Doen jullie aan een bepaald slaap ritueeltje overdag bij het in bed leggen? Ik doe dit s avonds wel: Badje, pyjama aan, bv in het grote bed met licht uit en daarna in zijn kamertje een slaapliedje (als hij nog wakker is tenminste) en in zn eigen bedje. Overdag slaapt hij bij de oppas in een reisbedje in de woonkamer en valt daar gewoon in slaap wanneer hij wil (doet dan over het algemeen gewoon zijn twee slaapjes - ochtend en middag). Maar als hij thuis is wil hij niet in zijn bedje liggen overdag. Zet het dan altijd op een huilen! Dus zit er nu aan te denken dan misschien ook maar een ritueeltje in te voeren? Ik zie niet altijd zo goed aan hem wanneer hij moe is, dus dat maakt het ook lastig.. In de kinderwagen valt hij altijd prima in slaap maar wil liever dat ik hem ook gewoon in bed kan leggen als ik een keer thuis blijf.
Onze dochter is een half jaar en wij hebben een slaapritueel overdag. Of ritueel.. heel spannend is het niet hoor. Als ze moe wordt breng ik haar naar boven. Op de commode kleertjes uit, al een beetje zachtjes zingen en kletsen maar zeker niet wild doen. Dan pak ik haar op, doe ik het gordijn half dicht en gaat het muziekje aan (duurt 10 min. dat muziekje). Dan in bedje leggen. Een poosje terug keek ze hierbij heel verschrikt ('nee nee dit wil ik niet') en ging ze telkens huilen en sindsdien gebeurt het in bed leggen ook heeeeel rustig, in slowmotion bijna , ik aai haar over haar buikje, wangetje en armpjes, ik geef haar d'r knuffelkonijn, en zing nog zacht een liedje en dan zeg ik dat ze lekker gaat slapen en ze straks weer vrolijk wakker wordt. Het klinkt heel suf maar bij ons is het recept dus 'heeeeel rustig naar bed brengen' en de tijd ervoor nemen. Ben er bijna een kwartiertje zoet mee maar dan slaapt ze wel bijna meteen. Vaak pruttelt ze nog max. 5 minuten. Succes!
Ik doe exact hetzelfde overdag als 's avonds. Verschonen, samen gordijnen dicht doen, in bed slaapzakje aantrekken, speen in en knuffelkonijn ernaast. Aai over haar hoofdje: Slaap lekker! Edit: oja, en muziekje aan dat vanzelf stopt! (Babyfoon)
Hier wel de vaste dingetjes, maar om het nou echt een ritueel te noemen. Vaak eerst even een schone luier aan, dan samen gordijn dicht doen, in de slaapzak en in bed, daar krijgt hij z'n speentje. Vervolgens zet ik het muziekje aan en doe de deur dicht. 's Avonds gaat eigenlijk precies zo, alleen gaat hij dan vaak eerst nog douchen en poetsen we z'n tanden en zingen nog een liedje voor het slapen gaan. Maar hier maakt het niet zoveel uit hoor, van de week was hij zo moe dat ik 'm 's avonds gewoon zo in z'n bed heb gelegd, zonder douchen, zonder liedje en zonder muziekje.
Hier is het overdag : Boven op de commode zuivere pamper, slaapzakje aan.. Naar haar kamertje gaan, naar 't raam en 'dada' zeggen en wuiven naar buiten. Dan rolluiken & gordijnen dichtdoen. Haar vast slaapmuziekje opzetten, bedje in met de tut, aaitje over haar bol. Meestal valt ze dan zelf in slaap. Maar het heeft hier ook 7,5 maand geduurd eer ze zelfstandig in slaap viel Heeft ze zelfs op de crèche geleerd!
Mijn zoontje is wel een stuk jonger.. Maar wij doen overdag met uit bed halen de gordijnen samen open, verschonen, voeden, "spelen". Bij naar bed gaan samen de gordijnen dicht doen, in bed leggen, muziekje aan, kusje en welterusten. 'S avonds komt daar alleen het badje nog bij en 'snachts is het verschonen, voeden en terug in bed.