's ochtends niet UIT bed willen, 's avonds niet IN bed willen...

Discussion in 'Stel je vraag aan de kraamdeskundige' started by Mamma van Finn, Nov 20, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Mamma van Finn

Mamma van Finn Actief lid

Feb 23, 2010
    451
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

Ik heb een vraagje betreft het dagritme van ons zoontje. Hij is nu 8 weken oud en het gaat super (dat vooropgesteld), hij drinkt goed, groeit goed en slaapt 's nachts door (van 12 tot 6/half 7). We lopen alleen tegen een aantal dingetjes aan in de avond.
    We krijgen Tobias namelijk niet voor 12 uur naar bed, het maakt niet uit of hij veel heeft geslapen overdag of juist weinig (dan is hij ook lang wakker maar ook nog eens huilerig en oververmoeid), of hij vanaf 8 uur 's avonds wakker is of vanaf half zes. Eerder dan half twaalf/twaalf uur gaat hij niet naar bed. Nu is hij de laatste avonden wel rustig omdat hij overdag genoeg slaapt maar dit komt vooral omdat hij voor tien uur 's ochtends bijna niet wakker te krigen is hierdoor. Ook niet echt handig dus, ik ben nu dus wel bezig om hem elke ochtend om half negen er uit te halen (ongeacht de tijd van z'n voorgaande voeding) zodat hij toch in een ritme komt/blijft waar hij wat eerder naar bed wil 's avonds.
    Op een gegeven moment raakt hij 's avonds (na een uur of drie) namelijk oververmoeid, wordt huilerig en dan is er helemaal niets meer goed. Het enige wat dan op een bepaald moment lukt (meestal rond twaalf uur) is om hem aan de borst te leggen, te laten drinken en dan valt hij in slaap. Probeer ik dit een uur eerder dan wil hij wel aan de borst tutten maar zodra er melk komt wordt hij boos en kunnen we weer overnieuw beginnen. Een speentje daarentegen vind hij ook niets.
    Hebben jullie misschien tips om hem 's avonds wat makkelijker (en eerder) naar bed te krijgen? Het is niet omdat wij tijd voor ons zelf willen maar omdat ik hem plezierig naar bed wil laten gaan zonder hem helemaal oververmoeid te maken.

Overdag is (gaan) slapen geen probleem, hij gaat wakker z'n bed in en valt zelf in slaap en soms wil hij z'n speentje even (overdag werkt dit dus wel). Hij slaapt overdag wel vaak zo'n drie uur in de ochtend (achter elkaar) en 's middags ook nog een paar uur en soms aan het eind van de middag ook nog een slaapje (allemaal lange slaapjes van een uur tot drie uur achter elkaar).

Ik hoor graag wat wij voor Tobias kunnen doen en/of dat we het goed doen zo en dat hij vanzelf gaat aangeven dat hij eerder wil gaan slapen.
    Alvast bedankt!

2. Mamma van Finn

Feb 23, 2010
    451
    0
    0
    NULL
    NULL
    Misschien handig om er bij te vertellen:
    Tobias weegt 5,8 kg (hij is geboren met een gewicht van 4,4 kg en is tien procent afgevallen), hij is 60 cm lang en krijgt volledig borstvoeding, nu zes voedingen per dag.

Zou ik Tobias misschien minder lang moeten laten slapen? Hij slaapt in de ochtend dus zo'n drie uur en dan moet ik 'm echt wakker maken. Als ik 'm korter laat slapen dan komt ons schema qua voeding in de war en kan ik ook het ritme van voeden, knuffelen, zelf spelen, naar bed niet aanhouden.

3. Adrienne

Adrienne Fanatiek lid
    Staff Member

Mar 9, 2010
    2,192
    5
    38
    Hoi hoi,

Lastig is het he! De meeste kinderen zijn in de avond wel wat onrustiger dan in de ochtend. Ze zijn dan moe van de dag, en willen wat extra aandacht en vaak ook wat extra voeding. Wat ook kan is, dat je voeding in de ochtend vol zit met prolactine. Je maakt 's nachts prolactine aan doordat je temperatuur naar beneden gaat, en die zit dan in de voeding van de nacht en of ochtend. Vandaar dat ze daar zo lekker op kunnen slapen.

Ik denk dat hij eventueel ook wel naar 5 voedingen zou kunnen. Voedt je op verzoek??

