helmpje met fietsen overdreven??

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by tulip, Mar 1, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. tulip

tulip Niet meer actief

Sinds van de week rijdt ons meisje op een "echte"fiets met zijwielen. Nu is het een hele stevige en degelijke fiets en zijwielen, dus omvallen zal niet zo gauw gebeuren. Maar ik denk ook vooruit en had al bedacht dat wanneer ze "los" gaat fietsen, dus zonder zijwielen, dat ze dan een helmpje op krijgt.

Nu opperde ik dat al bij een paar vriendinnen en andere mensen en die keken echt alsof ze water zagen branden?? Ze snapten niet hoe ik daarbij kwam. Natuurlijk doe ik uiteindelijk wat mij goeddunkt, maar vroeg mij af of jullie kindjes met helmpjes fietsen of hoe jullie er over denken straks met je eigen kindjes.

2. taliaa

taliaa VIP lid

Mar 2, 2007
    16,059
    2,199
    113
    Brabant
    Als ze straks in het verkeer gaat deelnemen moet ze ook op haar eigen fiets de helm op. Nu heeft ze hem alleen op bij mij op de fiets.

3. Abri

Abri VIP lid

Jun 16, 2010
    12,423
    3
    38
    Hier geen helmpje(s) (oudste fietst zelf zonder zijwieltjes nu en de jongste voorop). Vind het zelf niet nodig..

Hier misschien nog een interessante link met voors en tegens en wat cijfers (linknaam vind ik niet helemaal juist in de context van het stuk maargoed ;)):

Fietshelmen bieden minder veiligheid dan we denken - Xead.nl

4. tulip

tulip Niet meer actief

bedankt voor je link, heb het even doorgelezen. Ik geloof wel dat een helm geen garantie biedt op geen letsel. Het zal zeker niet alles tegenhouden. Maar dat fietsers met een helm vaker aangereden wordt heb ik wel mijn twijfels bij.

5. jannn

jannn VIP lid

Jul 13, 2008
    5,942
    89
    48
    BIj jou achterop de fiets?? Dat heb ik echt nog nooit gezien!!
    Sorry beetje overdreven ;)

6. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,228
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Hier ook een helm op op de fiets, of dat nou bij mij (voorop en achterop) de fiets is op op de eigen fiets. Als je met zijwielen op een scheef stukje fietst kiept ie zo om, is al een paar keer gebeurd (1 keer bij mijn ouders in de rozenstruiken, zo zielig!)

Eva vindt haar helm helemaal geweldig en ik vind het een fijn idee.

7. Abri

Abri VIP lid

Jun 16, 2010
    12,423
    3
    38
    Komt denk ik doordat ze in het artikel aangeven dat er minder mensen gaan fietsen bij verplichting helm te dragen (%fietsers omlaag), maar dat het aantal ongevallen niet afnam (dus van de minder fietsers er evenveel aangereden werden) en dus bij verplichting helm er procentueel meer fietsers aangereden worden. Tenminste zo begreep ik hem ;)

8. Sisa

Sisa VIP lid

Jun 13, 2008
    5,552
    1
    0
    #8 Sisa, Mar 1, 2012
    Last edited: Mar 1, 2012
    :$ overdreven?!
    Sorry maar heb je enig idee wat er gebeurt als jij per ongeluk valt met je fiets met je kind achterop en je kindje knalt vanaf die hoogte met zijn blote hoofdje tegen het asfalt of, nog erger, een stoeprand??
    Dat overleeft hij/zij dan waarschijnlijk niet zonder helm.... dus overdreven...?

Een helm is niet alles, maar het vangt wel een groot gedeelte van de klap op zodat het kinderhoofdje toch redelijk beschermd wordt.

Hier nu ook nog een fiets met zijwieltjes en nog geen helm, als ze straks zonder zijwieltjes en ook op straat gaat fietsen, dan krijgt ze weer een helm op.
    En ja, bij mij achterop de fiets en ook bij oma achterop: gewoon met helmpje!

