Vroeg de nacht in?: avondritueel...

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Mar30, Sep 17, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Mar30

Mar30 Fanatiek lid

Aug 1, 2010
    1,673
    0
    0
    Zuid-Holland
    Sinds een week maak ik mijn dochter van 11 weken niet meer wakker voor de laatste fles. Dit omdat ze in een sprongetje zit en overdag moeilijk slaapt, dus als ze slaapt, wil ik haar rust niet verstoren.

Nu kreeg ze vorige week tussen 19-20 haar laatste fles. Afhankelijk of ze ervoor al een tijdje wakker was (bijna nooit) ging ik voor of na de fles nog even lekker met haar douchen, dan aankleden, slaapzakje aan en nog even knuffelen (en soms dus de fles erna, maar meestal ervoor) en dan met de gordijnen dicht. Een avondritueel dus.

Nu ik haar zelf laat bepalen, lijkt ze al vroeg de nacht in de gaan. Als ze om 19.00 de fles krijgt, komt ze pas weer om 00.30. Nu gooide ze gisteren en eergisteren haar ritme om... Ik heb haar om 17.00 de fles gegeven, 18.00 moe en dus op bed. Ik ging er vanuit dat ze zich dan om 21.00 wel zou melden. Nu kwam ze pas om 21.30 en wilde meteen eten. Tijdens de fles viel ze weer in slaap en dus heb ik haar weer naar bed gedaan. Maar ja, zo is er natuurlijk geen avondritueel meer... Ik heb het idee dat ze steeds vroeger 'de nacht' in gaat. Maar ze slaapt niet door. Nu kwam ze 2x: 01.30 en 05.30. En haar dag (en die van mij) beginnen nu dus ook steeds eerder, want om 06.00 is ze klaar met slapen.

Tips hoe ik dit aan kan pakken of gewoon afwachten?

2. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

May 18, 2012
    3,897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    De dag beginnen om 6u is op die leeftijd normaal. Tenminste, de onze deed dat ook.
    Geef je de laatste fles rond 20-21u? Heb je al eens geprobeerd om te droomvoeden? Laatste flesje slapend geven rond 23u-24u zodat ze niet zo snel komt 's nachts. Bij ons heeft het goed geholpen, hij werd na een paar dagen niet meer wakker in de nacht en kwam dan pas rond 6u-6.30u. Heerlijk, want zo hadden wij 6 a 7 uren slaap. Op zijn 4 maanden is hij deze voeding beginnen weigeren uit zichzelf en gingen we dan over naar de laatste voeding om 20u. Hij slaapt dan ook nu tot 8u.

3. Tuttie

Tuttie Fanatiek lid

Jan 11, 2010
    2,855
    0
    36
    Ik vimd die tijd niet normaal maar dat is volgens mij een andere discussie;)
    Met 2 maanden had ik hier een schema inclusief avondritueel.
    Merkte dat mijn meisje het daar het beste op deed.
    8.00, 11.30, 15.30, 19.00 en 23 uur.

4. kwebbel86

kwebbel86 Niet meer actief

Wat jij vind, moet je naar het politiebureau brengen ;)
    06.00 = ochtend dus het is een dikke kans dat je kleintje na zo'n lange nacht uitgeslapen is. Je kan het ze niet verbieden om vroeg wakker te worden, noch denk ik dat je kan sturen. Een baby is daarin nog niet zo te sturen.
    18.00 de laatste fles = te vroeg. Zou ik ook niet doen bij zo'n kleintje. Meer vanaf een jaar als ze de laatste fles niet meer drinken hebben ze genoeg aan de laatste avondmaaltijd. Maar voor nu zou ik echt de laatste fles niet zo vroeg geven.

5. Mar30

Mar30 Fanatiek lid

Aug 1, 2010
    1,673
    0
    0
    Zuid-Holland
    #5 Mar30, Sep 17, 2013
    Last edited: Sep 17, 2013
    Ja ik ben gestopt met wakker maken voor de fles van 23.00 omdat ze vorige week slecht sliep en wilde kijken wat er zou gebeuren als ik haar het ritme zou laten bepalen. Ze kwam dan om 00.30 en 04.30

Gisteren kreeg ze de laatste fles om 21.30. Maar omdat ze om 18.00 gaat slapen en bij de fles van 21.30 weer in slaap valt, kan ik niet echt een avondritueel doen. Eergisteren kreeg ze een fles m 18.30 en kwam toen pas om 00.30!

Ik zit er aan te denken om haar, als de fles vanavond weer rond 17/18 uitkomt, gewoon om 20.00 wakker te maken en dan bad/douchen en daarna haar flesje te geven?

