Spelen jullie veel met jullie kindjes? Ik eigenlijk niet. Ze kunnen zichzelf goed vermaken, en spelen ook veel "samen". (1.2 jaar en 2.2 jaar). Soms denk ik wel eens dat ik meer met ze moet spelen. Maar de jongste kan zichzelf soms nog wel een uur vermaken in de box. En de oudste met haar keukentje. Kan ik lekker wat in huis doen. Dus ik vroeg me af, spelen jullie veel met jullie kindjes?
Ja ik doe heel veel samen met mijn dochtertje van bijna 3 maar die heeft speciale zorg nodig. Oppas kan niet de zorg overnemen. We spelen veel samen of ze helpt mij op haar manier met het huishouden.
Ik wissel t af. Mijn zoontje (13 maanden) kan niet heel lang zelf spelen (of vooral met dingen waar die eigenlijk niet mee mag spelen ) dus soms laat ik hem bewust zelf spelen, maar ik probeer wel minimaal 1 of 2 keer op een dag bij hem te gaan zitten en lekker samen te spelen. Soms ook een goed excuus om juist even niet bezig te zijn met t huishouden
Hier kunnen de jongens zich ook prima vermaken, dus spelen ook vaak zelf. Ik help ze wel. De oudste bijvoorbeeld met een knutselwerkje ofzo. Of ik maak een autobaan ofzo. Maar ze spelen ook wel alleen of met elkaar...
Ik doe het de laatste tijd heel bewust. Merkte dat ik steeds minder met ze deed, omdat ze zich zelf heel goed kunnen vermaken. Dus nu let ik er extra op. Met de jongste van 2 lees ik vaak boekjes, we bouwen torens of treinbanen en de laatste tijd vindt hij puzzels maken ineens leuk. Met de middelste van 6 speel ik vaak kwartet of ik lees hem voor. Vrijdagmiddag is onze middag, dan slaapt de kleinste en is de oudste naar school. Op woensdagmiddag heb ik vaker tijd voor de oudste, zijn broertje speelt dan vaak bij een vriendje en de kleinste slaapt. Gisteren hebben we 2x mens-erger-je-niet en triominos gespeeld. Maar ze kunnen zich alledrie meestal ook erg goed zelf vermaken, gelukkig.
Mijn dochter heeft de laatste weken een ware revolutie doorgemaakt. Ze kan zelf spelen Zelf.... zélf, zélluff!! Heerlijk, heerlijk, heerlijk!! Hiervoor dus echt nog geen minuut. Ze zat altijd aan me vastgeplakt. Iedere minuut, en aangezien ik alleen voor haar zorg was ik soms wel een beetje klaar met dat 24/7 aandacht geven/spelen met haar. Ik had weinig keus, het was óf samen met haar spelen op de grond óf een kind wat hele tijd op/af schoot/aandacht/benen hangt. Dus speelde ik bijna de hele dag samen met haar, boekjes lezen, gekke spelletjes doen, helpen met de was etc. Heerlijk dat ik nu een keus hebben tussen wel of niet samen spelen. Dat ik gewoon een kopje thee kan drinken en dan zeggen nee écht even zelf spelen nu. En dat ze dan wel 2 minuten tegensputtert, maar uiteindelijk daadwerkelijk zelf gaat spelen en aanrommelen. Ik ben hier dus nog even in de 7e hemel dat het ook mogelijk is om niet met je kind te spelen Ze is sinds kort ook helemaal into het huishouden. Dus helpen afwassen, was doen, poetsen is ook 'spelen' voor haar, 2 vliegen in 1 klap.
hier wil mevrouw niet anders haha. lopen aan de handen, op mama klauteren en met mama door het huis heen (getilt en wel) zijn favoriet. De vaatwasser uitruimen heeft ze sinds een paar dagen ontdekt en is ook interessant.
Ik speel veel met dl. Ook al kan ze zich prima zelf vermaken. Soms zit ik er gewoon een tijdje bij terwijl zij aan het spelen is. Bij mij heeft het ermee te maken dat ik me vroeger altijd zelf moest zien te vermaken. Dat gevoel wil ik mijn dochter niet geven
Het wisselt hier erg. De ene dag kunnen ze best even apart spelen, maar wel max half uurtje. Daarna komen ze of naar mij (om en om of tegelijk) of ze vliegen elkaar in de haren Als ik op de bank zit/lig kunnen ze beter zelf spelen dan als ik aan tafel ga zitten (bv. kop thee drinken). Dan ben ik beter binnen hun bereik blijkbaar. Als ik aan tafel ga zitten, hangen ze binnen 2 min beiden aan mijn benen. Dus thee drinken doe ik vooral als ze slapen en verder zit ik op de grond en speel met ze samen of apart of zit op de bank. Dan komen ze af en toe ff een knuffel halen, maar spelen dan weer verder. Lijkt me heel fijn als ze straks wat beter met elkaar kunnen spelen zonder elkaar pijn te doen. Ik denk/hoop dat dat is als ze beter kunnen praten. We'll see!
Hier doen we niet anders dan spelen. Telkens als ik een geslaagd grapje uithaal dan eist Dl dat we dat 10000 x herhalen op allerlei onhandige momenten. Ze komt ook regelmatig speelgoed brengen, of schopt balletjes naar me toe etc. Als ik even op de bank wil zitten, stapelt ze al haar boekjes op mijn schoot en dan moet ik voorlezen.
