Zwangerschapsyoga, de moeite waard?

Discussion in 'Zwangerschap' started by Libra89, Feb 13, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Libra89

Libra89 Bekend lid

Aug 10, 2017
    798
    472
    63
    Female
    Hallo dames,

Hebben jullie ervaring met zwangerschapsyoga en zou je het aanbevelen? De reden dat ik het vraag is omdat ik het best prijzig vind bij alle aanbieders bij mij in de buurt.

Momenteel heb ik nogal veel dingen op mijn lijstje (wat jullie vast herkennen) die ik nog wil doen/kopen voor de bevalling dus ik vraag met af in hoeverre zwangerschapsyoga een goede investering is in mezelf en mijn kindje.

Mijn vriend vind het onzin om het grof te zeggen, hij ziet de toegevoegde waarde er niet zo van in en heeft het idee dat er misbruik gemaakt wordt van de emoties van zwangere vrouwen door te laten denken dat dit nodig is.

Zelf heb ik meerdere jaren aan gewone yoga gedaan waardoor zwangerschapsyoga me wel aanspreekt. Of is er een andere sport tijdens de zwangerschap (bijv zwemmen) die jullie eerder aanraden?Ook daar ben ik benieuwd naar.

Kortom, was sport/zwangerschapsyoga voor jullie tijdens de zwangerschap van toegevoegde waarde of juist helemaal niet?

Alvast bedankt :)

Ps. Weet niet zeker of deze vraag hier goed geplaatst is maar ik zou niet zo goed weten waar anders :p

2. rijo

rijo VIP lid

Mar 5, 2014
    5,272
    2,034
    113
    Ik heb bij beide kinderen zwangerschapsyoga gedaan en ik vond het heerlijk! Ik hou niet van krachttraining en zwangerschapszwemmen was op -voor mij- onmogelijke tijden. Ik heb er bij de bevallingen eigenlijk niks aan gehad (2x gentle sectio), maar ik kon me tijdens de yogales altijd heerlijk ontspannen. We kregen ook tips mbt houdingen, ademhaling (tijdens puffen/persen), bekkenpijn, bekkenbodemoefeningen etc. Het was in een kleine setting, niet duur en ik vond het vele malen persoonlijker en gezelliger dan de pufcursus van de kraamzorg waar ik tijdens de eerste zwangerschap ben geweest.

Libra89 likes this.
  3. Mammie87

Mammie87 Fanatiek lid

May 17, 2016
    1,995
    273
    83
    Ik kan me voorstellen dat het enorm kan verschillen, maar ik vond de yoga echt heel fijn. Even rust, contact maken met je kindje, bewust stil staan bij je zwangerschap. En toch zeker wel tips en tricks qua mindset over hoe je de bevalling in kunt gaan. Ik zou het zeker aanraden.

Libra89 likes this.
  4. Tessss

Tessss Fanatiek lid

Jul 9, 2015
    1,240
    445
    83
    Ik vond het helemaal niets. Echt veel te soft. Komt misschien omdat ik normaal bikram yoga doe maar dat mag je door de hitte niet doen als je zwanger bent.

Maar krijg je het niet vergoed vanuit je zorgverzekering? Bij heel veel aanvullende verzekeringen wordt een zwangerschapscursus geheel of gedeeltelijk vergoed. En dan denk ik: baat het niet dan schaad het niet.

Libra89 likes this.
  5. Lafelife

Lafelife Fanatiek lid

Apr 25, 2017
    1,604
    1,064
    113
    Female
    Ik vind het ook fijn. Deze yoga docente let enorm op houding, misschien allemaal wel hoor, maar zij heeft mij er wel toe aangezet om weer te gaan sporten. Nu sport ik, deed ik voor deze zwangerschap een jaar, bootcamp, twee keer in de week, aangepast op wat nog goed voor mij is. En ik ga 1 keer een uurtje naar yoga. Even een uur lekker rekken en alles losmaken. En de aandacht volledig bij je baby. Overigens kost mij dit bijna niets, de verzekering dekt €100. Ik ben iets later begonnen omdat er geen plek was, nu komt dit tot aan de bevalling precies uit.

Libra89 likes this.
  6. sportmeisje

sportmeisje Actief lid

Sep 8, 2014
    271
    246
    43
    Ik vond het helemaal niks, veelste soft en beetje zweverig.
    Van de 5 kwartier hebben we een kwartier stil gelegen. Beetje op handen en knieën zit n, rug hol en bol maken en ademhalen. Daarna nog een half uur thee drinken en 'gezellig ' kletsen.....
    Mes komt het door mijn achtergrond, maar dit had voor mij niets met yoga of (aangepast) sporten te maken......

Dee-tje and Libra89 like this.
  7. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,228
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Ik dacht altijd dat ik het te zweverig zou vinden, maar ik vond het heerlijk! Eerste keer even wennen en omschakelen, maar daarna heerlijk, contact maken met je kindje, je rustig voorbereiden op de bevalling. Heb er ook echt heel veel aan gehad tijdens de bevalling.

Libra89 likes this.
  8. Libra89

Libra89 Bekend lid

Aug 10, 2017
    798
    472
    63
    Female
    Ja krijg het gedeeltelijk vergoed (1/3 deel) bedankt voor je reactie :)

9. Libra89

Libra89 Bekend lid

Aug 10, 2017
    798
    472
    63
    Female
    Bedankt allemaal voor de reacties het verschilt dus wel per persoon. Ik ben wel een beetje zweverig type dus vind niet gauw iets te zweverig :roflmao:. Te soft kan ik me dan wel weer voorstellen als alles op een laag tempo en aangepast gaat.

