Slaap en voedingschema baby 5 maanden, hoe doen jullie het?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Nonamenononsense, 7 okt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nonamenononsense

    Nonamenononsense Bekend lid

    16 mrt 2018
    820
    234
    43
    Vrouw
    Ik ben een beetje onzeker (nouja beetje) sinds de geboorte van mijn tweede zoontje. Mijn eerste was al pittig de eerste 3 maanden, de tweede overtrof dat dubbel en dwars. Beide starts waren relatief hetzelfde, 1.5 week goed en rustig daarna alles loos. Uren per dag krijsen, vermoeden van kma en verborgen reflux. Moeilijke fles drinkers en niet zelf kunnen slapen. Beide kids leren zelf slapen in eigen bedje.

    Bij mijn eerste was dat precies volgens het schema van droomritme dat werkte als een tierelier. Het leek wel zijn eigen gebruiksaanwijzing, kon precies de klok erop gelijk zetten wanneer hij moe werd en wanneer hij wakker werd. Tuurlijk had hij ook z'n sprongen en dergelijke, maar alles ging oke en met 3 maanden sliep hij door en had hij een anderhalf uur schema. (1.5 wakker en 1.5 slapen)

    Mijn tweede mannetje liet zich maar niet in een schema dwingen, uiteindelijk van een coach begeleiding gehad en het los gelaten. En hij sliep, maakte er een potje van qua schema maar hij sliep en ik had er vrede mee. Rond de 4 maanden begon het toch wel te wringen dat alles maar op de bonnefooi ging, 8 flesjes op een dag, soms 2 of 3 nachtvoedingen en ik weet niet hoeveel slaapjes. Maar sprong, en het ging dus in principe wel oké dus ik liet het maar gaan.

    Nu is ons mannetje bijna 5 maanden, de sprong is voorbij en warempel... Vorige week verscheen met een klein beetje tweaken en tunen ineens een soort van ritme. Ik zeg soort van, want het gaat soms met horten en stoten.

    Ik heb het gecoel dat ik hem maar niet snap, dat ik niet weet wat hij wil. De gebroken nachten breken ook op, ik had gehoopt dat deze over zouden zijn met 5 maanden. En ik weet dat dat geen garantie is, maar ik zeg het gewoon eerlijk. Ik slaap liever snachts haha. Het blijft dus her en der wringen, en ik blijf zo'n gevoel houden dat het gewoon net niet is hoe het moet zijn.

    Dus na dit saaie lange verhaal, hoe doen jullie het? Wat is jullie schema? Hieronder mijne, hij eet nog geen vaste voeding :

    Ik probeer de dag te laten starten tussen 7 en 7.30 - fles 150/5
    9.00 - 10.30 slapen
    10.30 -150/5
    12.00-14.00 slapen
    14.00 150/5
    15.30-17.00 slapen
    18.30/19.00 180/6 naar bed voor de nacht
    23.00 180/6 met 4 tl pap (soms komt hij al om 22.00)

    Nachtvoeding tussen 02.00 en 05.30 en dan geef ik als het vroeg is 120/4,later geef ik 90/3
    Vanaf half 6 is hij vaak onrustig, kreunen, kraaien en die tijd probeer ik te rekken met een speentje. De laatste tijd lukt dat steeds vaker tot 7/7.30, maar soms moet ik er dan wel 5 a 6 x uit.
    Hij gaat best wel vroeg voor de nacht naar bed, dit is zo gegroeid. Middagslaapje doet/deed hij soms wat langer. Hij kan in principe zo'n 1. 5 uur wakker zijn.
    Vandaag maakte hij er een potje van en sliep elke x maar 45 minuten en lag ruim een uur wakker in bed. Maar goed.

    Benieuwd naar jullie schema's!
     
