Slaap en voedingschema baby 5 maanden, hoe doen jullie het?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Nonamenononsense, 7 okt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nonamenononsense

    Nonamenononsense Bekend lid

    16 mrt 2018
    820
    234
    43
    Vrouw
    Ondertussen geopereerd en al, weer thuis en heel wat slapeloze nachten verder (haha)
    Overdag gaat het best lekker, sowieso is het een blij ventje en dat vind ik het allerbelangrijkste.

    Ik heb uiteindelijk 1 x door omstandigheden een dutje later moeten laten doen en hem pas tegen 20.30 op bed kunnen leggen. Was geen succes, nou was het maar 1 x maar de hele bedoeling liep in de soep en hij was echt niet te genieten.
    Omdat ik geopereerd werd ook even niks veranderd, behalve gewoon de dutjes aan blijven bieden zoveel mogelijk lettende op de wakkertijden. En dat gaat prima, nog steeds een beetje anderhalf uur in de ochtend, 2 uur in de middag en zo'n 45 minuten in de namiddag.

    Ik kreeg van een vriendin wat passages uit een slaapgids, waarbij de wakkertijd op deze leeftijd al ruim 2 uur zou moeten zijn en ze op deze leeftijd ook al beperkt moeten worden qua dutjes.
    Sochtends niet langer dan een uur, smiddags niet langer dan 2.5 en in de namiddag niet langer dan 30 min. Ze zouden dan gegarandeert beter moeten gaan slapen snachts, misschien zelfs doorslapen.

    Zoals ik al eerder zei, doorslapen zou geweldig zijn maar een nachtvoeding vind ik niet erg. Alle onrust en feestjes in de nacht, dat vind ik wel erg.
    De laatste nachten is het een voeding rond 23.00, rond 2en wakker (te sussen met een speen maar toch half uur a 45 minuten bezig) rond 4 uur wel een fles (niet te sussen) en dan soms anderhalf uur bezig met keten!! Daarna slaapt hij wel door tot 07.00....maar goed, een voeding oké. .. Dat rotte slapen nee.

    Ik overweeg dus wel om dat ritme van die coach te gaan proberen, ik twijfel nog. Ik wil hem ook nog uitbakeren uit de pacco, en hij slaapt nu nog met een hydrofiel over zijn oogjes anders valt hij uberhaupt niet in slaap. Alles bij mekaar denk ik.... Shoot me... Shoot me now.

    Hoe lang zou je een ander ritme moeten proberen voor je kan zeggen dat iets werkt?
    Ik ga voor het uitbakeren even een ander topic openen, zie er erg tegen op
     
  2. MariekeRox

    MariekeRox Fanatiek lid

    6 nov 2015
    1.605
    788
    113
    @Nonamenononsense wat is het toch onwijs pittig voor je!

    hopelijk wel kunnen herstellen van je operatie?

    is het een idee om de slaapjes een half uurtje op te schuiven en dan het laatste slaapje te laten vervallen?

    door dat laatste slaapje te laten vervallen ging onze jongste s nachts beter slapen.
    Dat je een slaapje in de ochtend doet. Van 9:30 tot 11:30 en van 14:00 tot 15:30 dan om 18:30 naar boven en dan avond ritueel een flesje en dan naar bed?
     
  3. Nonamenononsense

    Nonamenononsense Bekend lid

    16 mrt 2018
    820
    234
    43
    Vrouw
    Dat is zeker een optie! Bedankt voor de tip:)
    Opzich valt de pijn me mee hoor, mag echt niet klagen. Ben allang zo blij dat ik niet meer die buikpijn heb bij alles wat ik eet. En wat ik al eerder zei, de boel is hier thuis eindelijk rustig. Ik hou nog steeds van slapen, maar alles is een stuk minder heftig als de kleintjes lachen en zich goed voelen!
     
  4. Nonamenononsense

    Nonamenononsense Bekend lid

    16 mrt 2018
    820
    234
    43
    Vrouw
    Ga dat schema maar eens proberen, ben alweer vanaf 2 uur wakker... Wat een ellende!
     
