Mijn dochter is bijna 8,5 maand oud. Een vrolijk kindje wat niet veel wil slapen, heel erg vocaal is en lekker brabbelt en liefst al alles zelf doet. Ze weigert al maanden flesjes gekolfde melk, maar eet graag pap en prakjes en fruit. Maar... Ze kan nog maar heel eventjes los zitten, kruipt nog helemaal niet ( ja..ze rolt wél ht hele huis door) en laat staan dat ze iets doet wat op lopen lijkt. Ze heeft ook nog geen enkel tandje. Toch lees ik hier links en rechts dat er kinderen van haar leeftijd en zelfs al jonger wél kruipen, zitten en soms al staan of langs de tafel lopen. En over monden vol tanden heb ik het dan nog niet eens. Ik word daar dus hartstikke onzeker van. Is ze wel normaal? Gaat het wel goed en wanneer moet ik me echt zorgen gaan maken? Met de 7 maanden check op het CB was alles in orde, trouwens. Maar goed...we zijn nu dus 1,5 maand verder en tja..ik begin te denken dat ze nu toch al veel meer zou moeten zijn ontwikkeld.. Ik was zelf overigens niet echt traag: ik had met 5 maanden mijn eerste tandjes, kroop met 8 maanden de trap op en liep met 10 maanden los. Dus: haal ik me nu voor niks alles in mijn hoofd..of zijn er ook nog wel meer kindjes die ongeveer op hetzelfde tempo ontwikkelen? Want je hoort misschien vooral veel van de trotste mama's van wie het kind al veel kan?
Ten eerste vind ik dat jij er zelf erg snel bij was. Tanden met 5 maanden, de trap opkruipen met 8 en lopen met 10 zijn niet echt de standaard gemiddelden. Dus daar zou ik niet vanuit gaan, je was een vlotte tante, hihi. Hier een dochter van 10 maanden (was 5 weken te vroeg, dus bijna 9 maanden) die sinds 3 weken goed los kan zitten, heel goed kan rollen, maar echt nog niet kruipt. Heel stevig staat als we haat vasthouden, maar echt nog niet optrekt of langs een tafel loopt. En tanden???? Wat zijn dat???? Kortom, vast geen zorg! Als ik zie wat mijn dochter een maand geleden nog niet kon en nu wel, zie ik dat ze zich in een razend tempo ontwikkelt. Dus de rest zal ook wel komen.
Ik denk dat je je helemaal geen zorgen hoeft te maken. Mijn zoontje is nu net een jaar geworden, en doet ook niet veel. Hij zat al wel goed en lang bij 7 maanden, maar dat is dan ook het enige. Rollen doet hij zelfs niet, alleen op ons bed of op de bank als hij zin heeft. Kruipen doet hij ook niet, hij beweegt zich wel iets voort (zittend op zijn billen) maar echt billenschuiven is het ook niet. Meer dat hij dan van zitten op zijn knietjes gaat en weer terug en hierbij verschuift hij dan iets van zijn plek. Staan kan hij wel, maar hij houdt zich zelf niet vast. Lopen doet hij ook nog niet, ook niet aan 2 handen. Dus je ziet, onze zoon is wat dat betreft ook traag. Man heeft ook nooit gekropen dus dat hou ik in mijn achterhoofd. Bij cb met 11 maanden was alles prima, nog geen reden voor fysio oid. Maar ik snap je zorgen, ik heb ze ook vaak. Ik denk ook dat men graag vertelt wat hun kindje allemaal kan, trotse ouders, en juist die verhalen blijven hangen. Logisch, maar er zijn altijd kinderen die "later" zijn. Dus probeer je niet te druk te maken....
Oh ja, de eerste tandjes kreeg ons mannetje dan al wel met 3 maanden, maar de tanden daarna pas net 10 maanden.... Dus je ziet, er kan heel veel verschil in zitten!
Ik denk dat ze gewoon netjes op schema zit hoor. Mijn oudste liep pas bij 14 maanden.En mijn jongste heeft helemaal niet gekropen.Die is van zitten gelijk naar staan en lopen gegaan.Ze was toen bijna een jaar en iedereen zei dat dat vlot was.Dus ik denk idd dat je zelf een nogal vlotte tante was met alles. En ik heb wel eens gehoord,dat het voor het gebit beter is als de tandjes wat later komen.Of dat waar is,weet ik niet.
Mijn oudste zat met tien maanden, kruipen deed ze niet (ze werd 'n billenschuiver, dan had ze één handje vrij en dat vond ze handiger, haha) en lopen deed ze (volledig los) toen ze anderhalf jaar oud was... Ze had 'n uitstekende fijne motoriek, praten deed ze echter weer erg 'laat'... Het is een slimme meid van bijna zeven ondertussen, die nog steeds met d'r grove motoriek geen ster is, maar me bijvoorbeeld wel de oren van de kop kletst en daarbij 'n vocabulaire heeft waar je u tegen zegt... Ergo: ieder kind heeft zo z'n eigen ontwikkeling en maak je niet teveel zorgen als je kindje 'traag' is. Dat zegt niets nog!