  2. Mamamijn

    Mamamijn Fanatiek lid

    14 feb 2013
    1.039
    365
    83
    Vrouw
    Misschien heb je wat aan het boek baby in droomritme van Stephanie lampe. Daarin staat altijd je baby wekken voor 16.30. Dat zou ik in jouw geval ook doen en dan nog een kort slaapje om 1800 uur doen zodat hij later op bed komt te liggen. Gemiddeld slapen ze zon 10 uur per nacht. Dus als hij 1900 uur erin gaat is het logisch dat hij om 5.00 uur wakker is voor de dag. De wakker tijden gewoon goed in de gaten houden. Zodra hij moe is naar bed en niet langer dan 3 uur slechter elkaar laten slapen en dan idd voor 16.30 uur wekken. Succes
     
    Annieclo vindt dit leuk.
  3. Nonamenononsense

    Nonamenononsense Bekend lid

    16 mrt 2018
    820
    234
    43
    Vrouw
    Ik heb dat boek echt uit m'n hoofd geleerd met m'n eerste, en dit is me weer nieuw :roflmao:. Hele hoop vergeten. Ik ga hier even over nadenken, hoe ik dit kan doen op een dag, want het is stiekem toch wel lekker dat ze beiden 19.00 in bed liggen. Op een gegeven moment gaan ze sowieso vroeger toch, dus misschien wachten op dat moment? :oops: ik vind mijn avondje/uurtjes rust zo fijn... Maar heel erg bedankt voor je tip, ga er wel ff over nadenken!
     
  4. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.286
    3.527
    113
    Hier was het bij de jongste ongeveer zo:

    8.00 fles 180/6
    10.00-12.00 slapen
    12.00 fles 180/6
    14.00-16.00 slapen
    16.00 fles 180/6
    17.30 groentehapje als ze wakker was
    18.00 nog een uurtje slapen
    19.00 weer wakker maken
    20.00 bad/douchen
    20.30 fles 180/6 en naar bed
    In de nacht kwam ze dan minimaal 1x en soms 2x. Wel altijd pas na 0.00 en late voeding had geen zin, dan sliep ze te diep, dus we lieten dr gewoon zelf komen al vanaf een week of 3.
    Flessen gingen overigens niet allemaal leeg, liet soms wel 50-100cc staan, ze was veel te veel en snel afgeleid op die leeftijd.
    Alle tijden zijn ongeveer, soms sliep ze overdag een keer 2,5-3 uur dan liet ik dr ook gewoon slapen, in dat geval sliep ze soms maar 2x, maar ze sliep ook wel eens korter dan hierboven beschreven.
     
  5. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.286
    3.527
    113
    Als ik naar je schema kijk zit hier wel wat in... je zou om 17.00 nog een fles kunnen geven en daarna nog een slaapje van een uurtje laten doen.
    Maar goed, ik snap ook heel goed dat het fijn is om rond 19.00 rust in huis te hebben en als dat voor jullie werkt is dat ook prima!
     
  6. Nonamenononsense

    Nonamenononsense Bekend lid

    16 mrt 2018
    820
    234
    43
    Vrouw
    Volgens mij was dit bij mijn oudste ook ongeveer zo, staat me bij dat hij ook rond half negen naar bed ging. Ik vond het in het begin ook wennen hoor dat nr 2 zo vroeg naar bed ging, maarja hij ging toch met het gezin mee en hij koos er zelf voor te slapen tot 23.00
     
    Olifantje1991 vindt dit leuk.
  7. Nonamenononsense

    Nonamenononsense Bekend lid

    16 mrt 2018
    820
    234
    43
    Vrouw

    Opzich.... Als ik even puzzel en probeer uit te komen op
    16.30 fles (en over een maand 17. 15 avondeten)
    18.00 slapen
    18.30 wakker maken, douchen en dan 19.30 proberen te laten slapen. Ligt er aan of hij dat pikt na een uurtje wakkertijd

    Ik moet eens even dat boek weer opsnorren, even kijken wanneer die bedtijd vervroegd wordt. Want misschien kan ik dan ergens een middenweg vinden.

    Weet jij nog wanneer de kids eerder naar bed gingen?
     