Slaapt hij op zijn eigen bedje? Of overdag beneden?? Rust is wel goed hoor, dus een te drukke woonkamer is niet zo handig om te slapen.

Je kunt inderdaad hem eerder wakker maken in de ochtend, zodat er een ander ritme ontstaat. Hoogstwaarschijnlijk is het een avondmens later. Verder vind ik dat jullie goed bezig zijn hoor. Hopelijk helpt dat vroeger wakker maken in de ochtend!!

Groetjes Adrienne

4. Mamma van Finn

Feb 23, 2010
    451
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Adrienne,

Bedankt voor je duidelijke antwoord. Tobias slaapt op zijn eigen kamertje, in de box/kinderwagen wordt hij telkens wakker en slaapt hij onrustig. Hij ligt het prettigst op z'n eigen kamertje in z'n eigen bed.
    Ik voed op verzoek maar max om de vier uur, ik merk wel dat hij bij sommige voedingen niet om de vier uur komt. Zo is de voeding rond zeven uur/acht uur vaak een rotzooitje. Ik denk dan dat hij wel drinken en Tobias drinkt dan een paar slokken en gaat dan ontzettend hard huilen. Volgens mij komt er dan ook ontzettend veel melk in een keer want hij is echt aan het klokken en verslikt zich. Ik hoor dan zijn buikje beginnen te rommelen (best hard) en daarna begint hij hard te huilen, daarna wil hij niet meer drinken en kan ik het pas een uur (en soms uren) later pas weer proberen. Wat zou dit kunnen zijn? Ik heb al geprobeerd om hem 's avonds na drie uur aan te leggen zodat mijn borsten minder vol zitten (al voelen ze niet vol) en ik heb ook al geprobeerd om Tobias na 20 seconden drinken af te koppelen, op adem te laten komen en weer verder te laten drinken. Beiden maakt niets uit.
    Ik hoor graag van je!

5. Adrienne

Adrienne Fanatiek lid
    Staff Member

Mar 9, 2010
    2,192
    5
    38
    Hoi hoi,

Het lijkt er inderdaad op dat er een voeding afkan. Welke tijden voedt je precies, dan kan ik even mee denken over een nieuw schema.

Ik hoor het graag

Groetjes Adrienne

6. Mamma van Finn

Feb 23, 2010
    451
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Adrienne,

Nou, de afgelopen twee nachten waren drama. Van zondag op maandag viel Tobias pas om 2 uur in slaap (na van 10 tot kwart voor elf te hebben geslapen 's avonds) en vannacht viel hij om kwart over 1 in slaap (en vanaf vier uur 's middags wakker!). Omdat hij die nacht daarvoor pas om 2 uur in slaap viel heb ik 'm om acht uur 's ochtends gevoedt en toen gelijk weer terug in bed gelegd waar hij heeft geslapen tot z'n volgende voeding om 12 uur (ook hiervoor moest ik 'm wakker maken). Achteraf gezien niet handig geweest om 'm zo lang door te laten slapen want we kregen 'm 's avonds dus ook niet naar bed. Vannochtend kwam hij zelf om 7 uur en heb ik 'm daarna tot 8 uur bij ons in bed laten slapen en vervolgens heb ik 'm tegelijk met z'n broer meegenomen naar beneden. Hij is toen tot kwart over negen wakker geweest en heb 'm toen weer op bed gelegd.

Het schema van gisteren (en ook ongeveer vandaag) is:
    8.00 (vandaag 7.00, rest van de voedingen dus ook uur eerder)
    12.00
    16.00
    20.00 (deze voeding ging gister goed, ik heb 'm wel beneden met het borstvoedingskussen gevoed (normaal doe ik deze voeding boven op bed zodat ik hoop dat hij in slaap valt).
    22.30 (omdat hij zo ontzettend moe was en alleen aan de borst in slaap valt 's avonds heb ik 'm proberen te voeden in bed. Hij heeft toen een borst gedronken, is in slaap gevallen en toen ik 'm de andere borst wilden geven begon hij weer heel erg te huilen, hij heeft die avond ook drie poepbroeken gehad dus waarschijnlijk zat dat ook flink dwars).

We hebben toen dus doorgemodderd tot 1 uur waarvan hij het laatste uur echt over de rooien was omdat hij zo ontzettend moe was. Om 1 uur is hij tegen me aan met m'n borst in z'n mond (niet eens meer tutten) in slaap gevallen en heb ik 'm op z'n eigen bed gelegd.

