Advies gevraagd over oppasdilemma

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Chocoladekoekje, 4 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chocoladekoekje

Chocoladekoekje VIP lid

25 mei 2010
    7.799
    43
    48
    Hoi meiden!

Ik zit met een dilemma en ben even benieuwd hoe jullie hiermee zouden omgaan...

Ik heb een dochter van ruim 5 maanden oud. Een super lief kindje, maar bij anderen wil ze niet (of heel moeilijk) slapen en ook is ze héél erg gevoelig voor prikkels (erg snel overprikkeld). Nu heb ik van begin af aan al heel veel moeite gehad om haar uit handen te geven, laat staan bij haar weg te gaan. Nu sinds 3 weken op de maandagmiddag een baantje voor 2 uurtjes, omdat ik vind dat ik dit toch moet leren. Rustig aan, op mijn tempo.

Afgelopen 2 weken heeft mijn zusjes die middag bij ons thuis opgepast. Ik gaf Fiene om 12u de fles, legde haar in bed en ging werken. Als ik om 15u thuis kwam, was ze net een uurtje wakker, lekker uitgerust en met mijn zusje aan het spelen en ik voelde me daar heel goed bij.

Nu kan mijn zusje morgen niet en heb ik met mijn schoonmoeder afgesproken Fiene daar te brengen. Ik vond dit prima, tot ik vandaag hoorde dat ze (onverwacht) mijn neefjes tussen de middag van school moet halen en terugbrengen. Dit is dus net rond de tijd dat Fiene moet slapen. Nu komt het erop neer dat Fiene het uit moet houden van 10.15u-13.45u, terwijl ze normaal gesproken maar 1,5-2 uur wakker is tussen haar slaapjes door. Ook zijn de jongens heel erg druk en ben dus bang dat Fiene daarvan overprikkeld raakt, ze vervolgens helemaal niet meer wil slapen en we 's avonds een krijsend kind hebben...

Jullie snappen dat ik dus helemaal niet met een lekker gevoel wegga!

Vinden jullie dat ik me te druk maak? Moet ze dit gewoon leren of is het reëel van mij te verwachten dat een oppas rekening houdt met haar behoefte aan rust en slaap? Als ik dit van tevoren geweten had, had ik gezocht naar een andere oplossing...

2. 2012mama

2012mama Fanatiek lid

12 aug 2011
    3.324
    158
    63
    Vrouw
    Drenthe
    Eerlijk antwoord?
    Als ik naar mezelf kijk, zou ik me eerlijk gezegd niet zo druk maken. Kan ze niet (voor een keertje) in de wagen slapen?
    Ik zou dan denken van ik zie het wel, en het komt vast wel goed, en anders is het maar voor 1 dagje...

3. september08

september08 Fanatiek lid

20 okt 2008
    3.356
    4
    38
    Pppff.. daar zou ik ook niet heel blij mee zijn. Vooral als je zegt dat je kindje snel geprikkeld is. En uit bed halen of ophouden is helemaal niets.

Misschien kan je smoeder evt. de babyfoon bij de buren zetten als ze zo snel mogelijk op en neer naar school gaat?!

4. Que

Que Niet meer actief

Ik was er zelf ook altijd heel erg strikt in.

Rust en regelmaat zeggen ze he!

Nu ben ik makkelijker geworden en als we even een keer ergens nodig heen moeten en het echt niet anders kan dan gaat hij iets later naar bed. Maar goed jouw dochtertje.... is PAS 5 maanden dus zou ik daar ook niet echt mee akkoord gaan.

Tja.... verder heb ik niet echt een advies voor je.

Succes!!

5. Flutterby

Flutterby VIP lid

23 jul 2008
    10.153
    63
    48
    Ik ben net zoals jij, veel moeite met loslaten en alles moest op MIJN manier. Onze dochter is inmiddels 2 en ik heb gemerkt dat die kleintjes er vaak helemaal niet zoveel last van hebben en als ik er nu op terug kijk denk ik, pff wat heb ik me soms druk gemaakt om niks!

