Hij is nooit een geweldige eter geweest. Maar sinds een tijdje eet hij bij het ontbijt driekwart broodje en dat was het. Geen lunch, avondeten was al een drama, geen fruit. Soms een cracker. Hij wil geen yoghurt, ontbijtkoek, rijstwafels.... zucht. En hij is al zo klein. Anderhalf en 10,5 kilo en 82 cm. Drinken gaat goed. Maar niet teveel hoor. Ik begin mezelf er weer over op te vreten merk ik. Hij wil zelf eten. En dan na 3 muizenhappen gaat hij met zijn handen erin soppen en smeren. Niemand mag hem helpen. Heeft iemand een tip? We hebben een tijdje overdag rauwkost gegeven maar hij wil ook dat niet meer.
Vind hij havermout misschien lekker als ontbijt? Mijn zoontje was ook een slechte eter maar havermout of brinta vond (en nog steeds) hij erg lekker en dat vult goed. Verder gaf ik knijpfruit van goodies of ella toen hij fruit weigerde. En avondeten blijven aanbieden ook al eet hij er niks van. Het is erg frustrerend maar ik weet dat ze vanzelf wel gaan eten als ze honger hebben. Nu is hij bijna 3 en gaat het beter. Tussen de middag krijg ik er meestal wel 1 broodje in en hij eet appel en banaan, goed aardappels (groente nog niet) pasta en rijst.
Hier ook zo'n periode gehad. Ik heb het opgegeven en het laten gaan. Alleen gezonde dingen gegeven, dus even geen zoetigheid meer. Het gaat vanzelf weer voorbij
Pap(fles)? Hier een meiske van 1j9m van 82 cm en 10,5 kilo Weet niet hoe je daar tegenaan kijkt, maar met nr 3 ben ik niet zo moeilijk meer en die krijgt er dus gewoon nog 1 's ochtends. Het is of dat of niet ontbijten, brood eet ze niet en pap uit een bordje is een heel leuk spelletje om zsm alles onder te smeren, maar eten ho maar. En verder een beetje loslaten en blijven aanbieden. Laat hem vooral zelf 'eten'. Je zal zien dat er steeds meer naar binnen gaat.
Wat hier wel hielp was haar gewoon zelf laten eten ( lees: knoeien en smeren) en dan ondertussen uit een ander bakje eten oplepelen. Ze had het te druk met het spelen met haar eten dat ze er dan geen erg in had dat ze ondertussen eten in haar mond kreeg.
Inderdaad iets van pap geven. Mijn dochter at 's morgens vrijwel niets tot ik pap ging geven. Tegenwoordig eet ze havermout of muesli 's morgens. Ze krijgt geen brood weg dan. Iets van een smoothie proberen? Kun je mooi groente en fruit in "verstoppen". Eventueel nog aanvullen met iets van granen.
Bedankt voor de tips! Ik ga de havermout proberen. Smoothies vindt hij niks en knijpfruit was lekker voor een week haha. Ik ga er vanuit dat het vanzelf stopt die fase. Hij wil ook geen koek ofzo, dus het is echt verzetten tegen welk eten dan ook.
Knijpfruit of Smoothies misschien? Misschien de presentatie opleuken? Met een banaan en schijfjes appel een palmboom maken of bij het avondeten een gezichtje. Succes!
Volgt hij zijn curve of buigt die flink af? In dat laatste geval zou ik voor de zekerheid eens langs de huisarts gaan. Ik zou hem vooral geven wat hij wel wil. Voordeel is dat hoe ouder hij wordt, hoe beter hij het aan kan geven. Verder niet teveel druk op leggen, dat werk meestal namelijk alleen maar averechts. En wat er al meer zeggen, vooral lekker zelf laten eten. (Hier was het nr. 2 die kleiner en lichter was/is dan gemiddeld, ik merk wel dat ik bij een tweede een stuk relaxter ben.)
Dit voelt echt als een 'join the club' moment hier is het avondeten echt een hel. Hij gilt en smijt alles naar de grond.. gevolgd door de dramatische huilbui... Er zijn en aantal dingen die hij lekker vind dus we proberen dat af te wisselen met elkaar zodat het ook als een leuk eet moment is. Misschien een naturel pannenkoek? Dat zitten stiekem ook veel goede voedselwaarde in als je hem niet vol gooit met suiker. Kan ook van banaan en ei worden gemaakt. En hij mag en sinaasappel mee persen, vaak eet hij het geperste vruchtvlees dan zo op een drinkt daarna de jus. Hier worden ook vaak de honey loops van kellogs gegeten met melk. Verder qua avondeten kan ik je niet heel veel verder helpen. Als jij de tip weet hoor ik hem ook graag
Pannenkoeken gaan hier ook goed inderdaad. Ik heb ook een zoontje dat amper eet. Hij kan veel eten, maar niet stilzitten. In z'n eetstoel gaat hij schreeuwen en klimt er continu uit, maar lopend en spelend eet hij ook weinig. 's Ochtends havermoutpap met banaan wil hij vaak wel en als lunch maak ik vaak appel of perenpannenkoek, of een mengsel van bevroren rood fruit, yoghurt en brinta.
Mss kun je je eens verdiepen in "monkey platter" hier zijn diverse fb-groepen van en op pinterest kun je ook leuke voorbeelden vinden. Je biedt verschillende dingen op een leuke manier aan en laat zelf kiezen Zelf ben ik lid van de leukste lunch community en kom daar vaak verhalen tegen van moeilijke eters die door t leuker aan te bieden en variatie toch beter zijn gaan eten. En wat love1990 zegt, zelf laten "kliederen"
Bij mijn oudste zaten zijn keelamandelen hem in de weg. De amandelen zijn geknipt en meneer begon al heel snel te eten als een bootwerker! Ik weet niet of jouw zoontje ook andere klachten heeft, snurken bijvoorbeeld? Houd de groeicurve in de gaten, deze begon bij mijn zoon af te buigen doordat hij bijna niks had. Hij gaf wel aan dat hij trek had, maar hij kreeg gewoon niks door
Toevallig as dinsdag naar cb. Ik zal het eens aankaarten. Bedankt! Hij groeit wel in zijn lijn, maar het is al eventjes terug dat ik ben geweest.