  5. MariekeRox

    MariekeRox Fanatiek lid

    6 nov 2015
    1.605
    788
    113
    Ja dat is echt niet te doen! En de kleine man is toevallig geen buikslaper?
    Ik heb de eerste 5 maanden met de kleine man op mijn lijf gelegen omdat het een buikslaper was. Daarna gewoon op zijn buik gelegd omdat hij heel goed zijn hoofd kon draaien
     
  6. Nonamenononsense

    Nonamenononsense Bekend lid

    16 mrt 2018
    820
    234
    43
    Vrouw
    Ik zou het zeker aandurven hoor, hij kan zijn hoofd al goed optillen en draaien. Alleen weet ik niet of hij het zelf fijn vind. Had net even voor de maat een slaapzak aangetrokken en daarna even op zijn buik gelegd. Maar toen werd hij wel heel boos:mad:
    Nou is het wel weer slechte timing van mij:oops: want hij was net zo kapot na deze nacht als ik, en ik heb 'm iets langer wakker gehouden om een beetje in dat schema te gaan komen waar ik het over had. Volgens die slaapcoach (die ik vannacht om 4 uur een berichtje stuurde) moet je binnen een week toch resultaten gaan boeken:cool:
     
  7. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    Lieverd, je weet toch dat je lieve kleine mannetje niet in een schema te duwen is. Ik weet hoe graag je regelmatig en duidelijkheid wilt, maar maak je het jezelf niet heel moeilijk door nu weer wat te proberen.
     
  8. Nonamenononsense

    Nonamenononsense Bekend lid

    16 mrt 2018
    820
    234
    43
    Vrouw
    Nou snap ik, het gaat mij niet om de tijden maar misschien slaapt hij teveel overdag? Hoe je het ook went of keert, een flesje snachts oké.. M4 uur lang wakker zijn nee.
    Ik trek dat niet, moet straks weer werken:oops: ik weet ook niet meer wat ik moet doen, ik wacht al heel lang tot het over gaat... Maar het gaat niet over. Als iets minder slapen niet werkt ga ik toch een coach te hulp vragen, ik kan niet functioneren op zo weinig slaap:(
     
  9. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    Ja dat is gewoon rot van deze maatschappij, we staan zo ver van de natuur af, moeders zouden niet bij hun kind weg moeten.
    En ik heb makkelijk praten, wij konden de keuze maken dat ik bij de kinderen thuis kon blijven.

    Ik begrijp heel goed dat je het niet trekt. Ik wilde alleen zeggen, pas op dat je straks niet weer een klap krijgt als het niet lukt. Het ligt niet aan jou, het ligt niet aan je lieve mannetje, jullie doen het samen heel goed. Alleen soms zijn er dingen niet te veranderen.

    Ik zou als je de mogelijkheid hebt nu direct een coach inschakelen, samen een plan maken wat voor jou werkt. Maar ook kijken hoe je het voor jou draaglijk kunt maken als je kleine man toch niet gaat slapen snachts. Waar kun je hulp krijgen zodat jij toch je slaap krijgt om te functioneren.
     
  10. Nonamenononsense

    Nonamenononsense Bekend lid

    16 mrt 2018
    820
    234
    43
    Vrouw
    Dankejwel! Ik heb best wel zin om weer te gaan werken, ik ben niet zo geschikt om alleen moeder te zijn. Ik weet dat veel mensen dat gek vinden, maar ik haal heel veel voldoening uit mijn werk als verpleegkundige. (ik ga straks werken met ouderen met dementie)
    Ik werk gelukkig niet veel, maar 2 dagen doordeweeks. Dus voelt een beetje als beste van beide werelden, alleen dat slaaptekort... Tja

    Nou moet ik zeggen, ik ben nu al 5 maanden thuis en het hakt er in. Het huis is een bende, ik ben alleen bezig met overleven. Ik ben ook geen makkelijke hoor, kan slecht tegen het slaaptekort en ben ook gewoon een slechte slaper. Maar overdag is mijn peuter tje wakker, dus echt bijkomen zit er dan niet in.

    Een slaapconsult kost 90 euro, en daar zit ik tegenaan te hikken. Mijn hele omgeving vind het maar flauwekul, maar niemand staat snachts voor mij op om de boel te sussen.
    Het voelt nu ergens ook tegenstrijdig om hem weer wakker te moeten maken, zodat dat ochtend dutje niet te lang is. (de snuggles and dreams methode) haar wakkertijden zijn ook veel langer, 2 uur tot 2 uur en 15 minuten.

    Bij mijn oudste volgde ik altijd de droomritme methode, met een wakkertijd van nu anderhalf uur. Zijn richtlijnen hoor, ik probeer hem te volgen maar ik moet zeggen dat er afgelopen week/anderhalve week ineens een lijn in kwam. Alleen, is dat dan teveel? Want de nachten gaan ineens slechter.

