de ochtenddut gaat supermakkelijk want mevrouw wordt supervroeg wakker. Middagdutje is eerst even 30 minuten verzetten maar slaapt dan lekker. bij de nachtslaap doe ik de luiers van de kinderen aan, verhaaltje lezen in de kamer van grote zus. Vervolgens naar haar donkere slaapkamer waar ze 10 minuten bv drinkt en dan zie je haar opeens onwijs in der ogen wrijven. Daarna wieg ik haar twee min en leg ik der op bed. Dan blijf ik ernaast tot ze slaapt. Alleen dat duurt nu gemiddeld een uur. Soms slaapt ze dan nog niet en dan geef ik der weer bv en slaapt ze gelijk. Ze is wel heel moe hoor, maar gaat gewoon heel de tijd staan. Dan leg ik der weer plat en dit gaat een uur door. Ze kan ‘s ochtends drie uur wakker blijven. S middags zon 3,5 uur. S avonds hou ik haar max 4 uur op (tegenwoordig 3,5 omdat ze altijd zo rond 05.15 wakker is, ongeacht van hoelaat ze slaapt). Dus ze slaapt 08.45-10, en weer 13.30-14.30, en dan rond 18.20 begin ik aan het avondritueek en dan ligt ze rond 18.45 met een gevuld buikje in bed. Ze is dus stikmoe maar gaat spelen. Ik dacht ook dat het zou komen doordat ik der twee slaapjes laat doen, dat kan niet anders als ze om 05.15 uur wakker wordt. 08.30 uur moet ze er echt weer in. Maar vandaag kwam het een keer voor dat der middagdutje om 12.30 uur al klaar was en ik had verwacht dat ze om 18.30 uur gelijk zou slapen maar neehoor, duurde 45 minuten. En ze was dus zes uur wakker waarvan vijf uren buitenspelen!! Heel soms skipt ze het middagdutje en ook dan duurt in slaapvallen wel zo lang.. Ergens denk ik wel dat het normaal is, want ze moet van een megalichte buitenlucht omgeving opeens slapen.. ergens hoop ik dat als we op 1 slaapje overgaan, de wakkertijd van 05.15 uur sochtend later wordt en het inslaap vallen makkelijker. Maar dat denk ik dus niet, gezien het feit dat ze vandaag ook 6 uur wakker was en duurde nog 45 minuten. Ik kan haar dus ook niet later naar bed brengen in de hoop dat ze sneller slaapt, want dat gebeurt dus niet. En dan wordt ze gewoon weer doodleuk om 05.15 wakker Ik vind het zelf wel prettig om erbij te blijven want geef haar wel graag die comfort Help! Hoe krijg ik haar sneller in slaap in eigen bed? En hoe zorg ervoor dat ze voldoende slaap krijgt, ondanks de vroege ochtendtijd.
Wat doet ze als ze om 5:15 uur wakker wordt? Hier gebeurd dat in fases ook en zolang ze kletst laten we haar liggen, vaak valt ze dan toch nog zelf weer in slaap. Soms gaat het over in huilen, dan gaan we er naar toe, even troosten en weer instoppen en inmiddels weet ze dat en slaapt ze ook dan weer verder tot ergens tussen 7:00u en 8:00 u. Vanaf dat tijdstip is het ook makkelijker om naar 1 slaapje per dag over te gaan.
Ik denk dat je bedritueel iets te lang is. Je geeft haar zo eigenlijk geen kans om zelf in slaap te vallen zonder jouw hulp...als dat voor jullie beide werkt is dat prima natuurlijk, maar als je wil weten waarom het lang duurt voordat ze echt gaat slapen is daar misschien wel nog ‘winst’ te behalen. Mijn zoontje heeft een erg koet bedritueel, ooit hebben we eens een boekje proberen voor te lezen, maar dat werd een drama toen we weggingen, dus dat doen we in de huiskamer. Bedtijd is verkleden, knuffel in bed en kus, meer niet. Nu zal zo’n kort ritueel niet nodig zijn en zal jouw kindje wellicht aan jouw ritueel gewend zijn, maar je zou kunnen proberen wat er gebeurt als je een weekje je ritueel inkort. Bijv niet wiegen en niet erbij blijven, maar iedere keer teruggaan als je haar hoort huilen (niet jengelen), dan een kusje geven, haar goed leggen en weer weggaan.
Mijn zoon is nog wat jonger, 8mnd, maar zit nu opeens in de verlatingsangst fase, dus huilen als ik hem in bed achter laat. Ik bleef bij hem zitten, maar dat duurde soms tot een uur. Nu probeer ik in de buurt te blijven (beetje opruimen boven enzo) en ga even een kusje geven als hij echt huilt en zodra hij rustig is ga ik weer weg, maar ben in de buurt en loop soms langs. Vooralsnog lijkt dat erg goed te werken.
Op die leeftijd speelt vaak ook wat verlatingsangst en meer besef van de omgeving. Hier wisselde hoe het slapen ging met fases. Als het in slaap vallen savonds zo lang duurt dan zou ik een half uur later met haar op bed gaan, schijnbaar is ze niet moe genoeg om in slaap te vallen.