6. Mar30

Mar30 Fanatiek lid

Aug 1, 2010
    1,673
    0
    0
    Zuid-Holland
    Tuttie, jouw schema ziet er top uit, maar zo kwam ze gisteren niet uit. Ze is erg aan het rommelen met slaapjes en voedingen, dus kreeg ze de fles om 17.00

Kwebbel, idd 17.00 is te vroeg voor een laatste fles, maar dat was ook niet haar laatste fles. Ze heeft om 21.30 de laatste fles gehad. Maar 17.00 is te vroeg voor een avondritueel en 21.30 was ook geen optie, omdat ze weer in slaap was gevallen. Dan ga ik haar niet wakker maken om te douchen/bad, toch? Is het dan nog te vroeg voor een avondritueel?

En 06.00 is niet erg, maar ben bang dat ze haar ritme aan het verschuiven is: meer slapen in de vooravond en steeds vroeger klaar zijn met slapen de volgende ochtend.

Ik twijfel of ik haar ritme moet blijven volgens of idd strakker en weer om 23.00 wakker maken voor de laatste fles.

7. Ikdus

Ikdus VIP lid

Aug 1, 2008
    10,695
    15
    38
    Tja ze slaapt toch bijna klokje rond(ondanks ff wakker worden voor voeding)
    Ik snap dan dat jullie dag om 5:30/6:00 begint.

Als het mogelijk is zou ik proberen om 19:00 de nacht in gaan.
    Dat wil zeggen dat je toch je avond ritueel doet. En dan inderdaad een droomvoeding.

Mijn dagen begonnen tot een maand geleden ook om 6uur. Vond ik ook niet leuk maarja kan er weinig aan doen :p Er waren zelfs periodes dat ze om 04:30 begonnen. Maar hier heeft ze nog nooit klokje rond geslapen!! Max 10u pn.
    Nu slaapt ze om 20:15 wordt 06:30/7:00 wakker maar in de nacht speelt ze ook nog een uurtje.

8. leeuw86

leeuw86 Fanatiek lid

Nov 10, 2009
    4,523
    0
    0
    logisch dat ze zo vroeg wakker is als je haar zo vroeg de nacht in laat gaan.

9. kwebbel86

kwebbel86 Niet meer actief

Dit dus. Ik zou haar rond 20.00 wakker maken en de avondritueel doen. Rond 3 maanden is het beter de baby een vast ritme te bieden, heb ik gelezen.
    Ik deed nog een slaapje tussen 17-18 u en dan rond 19.00 in bad, flesje en tegen 20.00 naar bed.
    Het laatste slaapje was de eerste 3 dagen een drama maar ik kan toch wel ff melden dat ze dit slaapje nog steeds heeft. Ze slaapt niet vast, maar her is genoeg om even tot rust te komen.

10. Mar30

Mar30 Fanatiek lid

Aug 1, 2010
    1,673
    0
    0
    Zuid-Holland
    Dank voor de tips.

Het was ook niet de bedoeling haar de nacht in te laten gaan. Ik dacht dat ze zich wel eerder zou melden... Maar ik had haar gewoon wakker moeten maken. Is moeilijk als je ziet dat ze overdag slecht slapen, maar jullie hebben gelijk.

Ze heeft hier idd dat slaapje rond 17.00 ook echt nog nodig. Ze is na haar voeding na een uur al moe.

Stel dat ik haar om 19/20 wakker maak voor het avondritueel, zouden jullie haar dan om 23.00 weer wakker maken voor de laatste fles? Dan haal ik haar 2x uit haar slaap? Of gewoon laten slapen en zien wanneer ze komt?

Ik ben benieuwd hoe het vanavond zal gaan.

11. Ikdus

Ikdus VIP lid

Aug 1, 2008
    10,695
    15
    38
    Nee niet wakker maken gewoon al slapend geven.

12. Esje13

Esje13 Fanatiek lid

Mar 4, 2013
    1,574
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dat doen we hier ook.
    Mijn dochter was een tijdje geleden ook zoekende naar een ritme, ik heb dat wel een beetje geprobeerd te sturen zodst we nu iedere dag tussen 18.00 en 19.00 een flesje hebben met daarvoor badje. Dan naar bedje en rond 22.30 een droomvoeding die ze al slapend drinkt.

Onze dag start trouwens ook tussen 6 en 7....en ja dat kunnen mensrn inderdaad vroeg vinden maar het is een baby, geen machine. Wij hebben denk ik gewoon een vroege vogel. En ze slaapt hier vanaf ongeveer 20.00 uur dus dat vibd ik best netjes tot 6 a 7 uur.

13. Mar30

Mar30 Fanatiek lid

Aug 1, 2010
    1,673
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ja idd dat bedoel ik Ikdus, maar je haalt haar toch een beetje uit haar slaap.