    Ik wil ergens die coach raadplegen, die voor 90 euro volgt de droomritme methode... Maar goed, flink bedrag en misschien zegt ze wel hetzelfde als snuggles and dreams... Lastig!
     
  11. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    Ik weet het ook niet meer voor je.
    Hier twee heel verschillende kinderen, de jongste sliep de hele nacht door op die leeftijd en de oudste werd zeker 3-4 keer per nacht wakker. Maar kon hem wel altijd weer in slaap krijgen om 6 uur.

    Maar overdag een blok van ruim 2 uur slapen hebben ze beide nooit gedaan. De oudste pas toen hij begon te lopen en meer energie nodig had, de jongste toen ze over ging op 1 slaapje. Ik vind het dan ook erg jong om zo’n lang stuk in 1 keer te slapen. Gevoelsmatig klopt dat ook niet voor mij.
    Een half uur slapen klinkt ook gek, want een slaapcyclus is zo’n 45 min, dus je haalt ze er dan halverwege uit.

    Verder zit je straks weer met het verzetten van de klok, waardoor weer alles in het water valt. Misschien in ieder geval wachten met de coach tot daarna. Dan kan je ook met vaste voeding beginnen en kan je dat direct in je schema meenemen.

    ik zou het zo fijn voor je vinden als je je rust vindt. Hoop dat dat gauw gaat lukken.
     
  12. Nonamenononsense

    Nonamenononsense Bekend lid

    16 mrt 2018
    820
    234
    43
    Vrouw
    Lastig he, en ook wat een verschil in Kinderen. Mijn oudste sliep zeker wel dit soort lange stukken achter mekaar sliep bijna altijd het dubbele ook per dag. En nu is hij ruim 3 en slaapt hij graag nog een uurtje her en der. Het echte middagdutje, wat soms nog drie uur duurde, heb ik er zelf wel afgehaald. Hij blijft toch wel steeds later wakker, soms tot Tienen. Maar ik ben dus wel een echte slaapkop gewend, en zijn kleine broertje houdt ook best wel van slapen. Alleen 's nachts niet!
     
  13. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    Jaa dat is wel een verschil.
    Hier sliep de oudste met 2 jaar 3 maand niet meer smiddags. En hij slaapt dan zo’n 11 uur snachts maximaal.
     
  14. Gwenvd

    Gwenvd Bekend lid

    3 dec 2017
    703
    554
    93
    Vrouw
    Schema hier begint heel zoetjes aan ook te komen, al is alles nog erg plus minus hoor.

    In het mooiste geval gaat het ongeveer zo, uitgaande dat hij 07.00 wakker is (wat hij vaak wel is)

    07.30 fles 150 cc
    09.00 naar bed tot ongeveer 10.30
    11.30 fles 180 cc
    12.30 naar bed tot ongeveer 14.00
    15.30 fles 180 cc
    Met geluk voor 16.00 al in bed tot uiterlijk 16.30 16.45
    18.30 fles 180 cc
    19.00 slapen
    04.00 fles 150 cc

    Maar dit is echt het gunstige geval, ochtenden gaan nu wel eigenlijk altijd zo maar middagen soms heel anders. Maar ik laat hem nooit tot later dan 16.45 slapen. Om 19.00 liggen beide jongens in bed/ slapen ze (heel soms slapen ze uit tot 07.30 of 08.00 en dan gaan ze wel iets later in de avond), de vroege avonden houden we er zo lang mogelijk in zolang de jongste ook tot 07.00 kan blijven slapen. Soms is hij vroeg wakker hoor, maar dan heeft hij meestal overdag heeeeel veel geslapen.
     
  15. Nonamenononsense

    Nonamenononsense Bekend lid

    16 mrt 2018
    820
    234
    43
    Vrouw
    Bizar. . Dit is een beetje hoe het bij ons gaat! De laatste 3 dagen ben ik met het namiddag dutje gaan wandelen, dus dan slaapt hij zo'n 30 min in de wagen en ben ik even buiten. Voelde me zo opgesloten de laatste tijd.
    Alleen de nachten lopen hier dan een stuk slechter. Maandag had hij vaccinaties gekregen, en gisteren had hij inimini beetje verhoging en veel last van 2 tandjes die drukken. Dus pcm gegeven en hope for the best.
    Hij was uiteindelijk rond half 10 een beetje jammerend aan het huilen, paar x gesust, aai over zijn bol, kus, speen en toen was het weer stil. Fles om 22.30, 02.30 even mopperen, speen.... En toen kwam hij 06.50!!!
    Wat een verschil!!

