Hoe doen jullie kindjes dat? Ik merk dat mijn kindje best goed alleen kan spelen, maar het heel moeilijk vind om samen te spelen. Natuurlijk best logisch en soms gaat het ook wel goed. Alleen is het constant dat ze allebei dezelfde auto willen etc. En dan wordt het ruzie en vandaag zag ik dat hij een ander kindje pijn deed dit vond ik echt heel erg. hoe moet ik hier het beste mee omgaan?
Hier hetzelfde. Het gaat wel steeds beter. Ik probeer niet te snel in te springen omdat kinderen heel vaak ook al dingen zelf oplossen. Maar soms roep ik hem even bij me en dan leg ik hem uit wat de bedoeling is
Hoe oud is hij? Samen spelen is echt vaak nog heel erg lastig en moeten ze echt leren. Hier speelt ze regelmatig samen. Maar dit gaat ook nog regelmatig mis. Een uur geleden tikte ze het buurmeisje van 6 op haar hoofd omdat ze iets had gepakt wat van haar was en ze het niet direct terug kreeg. Ik grijp niet altijd direct in. Laat de kinderen het eerst vaak zelf oplossen tenzij het uit de hand loopt. Vaak zeg ik haar wel als ze niet samen kan of wil spelen we de kindjes maar naar huis moeten sturen omdat dat niet gezellig is.
Leren. Psz, kdv is goede. Hier speelt ze onwijs leuk met 3-5 jarige. Met leeftijdgenootjes heeft ze niets. Als ze afpakt leer ik haar dat het samen moet etc. Meestaal vraagt ze of ze iets mag en of het van haar is; zeg ik nee is niet jou maar je mag even lenen/samen spelen.
Hoe oud is hij? Tot 2 jaar is er van samen spelen meestal sowieso geen sprake, dan is het meer naast elkaar spelen. Jonge kinderen hebben weinig tot geen inlevingsvermogen en daarom is samen spelen nog heel moeilijk. Zeker als hij naar een psz of kdv gaat, komt het vanzelf wel. Mijn jongste deed het wel eerder dan de oudste, maar dat is ook logisch omdat ze bijna de hele dag samen met haar zus speelt natuurlijk.
bol.com | How2talk2kids / Broers en zussen zonder rivaliteit, Adele Faber & Elaine... Hier veel aan gehad... Hier ook; Astara over opvoeden: Samen spelen, samen delen | Kiind Magazine
Ik weet niet hoe oud hij is, maar echt samen spelen kunnen ze ook nog niet tot een jaar of 4. Een beetje lukt soms, vooral naast elkaar. Maar echt samenspelen is nog erg lastig.