaan, hangt een beetje van de combi af misschien. Maar ik vind het ook niet heel gek staan.
    Twee van m'n drie eindigen hier ook met de zelfde letter, niet bij nagedacht tijdens het kiezen van de naam en klinkt ook niet raar.

14. Miekoe

Miekoe Fanatiek lid

9 aug 2012
    1.908
    502
    113
    Vrouw
    Idd

15. Brabomama

Brabomama Fanatiek lid

14 sep 2011
    1.316
    0
    0
    Haha grappig, ik ken twee broertjes Stijn en Niels, nog nooit klachten gehoord;)

16. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Ik vind dat er hier soms best overdreven gedaan word over initialen en begin en eind letters, lettergrepen etc.
    Wij hebben gewoon 2 namen gezocht en gekozen die we het mooiste vinden. Als het echt iets geks is of raar staat dan zou ik daar rekening mee houden maar verder maakt het me niks uit.

17. Stringetje

Stringetje Fanatiek lid

7 feb 2015
    1.213
    478
    83
    Gelderland
    Klopt... hormonen.. ;)
    Het ene moment denk ik 'gewoon lekker een eigen keuze maken' en het volgende moment kan ik over ieder detail gaan nadenken. Als iets echt te gek is dan valt het inderdaad vast wel op!:$

18. Boommm

Boommm Niet meer actief

Hier eindigen straks alle namen op een 'e'. Stoort mij absoluut niet en had er nog nooit over nagedacht ook eigenlijk.

19. Lilou

Lilou Actief lid

31 jan 2011
    207
    29
    28
    Hier straks ook twee meiden wiens namen beiden eindigen op een -e. Vind dat zelf niet storend of wat dan ook, zijn gewoon de namen die we het mooiste vinden. Of iemand anders dat dan Jut en Jul vindt maakt me eigenlijk ook weinig uit.

20. Pepijnn

Pepijnn Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.835
    368
    83
    Vrouw
    Het zou me alleen opvallen als je echt 3 of 4 kinderen hebt waarbij ze bijvoorbeeld Melle, Fenne, Lieve en Sanne heten. Maar als het maar 2 kinderen zijn, zou het me niet opvallen.

Mijn broertje en ik hebben ook dezelfde laatste letter en weet je dat ik daar NU pas over nadenk, was me nooit eerder opgevallen en hij is toch al bijna 30 ;)

Deel Deze Pagina