Ten einde raad probeer ik hier m'n verhaal te doen. Onze dochter wordt deze zomer 3 en heeft een heel leuke hobby...weglopen. Overal waar we komen doet ze het. Je let die ene sec. Aan de kassa niet op en hup ze zit al bijna op straat. Het is zelf zo erg dat ik nu serieus zit te overwegen om een rugzakje met tuigje te kopen. Maar m'n vriend en schoonouders staan hier niet achter, het is toch geen hond. Mijn redenering, liever met schaamte rondlopen en m'n dochter veilig bij me hebben dan dat ze onder een auto loopt. Jammer genoeg hebben we dit al enkele keren gehad dat ze er bijna onder liep. Aan de hand lopen gaat goed voor 5 sec. dan is ze weg. Wil je haar bij je houden dan moet je haar effectief dragen, maar dat is geen optie. En altijd in de buggy is ook niet te doen. Ze kan al behoorlijke afstanden wandelen. Zijn er ouders die dit gebruiken/gebruikt hebben? Andere tips zijn zeker ook welkom. Ik ben echt ten einde raad. Iedere winkel die ik doe geraak ik haar zeker kwijt. Ze is zo rap, en wanneer je eens hakken aanhebt dan is dit ook geen voordeel. Mensen bekijken me raar omdat ik die mama ben waar dat meisje steeds van wegloopt. En het is zeker niet alleen bij mij,ze doet het bij iedereen die voor haar zorgt...
Helemaal met je eens.. liever veilig MET tuigje dan risico lopen... wel moet ik zeggen dat een kindje van bijna 3 beter zou moeten kunnen maar goed, het ene kind is het andere niet. Ik zou kiezen voor een polsbandje (even goed naar de sluiting kijken.. anders krijgt ze 'm nog gemakkelijk af). Wij hebben dit ook wel gebruikt (bij zoon toen hij nog geen 2 was en ik hoogzwanger maar doel was het zelfde). Het mooie hieraan vind ik dat ik mijn zoon leerde om mijn hand vast te houden en als hij dat niet deed, ik hem niet direct kwijt was. Het polsbandje valt minder op dan een tuigje.
Ik zeg doen! Als je man daar op tegen is, dan moet hij maar meegaan met boodschappen doen e.d. dan kan hij op haar letten als jij bij de kassa je ding doet. En als hij niet mee wil, dan gewoon vragen wat hij liever heeft: een dochter die thuiskomt of niet. Op een gegeven moment zal ze wel leren om bij je te blijven, en dit is een goed hulpmiddel als ze nu niet wil luisteren.
Ik zou zeker een tuigje doen als het voor de veiligheid nodig is (en dat klinkt zo). Jammer dan wat anderen ervan denken... Mijn dochter wil gelukkig meestal wel braaf aan mijn hand lopen, maar ik heb wel een tuigje in huis, ook wel eens gebruikt om te testen (vast voor straks met ook nog baby 2 erbij). Het ziet er niet heel leuk uit inderdaad, maar dat liever dan dat ze onder een auto loopt.
Ik heb trouwens een gewoon grijs tuigje, vind een rugzakje met zo'n 'staart' juist opvallend. Het grijze koord van een gewoon tuigje zie je minder, vind ik. En ik doe dan het looptouwtje met zo'n 'bergbeklimclip' aan mijn eigen riemlusje van de spijkerbroek. Handen vrij, en in principe lopen we dan gewoon los naast elkaar en ik probeer een beetje bij haar in de buurt te blijven, haar pad te volgen (waar mogelijk).
Ik vraag me af of zo'n rugzakje handig is...? Zit er aan de voorkant aan de banden dan ook nog een bandje om er voor te zorgen dat ze de rugzak niet af doen? Ik zou gewoon voor zo'n polsbandje gaan. En haar inderdaad er aan laten wennen dat ze jouw hand vast houdt, heb je twee vliegen in één klap.
Goede tip van het polsbandje + leren hand vast te houden. Eventueel zou je ook altijd weg kunnen gaan met buggy met als regel: buggy vasthouden. Bij loslaten = in de buggy. En dat consequent volhouden. Maar dan moet je je kind dus wel 100% in de gaten houden (dus werkt niet tijdens boodschappen doen, maar goed, dan kan ze ook in het winkelwagentje zitten toch?)
