Is dit een logische volgende stap?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door ShallY, 30 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ShallY

ShallY Fanatiek lid

14 sep 2013
    3.870
    736
    113
    Niet voor mezelf maar dit gaat om mijn zus. Ze is inmiddels alweer meer dan een jaar aan het spuiten en nog steeds geen resultaat. Bij haar eerste kindje is het gelukt met clomid maar nu voor een 2e lukt het met spuiten ook niet. In het ziekenhuis waar zij onder behandeling is (klein streek ziekenhuis) zeggen ze tegen haar dat de volgende stap IVF zal zijn. Aan IUI willen ze niet eens denken want dat gebeurt alleen maar als het zaadkwaliteit van de man niet goed is.

Ik vind dit echt onzin. Als bij ons de oi niet gaat slagen dan is de volgende stap wel IUI en met de zaadkwaliteit van vriendlief is niks mis mee.

Nu vraag ik me af of dit dus een logische volgende stap zou zijn? En mag dit? Of ligt dat grwoon aan het beleid van het ziekenhuis? De enige optie zou voor hun zijn om naar een ander, groter ziekenhuis buiten de provincie te gaan waar ze wel IUI doen denk ik.

Ik ben gewoon verdrietig en niet om mezelf nu maar om mijn zus. Toenbik haar net huilend aan de telefoon had, ga ik zelf bijna mee doen. Ik zou haar zo graag willen helpen

2. KoosAtillaLuna

KoosAtillaLuna Bekend lid

27 jun 2013
    821
    168
    43
    Volgens mij ligt dat aan de zaad kwaliteit. Als de zaad kwaliteit niet dendered is maar wel oke, dan zal er volgens mij eerst IUI geprobeerd worden. Ook omdat de lichamelijke belasting kleiner is (geen punctie etc). Maar hebben ze ook gezegd waarom ze IUI overslaan? Is bij je zus wel alles onderzocht en ligt het echt daadwerkelijk aan haar? Of is het alleen maar omdat ze denken dat de stap van OI naar IUI miisschien niet groot genoeg is?

Als ik je zus was dan zou ik dat soort dingen eerst eens bespreken met de gyn, en ook haar wens (daar ga ik dan nu even voor uit) voor IUI aankaarten. Als zij geen IVF willen doen maar eerst willen beginnen met IVF dan zal het ziekenhuis daar ook wel naar moeten luisteren.

Succes en ik begrijp je gevoel helemaal!

3. Miekiej88

Miekiej88 Fanatiek lid

7 nov 2011
    1.262
    0
    36
    Gelderland
    He Shally,
    bij mij hetzelfde gelijk van OI naar IVF. De reden was hetzelfde zaadkwaliteit was goed. Volgens ziekenhuis had het geen zin om nog IUI te ondergaan. Lagen de kansen in ons geval even hoog of het nou OI of IUI zou zijn. Ik nam er genoegen mee, als de arts het zegt zal het zo zijn.... Ik zou adviseren om het toch nog goed met arts te overleggen en extra vragen of IUI toch niet een optie is. Hopelijk luisteren en kijken ze goed of dit misschien toch een optie is voor je zus. Ik heb er zelf ook aan getwijfeld..

4. raglottie

raglottie Actief lid

7 feb 2014
    323
    0
    16
    NULL
    NULL
    Raar! Zaad van vl was enorm goed, toch iui op voorstel van arts. Bij de inseminatie zelfs nog opmerking van verpleegkundige dat ze daar zelden zo'n goede kwaliteit zien. Was overigens gelijk raak met iui.

5. KakieLakie

KakieLakie Bekend lid

18 feb 2014
    837
    303
    63
    Bij ons willen ze bij goede zaadkwaliteit juist eerst iui proberen, daarna pas ivf. Iui wordt pas gedaan vanaf 1 miljoen goede zaadcellen.

6. ShallY

ShallY Fanatiek lid

14 sep 2013
    3.870
    736
    113
    Ik zal jullie reacties wel eens aan haar laten lezen. Bedankt daarvoor!

7. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Hier in het ziekenhuis eerst ook IUI.

Simpelweg omdat dit veel minder belastend is voor de vrouw (bij IVF en ICSI zijn de behandelingen veel zwaarder ivm oa puncties ed). En omdat het goedkoper is. En omdat IUI bijna bij elke verzekeraar onbeperkt vergoed wordt.

Na 3x IVF/ICSI is er niks meer of je moet het zelf betalen. Vaak kun je daarna ook niet meer terug naar IUI.

8. nana33

nana33 VIP lid

17 nov 2008
    5.536
    3
    0
    Ik heb in twee zhs gelopen (waarvan één academisch) en bij beiden was het beleid eerst 6x iui en dan ivf, ook als het zaad prima is. Wij hadden ook geen slecht zaad en toch ben ik bij beiden zwangerschappen zwanger geworden door iui. Ik zou zelf ook niet akkoord zijn gegaan met meteen ivf bij onze diagnose (onbegrepen) en zou naar een ander zh zijn gegaan.

9. Klaartje863

Klaartje863 VIP lid

10 mei 2012
    6.606
    57
    48
    Idd raar.. Wij hebben ook eerst ruim een jaar OI gedaan en toen het daarmee niet lukte overgegaan op IUI. ML heeft ook goed zaad.
    De 3e IUI is het gelukt, dus bij ons had het zeker wel nut om eerst IUI te doen.

10. Nephthys

Nephthys Fanatiek lid

9 aug 2013
    3.721
    3
    0
    Noord-Brabant
    Lijkt me idd dat het aan het beleid van het ziekenhuis ligt. Sommige ziekenhuizen zijn daar niet voor uitgerust. Ze mogen dan idd geen iui doen. Ik zou dan ZEKER naar een ander ziekenhuis gaan aangezien IVF zwaarder is voor het lijf en IUI eerst het proberen waard is.

Bovendien mag je van sommige verzekeringen niet terug naar een minder zware behandeling als de zwaardere niet werkt. Dus als je IVF hebt gehad, daarna geen IUI meer. Niet alle verzeekeringen hebben dit maar ik zou er wel rekening mee houden!

11. Miekiej88

Miekiej88 Fanatiek lid

7 nov 2011
    1.262
    0
    36
    Gelderland
    Na deze reacties vraag ik me ook steeds meer af of ik er wel goed aan heb gedaan naar de arts te luisteren en direkt te starten met IVF. Maar ja nu niks meer aan te doen.
    Hoop dat je zus eruit komt Shally

Deel Deze Pagina