Mijn dochter vermaakt zich eigenlijk heel goed en als ze met me wil spelen geeft ze dat duidelijk aan. Ik had van tevoren verwacht dat ik haar veel meer moest vermaken. Maar ik vind het wel erg leuk om samen wat te doen, maar kan het goed combineren met het huishouden. Het gebeurt hier best vaak dat mijn man met duplo speelt en mijn dochter gezellig met mij tv kijkt 's avonds, wel grappig om te zien
Veel te weinig eigenlijk . Ik probeer wel elke dag dat ik met de oudste ben (niet werk) een paar kleine speeldingetjes samen te doen, zoals even verven of een puzzeltje maken. Maar vaak ben ik zo druk met de baby en het huis dat het hierbij blijft. We kletsen wel heel veel samen als we boodschappen doen of als ik met haar naar de speeltuin gaan, dus eigenlijk is kletsen ons quality time dingetje. Maar ik voel me dus wel eens schuldig dat ik niet wat meer creatieve dingetjes met haar doe. Eigenlijk idem dito voor de baby, behalve dat we geen quality klets tijd hebben, haha (althans wel quality brabbel tijd, maar nooit een gesprek ). Ik probeer wel een paar keer per dag even echte speeltijd met haar te hebben (kiekeboo, handpop, gekke bekken trekken, etc.), maar dit lukt vaak nooit zo lang achter elkaar. Maar ik draag haar wel praktisch de hele dag en ik praat de hele dag tegen haar.
Heel veel eigenlijk. Deels omdat ze zich echt niet goed alleen kan bezighouden, maar ook omdat ik het leuk vind. Ik vind samen spelen eigenlijk een belangrijk onderdeel van kinderen hebben. Ze leert zoveel tijdens onze spelletjes, en zo hebben we samen ook zoveel pret.
puzzel maken kleien kleuren stickers plakken boekje lezen gek doen dansen iets maken in het speelkeukentje als je die hebt koekjes bakken kinderboerderij toe zwemmen grote toren bouwen en dan mag je kindje hem natuurlijk omgooien
Uk is 9 maanden en begint langzaam echt te spElen het liefste met dingen die hij niet mag hebben. Is ook erg leuk en gezellig! Ik ben onderdeel van zijn spel(lees klimtoren).edu
Tent bouwen Naar buiten Laten helpen in huishouden (hier bv was er in doen, paar dingen uit de vaatwasser uitruimen en zelf opruimen, eigen bord op tafel zetten is ook een hit ) Op driewieler rijden of al op loopfiets oefenen Tikkertje of verstoppertje spelen Hier een hit: zakdoekje verscheuren tot kleine fliebeltjes Nog een hit: liedjes zingen (met de vingertjes, hoofd schouders knie, schuitje varen, hoppe hoppe reiter, alles waar je bewegingen mee kan doen) Dingetjes van ene bakje in ander bakje doen (hier bv: mini boekjes van ene Ikea mandje in andere Ikea mandje doen, of onder mama's billen verstoppen Of: de 'spijkers' van het Ikea hamertje tik in bakjes doen, of gewoon droge pasta (grote schelpen) en paar tupperware bakjes erbij)
Ze kan goed zelf spelen en doe dan ook tussendoor wat klusjes' maar neem altijd de tijd om samen wat te doen. Boekje lezen, met de bal rollen of toren bouwen etc. Even naar buiten, naar de kinderboererij, achter ons huis of even naar speeltuintje.
Mijn dochter is vrij zelfstandig. Al vanaf jonge leeftijd kon ze lang alleen spelen in de box. Ook al zit ik naast haar op het kleed en wil samen met haar spelen heeft ze heel af en toe een momentje van samen met mama doen. Maar voor de rest wil ze alles zelf doen. Ook met dingen die niet met spelen te maken hebben. meestal zit ik dus gewoon naast haar zodat ze wel het gevoel heeft van mama is er.
Ik speel veel samen. Mijn dochter van bijna 3 speelt vaak een half uur zelf, gevolgd door samen spelen met mij of een activiteit buitenshuis zoals boodschappen, bieb etc. Een beetje om en om. Samen spelen we met de poppen, knutselen, kleien, verven, lezen, duplo, keukentje, playmobile, puzzelen, glijbaan bouwen van de bank, springen van de meubels, koprollen, muziek luisteren, dansen, kralen rijgen. Met mijn zoon van 1,2 jaar oud speel ik om en om zo'n 10 minuten. Hij even zelf en dan even iets samen. Hij wil 9 van de 10 keer lezen (geluidenboekjes), keukentje, duplo, muziek, dansen, klimmen, loopfietsje, kleuren, blokken. Ook hier vaak onderbrekingen van naar buiten gaan en wat in huis doen waarbij ze meescharrelen. Ik stimuleer en oefen het zelf spelen elke dag maar speel ook veel samen om lol te maken, ze iets te leren, begeleiden etc. Beiden manieren van spelen zijn hier even belangrijk. Ik lees wel veel voor en schaf veel boeken aan, dat vind ik erg belangrijk in de opvoeding. Ook buiten spelen en klimmen is hier belangrijk, lekker ravotten en ontdekken. Ik zal blij zijn als het weer lente is, dan ben je toch wat langer bezig buiten en niet eindeloos dezelfde dingen binnen doen