    Ik hou hier ook de vroege avonden er in, we zijn er aan gewend en mijn oudste heeft die slaap hard nodig merken we. Nu we samen wat meer thuis waren hebben we de oudste wat vaker in bed gestopt in de middag en hij ging elke keer heel dankbaar en blij 90 min slapen.
    En dat was zo na mijn operatie en met de gebroken nachten geen straf, beide mannetjes even om 12.30 naar bed! De oudste heeft nu zo'n leeftijd dat hij savonds gerust nog een boekje bladert en dan vanzelf gaat slapen. Dat is zo'n fijne vent met slapen:rolleyes:
     
  16. Nonamenononsense

    Nonamenononsense Bekend lid

    16 mrt 2018
    820
    234
    43
    Vrouw
    Grootste verschil is dat de flessen overdag 3 x 150 zijn en 2 x 180, snachts geef ik nooit meer dan 120
     
  17. Gwenvd

    Gwenvd Bekend lid

    3 dec 2017
    703
    554
    93
    Vrouw
    nachten gaat hier ook niet perfect hoor. Ja 1 fles maar ik lig ernaast (of Naja hij ligt in de cosleeper) en ik ben per nacht wel 3 keer bezig om hem weer jn slaap te krijgen. Hij huilt dan niet maar wel onrustig enZo.

    je flessen zijn mooi opgehoogd! Toch prima zo?
     
  18. Nonamenononsense

    Nonamenononsense Bekend lid

    16 mrt 2018
    820
    234
    43
    Vrouw
    Oef.... Dat is ook pittig. Scheelt wel uit bed gaan, maar rustig slapen en een flesje is altijd fijner!

    Ja het gaat beter qua drinken, maar 150 is de max overdag merk ik. Na die 2 grotere flessen gaat hij slapen, en ligt hij rustig. Dat scheelt. Hij werkt zelf gewoon die voeding eruit.
    Ik ga het zien, over minimaal 2 weken begin ik met rapley. Even kijken of hij er dan aan toe is, hij zit stevig met ondersteuning voor de balans en werkt alles al zijn mond in en maakt kauw bewegingen. Mijn oudste was een rapley talent en begon met 5.5 maand en at met 6 maanden al 3 x met de pot mee. Zijn beiden nooit flessen drinkers geweest.
     
  19. Gwenvd

    Gwenvd Bekend lid

    3 dec 2017
    703
    554
    93
    Vrouw
    Ben benieuwd hoe het gaat! Ik wacht nog weer even en probeer dan de biobim weer
     
  20. Typicalme

    Typicalme Fanatiek lid

    11 dec 2014
    1.158
    442
    83
    Vrouw
    Hier zijn de nachten ook rommelig vanaf 5 maanden. Vaak huilend wakker worden, weer 2 ‘nachtvoedingen’ om 23.30u en 5.00u. We hebben geen idee hoe het komt!
    Ze is nu 6 maanden en zit ongeveer in dit schema. Ik geef bv op verzoek dus daar zit niet perse een ritme in.

    7.00u wakker bv
    Tussen 9.00u en 10.00u bv en slapen, 1 a 1,5 uur
    Fruit
    Tussen 13.00u en 14.00u bv en slapen. 1 a 1,5 uur
    Groenten en bv
    Soms tussen 16.00u en 17.00u bv nog een keer kort slapen, maar dat lukt meestal niet. Hierdoor is ze al super moe vanaf 18.00u en starten we dus de nacht tussen 18.30u en 19.00u, voor het slapen nog een keer bv.
    23.30u bv
    5.00u bv

    Mbt de bv, mijn dochter drinkt vaak kleine hoeveelheden (gekolfd bied ik vaak flessen aan van 70 cc en die gaan niet eens altijd leeg) Maar dat vind ik prima. Ik vind vooral de onrust s’nachts, waar je zo weinig mee kunt heel vermoeiend! Samen slapen lijkt ook niet de oplossing, wel jammer want ik vind het heerlijk en gemakkelijk met de bv. Maar ook dan met tijden veel onrust!
     
    Nonamenononsense vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina