Slaap

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by grasspriet84, Mar 30, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. grasspriet84

grasspriet84 Fanatiek lid

Jun 17, 2016
    1,778
    32
    48
    Hoi allemaal!

Ik wilde graag jullie advies omtrent het slapen van mijn zoontje.

Mijn zoontje heeft altijd veel slaap nodig gehad en hij slaapt normaal gesproken tussen de middag nog van 12 tot 3. Hij wordt volgende maand 2 jaar.
    Sinds een aantal dagen duurt het zo vreselijk lang voor hij slaapt! Hij gaat ongeveer om 19:30 naar bed en slaapt pas tegen 21:30. Hij huilt verder niet ofzo; hij ligt rustig te spelen met zijn knuffel. Dit zie ik op de babyfoon.

Zou het kunnen komen omdat de klok een uur vooruit is gegaan? We hebben hem na het verzetten van de klok direct op de nieuwe tijd naar bed gebracht. Je zou denken dat hij dan na iets meer dan een uur zou slapen. Normaal slaapt hij met een kwartiertje ofzo.

Ik heb er ook aan gedacht dat hij in de middag dan te lang slaapt. Vandaag is hij pas om 13:30 naar bed gegaan. We hadden namelijk en heel stuk door het bos gewandeld. Hij heeft geslapen tot 16:00. Om 19:45 uur heb ik hem weer naar bed gebracht en op moment van schrijven slaapt het net, dus weer pas 21:30 uur.

Zoonlief is trouwens in de ochtend vrij snel moe. Meestal tussen 10 en 11 wordt hij al moe. Ik had dus nooit verwacht dat hij het vanmiddag zo lang volhield.

Maak me beetje zorgen dat hij op deze manier niet genoeg slaap krijgt in de nacht. Of is hij zijn slaapritme aan het omgooien en moet ik er gewoon in meegaan?
    Wanneer ging jullie kindje niet meer slapen overdag? Dit redt mijn zoontje nog niet. Ik vind het rommelen met de slaapjes altijd erg verwarrend en ben al snel bang dat ik het niet goed doe.

2. Neilia

Neilia Niet meer actief

Ik zou em ‘s middags nog wel op bed leggen maar eerder wakker maken.

Mijn dochter slaapt nog steeds smiddags.
    Max 2,5 uur.
    Meestal gaat ze rond 13:00 uur en rond 15:00/15:30 komt ze eruit.
    We maken haar ook altijd rond 15:30 wakker anders duurt het ‘s avonds te lang voor ze weer slaapt.

3. JChris

JChris Actief lid

Feb 22, 2015
    324
    66
    28
    Hier hetzelfde probleem gehad!

Ook onze zoon lag vlak na zijn tweede verjaardag steeds lang wakker. Wij laten hem nu ‘s middags niet langer dan 1,5 uur slapen (voorheen 2/2,5 uur). We kijken naar hem om te beslissen of hij vroeg gaat slapen ‘s middags of wat later. Hij ligt er ‘s avonds om 20:00 in en het gaat veel beter!

4. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

Jan 9, 2013
    9,521
    3,739
    113
    Was hier wel een teken dat de middagslaap ingekort mocht worden. Uiterlijk 15.00 eruit en dan was hij om 20.00/20.30 wel weer moe genoeg om gelijk te gaan slapen.

5. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

May 18, 2013
    13,073
    12,030
    113
    Mijn zoontje is met 2 jaar gestopt met middagslaapje. Hij viel ook zo laat in slaap, langzaam afgebouwd naar 3 keer per week en toen niet meer. Maar het kan ook het nieuwe ritme zijn, hoe laat wordt hij in de ochtend wakker?

6. owly

owly VIP lid

Aug 19, 2013
    22,289
    10,260
    113
    Onze uk mocht toen niet langer slapen dan 1.5 uur en met 2.5 soms wel en soms niet, als hij sliep max 1 uur.

Hij heeft ook weken gehad dat hij niet meer sliep overdag en daarna wel weer.

Hij was ook altijd vroeg moe en sliep rond half 1/1 uur direct na de boterham en sliep binnen 15 min om 20.00.
    Als wij zijn slaap niet kort hielden was hij om 5 uur wakker of 1.5/ 2 uur midden in de nacht.

Zodra zijn slaap stopte ging hij om 19.00 naar boven (omkleden, boekjes, liedjes etc) en sliep om half 8.

7. grasspriet84

Jun 17, 2016
    1,778
    32
    48
    Ik hoop dat ik iedereens reactie beantwoord. Bedankt voor jullie woorden!

De kleine wordt in de ochtend rond 7:30/8:00 wakker. Tenminste, hier ga ik vanuit, want dan hoor ik hem pas. Hij blijft altijd rustig en stil in bed liggen. Hij begint pas te kletsen wanneer hij er echt uit wil.

Vanmorgen hoorden we hem pas om 8:00, terwijl hij om 21:30 sliep gisteravond. Om 12 uur heb ik hem naar bed gebracht en hij sliep met 10 minuten. Hij is nu net wakker (14:30). Ben benieuwd hoe het vanavond gaat.

Ik weet van hem dat als ik hem wakker maak dat hij de rest van de dag niet te genieten is. Hij is dan echt knorrig en heel huilerig. Dus dit zie ik niet zo zitten eigenlijk...
    We kijken altijd naar hem wanneer hij naar bed gaat in de middag. Als hij moe is, gaat hij naar bed toe. Soms rek ik het ietsje, maar meestal niet.

