koemelkallergie toetje??

Discussion in 'Voeding' started by barriewarrie, Aug 7, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. barriewarrie

barriewarrie Niet meer actief

mijn zoon heeft koemelkallergie, ik weet dat ik pas met 4 maand mag beginnen maar wat ik me afvroeg wat voor toetje geef ik hem wanneer hij daaraan toe is want soja mag niet voor een jaar maar wat blijft er dan over?

2. Purk

Purk Fanatiek lid

Nov 19, 2013
    3,189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Fruit? Appelmoes? Het hoeft geen echte zuivel(vervanger) te zijn natuurlijk. En gewoon geen toetje is ook een optie ;)

3. MiMully

MiMully Fanatiek lid

Jan 18, 2013
    2,405
    5
    38
    Female
    Kwaliteitsmanager
    Noorden van het land
    Griekse yoghurt mag ook toch?

4. 2jees

2jees Niet meer actief

Ik ben met een maand of 8 begonnen met een toetje (bij allebei)

Door de week eten we fruit, als we een keer ijs eten geef ik haar knijpfruit, spannend!! :)

Verder maak ik met amandelmelk kookpudding van Oetker, (warm of koud, vanille, framboos en chocola)) en ik maak daar griesmeel of dessertrijst van.

Eerder vind ik het niet echt nodig, en over amandelmelk zijn de meningen verdeeld hier op het forum ivm notenallergie.

Er bestaan trouwens ook recepten voor toetjes met KV, google maar eens.

5. 2jees

2jees Niet meer actief

Niet dat ik weet.

6. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Geen goed plan met koemelkallergie....

Ik geef hier gewoon geen dessertjes. Handig :) Wil je toch per se, dan zou ik kiezen voor rijstwafel of fruit.

7. barriewarrie

wat is het probleem bij amandelmelk dan?

ik zal de andere opties op schrijven voor als het zover is, thnx!

8. 2jees

2jees Niet meer actief

Noten en amandelen zijn allergeen en sommige kindjes reageren daar dus op. Het wordt geloof ik afgeraden tot een jaar, maar aangezien ik BV gaf en ik wel wist dat ze daar niet op reageerde heb ik het wel gedaan.

9. barriewarrie

ow zo nu snap ik hem. en rijstmelk dan? tenminste dat heb je ook toch?
    ik ben in dat soort dingen een leek, ik kom eigenlijk niet echt verder als koemelk :D

10. 2jees

2jees Niet meer actief

Rijstmelk is niet allergeen maar er pap van maken vind ik niks, het bind niet en smaakt niet.

Het is trouwens geen zuivel he dus dat vervángt het niet.

11. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Maar zoek je naar een zuivelvervanger of naar een dessertje? Het eerste heb je niet nodig zo lang je fv geeft, dat is dan je vervanger. Het tweede kan dus eigenlijk alles zijn wat je zelf wilt.

12. barriewarrie

nee echt gewoon als toetje zuivel vervanger is niet nodig hij krijgt nutramigen.

13. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Je kan ook zelf iets maken met Nutramigen. Dit zijn voorbeeldrecepten met neocate: Recepten met Neocate

14. barriewarrie

15. Cheryl86

Cheryl86 Actief lid

Feb 21, 2014
    314
    0
    0
    Toetjes van Neocate lijken me maar goor :p Maar ach, kindjes drinken het ook.

Waterijsjes of sorbet? Drilpudding? Zelf koekjes bakken, of zelf gebak maken zoals cake. Zonder melk natuurlijk wel. En dan koemelkvrije boter gebruiken zoals die van Wajang. Meringue zit volgens mij ook geen melk in. Misschien kan je ook kokosmelk gebruiken voor een toetje ipv soja of notenmelk.
    In pure chocolade zit ook vaak geen melk dus mss dat smelten en dan fruit of rijstwafel ofzo erin dopen?

16. Purk

Purk Fanatiek lid

Nov 19, 2013
    3,189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Maar waarom zou je dat doen? Gewoon fruit is toch prima? Toetje is verder helemaal niet nodig bij gewone, gevarieerde voeding, dus ik zou er gewoon niet zo moeilijk over doen en lekker niks geven of dus wat fruit.

17. Micera

Micera Fanatiek lid

Jun 23, 2013
    3,296
    547
    113
    Zelf neem ik nog wel eens bessola krentjebrij als dessert. Het is wel erg zoet ivm de bessensap, dus ik weet niet of je het een optie voor een jong kindje vindt. Maar als volwassene met een koemelkallergie-dieet (vanwege borstvoeding) is het wel erg lekker ;) Zowel warm als koud.

Edit: Begrijp ik dat je baby nog geen 4 maanden oud is? Dan zou ik nog helemaal niet nadenken over toetjes. Dat missen zulke kleintjes niet hoor. Het bijvoeden begint op zn vroegst dan pas net, dus desserts zijn nog erg ver weg. :D

18. barriewarrie

nee dat had ik ook in het begin berichtje gezet, hij is bijna 4 maand. denk vast in het voren.

als ik mij niet vergis is dat blue band brood koemelk vrij toch?

19. Micera

Micera Fanatiek lid

Jun 23, 2013
    3,296
    547
    113
    De kans is heel groot dat je kindje er al overheen is gegroeid wanneer hij (of zij) 1 jaar is. Dan is zover vooruit denken over toetjes of desserts mogelijk helemaal niet nodig.

Brood (en overigens alle andere voedingsmiddelen) is een kwestie van even de ingredientenlijst doornemen. Dat is de eerste weken even lastig, maar als je in jouw vaste supermarkt de ingredientenlijsten doorneemt kom je er snel achter waar wel/geen melk in zit, en valt het eigenlijk wel mee.

Boter bijvoorbeeld, de allergoedkoopste light boter van AHbasic bevat geen koemelk of soja. Maar ook andere 'boter' soorten bevatten dit helemaal niet. Wil je een vetter product, dan kan je kiezen voor planten-margarine, dat is bijvoorbeeld gemaakt van palmolie. Idem met brood. Ook bij de Lidl of de Jumbo kan je gewoon brood kopen, als je de ingredientenlijst even controleert.

20. Micera

Micera Fanatiek lid

Jun 23, 2013
    3,296
    547
    113
    Kende je deze website trouwens al van de AH? Allergenen - Albert Heijn
    Misschien dat dit je op weg kan helpen. Daar staat een lijst die je kan downloaden met melkvrije producten.

Share This Page