    Olifantje1991 vindt dit leuk.
  8. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.286
    3.527
    113
    Volgens mij pas toen ze over gingen op 1 slaapje. En de oudste verschoof toen al snel weer richting 20.00 en gaat pas sinds hij naar school gaat echt om 19.00. Hij sliep namelijk altijd precies klokje rond en toen hij nog niet naar school hoefde vond ik t wel erg lekker dat hij tot 8.00 sliep, dat deed de jongste toen ook. De jongste doet nu nog een middagslaapje en gaat wel tussen 19.00-19.30, maar die moet ivm school s morgens ook weer op tijd eruit.
     
  9. Nonamenononsense

    Nonamenononsense Bekend lid

    16 mrt 2018
    820
    234
    43
    Vrouw
    Ja het is natuurlijk ook kind eigen, mijn oudste gaat sinds de jongste er is al om 19.00 naar bed. Hij doet geen middagdutje meer en valt af en toe om van vermoeidheid. Jongste is gewoon meegegaan in het ritme en omdat er overdag geen stil moment meer was, genoot ik er ook wel heel erg van hoor... Dat het om 19.00 klaar en opgeruimd is. Ik ga ook al een hele tijd 21.00 naar boven om te slapen, omdat ik gewoon moe ben van de heftige begin periode en zelf ene moeilijke slaper ben (en die nachten dus nog slechter trek dan iemand die goed slaapt denk ik) dus de avond is al zo kort. Maar goed, rust in de ochtend is ook fijn en ergens klopt er iets niet denk ik bij hem. Anders ben je niet strak elke ochtend half 6 wakker...
     
  10. Nonamenononsense

    Nonamenononsense Bekend lid

    16 mrt 2018
    820
    234
    43
    Vrouw
    Dit is toch wel weer 2 kanten hoor pfff
     

    Bijgevoegde bestanden:

  11. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.286
    3.527
    113
    Ja ik vind dat onderste schema heel raar, om 18.00 al naar bed.
    Dat zou ik dus niet zo snel doen.

    Zou gewoon even rustig nadenken wat je fijn zou vinden en wat bij jullie past. En dan evt wat aanpassen. Het is zo persoonlijk voor elk kind/gezin.
     
  12. Nonamenononsense

    Nonamenononsense Bekend lid

    16 mrt 2018
    820
    234
    43
    Vrouw
    Ja vind ik ook echt bizar vroeg, heb ik nog nooit gedaan. Moest al wennen dat mijn oudste om 19.00 ging zeg. Hij ging normaal altijd zo 20.00, das prima zeker na een werkdag. Was er nog alle tijd voor douchen en kletsen, boekje en knuffels. Nu is het soms wat haasten maarja, hij is echt te moe en het dutje ging niet meer. (hij was ineens tot 22. 00 wakker, of ging niet slapen etc

    Ik ga morgen eens piekeren, kijken of ik de laatste anderhalf uur slaap kan splitsen in 2 x 45 minuten en dus wakkertijd ertussen.

    Bedankt iig!

    (ik zou heel graag dat stukje over slaapschuld willen lezen, ik heb de oude druk van droomritme. Als iemand de pagina weet? Kan het niet vinden helaas)
     
  13. Pien86

    Pien86 Bekend lid

    3 sep 2018
    710
    686
    93
    Vrouw
    Ik snap het idee van in schema's dwingen niet, misschien omdat ik het nog nooit heb geprobeerd en ook niet de behoefte heb om het te proberen :) mijn zoontje is ook 5 maanden oud en ik volg hem in zijn behoeftes. Ik voed op verzoek. Hij is overdag ongeveer 2 uur wakker achter elkaar, hoe lang hij slaapt is heel verschillend maar vaak wel 1:15 uur. Hij begint nog op wisselende tijden aan zijn lange slaap voor de nacht. Soms één nachtvoeding, soms twee (is dan overigens ook echt honger, valt niet te sussen), vannacht helemaal geen nachtvoeding.