Het idee van een polsbandje vind ik goed. Ik denk dat we dit zullen aanschaffen en haar zo aanleren dat ze een hand moet geven aan mama/papa. Het probleem bij het winkelen is niet zozeer de grote boodschappen maar de kleine boodschappen, ik neem meestal een klein mandje.Dus ze zit dan niet in de kar en kan dan zomaar loslopen.
Ik zou dan voor de kleine boodschappen ook gewoon een kar meenemen of de buggy. J. wil nooit in de kar, die is dus heel lang in de winkel in de buggy gegaan. Of ik had hem in ieder geval bij me voor het geval ze niet luisterde of alles uit de schappen haalde ofzo.
Maar wel leuker voor het kindje zelf,zo heb ik het iig bekeken.Hij mag gewoon z'n rugzakje op en als ie niet luisterd kan ik de staart eraan klikken.
Zetten je vriend en schoonouders haar dan ook niet met het tuigje vast in de buggy of op de fiets? Want dat is hetzelfde. Je zet je kind vast zodat ze niet uit de buggy valt en veilig is. Dat is alleen algemeen geaccepteerd en een tuigje niet. Met een tuigje heeft ze veel meer vrijheid, beter voor haar gezondheid (bewegen ipv stilzitten in de buggy) maar is ze toch veilig. Ik hoef er geen seconde over na te denken, als ik een wegloper zou hebben, zou ik ook een tuigje hebben. Die rugzakjes vind ik erg leuk.
Ik heb een kinderrugzakje met een keykoord. Kost me niet veel geld en het werk hetzelfde. Zeker bij de kassa is het handig. Morgenmiddag krijg ze hem weer om, want ik kan dan geen wagen of buggy meenemen.
Mijn zoontje vliegt ook alle kanten op en heeft dus ook een tuigje. Krijg er positieve en negatieve reacties op. Vaak wel leuke als ik met in de ene hand een hond loop en de andere hand mijn zoon.
oei, hier ook zoń wegloper. hij is ondertussen 5, en kan er nog steeds wat van. maar toen ie kleiner was, had ie ook zeer zeker een tuigje om, commentaar van mensen deed me weinig, ik wist zeker dat ik hem zo niet kwijt zou raken. een polsbandje was voor ons geen optie, die hebben we uitgeprobeerd in de prenatal, bandjes om, hij keek ernaar, keek mij aan, deed het bandje af en wandelde vrolijk weg. tuigje was ideaal. hij loopt nu nog steeds weg, thuis of ergens anders, maar hij heeft nu zoń eh soort militairendingetje om, met zijn naam en onze telefoonnummers.
misschien een domme vraag van een moeder wiens kinderen niet de neiging hebben om weg te lopen. ik weet dat het ene kind die gewoon veel doet, weglopen en een ander juist niet. maar is zo'n "wegloop" kind (niet negatief bedoeld) niet te trainen om bij je te blijven door bijvoorbeeld een beloningssysteem????? en ja als dat echt niet haalbaar is, dan zou ik ook voor een tuigje kiezen!
Ja hoor, althans bij mijn peuter wel. Hier was het alleen niet belonen maar juist 'straffen' als hij weg rende of als hij niet naast me wilde lopen of handje vast houden. Na 3x waarschuwen moest hij in de buggy, wat hij echt niet leuk vond. Na een paar keer wist hij wat hem te wachten stond als hij weg rende/liep. En nu doet hij het niet meer. Hij krijgt natuurlijk complimentjes als hij netjes naast mama heeft gelopen/loopt. Maar kan me voorstellen dat dit niet bij alle kinderen werkt, dan zou ik ook voor zo'n bandje gaan.
Zo doen wij het nou ook hier... In bepaalde situaties laat ik haar dan maar gewoon niet lopen (is natuurlijk ook wel een stuk jonger dan jouw kindje) en gaat ze in de buggy/ winkelwagentje (al hoef ik maar 1 artikel of zo te hebben). Als ik haar 'los laat' in de supermarkt is het einde zoek... niet dat ik haar dan kwijt zou zijn, maar meer dat ze alles uit de schappen wil halen en zo (maar dat is misschien ook nog meer leeftijdsgebonden). Maar ben het met je eens: liever veilig thuis komen mét tuigje, dan ongelukken zonder tuigje! Dat polsbandje klinkt me wel goed in de oren, maar ken zo'n rugzakjes niet....