Hallo, Ik moet vanavond voor het eerst met een masker op slapen, en ben eigenlijk benieuwd naar wat ervaringen. Kon je goed slapen of vond je het verschrikkelijk? Raakte je er snel gewend aan? Hoelang duurde het voordat je van je slaapapneu af was? Ik hoop echt dat ik er niet veel last van ga krijgen.
Mijn vader slaapt er mee. Hij heeft er wel baat bij, slaapt beter en langer. Is minder moe en minder last van z'n ogen. Vooral die gingen achteruit door zuurstoftekort. Het blijft wel lastig maar hij is er nu zo aan gewend dat hij niet meer zonder kan slapen. Ding maakt wel herrie, nu slaapt hij alleen omdat mijn moeder is overleden maar hij lag vorig jaar 3 maanden in het ziekenhuis en z'n kamergenoten waren er niet blij mee. Zorg dat het masker goed past anders krijg je wondjes bij je neus. Hij had ook vaak last van een droge mond. Maar dat lag aan de afstelling van het apparaat. Er mag alleen spa water in, geen kraanwater. Ik heb begrepen dat het bij hem voor altijd is omdat je apneu niet kan genezen. Veel succes en ik hoop dat je er een betere nachtrust door krijgt.
Bedankt voor je reactie! Wat voor apparaat heeft je vader dan? de mijne is behoorlijk stil eigenlijk, alleen het blazen van de lucht hoor je maar niet extreem hard of zo. Ook werd mij verteld dat ik met dit masker juist geen last zou krijgen van een droge keel/mond. Misschien heb ik dan toch een andere? Ik heb vanmiddag mijn masker opgehaald en die werd meteen afgemeten, denk dat dat wel goed zit haha Dat van dat water werd me idd ook verteld, ze vertelde wel erg veel waar je wel niet op moet letten en hoe je m uit elkaar moet halen, gelukkig kan ik het nalezen, kan dat niet allemaal onthouden haha. Ik hoop ook dat ik er beter door ga slapen, ik heb overgewicht waardoor de kans groot is nadat ik ben afgevallen dat mijn slaapapneu dan ook weg gaat. Werd mij verteld dan.
Mijn broer, vader en opa hebben het. Bij hun is niet ter sprake geweest dat het ooit niet meer nodig is. De eerste weken hadden ze als bijwerking dat ze heel prikkelbaar waren. Houd er rekening mee dat je niet te genieten bent en dat er wellicht wat ruzies kunnen ontstaan in huis. Als je eenmaal goed gewend bent knap je op. Je zal je stukken minder moe voelen en meer energie hebben. Je hebt volle gezichtsmaskers en kleine maskers. Bij mijn vader en broer wilde het, ondanks de goede afmeting, niet gelijk lukken om hem juist te laten zitten in de nacht. Bij mijn opa is het tot zijn overlijden het afmeten nooit goed gekomen, ze bleven lekken of irritatie geven. Succes ermee, zal echt wel ff wennen worden. Mijn moeder is er trouwens wel blij mee, door de herrie van het lucht hoort ze haar constante piep niet meer en slaapt ook zij beter.
Ik werk in een verpleeghuis en een van onze cliënten heeft ook zo'n apparaat. Er mag wel kraanwater in maar alleen gekookt en afgekoeld kraanwater. Tenminste dat is bij ons zo... Misschien is dat nog iets om na te vragen bij je longarts... scheelt een hoop spa blauw
Mijn schoonvader heeft er 1 gehad en is er ook weer vanaf gekomen. Weet alleen het fijne er niet van. Hij is in ieder geval niet echt afgevallen of zo. Maar kan dus zeker dat men er vanaf komt. Hopelijk slaap je lekker!
Hoi! Mijn man heeft er eentje. Hij had overgewicht, snurkte veel en sliep slecht. Sinds hij het apparaat heeft slaap hij veel beter. Ondertussen ook bijna 20 kilo kwijt dus wie weer kan hij binnenkort Zonder. Ik vind niet dat het veel herrie maakt, alleen soms zit ie door het draaien in zijn slaap niet meer goed op zijn neus, dan hoor je de lucht er door heen stromen...dan geef ik een por en zeg ik dat dat ding goed op zijn neus moet haha Ik slaap nu ook beter nu ik niet meer wakker word door het gesnurk!
Mag ik vragen hoeveel ademstops en hoe lang je stopt met ademhalen gemiddeld per nacht? Wij hebben vanochtend de uitslagen van mijn man gehad en wij twijfelen nu tussen het bitje of het masker.
Bedankt voor de reacties! @mamavanmimi Hier is dat ook zo ja, alleen gekookt water of spa water. Moet alleen die papieren na lezen betreft het schoonmaken van de slang en verversen van het water etc. Was een heel verhaal haha @ilseroc Ik hoop dat je man er vanaf komt, mijn vriend snurkt ook heel erg en heeft ook overgewicht. Hij zat er ook over na te denken om het te laten testen. Dat harde gesnurk elke nacht is ook niks haha. @SDonya Ik geloof dat ze zeiden 11x per uur of zo, weet het niet meer zo goed, heb wel papieren mee gekregen maar daar staat het niet op. Ik had geen keuze betreft bitje of masker, ik heb een slotjes beugel dus moest wel een masker haha. Mijn masker zit alleen op mijn neus, weet niet of je man daarin een keuze hebt? Ik heb vannacht niet heel goed geslapen, voelde constant dat ding zitten. Moet er echt aan gaan wennen.
Mijn man heeft ook apneu gehad en een cpap-apparaat. Wij mochten er gewoon kraanwater in doen, omdat het water in onze regio blijkbaar heel zacht was. Hij sliep weliswaar beter, maar worstelde wel vaak inderdaad met lekkages (dat het masker niet goed sloot) en had nog wel eens 'ruzie' met de slang. Waardoor hij niet in alle houdingen kon liggen zoals hij vroeger deed (en waarin hij prettig sliep). Bijvoorbeeld op zijn buik. Dat heeft dus wel een tijdje geduurd voordat hij aan een andere slaaphouding gewend was. Uiteindelijk is hij ook 23 kilo afgevallen en is hij nu 'apneu-vrij' verklaard. Bij aanvang had mijn man 69 ahi's en was daarmee een ernstig geval. Nu zit hij onder de 15, als ik me niet vergis. Als partner vond ik het apparaat ook geen hinderlijk geluid maken. Het was meer een zee-geluid (vond ik). En in vergelijking met heel hard en onregelmatig snurken naast me, vond ik het geluid van het apparaat een verademing.