En idd Esje, tussen 6-7 is prima. Al slaapt mijn meisje nog niet door hoor! Dus soms komt ze pas om 08.00. ;)

Ik dacht er goed aan te doen door haar niet meer wakker te maken voor een droomvoeding, maar haar eigen ritme te laten bepalen...

14. MamaVanAnne

MamaVanAnne Fanatiek lid

Jul 21, 2013
    1,164
    0
    36
    NULL
    NULL
    Wij hebben een late vogel die van uitslapen houd.
    Ze krijgt bv, dus op verzoek. Maar de laatste voeding is rond 22 uur meestal. Eerst in bad, slaapzak aan, fles bv die man geeft en dan naar bed. Dan komt ze s nachts nog een keer en s ochtends nog een keer, maar slaapt dan zo weer in. Meestal begint haar dag rond half 12 pas.. Vind het wel prima, als zij zich hier goed bij voelt. S avonds is ze vaak wat onrustiger en wil ze graag aandacht, komt mooi uit want dan is daar ook lekker tijd voor :)

15. Mar30

Mar30 Fanatiek lid

Aug 1, 2010
    1,673
    0
    0
    Zuid-Holland
    Oh lekker zeg MamavanAnne!

16. Ikdus

Ikdus VIP lid

Aug 1, 2008
    10,695
    15
    38
    Het valt reuze mee. Ik liet mn dochter in haar bed liggen en gaf haar boven haar bedje de fles. Alhoewel ze meeste tijd nog bij mij in bed lag haha.

Ze is nog zo klein het is nog even zoeken! Het komt heus wel goed.
    Je kan haar ook om 17u uurtje laten slapen max.
    Dat je haar om 17u een klein flesje geeft en na het bedritueeltje weer een kleine dus rond 20u. En haar dan laten komen wanneer zij trek heeft.

Gewoon zoeken wat bij jullie het beste past. Als je het prima vindt hoe het nu even gaat kan ook. Wellicht slaapt ze volgende week weer volgens jullie oude ritme!

17. Mar30

Mar30 Fanatiek lid

Aug 1, 2010
    1,673
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ja dat is ook zo Ikdus, net is even zoeken. We hadden een prima ritme, maar ja dat sprongetje gooit alles overhoop, haha.

Ik ga in ieder geval tussen 19-20 het avondritueel doen en dan maar even kijken of ik haar om 23.00 wakker maak of niet.

18. Esje13

Esje13 Fanatiek lid

Mar 4, 2013
    1,574
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij geven haar die droomvoeding echt al slapend. Ze slaapt dus meteen verder. Ik twijfel ook om die weg te laten, maar ze drinkt overdag niet veel dus ik wil haar graag nog wat geven.

Heb dit liever dan dat ze in dd nacht komt, want ze moet ook leren om dan lekker door te slapen.

19. Mar30

Mar30 Fanatiek lid

Aug 1, 2010
    1,673
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ja dat deed ze hier idd ook. Ze sliep gewoon weer verder. Ze kwam dan nog wel tussen 3-4.

Nu ik haar die droomvoeding niet geef komt ze rond 01.00 en nog een keer tussen 4-5, maar dan ligt ze wel tussen 19-20 (behalve dan de afgelopen dagen, want toen sliep ze al eerder).

Hoe groot maken jullie trouwens die droomvoeding? Kleiner dan de voeding van 19-20 uur toch?

20. Kipje1983

Kipje1983 Actief lid

Oct 3, 2012
    263
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoe slaapt ze overdag dan?

Ik heb een mannetje die nu bijna 13 weken is en hij slaapt overdag ook niet meer al te best. Meestal tussen de voedingen overdag slaapt hij een uurtje of anderhalf. Maar hij slaapt nu wel al een paar weken de klok rond dus logisch dat hij overdag niet meer zo heel veel nodig heeft.

Hij was altijd sowieso rond etenstijd van ons wakker, dus een tijdje voor de fles. Ik gaf 'm dan tussen 18:00 uur en 19:00 uur de fles, dan is hij nog een tijdje wakker en als ik zie dat hij moe begint te worden ga ik z'n luiertje, slaapzakje etc. doen en dan gaat hij naar bed. Wij geven 'm al weken slapend de laatste fles tussen 23:00 en 00:00 uur. Eerst kwam hij dan nog een keer in de nacht maar nu al weken niet.

Ik heb die laatste voeding altijd aangehouden ondanks dat hij zich er nooit voor heeft gemeld. Vind het vreselijk als je er 'snachts 2 x uit moet voor een voeding... Hier krijgt hij z'n fles van 23:00 uur net zo groot als alle andere flessen.

Share This Page