Die van mij kon met 8,5 maand wel kruipen en gaan staan, maar er kwam uit mijn dochter amper wat qua geluid! Ze brabbelde juist helemaal niet veel. Mijn dochter was dus motorisch bezig en die van jou met praten. Dat zie je heel vaak dat ze of ene ontwikkelen of juist het andere. Hier ook een nichtje: ze liep niet met 1 jaar, maar kon wel liedjes zingen (en dan echt goed en verstaanbaar dus). Tandjes: heel verschillend wanneer ze komen, misschien heeft jouw dochter over een maand er ineens 5 en is ze juist weer snel. Niets van te zeggen. Jij was zelf wel snel inderdaad, maar misschien was papa wat minder vlot, kan ook nog he?! Bovendien doet elk kind het wanneer hij/zij er klaar voor is. Hihi gewoon afwachten en je geen zorgen maken, je dochter doet al heel wat!
mijn jongste deed met 8.5 maand ook nog niet zoveel...maar sinds een jaar is haalt ze de schade in. doet nu alles behalve los lopen...en ongeveer 2 mnd kwam ze alleen nog maar vooruit, ging niet zitten ( zelf en wij deden niet aan neerzetten als je niet zelf gaat zitten ), optrekken en kruipen. Tanden kreeg ze pas met 10 mnd en toen eerst 1 daarna tijd niks toen 5 tegelijk en nu al weer maanden niks....ze is nu ruim 14 mnd en heeft nog steeds " maar " 6 tanden 2 onder en 4 boven, maar eet bijna alles wat je haar geeft, stukjes want geprakt wilde ze ondanks dat ze geen tanden had nooit!! Zou me geen zorgen maken, makkelijk gezegd weet ik ik deed het ook hoor maar met 2 jaar doen ze allemaal wat ze " moeten " doen. En mijn oudste is nooit zelf gaan zitten die ging van staan naar zit en tot die tijd lag ie op de grond kroop wel, maar zelf gaan zitten nee dat deed ie pas toen ik kon gaan staan. Hij liep lo met 14 mnd dat gaat meya niet halen.....En dat terwijl hij in het begin bij de fysio liep omdat hij motorisch achter liep, hij was echter heel ondernemend en volgens de fysio was dat de reden dat hij de " achterstand " heeft ingehaald.
Ties kon met 8,5 maand ook nog niet zitten. met 9 maanden ineens wel, en zo stabiel dat we gelijk konden gaan fietsen. kruipen doet hij ook niet, komt vanzelf. dus nee, je dochter is alles behalve traag. ze is doodnormaal!
bha dat je je er onzeker door voelt hier juist een hele snelle dame, die eeft echt haast en kan je verellen trots zijn we! maar leuk nee, er is geen baby aan we hebben echt en halve peuter ik word er ook soms onzeker van of t wel normaal is en of we dr niet te overstimuleren ofzo zowel ik als mn man waren allebei vlugge baby's maar geloof niet dat t erfelijk is. ik kreeg bij het CB te horen het maakt niet uit wanneer ze iets kan... laat vroeg maak niet uit maar dat ze het uiteindelijk kan! als ze verder gewoon lief vrolijk is zou ik er lekker van genieten!
Een vriendin van mij heeft een zoontje van een paar dagen ouder dan jouw dochter en die zit ook nog niet los, kruipt niet etc. Hij kan wel omrollen. De ene gaat wat sneller als de ander!
heey meis, maak je geen zorgen hoor, (wel grappig dat we elkaar hier ook spreken) Roosje is echt niet traag, sommige juist heel snel!!!! Ons manneke heeft ook nog geen tandjes, en kan wel zitten maar niet rollen!!! Dus ieder zijn ding... laat je niet gek maken!!! komt helemaal goed met die meid van je!!! (ps zou het aan de geboortedatum liggen 11-09-09 hihi grapje). dikke kus rensje
Dames: dank voor de reacties! Het doet me goed te horen dat ik a. niet de enige ben die soms wat onzeker is en b. dat er meer kindjes zijn die niet zo'n haast hebben. Het was gewoon het trage en de soms wat typische handbewegingen die ze maakt, waardoor ik soms met argusogen haar ontwikkeling bekijk. Ik ga proberen wat relaxter te zijn!
Meid maak je geen zorgen, de ene is nou eenmaal sneller als de ander. De kleine van een vriendin van me had met 1 jaar nog geen één tandje. En opeens kwamen ze achter elkaar. Moet je opletten, dalijk als ze uit haar 8,5 maanden sprongetje komt moet je eens zien wat ze allemaal kan opeens. .
Zou me geen zorgen maken hoor de een is nou eenmaal sneller dan de ander; ps: kindjes van hier in de buurt met zelfde leeftijd kruipt ook nog niet ...sommige kindjes slaan heel het kruipen ook nog eens over... kotm allemaal vanzelf wel!
Kindje van een vriendin van mij kan ook niet niet super zitten, rolt wel, maar kruipt niet. Die is precies zo oud als jouw kindje. Die heeft wel wat tandjes trouwens. Kindjes zijn heeeeel verschillend. Ik was net als jij als baby heel snel. Ik begon te lopen met 9 maanden (mijn arme ouders moesten dus al heel snel achter me aan rennen). Mijn schoonzusje heeft zich tot 21 (!!!) maanden kruipend en op haar billen schuivend verplaatst. Maar die praatte wel al heeel vroeg, en in zinnetjes ook. Tot ieders hilariteit. Volgens mij is het zo iets gevaarlijks he, om het 'wat kan jouw kindje al wel/niet' heel serieus te nemen. Het lijkt geweldig als je kindje iets sneller kan dan een ander kindje. En de mensen die erg voorlijke kindjes hebben scheppen daar natuurlijk ook enorm over op. Je zal zien, jouw kindje is misschien straks prompt zindelijk. En die gaat heus ook wel lopen