Wat een rommeltje maken we er van....:) En ik vind het zo zielig voor die kleine man.
    Het lijkt wel alsof ik 'm niet in bed krijg zodra het niet maar licht is in z'n kamer (heel fijn aangezien het om 5 uur donker is.)...terwijl er een nachtlampje brandt.

Alvast weer ontzettend bedankt!

7. Adrienne

Adrienne Fanatiek lid
    Staff Member

Mar 9, 2010
    2,192
    5
    38
    Hoi hoi,

Het zou fijn zijn als hij in een ander ritme zou komen. Ik heb alles nog eens een keer teruggelezen, en ik denk dat hij oververmoeid is, en overprikkeld. Daardoor is hij in de avond helemaal over de rooie. Heb je al eens gehoord over de Ria Blom methode? Die gaat als volgt te werk. Probeer zoveel mogelijk hem wakker op bed te leggen, en ga er zeker de eerste tien minuten niet naar toe. Een 'inslaaphuilhuiltje'gaat als volgt. Eerst gaat hij zachtjes huilen, steeds harder, en vervolgens neemt het weer af, dan wordt het stil. Hij probeert dan in slaap te vallen. Als dat niet lukt, begint hij opnieuw met huilen. Begin dan weer opnieuw te tellen. Als je er naar toe gaat, praat dan met lage stem, en stel geen vragen. Maak geen oogcontact, en haal hem er niet uit. Overdag gaat het ook goed, dus zou het in de avond ook goed moeten kunnen gaan. Hij gebruikt je tepel als speen, dat moet je echt niet goed vinden. Hij moet effectief drinken. Als dat niet zo is, dan haal je er hem eraf. Wat je ook kunt proberen is om hem overdag om de 3 1/2 uur wakker te maken en te voeden. Dan krijg je dus een schema van 8.00/11.30/15.00/18.30/22.00 en in de nacht een keer. Ik heb het idee dat hij structuur nodig heeft.

Hoe is de bevalling gegaan? Het kan best zo zijn dat er iets fout gegaan is, en hij last heeft van zijn nek, wat zorgt voor onrust. Ga er dan eens mee naar een osteopaat, die kunnen wonderen verrichten.

Succes maar weer.

Groetjes Adrienne

8. Mamma van Finn

Feb 23, 2010
    451
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Adrienne,

We hebben nu twee dagen een vaster ritme aangehouden van voeden en slapen en het gaat al stukken beter. Gisteravond merkten we gelijk verschil. We konden 'm om 8 uur op bed leggen (hij was vanaf kwart voor zes wakker) en hij heeft toen een uurtje geslapen. Werd toen wakker van krampjes maar die waren gelukkig ook snel over. Heb 'm toen om tien uur gevoed en half elf op z'n eigen bed neergelegd (wakker), hij heeft toen wel wat gehuild en gerommeld maar niet genoeg om er naar toe te gaan en is toen zelf in slaap gevallen! Hij is wel vaker wakker geworden 's nachts en twee keer gevoed maar dat is natuurlijk logisch aangezien hij nu niet zo overmoeid is gaan slapen. Vandaag is ook weer goed gegaan.

Ik heb alleen 1 vraagje: Hij ligt nu vanaf 19.00 uur op bed en tussen 22.00 en 22.30 wil ik 'm zijn laatste voeding geven. Hoe laat moet ik 'm dan wakker maken zodat hij wel makkelijk gaat slapen na z'n laatste voeding? Ik dacht zelf aan negen uur (dan heeft hij twee uur geslapen) en dan wilde ik 'm in bad doen voor z'n voeding zodat hij lekker moe is.
    Ik hoor graag van je!

9. Mamma van Finn

Feb 23, 2010
    451
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Adrienne,

Nou, hij werd om 20.00 uur zelf wakker maar is wel aan geeuwen af en toe maar wel vrolijk en ontspannen. Kan ik 'm nu tot 22.00 uur beneden houden als hij rustig blijft of toch rond negen uur/half tien weer op bed leggen?
    En wanneer kan ik overdag het beste met 'm gaan wandelen? Hij slaapt namelijk vrij slecht in de kinderwagen.
    Dit is zijn schema de afgelopen twee dagen:
    8.00 : uit bed en voeden
    9.15 - 11.30 : naar bed
    11.30: voeden, samen spelen, zelf in box spelen
    13.00 - 15.30: naar bed
    15.30: voeden, samen spelen, box
    16.30 - 17.30: slapen
    19.00: voeden
    En vanaf daar is het een beetje afwachten wanneer hij naar bed wil. Gisteren om 20.00 uur en vandaag om 19.00 uur.