Maaaaar ik snap je helemaal als je je er niet lekker bij voelt. Dat gevoel gaat niet zomaar weg, zit erg diep ;).

Ik zou het gewoon proberen, in het ergste geval is ze 's avonds wat meer jengelig en dan weet je dat je het voortaan niet meer zo moet doen :).

6. Chocoladekoekje

Chocoladekoekje VIP lid

25 mei 2010
    7.799
    43
    48
    In de wagen slaapt ze niet (nooit gedaan ook). Ze zit inmiddels in de wandelwagen, omdat ze in de bak echt aan alle kanten klem lag :p

Verder heeft Fiene inderdaad echt die rust en regelmaat nodig. Helemaal nu: Ze heeft erg last van haar tandjes en is daarom al de hele dag aan het jengelen (en nog minder goed slapen dus). Over dag slapen alleen maak ik me niet zoveel zorgen. Vandaag is het ook iets anders gelopen dan normaal en heeft ze in plaats van een lange ochtend een lange middag geslapen. Maar dat in combinatie met veel prikkels (drukke kinderen!) gaat gewoon fout, dan is ze 's avonds helemaal overstuur...

Ik denk dat ik me er voor nu bij neer moet leggen. Er is geen andere optie en ik kan moeilijk van mijn schoonmoeder verwachten dat ze nu nog mijn zwager afbelt. Ik weet wel dat ik het morgen héél moeilijk ga vinden haar achter te laten!

7. mik25

mik25 VIP lid

12 sep 2007
    14.563
    0
    0
    kapster
    op een roze wolk
    ach een dagje.................................kids zijn een stuk flexibeler als wij denken hoor.

8. tulip

tulip Niet meer actief

even los van jouw loslaat probleem:

als een kindje niet meer in de wagenbak slaapt hoort het op die leeftijd naar mijn mening op vaste tijden op bed te liggen voor de rust en regelmaat.

Ik vind dat als jij de afspraak eerder had, dat je schoonmoeder nee moeten zeggen tegen de neefjes en anders had ze tegen jou moeten zeggen: ik moet wel die en die van school halen.

Ik persoonlijk zou even een andere oppas zoeken voor die dag. Mijn schoonouders hebben ons meisje ook al eens mee willen nemen naar dordrecht zodat ze dan op alle kleinkinderen tegelijk konden passen. Daar heb ik toen ook voor bedankt en een andere oplossing gezocht.

Als je in de buurt woonde mocht je ze hier brengen hoor;)

9. Chocoladekoekje

Chocoladekoekje VIP lid

25 mei 2010
    7.799
    43
    48
    Dat is helaas niet de ervaring die ik heb... Zoals ik al zei: Na zulke dagen (slecht slapen en veel drukte/prikkels) is ze 's avonds vaak overprikkelt. Dan is ze echt aan het krijsen en ben ik soms wel 2 uur bezig om te zorgen dat ze gaat slapen...

Ik vraag me alleen af of ze dit nu al moet leren of dat ik van een oppas kan verwachten dat ze rekening houdt met de behoeften van mijn baby...

10. Chocoladekoekje

Chocoladekoekje VIP lid

25 mei 2010
    7.799
    43
    48
    Dat gaat helaas niet, had het anders zeker gedaan.. Het is morgen al en hoorde net pas dat ze ook de andere kinderen heeft. Verdere vrienden en familie werken morgen ook :(

11. mik25

mik25 VIP lid

12 sep 2007
    14.563
    0
    0
    kapster
    op een roze wolk
    tja van je oppas verwachten.................dat is net wat je met ze hebt afgesproken

12. mejosje

mejosje Fanatiek lid

26 jan 2009
    2.846
    0
    0
    Ik ben heel gemakkelijk, maar heb ook een gemakkelijk kind. En met een makkelijke baby heb je ook heus wel momenten dat het niet zo goed gaat. Mijn eerste reactie is laat het op zijn beloop. Ook je kindje is weer iets ouder en leert bij, misschien is ze ondertussen al wel iets relaxter. Je kan je af en toe verbazen over kinderen. Gaat het goed dan heb je voor een volgende keer meer rust. Gaat het fout, dan kan je dit alsnog aangeven dat het misschien niet zo handig is als ze een dubbele afspraak maakt en dat je best wil dat ze nog een keer oppast maar dan met de rust en regelmaat die je je kind wil meegeven.