9. Nikki88

Nikki88 VIP lid

Jul 29, 2008
    11,656
    230
    63
    Absoluut MET helm! Niks overdreven, is in héél veel landen verplicht. En maar goed ook. Mijn zwager is kinderchirurg en heeft echt horror verhalen over kinderen die hersenletsel oplopen omdat ze onbeschermd op een fiets zaten of zelf aan het fietsen waren. :$ Echt volkomen onnodig en zo gemakkelijk te voorkomen als ouders niet zo laks zouden zijn! Onbegrijpelijk dat het in NL nog niet verplicht is. :(

10. Nikki88

Nikki88 VIP lid

Jul 29, 2008
    11,656
    230
    63
    Amen! :)

11. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,068
    3,862
    113
    #11 Jo79, Mar 1, 2012
    Last edited: Mar 1, 2012
    Ja, hier wel een helmpje, had er vorig jaar ofzo een stuk over gelezen in de ANWB Kampioen, daar kwam wel naar voren dat een helmpje de kans op hoofd/hersenletsel aardig verkleint, mits je natuurlijk een goed helmpje hebt, ze kwamen niet allemaal zo geweldig uit de test.
    Daarnaast kan een hersenschudding bijv. op de lange termijn ook nog vervelende effecten hebben, concentratieproblemen etc.
    Hier ook een link naar een stuk over fietshelmpjes: Fietshelm voor kinderen is noodzaak

12. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,809
    3,339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Hier ook zo: Of met één wieltje naast het stoepje en de andere er nog op: Pats, dan liggen ze ook zo om. En of dat nou vanaf de stoeprand is of juist ver op de stoep in de grasrand...

Onze dochter durfde daardoor een tijdje niet te fietsen. Hier wel een helmpje, maar ik moet bekennen dat we hem nog al eens vergeten....

13. Tamio

Tamio Niet meer actief

Mijn dochter draagt ook altijd een fietshelm. En die is ook al een keer heel effectief geweest. Toen fietste ze op haar fietsje met zijwielen,best hard en besloot ineens het gangetje in te gaan en haar stuur sloeg om. Ze ging met fiets en al over de kop en stuiterde flink met haar helm tegen de stoep.

14. Alita

Alita Niet meer actief

hmm nu zitten beide kids bij mij op de fiets gewoon zonder helm hoor.....
    Maar wat ik straks wil gaan doen geen idee....heb er ook al eens over zitten nadenken....

15. tulip

tulip Niet meer actief

mijn man is het er ook over eens, er komt een helmpje, ook nu met de zijwielen. Ben toch wel benieuwd nog hoe anderen erover denken.

16. Alita

Alita Niet meer actief

moet zeggen dat ze hier ook met zijwielen fietst en ik het nu niet nodig vindt om met een helm te fietsen...

Maar dan fietst ze ook nog niet zoveel en niet zelfstandig....

17. tulip

tulip Niet meer actief

maar volgende vraag, hoe weet je nu wat een goed merk is. Ik heb al gezien welk nr erop moet staan dat je zeker weet dat die goedgekeurd is, maar dan varieert de prijs nog van 15 euro tot 55 euro??

18. mama suus

mama suus VIP lid

Aug 18, 2008
    7,510
    188
    63
    somewhere
    hier in dld is het hee lnormaal om er een op te hebben. al vergeet ons meisje hem regelmatig.

de pasvorm is echt heel belangrijk dus niet op de groei kopen dat heeft geen zin. ook niet buiten de fiets op laten want juist op speelplaatsen ed kan het weer heel gevaarlijk zijn zo kunnen ze blijven hangen eraan met klimmen ed. daar waarschuwen ze hier altijd voor.

19. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,068
    3,862
    113
    Op de site van de ANWB vindt je testuitslagen van de helmpjes, ik heb zelf ook van die helmpjes die goed uit hun test kwamen voor 7 Euro ofzo maar per stuk gekocht, waren in de aanbieding.
    Geloof dat die van de Hema niet zo geweldig uit de test kwamen, riempjes braken af etc.

20. jannn

jannn VIP lid

Jul 13, 2008
    5,942
    89
    48
    Wat als:

Mijn kinderwagen perongeluk omrolt..
    Als ik aangereden wordt
    Als mijn kind van een hoge glijbaan afduikeld
    Als mijn kind van de schommel valt
    Als mijn kind van de wip valt