hai had ff een vraagje mijn dochtertje van 20 maand heeft van die driftige buien dat ik haar wel achter het behang kan plakken. als ze iets wil dat niet mag dat word medam behoorlijk koppig en gaat stappen en slaan en ook nog eens keihard huilen, soms weet ik me geen raad meer. en dan ren ik weg naar de slaapkamer, want dan wil ze niks meer als ik haar dan aanraakt dan word ze flink boos en begint ze ook nog met spullen te gooien met andere woorden niets maar dan ook niets zind madam meer. ik weet me echt geen raad meer wat ik ermee moet want ze heeft het soms wel 3 keer per dag. wie ow wie heeft hier ook ervaring mee en kan mij dan adviseren wat het beste is om te doen groetjes annegie
Wat doe je als ze zo'n driftige bui heeft? Begrijp ik dat je zelf weg loopt? Ik zou haar in haar kamer zetten (zonder speelgoed) of ergens op de gang ofzo en pas weer aandacht geven als ze weer lief is.
Als mijn kinderen zo doen, zeg ik resoluut "als je zo boos doet praat ik niet meer met jou, je gaat maar op je kamertje zitten en als je weer lief kan doen kom je weer bij mama" dat is alles, geen poespas eromheen, duidelijk en rechtstreeks zijn. Ik breng ze dan zlef naar de kamer of de gang, want uit zichzelf gaan ze toch niet, ik probeer me niet op te naaien van binnen want dat voelen ze en daar gaan ze lekker weer op in.
ff onder de koude douche klikt hard maar bij mijn zoon hielp het met kleren en al hoppa eerstvolgende driftbui , wil je weer onder de douche ? nee dus ok dan nu stoppen je laat je toch niet koeieneren door zo'n hummel
Ja idd, is vast effectief! Kheb alleen zelf geen zin om dan alle kleren te verschonen, kheb al zo'n godganse bult was anders had ik het zeker geprobeerd, de jongste van 3 heeft de peuterpuberteit, zucht.
dan alleen het koppie onder de kraan ? dat deed me ma bij mij en dat kan ik me nog heel goed herinneren hoor tis meer de schrik reactie die je terweeg brengt en water tja das nat en koud
Ow jaaaa ik ken het. Lisa had/heeft er ook wel eens last van. Ik zet haar dan op de onderste traptrede om haar af te laten koelen. Helpt best goed. Hihi die koude douche. goede tip. ga ik ook eens proberen!
Wat ik wel eens heb gedaan is een glas koud water over hun hoofd gegooid dan draaide 1 zo door, dat ik ff weer op de wereld moest helpen, gebeurt gelukkig niet vaak
Giulian heeft ook wel es n driftbui, die laat ik gewoon spartelen en schreeuwen op de grond en zeg niks tegen hem, negeer hem dan gewoon. Maar hij is natuurlijk veel jonger en heeft niet van die buien dat ie zichzelf verliest, dus het is niet hetzelfde als bij jou, denk ik. Kan je er echt niet tegen, ga dan bellen (valt vast niet mee), of ga ff forummen. Ik zou me iig niet gek laten maken door n ukkie zo jong. Laat haar maar in dr eentje gek doen. Als je haar zo een aantal keren volledig negeert, dan zou de lol er wel af moeten gaan. Wordt het erger: dan zou ik haar idd onder de koude douche zetten. Mn oma deed dat al met mn tante (die ook zo'n driftkikker schijnt te zijn geweest).
hai bedank voor de reacties en die tips zal ik zeker uitproberen. ik zal proberen haar in de slaapkamer te zetten en als dat nie helpt doe ik haar in de dousch met koudwater. groetjes annegie
Ik zou haar juist niet voor straf op haar slaapkamer zetten! Haar kamertje hoort een veilige plek te zijn waar ze zich lekker voelt en als er dan de associatie met straf wordt gelegd is het geen veilig plekje meer! Probeer haar gedrag zoveel mogelijk te negeren, juist door er aandacht aan te schenken beloon je het gedrag. Voor een kind werkt dat heel basic.aandacht vragen door driftig te worden + aandacht krijgen van mama geeft een signaal dat het goed is wat ze doet want ze krijgt immers aandacht.Probeer ook je meisje niet te veroordelen om haar driftbuien, het gedrag is negatief maar zij als persoon niet. zij wil waarschijnlijk alleen maar gekend worden in haar gevoel maar kan het zelf niet verwoorden en uit zich vervolgens in driftbuien. Je kunt haar hierin helpen door haar gevoel te erkennen en het voor haar te verwoorden. Bijvoorbeeld 'Ik zie dat je boos bent omdat je x niet krijgt of x niet mag doen', klopt dat? Met 20 maanden zal ze het misschien nog niet meteen door hebben maar het is wel een handige methode. Sterkte!
Wendy , ik neem aan dat dat gesprekje ook voorafgaat op wat de rest hier beschrijft, bij mij wel iig, ik probeer altijd eerst te redeneren en als ze dan niet aanspreekbaar meer zijn dan pak ik haar gewoon en breng haar dan naar haar kamer, en wat je zegt over de kamer zit wat in, heb daar zelf ook lang over nagedacht, maar op de gang werkt gewoon niet bij een kind dat zo makkelijk een half uur door kan gaan tegen de gangdeur te schoppen,of doodleuk het fonteintje van de wc laat overstromen of de wc rollen af gaat rollen, ik eb nog 3 kinderen dus heb niet gelijk alles door, en als ik haar op haar kamer zet hoor ik haar op de trap.
Zou het misschien kunnen zijn dat je dochtertje niet tegen kleurstoffen kan? Uit mijn omgeving weet ik dat het eten van kleurstoffen bij sommige kids heftige driftbuien op kan leveren.
eva is ook driftig weet niet van wie ze dat heeft hoor maar ik zet haar inderdaad op haar slaapkamer en ik laat haar dan ff afkoelen en dan is het weer goed