Kan ik dan het beste gaan wandelen direct na z'n voeding of op het moment dat hij moe aan het worden is?

En hoe kan ik het 's avonds het beste aanpakken met slapen en wakker zijn voor z'n laatste voeding zodat hij dan wel in z'n diepere slaap komt en niet weer na een uurtje wakker wordt.

Dank je wel weer!

10. Adrienne

Adrienne Fanatiek lid
    Staff Member

Mar 9, 2010
    2,192
    5
    38
    Hoi hoi,

Fijn dat het wat beter gaat nu.

Je kunt het best gaan wandelen net na de voeding, en als je dan terug komt hem in de wagen laten liggen tot de volgende voeding.

Ik vind het een prima plan om hem voor de voeding in bad te doen 's avonds. Om 21.00 wakker maken is ook prima. Ik ben dan ook erg benieuwd hoe het gegaan is vanavond.

Het schema ziet er verder prima uit hoor. Het zal ook niet allemaal meteen heel goed gaan, maar er zit vooruitgang in ieder geval.

Groetjes Adrienne

11. Mamma van Finn

Feb 23, 2010
    451
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Adrienne,

Gisteravond ging weer iets minder maar beter dan de andere avonden. HIj werd zelf om 19.45 uur wakker, was nog wel aan het geeuwen maar wilde niet meer slapen. Om 21.00 uur was hij weer echt moe en heb ik 'm op bed gelegd, hij heeft toen tot 21.45 geslapen en werd toen zelf wakker. Heb 'm toen gevoed en daarna was het tot 00.00 uur eigenlijk veel huilen. Hij kreeg na de voeding krampjes dus heb 'm in z'n eigen kamer gehouden maar wel met 'm rondgelopen. Daarna op z'n bed gelegd en daar wilde hij wel slapen maar werd elke tien minuutjes schreeuwend wakker. Heb 'm niet uit bed gehaald maar elke keer z'n speentje gegeven en even z'n handje vast gehouden. Om 23.00 uur viel hij in slaap tot 23.45 uur. Toen weer gevoed en toen heeft hij tot 3.30 geslapen. Weer gevoed (had maar interesse in 1 borst dus vraag me af hoeveel honger hij heeft). Om 6.30 was hij ook nog wat onrustig maar uiteindelijk om 8.00 uur uit bed gehaald en net weer gevoed.
    Geen idee wat er gisteravond nou was, hadden we 'm misschien voor 21.00 uur weer op bed moeten liggen? Twijfelde namelijk vanaf 20.00 uur of ik 'm nou op bed moest leggen of 'm bij me moest houden tot z'n voeding omdat ik regelmatig hoor/lees dat het toch prettig is dat een babytje ongeveer 2 uurtjes wakker is voor z'n laatste voeding. Of is dit volkomen onzin?

12. Adrienne

Adrienne Fanatiek lid
    Staff Member

Mar 9, 2010
    2,192
    5
    38
    Hoi hoi,

Heb je om 19.45 gevoed of niet? Misschien is het wel beter om hem in bed te leggen meteen na de voeding, en niet wachten tot hij echt moe is. Ik snap dat jullie hem zo lang mogelijk op willen houden, zodat hij dan moe genoeg is om goed te slapen, maar misschien wordt hij juist daardoor wel zo moe. Dat een baby twee uurtjes voor zijn voeding wakker moet zijn, is volkomen onzin. Ieder kind is anders, en heeft een ander ritme. Als moeder en kind dat een fijn ritme vinden is het prima!

Heb je het idee dat je borsten leeg zijn om 21.45?

Je zou ook eens infacol kunnen proberen. Dat is een middel tegen kramp. Het wordt niet in het bloed opgenomen, maar zorgt ervoor dat de kleine gasbellen worden omgevormd tot 1 grote gasbel, waardoor ze het makkelijker kwijt kunnen door middel van boeren.

Groetjes Adrienne

Share This Page