10. Lafelife

Lafelife Fanatiek lid

Apr 25, 2017
    1,604
    1,064
    113
    Female
    Ja joh, sommige dingen gaan mij het ene oor in en het andere oor uit hoor. En daarom vind ik de combi met bootcamp fantastisch. Alleen yoga had ik nu denk ik niet weer gedaan.

Libra89 likes this.
  11. Bootcamp babe

Bootcamp babe Niet meer actief

Ik vind het ook zweverig maar denk wel dat het bij mijn laatste bevalling geholpen heeft. Dus ga er deze zwangerschap met ongeveer twintig weken maar weer heen.

Libra89 likes this.
  12. Marre1985

Marre1985 Bekend lid

May 1, 2017
    588
    500
    93
    Female
    Ik vond het ook heerlijk! Op een ontspannen manier oefeningen doen voor je houding, ademhaling, bekkenbodem etc. En ook om even echt stil te staan bij je zwangerschap.

Wel heb ik 1 van de lessen van een andere lerares gehad, die wilde echt alleen maar ontspannen (lees: stil op een matje liggen) en moedigde zelfs iedereen aan om zo te ontspannen dat je in slaap zou vallen....... Vond dat echt zonde van het geld.

Dus misschien dat je ook geluk moet hebben met wie de lessen geeft.

Libra89 likes this.
  13. Lafelife

Lafelife Fanatiek lid

Apr 25, 2017
    1,604
    1,064
    113
    Female
    Dat denk ik ook hoor, verschil in lesgeven. Mijn eerste yoga docent was echt pittig. Af en toe flink inspannen. Nu de tweede, minder pittig, maar meer juiste lichaamshouding per persoon bekeken. En wat zweveriger.
    Wat je zegt over in slaap vallen, nou dat lukt zo ook wel. Overal haha.

Libra89 likes this.
  14. Yaisa

Yaisa Fanatiek lid

Jul 31, 2013
    1,225
    1,262
    113
    Ik heb bij beide zwangerschappen zwangerschapsyoga gedaan. Ik vond het heerlijk! Moest wel een klein beetje aan het zweverige wennen. Maar 1x per week een momentje voor jezelf en je baby en in contact met andere (aanstaande) mama’s vond ik echt heel prettig. De ademhalingstechnieken en ontspanningsvereniging hebben me ook zeker geholpen bij de bevallingen.

Libra89 likes this.
  15. Edith1987

Edith1987 Fanatiek lid

Jun 22, 2013
    1,507
    202
    63
    Female
    Zeeland
    Voor je beweging of als vorm van sport moet je het zeker niet doen. Maar wel even voor een bewust relax-momentje en bepaalde tips over je houding. Ademhalingsoefeningen word ik tijdens de les heel relaxed van, hoop dat het ook werkt op moment-supreme :)

Libra89 likes this.
  16. Dee-tje

Dee-tje Fanatiek lid

Oct 17, 2011
    1,435
    320
    83
    Female
    Dit.

Een beetje zweverig vind ik echt niet erg en deed hiervoor ook wel softere vormen van yoga, bijv yin yoga. Maar dit had gewoon werkelijk niets met lichamelijke inspanning te maken. Alleen maar een beetje zitten, je eigen voeten masseren, drukpunten aantikken in je gezicht, liggen in bepaalde houdingen met dekentjes en blokken, met ogen dicht luisteren naar bevallingsdingen die ik al lang en breed weet nu dit mijn derde zwangerschap is, nee sorry maar ik ben niet enthousiast terwijl ik op zich wel van yoga houd. Maar dit zorgt er niet voor dat ik mij fit ga voelen tijdens mijn zwangerschap. Valt niet onder sport. Maar hé! Smaken verschillen :D

Libra89 and sportmeisje like this.
  17. PBV

PBV Fanatiek lid

Feb 6, 2018
    1,765
    1,321
    113
    Female
    In het westen
    Ik ben ook naar zwangerschaps yoga geweest. Ik vond de oefeningen en gesprekjes erg fijn en ik heb er veel aan gehad.
    Wij hebben nog steeds een groepsapp samen en soms spreken we af.
    Het enige wat ik niet prettig vond zijn de yoga oefeningen zelf, omdat ik ongelooflijk stijf ben :D

Libra89 likes this.
  18. Dreamer29

Dreamer29 Fanatiek lid

Feb 25, 2015
    2,612
    996
    113
    Kan je niet vragen of je een proefles kan volgen? Het verschilt met yoga zo per persoon wat je er van vindt, en met wat voor docent je te maken hebt.
    Zelf heb ik niet specifieke zwangerschapsyoga gedaan, maar doe wel al een paar jaar aan yoga. Van de ene docent krijg ik helemaal de kriebels, en ben ik een uur lang op mijn matje bezig daar mee te dealen. De andere docent weet wel een goede snaar te raken, en dan kan ik heerlijk ontspannen. Ook tijdens mijn zwangerschap gedaan, en het is wel echt een momentje voor jezelf en mijn baby werd er altijd actief van op een gegeven moment. Heerlijk genietmomentje!

Libra89 likes this.
  19. Libra89

Libra89 Bekend lid

Aug 10, 2017
    798
    472
    63
    Female
    Dat heb ik gevraagd maar degene die dicht bij mij in de buurt zit doet geen proeflessen. Dat het ook met de docent te maken heeft kan ik me wel voorstellen, wat dat betreft is het natuurlijk ook een beetje geluk hebben. Lijkt me wel super dat je dan ook merkt dat je baby erop reageert :)

Share This Page