Bijvoeden vanaf wanneer?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by marl0es, Jul 12, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. marl0es

marl0es Actief lid

Mar 29, 2012
    299
    0
    0
    werk met kinderen en we zijn bezig om zwanger te w
    Pf onzeker word ik ervan, overal lees je wat anders,

Me zoontje is nu 3 maanden, hij kwijlt constant en zuigt de hele dag op z'n handjes en in ze bed constant een speen,,

Nu vraag ik me af vanaf wanneer mag hij wa anders als flesvoeding en wat??? Hoe hebben jullie dit gedaan??? En ook overlegt met cb??

2. tuc

tuc Niet meer actief

In principe kun je wachten tot 6 maanden, in sommige gevallen kun je al vanaf 4 maanden beginnen...niet eerder in elk geval. Sabbelen en kwijlen herken ik ook hoor, hier alles constant nat, begon idd rond de 3 a 3,5 maand. Dat is de mondmotoriek enz die gaat ontwikkelen, zul je ook merken aan andere geluidjes die hij gaat maken. Heeft niks te maken met aan vast voedsel toe zijn.

Dus mijn advies is wachten tot 6 maanden of je moet aan de max hoeveelheid hongerige babyflesvoeding zitten en nog een huilend kind hebben, dan houdt het op.

3. marl0es

marl0es Actief lid

Mar 29, 2012
    299
    0
    0
    werk met kinderen en we zijn bezig om zwanger te w
    Oké, hij zit nu op 5x 180 + 6. Schepjes en gister wilde hij er 6

4. Metire

Metire Niet meer actief

Ik ben al rond 4 maanden begonnen met wat groente, maar je moet zelf kijken waar je baby aan toe is :)

5. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Vanaf 4 maanden kan je starten met bijvoeding. Stapsgewijs en altijd met aandacht voor de reactie van je baby hierop.

Maar bedenk vooral: kwijlen en sabbelen op vuistjes en kijken naar wat jij eet zijn géén signalen dat je baby vaste voeding wil. Dag zijn gewoon normale evoluties in het leven van je baby.

6. Woezel 25

Woezel 25 Fanatiek lid

Feb 2, 2010
    1,779
    0
    36
    NULL
    NULL
    Inderdaad, onze oudste deed dit ook met 4 maanden maar was echt nog niet toe aan bijvoeding (geprobeerd), bij haar zijn we met 6 mnd gestart.

De jongste is er nu duidelijk wel aan toe, die valt gretig aan op de lepel met fruit en smult er duidelijk van. Kijk naar je kindje.

7. nathalie2012

nathalie2012 Fanatiek lid

Oct 5, 2012
    1,581
    0
    0
    Bij Olvarit zeggen ze dat als hij sabbelt op zijn handjes en kijkt naar wat je eet, ze toe zijn aan de eerste hapjes. Wie moet je nu geloven, de een zegt dit en de ander dat...

En moet je gaan bijvoeden als ze hongerig zijn of juist flessen gaan laten staan? Dat laatste doet onze dochter nu, ze drinkt nog maar 120-150cc per fles ipv 180 wat ze eerder deed...

Ik zou CB vragen om advies (al zegt het ene bureau weer wat anders dan de andere) want ze mogen niet over de liter FV heen!

Ik snap er echt niks meer van....

8. sarahtj3

sarahtj3 Fanatiek lid

Jun 8, 2012
    1,628
    0
    0
    almere
    iig pas vanaf 4 maanden.

het ene kind is er dan aan toe..en het andere kind is totaal niet geinteresseerd.

kwijlen, handjes in de mond..mondje open doennterwijl jij eet zegt niksnover of ze behoefte hebben aan vast voedsel.

mijn dochter kwijlt de boel al onder sinds ze 7 weken is... haar handjesbzitten ook al weken in haar mond( ze duimt nu)...en als wij eten kijkt ze het eten zowat uit mn handen..maar ik wacht rustig tot ze 4 maanden is...en dan kijk ik rustig aan of ze geinteresseerd is in een hapje...

mijn oudste dochter begon pas behoefte te krijgen in bijvoeding toen ze bijna 6 maanden was..en het was nog maar een paar hapjes...en ze dronk toen nog maar 4 flessen...

9. tuc

tuc Niet meer actief

olvarit wil graag potjes verkopen:p Zou eerder naar echt infosites kijken.

In principe wanneer ze echt aan de max voeding zitten, maar ze moeten natuurlijk ook niet te weinig binnen krijgen. Ik zou dan meerdere kleine flesjes geven.

10. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,819
    5,954
    113
    Female
    #10 Zoe123, Jul 12, 2013
    Last edited: Jul 12, 2013
    Het is al gezegd,Olvarit wil heel graag dat jij zsm hun potjes gaat kopen.
    Ze spelen ook in op de emotie van mama, die dan denkt te kunnen zien dat baby er aan toe is.En de meeste baby's zullen ook hun mondje open doen als er een lepel voor gehouden

Als je baby niet kampt met een allergie of andere voedsel-gevoeligheid,kan je voorzichtig met 4 maanden beginnen. Dit is echt de ondergrens.Gaat puur om het feit dat de darmpjes niet eerder zo ver zijn.
    Begin idd liever met groente,dat is wat zachter dan fruit.

