wat moet ik doen?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door mamavanukkie, 1 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamavanukkie

mamavanukkie Fanatiek lid

2 jul 2008
    3.253
    16
    38
    Brabant
    Moet even mijn verhaal kwijt.
    het gaat niet zo goed met het gedrag van mijn zoontje op school. Hij is op school een totaal ander kind dan thuis, druk, doet andere kinderen af en toe pijn en luistert niet zo best, is onrustig en gespannen.
    thuis is hij rustig, sociaal, speelt goed met andere kinderen en is ontspannen. hij is thuis een doodnormale vijfjarige.

heb al vanaf het begin dat hij op deze school zit, gesprekken gehad met de juf, die hem in onze ogen totaal verkeerd aanpakt, niet positief, mopperig, ze hebben geen klik. heb dit op school al meerdere malen aangegeven. er zijn observaties geweest, iemand van het cjg. daar bleek allemaal uit dat er geen bijzonderheden zijn, het ligt aan school, niet aan de thuis aanpak.

nu het nieuwe schooljaar gaat het nog steeds niet lekker, vragenlijst ingevuld door de leerkracht en door ons. uit die van ons kwam niks, die van school was erg slecht.
    nu hebben we het advies gekregen om integrale vroeghulp in te schakelen. er zit veel in mijn zoontje en op school komt het er maar niet uit. thuis is hij bezig met woordjes leren, op school niet.

vriendlief en ik zijn beiden hoogsensitief en ik zie veel terug bij mijn zoontje hiervan, maar geef ik dit aan op school, wordt er niks mee gedaan. heb vanaf dag 1 al aangegeven dat hij het soms nodig heeft om even afgezonderd te worden, maar daar was de juf niet voor. ik heb het idee dat ik tegen een muur praat. vorig jaar hebben we al de nodige problemen gehad met de leerkracht, maar elke keer als we dat aangeven wordt haar de hand boven het hoofd gehouden, het is ook niet gelukt om hem naar een andere klas te krijgen. hij is op school sociaal niet sterk, maar ga je met hem naar de speeltuin heb ik nergens problemen mee. de juf legt ook op elke slak zout, hij is wat impulsiever. maar als er dan iets gebeurt hij hoeft zijn beker maar om te stoten, wordt er niet gezegt kan gebeuren, nee, je moet niet zo wiebelen.

ik weet het even niet meer, de adviezen die ik op school geef, worden niet gebruikt, nee druk er maar een stempel op.

het is een heel verhaal geworden, maar ik heb echt niet het idee dat er iets met hem is, nooit gehad ook, anderen ook niet. hij zit niet op zijn plek bij haar, maar ik kan er niks aan veranderen. ik ben al een keer van school gewisseld vanwege het beleid, op zijn vorige school is hij vanaf dag 1 geslagen en geduwd en de juf deed niks. en deze juf... ik weet het even niet meer, moet ik een traject in met mijn kind die buiten school net zo is als ieder ander?

2. pinguin72

pinguin72 VIP lid

7 jan 2006
    7.832
    1
    38
    Jeetje wat lastig!
    Mijn zoon is ook hoogsensitief en ik merk dat er maar weinig over bekend is bij leerkrachten. Buiten dat hebben ze vaak de tijd niet om het te gaan onderzoeken. Ook willen ze alle leerlingen hetzelfde behandelen maar mijn mening is dat dat soms gewoon niet gaat en er uitzonderingen gemaakt dienen te worden.
    Als de communicatie met de leerkrachten zo stroef verloopt is het misschien een idee een gesprek met de ib-er of directeur aan te vragen.

Wat voor type onderwijs gaat hij naar toe? Misschien is het toch nog verstandig om rond te gaan kijken op andere scholen om te kijken of dat wél passend onderwijs voor hem kan bieden.

3. mamavanukkie

2 jul 2008
    3.253
    16
    38
    Brabant
    het is idd lastig, school geeft ook aan geen ervaring te hebben met hsp. hij gaat nu naar gewoon onderwijs. school staat verder prima aangeschreven, alleen idd zijn leerkracht is nogal van de oude stempel, je moet maar in het hokje passen. degene die haar de hand boven het hoofd houdt is de ib-er. en plaatsvervangend directeur, dus daar schiet ik niet veel mee op. het is een prima mens, maar luisterd helaas meer naar de juf dan naar ons.

de juf kan wel positief met hem omgaan, vandaag kun je dat merken, een goed gedaan sticker voor zijn taak, goed met andere kinderen gespeeld. zo doet ze altijd als we weer om de tafel hebben gezeten, maar na een week zwakt dat bij haar weer af.

4. mamavanukkie

2 jul 2008
    3.253
    16
    38
    Brabant
    en aan wat voor soort onderwijs moet je dan denken? vrije school ben ik niet zo voor. jenaplan ook niet echt.
    dit schooljaar is hij helaas ook veel vriendjes kwijtgeraakt, hij trok echt op met de oudste kleuters, maar die zijn nu allemaal naar groep 3.

5. Tamio

Tamio Niet meer actief

Wat ontzettend vervelend zeg. Als jij zelf geen problemen ziet zou ik geen traject als vroeghulp ingaan. Ik zou schoolmaatschappelijk werk inschakelen. Dat kan je zelf doen zonder doorverwijzing van school. Zij kunnen bij je thuis komen en mee gaan in gesprek met school. Dan heb je een derde partij aan tafel want je wordt nu gewoon niet naar je geluisterd begrijp ik uit je verhaal.

6. mamavanukkie

2 jul 2008
    3.253
    16
    38
    Brabant
    Schoolmaatschappelijk werk ben ik niet bekend mee, moet ik dan gewoon naar een organisatie bellen? Er zit geen schoolmaatschappelijk werk in deze school.

7. Tamio

Tamio Niet meer actief

Bij ons heeft de school het toen (in overleg) ingeschakeld. Maar ik weet dat je het ook zelf in kan schakelen. Ik weet ook niet of het in elke gemeente bestaat eigenlijk. Misschien even zoeken op Google i.c.m je woonplaats of anders bij jeugd en gezin vragen?

Deel Deze Pagina