De groenten in salades zit bomvol vitaminen en voedingsstoffen, maar alleen met de juiste dressing haal je het optimale eruit. Foto: Gezondheidsnet Dat stellen onderzoekers van de Purdue University. Tijdens een experiment aten 29 proefpersonen salades met een boterdressing (verzadigde vetten), koolzaadoliedressing (enkelvoudig onverzadigde vetten) of maïsoliedressing (meervoudige onverzadigde vetten). Vervolgens keken de onderzoekers in hoeverre vetoplosbare carotenoïden in het bloed werden opgenomen. Carotenoïden als luteïne, lycopeen, bètacaroteen en zeaxanthine worden in verband gebracht met een kleinere kans op verschillende aandoeningen als kanker, hart- en vaatziekten en maculadegeneratie. Optimaal Van een dressing met enkelvoudige onverzadigde vetzuren hadden de deelnemers het minste vet nodig om de meeste carotenoïden op te nemen. Van de andere twee dressings was veel meer nodig om hetzelfde effect te bereiken. "Om het optimale uit groente en fruit te halen is het belangrijk om ze met de juiste dressing te combineren", aldus hoofdonderzoeker Mario Ferruzi. "Een vetvrije dressing bevat minder calorieën, maar je verliest ook een deel van de gezondheidsvoordelen van de groente." Vet Een dressing met enkelvoudige onverzadigde vetten zoals koolzaadolie of olijfolie is volgens de onderzoekers de beste keuze. "Zelfs als je weinig van deze oliën gebruikt haal je het optimale uit de groente." Volgens Ferruzi is het vooral belangrijk om je salades aan te vullen met 'vet'. ---------- Tja dat er een combinatie van bepaalde dingen nodig is voor een goede opname wist ik al langer. Zo is bvb voldoende kalk aan je opgroeiende kindje geven niet genoeg. Ze zullen er ook vitamine D bij nodig hebben anders nemen ze die kalk niet voldoende op (en zo werkt het bvb ook bij reptielen die en kalk suplement EN een uv lamp=vitamine D, nodig hebben) Dus ergens kijk ik hier niet van op. En ik denk ik zet hem toch even neer aangezien het hier toch vaak gaat over afvallen in de lounge
Tja, maar om nu te stellen dat 'Sla mét dressing' (titel van het topic) nu gezonder is.. Onder dressing verstaan de meesten toch een of ander lekker gefabriceerde dressing uit een flesje (incl een berg suiker). Zeg dan dat sla met een beetje olie gezonder is
Ik gebruik ook altijd olijfolie voor de dressing. Met een beetje rodewijnazijn, zout en peper. Heerlijk!
Dressing of vinaigrette is wat ik zelf maak: beetje olie, beetje azijn, beetje peper, beetje zout, soms beetje mosterd. Uit een flesje komt slasaus
Nou ja, whatever. Je hebt tegenwoordig heel wat meer voorgefabriceerde 'dressings' uit een flesje dan alleen slasaus. Maar goed, vet is natuurlijk altijd nodig, ook voor de vetoplosbare vitamines. Dat t ook beter is voor de cartenoiden is leuk nieuws! Qua smaak vind ik olie en azijn trouwens persoonlijk niets toevoegen. Dan zou ik er eerder gewoon iets met wat vet naast eten.
Over smaak valt niet te twisten Ik vind er niets aan. Maar goed, beetje nutteloze discussie. Een dressing is gewoon 'een saus' wat je over de salade doet (wikipedia).
Ik noem het niet eens dressing als het alleen olijfolie met een soort azijn is... Ik lees hierboven rodewijnazijn, ik neem meestal balsamicoazijn. Bij dressing denk ik toch eerder aan een dun sausje, op basis van mayo of een ander eiproduct.
Grappig om te lezen. heb er eigenlijk nooit bij sitl gestaan. Dus ts bedankt voor het plaatsen van dit artikel Ene wat maakt de titel nou uit,het gaat om het artikel. Zo kun je overal wel over vallen