Hier bij alledrie gewacht tot 6 maanden met bijvoeding

@nathalie iig tot 6 maanden is melk (bv of kv) echt de belangrijkste voedingsbron.
    Fruit of groente kan nog niet een fles of voeding vervangen!

11. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Wie verkoopt de potjes van Olvarit? Juist, Olvarit zelf. Natuurlijk zeggen ze dat een kindje toe is aan bijvoeding met 4 maand, want hoe meer mensen dat doen hoe meer zij verkopen, hoe meer winst zij maken!
    Als ik naar hen zou luisteren en naar die signalen zou kijken had mijn jongste met 2,5 maand al bijvoeding 'moeten' hebben.

Het advies is vanaf 6 maanden, maar het mag met 4 maand.
    Zelf ben ik voorstander van richting (of met) 6 maand, ivm rijping darmen. Maar dat is de keuze van de ouders.

Mocht je kindje structueel te veel willen per dag kun je beter overstappen naar forte voeding. Dit kan door bijv 1 schepje te vervangen en kijken hoe hij erop reageert. Nog steeds te veel honger? Dan 2 schepjes vervangen etc.
    Dit advies geld alleen voor als er medisch niets is, zoals bij reflux waarbij het kindje de pijn wil wegdrinken.

Bij minder drinken zou ik juist geen bijvoeding geven, want bijvoeding mag geen vervanging zijn vd fles of borst.

12. Partyrocker

Partyrocker Niet meer actief

Nee het advies is tussen de 4 en 6 maanden. Alleen bij BV wordt uitsluitend 6 maanden aangehouden ook ivm met je productie.

Als je kindje 4 maanden is hoef je niet perse meer te gaan tobben om omgooien van de flessenschema's. Je maakt het jezelf vooral moeilijk dan en waarom?

De allergie theorie is ook grotendeels achterhaald.

13. tuc

tuc Niet meer actief

Is zeker nog niet achterhaald hoor, dat er een aantal onderzoeken zijn die iets anders beweren betekend niet dat de theorie ineens achterhaald is. Ook niet bij fv.

14. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,819
    5,954
    113
    Female

Mhhh dat klopt volgens mij niet! Mijn beste vriend is kinderarts, en zijn 2 kids hebben kma..is ook pas met 6 maanden mer bijvoeding begonnen, vertelde mij dat dit echt wel belangrijk is!

15. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Tja en in het UZ in Jette zeiden ze mij dan weer wel dat die 6-maanden-regel inmiddels achterhaald is... Zoveel mensen, zoveel meningen I guess

16. LiveLaughLove

LiveLaughLove Niet meer actief

17. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Mee eens!

Bij een allergie heb je grote kans op kruis-allergie, iets wat je niet wilt.

Als het advies om bij bv pas met 6 maanden bijvoeding te geven alleen is ivm je productie, waarom mag de eerste periode BIJvoeding geen bv (of fles) voeding vervangen?

Maar zoals ik eerder zei; het is de keuze aan de ouders.
    Mijn oudste ben ik met 6 maanden begonnen, mede vanwege kea, en dat is ons prima bevallen! Ook de jongste mag nog even lekker wachten, ik voel mij daar beter bij.

18. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Weet je wat lastig is?
    Wat is een mening en wat een feit?

Feit; niet eerder dan 4 maanden TENZIJ nadrukkelijk overlegd met ka, maar dit zijn de uitzonderingen.

Verder; kijk naar je kindje en luister naar je moederinstinct.

Vroeger was het goed om te beginnen met liga en sinaasappel (ofzo) en het liefst zo vroeg mogelijk..

19. Magda

Magda Bekend lid

May 29, 2012
    524
    28
    28
    Het ligt ook aan de baby. Mijn dochter zijn we met 5 maanden gaan bijvoeden en wat is ze toch blij met haar groente en fruit. Kindje van mijn schoonzus al met 3,5 maand en cb vond het prima( is ook een grote baby weegt 11 kilo en is nog geen 9 maand oud ).
    Je mag sowieso vanaf 4 maanden proberen. Ik merk aan mijn dochter dat ze nu nog vrolijker is en meet energie heeft. Succes

20. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Nog even echt antwoord op je vraag;
    Wanneer; iig niet voor de 4 maanden. Hij ontwikkelt zich motorisch, maar dat is dus geen teken dat hij per definitie toe is aan bijvoeding.

Hoe? Ik ben begonnen met 6 maand, eerst met groente. Eerst wortel en dat 3 dagen achtereen. Voor de smaak en kijken of hij erop reageerde. Daarna bloemkool en daarna broccoli. Toen dat goed ging langzaamaan fruit gaan introduceren, op dezelfde wijze.

In overleg met cb? Nee, in overleg met ka en later dietiste, maar dat komt door zijn allergie. Cb kan je evt wel informeren over hoe en wat.

Share This Page