Titel zegt t al! Mijn dreumes gaat de laatste tijd LOS op papa en mama..vindt hij zelf erg grappig. Wij natuurlijk niet, hoe pakken jullie dit aan? Ik zet hem nu in een hoekje van de kamer na 3 x nee te hebben gezegd. Hij heeft er niet veel van en doet het vervolgens na een uur weer..ook bij kindjes op de creche...
Volgens mij doe je het goed. Het zal nu wel een kwestie zijn van consequent volhouden want het zal wel wat tijd kosten. Mogelijk doe je het al; maar het is denk ik wel goed om aan te geven dat de laatste waarschuwing eraan zit te komen en uitleg te geven waarom hij in de hoek moet staan. Wat je ook nog zou kunnen doen is hem belonen op het moment dat hij op een goede manier contact met jou of papa zoekt. Als hij knuffelt, een kusje geeft hem daar uitvoerig voor belonen. Volgens mij werkt bekrachtiging van gewenst gedrag namelijk erg goed! Succes en hopelijk gaat hij snel los op een andere manier; gewoon lekker knuffelen!
Mijn zoontje is aan het testen hoe ver hij kan gaan: eerst lief aaien, dan steeds harder petsen tot hij ons echt slaat. Zodra het verder gaat dan aaien, pak ik z'n handje vast, kijk hem serieus aan en zeg op serieuze toon 'nee, niet slaan'. Dan aai ik met zijn handje zachtjes over mijn gezicht en aai ik zachtjes zijn gezicht en zeg ik 'lief aaien, zachtjes'. Ik geloof zelf dat gezichtsuitdrukking, lichaamstaal en intonatie net zo belangrijk zijn als de woorden die je gebruikt. En verder: consequent zijn! Ik neem aan dat ze op de kinderopvang ook uitleggen dat slaan niet mag? Dan pikt je kindje het echt wel op hoor. Succes.
Volgens mij doe je het goed. Blijven volhouden dat het niet mag, en consequent elke keer vertellen waarom hij in de hoek stond en waarom hij erin komt te staan. "Je stond in de hoek omdat je mama slaat/haren trekt/bijt en dat wil ik niet." Heel vermoeiend om dat elk uur te herhalen maar ik denk dat dit de beste manier is. En indd goed gedrag belonen tot in de eindeloosheid hahaha. Misschien kun je ook laten zien door de omgeving hoe het "hoort" zeg maar. Als andere kindjes elkaar bijv aanspreken/knuffelen of jij en je partner. En dan zoiets zeggen als kijk die kondjes eens aardig doen tegen elkaar of als jullie een knuffel of kus geven aan elkaar dat je dan zegt van papa en mama geven elkaar een kus want we vinden elkaar lief ofsow. Of zeg ik nou iets heel raars? Succes! x
Hahaha ik zie nou dat ik schrijf "kondjes. Je had wel begrepen dat het moet zijn "kindjes" wij zijn hier ook lekker aan het "strijden" vooral met dingen gooien is momenteel helemaal hot.... grrr en leg maar eens uit dat het stuk gaat als je te hard gooit .... soms zijn er dagen dat ik denk "heerlijk hij ligt op bed en slaapt" En dan voel ik me gelijk schuldig want het is ook zo moeilijk om nergens aan te mogen zitten maar je wil zo graag weten wat er gebeurd als je eraan zit of hoe het voelt als je nog zo klein bent en mama/papa zit er wel aan. En voel me ook vooral schuldig omdat hij ook zo ongelooflijk lief kan zijn en doen. Zomaar knuffel komen brengen ofsow of mama op zijn manier helpen opruimen hahahaah. x