Toen hij van twee naar een slaapje ging, duurde het ‘s avonds ook langer voor hij sliep. Zou dus best een teken kunnen zijn. VInd dat wel een beetje vroeg om hem nu al niet meer te laten slapen overdag, omdat hij altijd veel slaap nodig heeft gehad. Misschien het per dag gewoon bekijken en zien wat voor ritme hij zelf aangeeft?

8. Zohra

Zohra Fanatiek lid

May 20, 2015
    2,005
    322
    83
    Mijn dochter is ook een slaapkopje en zij deed bij vlagen hetzelfde. Dus een lange middagslaap en dan nog tijden kletsen en spelen in bed 's avonds. Net als bij jouw zoon was eerder wakker maken niet echt een optie en in de middag niet meer slapen al helemaal niet.
    Omdat ze verder wel tevreden was in bed liet ik het maar zo. En zo rustte ze toch ook.
    Uiteindelijk heeft ze nog een middagslaapje gedaan tot ze 3,5 was. Het teken dat het niet meer nodig was , was gedoe 's avonds . Dus niet meer tevreden spelen in bed maar klieren bij het naar bed brengen en ook als ze erin lag steeds roepen. Toen hebben we het slaapje geschrapt.

9. Sue87

Sue87 Niet meer actief

Het wakker maken tussen de middag is ook wennen. Mijn zoon vindt en vond het ook niet altijd leuk, maar het is voor hem ook niet fijn als hij 's avonds zo ligt te dralen.
    Hoe is het gegaan gisteren?

10. grasspriet84

Jun 17, 2016
    1,778
    32
    48
    Gisteren werd hij uit zichzelf na 2 uur wakker. Hij had geslapen van 12 tot 2. We zijn gistermiddag nog naar het bos geweest en lekker rond laten banjeren. Toen naar pannenkoekenhuis en om 19:30 was hij moe. Ik dacht dat hij dan wel in no-time zou slapen. Mooi niet. Meneertje sliep pas om 20:45 uur. Misschien door alle indrukken.

11. grasspriet84

Jun 17, 2016
    1,778
    32
    48
    Misschien moet ik het ook zo maar laten...Hij is 's avonds niet vervelend of iets. Hij ligt gewoon stil te spelen of te rollen door zijn ledikant. Ben beetje bang dat hij op deze manier slaap tekort komt?

Van kleins af aan heb ik me aan hem aangepast als het ging om voeden of slapen. Ik probeerde er wel ritme in te houden, maar hij bepaalde hoe lang hij sliep. Dit wil ik nu ook graag blijven doen, maar wil natuurlijk niet dat het juist het tegenovergestelde effect heeft. Dus dat hij vermoeid zijn bed uit komt.
    Hij is in de ochtend wel gewoon vrolijk, maar sneller moe dan als hij een volle 12 uur slaap heeft gehad.

12. Saskia1984

Saskia1984 VIP lid

Nov 19, 2008
    9,472
    422
    83
    Lekker in mee gaan. Hoort helemaal bij zijn ontwikkeling en leeftijd. Mijn zoontje had het toen ook. Zolang het kletsen is zou ik het zo laten. Heb hem ook niet eerder wakker gemaakt in de middag. Nu is hij 2,5 en is het niet meer kletsen in de avond maar roepen en huilen dat hij niet moe is. Overdag ook steeds moeilijker inslapen en huilen. Dus het werd tijd om de middagslaap te stoppen. Eigenlijk is hij nog wel erg moe in de middag maar hij redt het wel. En hij slaapt s avonds nu weer snel in en zonder drama.
    Het komt goed en het hoort er echt bij.

Tazzy likes this.
  13. Tazzy

Tazzy Fanatiek lid

Aug 20, 2013
    1,364
    31
    48
    Hier sluit ik me helemaal bij aan, zo ging het bij ons ook. Onze dochter was net twee geweest toen ze ineens geen middagslaapje meer wilde doen, anderhalve maand later weer wel, toen een keer een dag wel, dag niet en tot het moment het in de avond echt drama werd als ze overdag sliep ging ik er gewoon in mee. Nu slaapt ze niet meer overdag anders is het in de avonden bal. Natuurlijk even een paar pittige dagen gehad erdoor maar gaat nu prima en ze valt 's avonds weer lekker vlot in slaap. Als het een keer wel gebeurt dat ze in slaap valt 's middags dan merken we dat meteen in de avond, dan gaat ze heel lastig slapen. Het is een beetje van beide, beetje van go with the flow en een beetje van zelf sturen.

14. grasspriet84

Jun 17, 2016
    1,778
    32
    48
    Oké, dank jullie wel. Dat stelt me gerust. Vanmiddag heeft hij twee uur geslapen tot kwart over 2. Dit doet hij normaal ook en wordt dan rond 5 uur jengelig. Na het eten speelt hij weer rustig verder en we brengen hem rond half 8 naar boven toe.

Ik begon alleen zo te twijfelen, omdat hij in de ochtend ineens zo vlot moe werd. Soms om 10 uur al! Hij was dan rond 7 uur wakker.

Ach,, tot nu toe heeft hij laten zien dat hij alles in zijn eigen tempo doet. Praten doet hij bijvoorbeeld ook nog niet. Dit zal er wel allemaal bij horen. ;)

Share This Page