Baby 4,5 maand weigert borst en drinkt weinig

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Jeda80, Jun 6, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Jeda80

Jeda80 Bekend lid

Sep 25, 2014
    798
    24
    18
    Mijn zoontje weigerd sinds gisteren de borst.. vannacht heeft ie nog wel bij mij gedronken maar net wilde hij weer niet.. hij weigerde eerst de fles en nu dit. Iemand ervaring?
    Daarbij drinkt hij dus ook maar max 125 cc per keer en komt hierdoor ook echt om de 3 uur en s'nachts soms nog vaker, ik kolf meer dan dit dus ik heb wel genoeg melk alleen hij wil niet meer.
    Na 4,5 slapeloze nachten en nu het weigeren van de borst begin ik een beetje wanhopig te worden, wil graag 6 maanden bv geven zeker omdat hij ook 7 weken te vroeg geboren is.

2. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Tandjes?

3. Jeda80

Jeda80 Bekend lid

Sep 25, 2014
    798
    24
    18
    Zie niks maar zou goed kunnen, gaan ze dan echt de borst weigeren?

4. Jeda80

Jeda80 Bekend lid

Sep 25, 2014
    798
    24
    18
    O en hij is eigelijk pas 3 maanden dus is dat niet heel vroeg.

5. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Je titel zegt 4,5 maand?

Mijn zoon wou iig niet drinken toen hij voor het eerst tandjes kreeg.

6. Lieke1989

Lieke1989 Niet meer actief

Spruw kan het ook zijn. Als het zo door gaat echt een lactatiekundige om hulp vragen.

7. Jeda80

Jeda80 Bekend lid

Sep 25, 2014
    798
    24
    18
    Ja maar gecorrigeerd is hij 3 maanden, wat ik zei het is een prematuur kindje

8. tuc

tuc Niet meer actief

het zal vast wel geen goed advies zijn, maar ik zou flesvoeding proberen.
    Bij een prematuur kindje zou het voor mij vooral belangrijk zijn dat tie drinkt.

9. Jackie87

Jackie87 VIP lid

Aug 6, 2013
    5,495
    2,948
    113
    @tuc inderdaad liever niet. Iets anders dan moedermelk, dus ook flesvoeding, tast de darmflora aan. Zeker met een prematuur kindje wil je dit niet omdat dit zelfs in hun volwassen leeftijd aantoonbaar is.

Hoe gaat het nu ts? Als het niet goed gaat meteen een lactatiekundige raadplegen. Tandjes zou in principe kunnen. Beide kindjes van mij hebben met 8 weken hun eerste tandjes gekregen, maar de kans is klein. En moedermelk uit de fles drinkt hij ook niet?

10. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,227
    7,275
    113
    Female
    Brabant
    Maar als hij het fles weigert kom je met flesvoeding ook niet ver. Snap dit advies dus niet zo, zou niet weten wat flesvoeding in dit geval toe zou voegen? Dan kan je nog beter afkolven, zeker voor premature kindjes is borstvoeding juist heel goed.

11. tuc

tuc Niet meer actief

het heeft een andere smaak, dus wellicht wil die wat wel.
    Tja, ik ben daar heel makkelijk in, baby's moeten eten. Welke melk maakt mij dan niks uit. Bv kan heel goed zijn, maar als die daar (bijna) niks van drinkt dan houdt het op

mama en zoon likes this.
  12. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,227
    7,275
    113
    Female
    Brabant
    De kans dat een baby geen borstvoeding drinkt maar wel flesvoeding is wel heel erg klein.

Ts, op zich is 125 ml per keer toch prima? Zeker als hij dan op 8 voedingen zit is het echt ruim voldoende.
    Weigeren is wel heel vervelend. Hoe ging het vandaag? Heeft hij al eerder problemen gehad met drinken. Misschien spruw, of reflux (maar bij dat laatste had hij al heel lang klachten moeten hebben).