    Vanuit mij dus geen tips hoe het anders kan, maar dat komt omdat ik maar zo denk: als hij nog behoefte heeft aan een nachtvoeding, dan zal dat wel een reden hebben. En vind ik zelf ook wel normaal voor een kleine baby, dus ik laat het maar zo. Ik heb daarom ook niet het idee dat ik hem niet snap, ik kan wel duidelijk merken of hij honger heeft of niet. Hoe is dat bij jou?

    Als het jou overigens wel lukt om er meer schema in te krijgen dan is dat natuurlijk ook prima hè, zou alleen maar lekker voor jullie zijn! Ik ben ook niet blij met het slaaptekort:roflmao: dus heb er alle begrip voor dat je vanalles probeert! Wie weet krijg je nog bruikbare tips hier :):thumup:
     
    Zwierezwaai, Zoe123, Lafelife en 2 anderen vinden dit leuk.
  14. Mamamijn

    Mamamijn Fanatiek lid

    14 feb 2013
    1.039
    365
    83
    Vrouw
    Ahh gevonden :thumup: ja dat onderste schema zou ik mij ook niet in kunnen vinden. Maar je kan natuurlijk altijd een beetje schuiven qua tijden. En het verschild natuurlijk ook altijd een beetje hoe de dag verloopt. Hier hadden we vandaag 18.00 uur nog even slapen, 1900 uur wakker gemaakt douchen nog even spelen en voeden. 20.00 uur toch knock-out. Meestal wordt hij dit late slaapje na 45 min wakker
     
  15. Mamamijn

    Mamamijn Fanatiek lid

    14 feb 2013
    1.039
    365
    83
    Vrouw
    Wat bedoel je hiermee? Mijn boek is 6 jaar oud. Maar dat herken ik niet
     
  16. Nonamenononsense

    Nonamenononsense Bekend lid

    16 mrt 2018
    820
    234
    43
    Vrouw
    Nou ik heb het in schema moeten dwingen wel los moeten laten, maar praktisch is dat niet met werk, opvang, peuterspeelzaal. Kan moeilijk opbellen en zeggen dat ik m'n oudste een uur later kom halen want de baby slaapt net haha oh en hij besloot anderhalf uur te slapen opv de verwachtte 45 min :p

    Ik bedoelde wat jij zei over het dutje doen voor 16.30, en eventueel een kort slaapje er na. Staat dat in het droomritme boek?
     
  17. Nonamenononsense

    Nonamenononsense Bekend lid

    16 mrt 2018
    820
    234
    43
    Vrouw
    Ik vind het trouwens lastig om in te schatten of het honger is of niet, hij geeft geen signalen. Nooit gedaan, ook geen slaapsignalen. Tis 1 hysterische krijs, ook snachts dus uit gemak knal ik er snel een fles in. Maar soms denk ik... Je kreeg die fles van 180/6 met pap om 23.30 en dan kom je om 02.00 alweer voor een fles. Dat kan dan voor m'n gevoel nooit honger zijn, maar zeker ben ik niet
     
  18. Mamamijn

    Mamamijn Fanatiek lid

    14 feb 2013
    1.039
    365
    83
    Vrouw
    Pagina 142 en 150 staat het schema uitgelegd (heb het boek er maar even bij gepakt:o:)
     
  19. Nonamenononsense

    Nonamenononsense Bekend lid

    16 mrt 2018
    820
    234
    43
    Vrouw
    Haha lief! Dankjewel:). Denk dat we het na donderdag eens gaan uitproberen, ik kan het wel fijn vinden dat ie om 19.00 in bed ligt, maar als hij daardoor ritmisch in de war raakt :roflmao: schiet het ook niet op. Happy kind is happy mama, maar eerst wordt ik donderdag geopereerd:thumup: daarna ga ik eens beginnen
     
  20. Mamamijn

    Mamamijn Fanatiek lid

    14 feb 2013
    1.039
    365
    83
    Vrouw
    Oefff nou weet niet waarvoor maar sterkte alvast. Pittig met zon kleintje er nog bij
     

Deel Deze Pagina