Ons kind is pas anderhalf, maar een van de scholen die we op het oog hadden is al vol volgens de website (B.avinckschool in Dordt.) De andere ‘kanshebbers’ tot nu toe zijn de S.tatenschool en M.uhring. Heeft iemand ervaring met een van deze twee? (Of met de B.avinckschool, voor het geval er toch nog plek is?) Andere scholen in het centrum die we zeker niet mogen overslaan? Ik ben nogal snel bezorgd, dus ik zoek een school waar er ook ruimte en aandacht is voor veiligheid. Geen school die een kleuter op schoolreis wil nemen in een attractiepark anderhalf uur rijden verderop, maar een school die bijv met de echte kleintjes naar een naburige speeltuin gaat met een hele bups aan hulpouders. Liefst geen continurooster, maar als dat er toch is dat ze ook rekening houden met mijn wensen op dat gebied, nml dat mijn zoon geen ongesneden druiven of cherrytomaatjes krijgt totdat ie een leeftijd heeft bereikt waarop dat veilig is. En een overzichtelijke speelplaats waar ze niet ongezien weg kunnen lopen, maar eigenlijk lijkt me dat iedere school dat wel heeft. Verder natuurlijk gewoon een fijn klimaat, geen volkse school waar de helft van de (over)volle klas gedragsproblemen heeft. Aandacht voor kunst/creativiteit en voor normen en waarden. Kom maar op met jullie tips en ervaringen!
Ik woon zelf niet in het centrum. Dus wat ik weet is alleen ervaringen van vriendinnen. M.uhring is wel echt een beetje voor rijkeluis kindjes, wat elitair, behoorlijk prestatiegericht. Statenschool is een Jenaplan school aan het worden, dat moet net bij je passen, misschien kun je er vast wat over lezen. Is V.est nog een optie of de Vrije School? Heel veel kinderen op de Vrije school komen uit het centrum, maar het moet ook maar net bij je passen natuurlijk. Ik snap dat je kindje nu nog heel klein is en je niet weet wat je zorgen over 3 jaar gaan zijn... maar ik zou me niet teveel laten leiden in je schoolkeus door druiven en schoolreisjes. Je geeft je het eten zelf mee bij een continurooster. Het schoolreisje is maar 1 dag in het jaar en alleen de eerste jaren spannend, maar je kind zit daar tot hij 12 is. Zelf vind ik heel prestatiegerichte scholen een gruwel: waar de ouders op het plein tegenelkaar op staan te bieden over toetsuitslagen en de kinderen iedere maand extra toetsen krijgen die meteen in een online portaal komen en dan door alle ouders met de leraren besproken moeten worden en die de ouders dan onderling in whats app groepen met elkaar bespreken. Voor ons dus geen prestatiegerichte school.
Omdat wij kindjes in onze omgeving hebben op 2 verschillende Dordtse scholen (gelukkig niet deze) heb ik uit nieuwsgierigheid de site van deze school bezocht. Wat een ballentent! Dat ze het al nodig vinden om op de website te zetten dat alle leerlingen erg intelligent zijn en ze streven naar een niveau van cito 2. Nou ts, deze zou voor mij direct afvallen.
Muhring is niet meer zo elitair als gedacht wordt hoor, valt tegenwoordig echt wel mee. Goede docenten en verhalen die ik hoor van een vriendin zijn ook zeer positief. School Vest zou ik zeker eens bekijken, ken veel kinderen met positieve ervaringen daar. Gewoon eens overal gaan kijken dan kom je er het snelst achter waar je je prettig bij voelt.
Ts je zou deze vraag ook kunnen stellen op een lokale faceboekgroep, bijvoorbeeld “Drechtsteden mama’s” dan krijg je misschien meer response.
Weet niet wat voor beeld van continurooster je hebt maar eten neem je gewoon zelf mee, dus als je je kind geen druiven meegeeft krijgt het ook geen druiven...
Mogen ze geen eten ruilen dan? Bijv mijn kind heeft een mandarijntje mee en Pietje, die naast hem aan het tafeltje zit, heeft druiven. Mogen ze dan van de leraar/lerares ruilen als ze dat beiden willen, of moet ieder het gewoon bij zijn eigen eten houden? Is daar toezicht op? Bij de Jenaplanschool had ik begrepen dat de oudere kinderen de kleuters helpen met eten, hoe moet ik me dat voorstellen? Want bij verslikking wil ik toch wel dat een volwassene handelt, en niet dat de 7-jarige Tom liefbedoeld op de rug van mijn kind staat te kloppen en daarmee de hoestprikkel vernaggelt.
Oei, van wat je nu omschrijft zou ik toch vast gaan oefenen met loslaten. Want nee zodra je kind op school zit heb je niet overal 100% controle op. Dus niet of er een stukje eten geruild wordt oid. Zoiets als die druif kan ook gebeuren als ze een onschuldig uitstapje naar de markt of supermarkt maken waar toevallig druifjes uitgedeeld worden. Dan zit de juf er echt niet naast om te bedenken dat pietje zn moeder wil dat die van hem doorgesneden worden. Dit is maar 1 voorbeeldje natuurlijk, maar op school heb je gewoon niet overal controle op en heeft de juf buiten jouw kindje ook nog 20-25 andere. Hetzelfde met je zorg over kinderen met gedragsproblemen, we leven nu eenmaal in de tijd van passend onderwijs en zitten er dus verschillende soorten kinderen bij elkaar.