13. Lieke1989

Lieke1989 Niet meer actief

Tja aan flesvoeding zou ik niet snel zelf beginnen, zeker niet als een kindje te vroeg geboren is.
    Dus TS als het nog steeds niet goed gaat met drinken, uit de borst of fles, of dmv vingervoeden (mocht je een spuitje in huis hebben en weten hoe dat moet) zou echt nu de lactatiekundige of de kinderarts bellen, even vanuit gaan dat je bij de laatste nog onder behandeling staat. En niet te lang zelf blijven proberen.

14. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

Jun 23, 2014
    6,100
    3,487
    113
    125 is toch meeeeer dan genoeg met 4,5 maand.
    Volgens de berekening van la leche league kom je waarschijnlijk veel minder uit per fles. Daar wordt wel uitgegaan van minimaal 8 voedingen per dag.
    https://www.lalecheleague.nl/borstvoeding-abc/artikel/267-hoeveel-melk-in-een-fles

8 tot 12 voedingen per dag is heel normaal, dus om de 3 uur voeding vragen is juist goed. Vaak kleine beetjes is het beste, dus gewoon lekker op vraag kleine flesjes blijven aanbieden.
    Volgens mij doe je het dan top!

15. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Wat die 125 ml betreft... Mijn zoon is nu negen maand en drinkt nog steeds enkel die hoeveelheid aan de fles. Voor een bv kindje is dat heel normaal.

@tuc: je zal het misschien nooit geproefd hebben, maar bv smaakt véél zoeter dan fv. Heel onwaarschijnlijk dus dat een baby fv zou willen maar geen Bv. En er zijn tal van redenen waarom drinken moeizaam gaat... Jammer dat je dan meteen fv adviseert.

Wellicht kan je hier nog wat informatie vinden, TS: http://lalecheleague.be/borstvoeding-a-z/147-borstweigerenoorzakenenoplossingen.html

16. tuc

tuc Niet meer actief

Jammer??? Het is gewoon een idee. Niet alle baby's houden van heel zoet, je weet het nooit.

Maar goed ik had het verwacht, fv is vergif.

17. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,227
    7,275
    113
    Female
    Brabant
    Niemand zegt dat hoor. Maar het is in dit geval gewoon een beetje een raar advies. En borstvoeding is juist voor een prematuur geboren baby erg goed (en in geval van ts loopt dat juist heel goed). Dat maakt fv geen vergif.

18. Jackie87

Jackie87 VIP lid

Aug 6, 2013
    5,495
    2,948
    113
    Nee joh natuurlijk niet. Het is maar goed dat flesvoeding bestaat. Maar als een moeder voor borstvoeding kiest, problemen meestal gewoon opgelost kunnen worden met een lactatiekundige. Darmen van baby's, en van prematuur baby's al helemaal, zijn ontzettend gevoelig. Als zij iets anders krijgen dan moedermelk, tast dat de darmflora aan. En ik ben het met je eens, als de bv echt niet lukt, dan moet de baby gewoon melk krijgen, wat voor soort dat dan ook is. Maar als de moeder niet aangeeft te willen stoppen met bv, is het advies fv niet geplaatst.

19. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Ach kom op. Je wéét dat ik niet vind dat fv vergif is. Mijn oudste heeft fv gehad. Geen issues mee.

Maar er zijn echt zo veel oplossingen voor dit probleem vooraleer fv een noodzaak wordt. Mag dat dan niet gezegd worden?

20. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

Sep 13, 2014
    9,446
    4,241
    113
    125 ml veel? Als je om de 3 uur voedt heb je 8 voedingen per dag.
    Wat weegt je kindje?
    Hier Nl 7 voedingen per dag met 150ml. Mijn dochter weegt 6.1kg.
    De richtlijn is dan
    150ml x 6.1kg = 915ml / 7 voedingen = 130ml per fles. Ze krijgt 150 en drinkt dat zonder problemen op..
    de hoeveelheid melk die ze volgens richtlijnen moet krijgen is afhankelijk van t gewicht.

Share This Page