13. Chocoladekoekje

Chocoladekoekje VIP lid

25 mei 2010
    7.799
    43
    48
    Daar heb je gelijk in. Aan de andere kant vind ik het vrij logisch dat als ik beloof om op kindjes te passen, ik me ook aan hun ritme aanpas. Dus rekening houd met hun eet- en slaaptijden.

Ik vind in ieder geval dat wij ons ritme aan moeten passen aan een baby en niet andersom...

14. AMS

AMS Fanatiek lid

14 mei 2009
    3.394
    4
    38
    España
    Ook mijn antwoord:)

15. mik25

mik25 VIP lid

12 sep 2007
    14.563
    0
    0
    kapster
    op een roze wolk
    ik ben het gedeetelijk met je eens maar ben wel van mening dat kids zich af en toe ook aan ons moeten aanpassen.

komt vast goed morgen

16. suuz09

suuz09 Bekend lid

14 jan 2009
    712
    272
    63
    Ik begrijp dat je het niet leuk vindt. Mijn eerste zoontje was ook een kind van ritme en regelmaat. Op de creche ging het regelmatig mis hiermee en zat ik met gebakken peren.
    Maar ik merkte wel dat hij er meer aan ging wennen.

Voor morgen kun je niks meer doen, maar je kunt het er wel met je schoonouders hebben voor een volgende keer.

Ik wil je graag de voglende tip meegeven: probeer niet te gestressd je kindje afgeven en niet met de gedachte "ow daar gaan we weer vanavond". Kindjes voelen dit aan en doen dan precies waar je bang voor bent.

Succes!

Leifs Suzanne

17. tulip

tulip Niet meer actief

bij peuters ben ik het er wel mee eens dat ze zich eens aan kunnen passen, maar niet bij een baby van 5 maanden. Daar komt bij dat het probleem waar ts mee worstelt hoogstwaarschijnlijk wel bekend zal zijn bij haar schoonmoeder. Dan was het wel zo netjes geweest om te overleggen.

18. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Mee eens..Vind het ook niet zo netjes van je schoonmoeder. Ze had het op zijn minst met je moeten overleggen dat de neefjes ook komen.
    Ik zou het ook niet fijn vinden zo. Uiteraard komt het wel goed en misschien heeft Fiene er helemaal geen last van, maar toch.. Zou het gewoon aankijken, loslaten;) en volgende keer vragen of ze eerder kan aangeven als die neefjes ook komen omdat jullie de hele avond met een overprikkeld kind hebben gezeten. Weet ze ook dat je het op deze manier niet zo fijn vindt.

19. Chocoladekoekje

Chocoladekoekje VIP lid

25 mei 2010
    7.799
    43
    48
    Bedankt voor jullie reacties :) Het is blijkbaar niet 'raar' dat ik hier moeite mee heb, daar ben ik blij mee!

Inderdaad voor nu niets meer aan te doen. Zal het er voor de volgende keer wel even over hebben morgen. Het is echt niet met opzet gegaan hoor, ik denk dat ze er gewoon niet bij stilgestaan heeft (en zij kent Fienes ritme niet, eerste keer dat ze oppast).

Zal inderdaad proberen Fiene morgen relaxed achter te laten! Ze voelt mij inderdaad héél goed aan ;)

20. Chocoladekoekje

Chocoladekoekje VIP lid

25 mei 2010
    7.799
    43
    48
    Oja, man heeft net even met schoonmoeder gebeld om uit te leggen waar ik mee zit. Ze snapt het heel goed en legt Fiene morgen direct als ze terugkomen op bed. Zal voor de volgende keer even duidelijkere afspraken maken (en heel hard hopen dat voortaan mijn zusje weer thuis kan komen oppassen)!

Deel Deze Pagina