Ik ken deze specifieke scholen niet, maar ook op een Jenaplanschool zal er natuurlijke te allen tijden een verantwoordelijke volwassene aanwezig zijn die ingrijpt in een noodsituatie zoals verstikking. Dat laten ze echt niet aan een kleuter over. Dat helpen gaat meer over de dop van je beker losdraaien of een doekje halen als je jam op je trui krijgt. Dat soort dingen. Verder eens met cowgirl en tuc: het is waarschijnlijk makkelijker gezegd dan gedaan, maar probeer wat meer los te laten en geen keuzes te maken gebaseerd op angst.. En kies je school uit op de langere termijn in plaats van de kleuterklas alleen.
Ik wil pertinent niet dat ie ongesneden druiven krijgt. Legio kinderen die overleden zijn doordat een druif klem zat in de luchtpijp, zelfs ambupersoneel krijgt zo'n ding er niet altijd uit. Als een kind ergens allergisch voor is let zo'n juf toch ook op? Of wordt Pietje met de pinda-allergie met gierende sirenes afgevoerd als er op de markt pinda's uitgedeeld worden? Wel is mijn zoon natuurlijk dan al veel ouder. Ik kan hem zelf ook leren dat hij nooit ongesneden druifjes mag eten. Of dat ie ze eerst uit hun schilletje 'plopt'.
Ja de pinda allergie zal idd streng opgelet worden. Ik vind dat allerzins niet te vergelijken met de druiven. Hier is ook geen hele ruilhandel aan de gang met de overblijf en mijn zoon krijgt ook gesneden druiven mee, maar er is echt geen garantie dat hij nooit een hele druif krijgt. Ik heb hem dus ook geleerd om meteen te bijten. Die garantie is er ook niet omdat jij dat pertinent niet wil. Maar ga je nu een school uitzoeken om hun druivenbeleid of heb je nog meer van die dingen waar je zo sterk in staat?
Pinda's bij een pinda-allergie levert standaard een probleem op, een keer een hele druif niet. Ik kan me dus goed voorstellen dat het een meer prioriteit krijgt dan het ander. Natuurlijk kun je bepaalde dingen bij de juf aangeven, en daar zullen ze heus zoveel mogelijk rekening mee houden, maar ik denk dat er geen enkele reguliere school is waar ze je 100% kunnen/zullen garanderen dat je kind nooit een hele druif binnen zijn bereik zal krijgen zonder dat de juf dat weet. Dan zou de juf namelijk continu 'bovenop' jouw zoontje moeten zitten. En wat dan met de (bv.) andere 29 kinderen in de klas?
Het zijn enge gedachten, maar die kans is op elke school aanwezig dat ze een druif of tomaatje ruilen of als traktatie krijgen. Of na schooltijd met een speelafspraakje. Maar net als hierboven al gezegd, er is op school meestal geen hele ruilhandel en je kunt het je kind inderdaad ook uitleggen als je niet wil dat hij een druif eet. Nu is je kind nog anderhalf, maar tegen die tijd zul je echt moeten proberen het wat los te laten, voor jezelf en je kind. Het zal op school hoogstwaarschijnlijk een keer van een klimrek afdonderen, zand in de ogen krijgen in de zandbak, een kind met een kar over zijn voet rijden, ballen tegen zijn hoofd krijgen, verkeerd van de schommel afspringen enz. Veel scholen gaan met de kleuters niet meteen naar de Efteling ofzo en de meeste juffen zetten nieuwe kleuters of weglopers in hun eigen groepje met zo’n reisje. Mijn kinderen zitten nu op een Jenaplan, hiervoor regulier. Jenaplan is wat vrijer, groot plein met meerdere open in- en uitgangen, bomen, struiken etc. Geen hek wat op slot gaat. Is bij veel Jenaplanscholen zo. En in de praktijk lopen er niet meer of minder kinderen van het schoolplein dan op de vorige school met een saai, klein, overzichtelijk omheind plein. Gebeurden ook niet meer of minder ongelukken.
Goed punt, hier wordt regelmatig op druiven of tomaten getrakteert, hoe ga je dat controleren... Ik zou een school proberen te vinden waar je een goed gevoel bij hebt als je binnen bent.
Ehhh.. Ik zou je bijna thuisonderwijs willen adviseren met jouw wensen. Realiseer je dat je kind pas anderhalf is. Grote kans dat je hem over 2 jaar wel naar school kunt kijken en dan zal de kans zeer aannemelijk zijn dat je je niet meer zo druk maakt om het ruilen van een tomaat of een druif. Wellicht is het verstandiger om te kijken naar de prestaties van de school en vooral waar je gevoel goed is. Want dat zegt zoveel meer.
Oef... Ik denk dat je je verwachtingen wat moet gaan bijstellen en moet gaan leren los laten. Je wensen qua school zijn gewoon onrealistisch en in mijn optiek is zo'n helikopter mama ook niet bevorderlijk er voor je kind. Je kunt een hoop zelf.doen. Leer je kind geen hele druiven te eten (ik heb er er zelf.echt nul problemen mee... Die van mij vreet een hele beker snoeptomaatjes weg in 1 keer en ook druiven gaan heel naar binnen. Ze weet gewoon dat ze 1) moet kauwen 2) altijd zittend of staand eet (iig rechtop) en 3) lopen, springen of spelen mag niet tijdens eten. Verders zit mijn kind op een school met het Emilio Reggio principe waar veel ruimte is voor creativiteit en zelfstandigheid in alle aspecten maar weet niet of er zo'n school.in Dordrecht is... Leer loslaten... Is misschien wel verstandig