Hallo allemaal, Hier een vraagje van mij. Onze lieve dochter van 3 maanden doet het heel erg goed alleen vroeg ik mijzelf het volgende af. De eerste weken sliep ze van voeding tot voeding. Even omhoog na het drinken en na maximaal 45 min wil ze slapen. Toen sliep ze door tot ze weer moest drinken. Nu is het zo dat mevrouw sinds de afgelopen 1,5 maand na 45 min wakker wordt. Ik weet dat dit de eerste slaapcyclus is, alleen wil ze dan niet meer slapen. Ik hoor haar dan vrolijk brabbelen en als ik ga kijken krijg ik een grote glimlach en is ze heel vrolijk. Als ik haar er niet uit haal gaat ze huilen en ik heb haar en paar keer laten liggen maar toen ging ze heel hard huilen en werd ze alleen maar bozer en meer wakker. Nu haalde ik haar er de afgelopen tijd maar uit gezien ze echt wakker was en vrolijk. Ik vind het sneu om haar dan te laten liggen gezien ze geen tekenen geeft van vermoeidheid. Vandaag heb ik haar weer even goed geobserveerd en na 45 min werd ze weer wakker ik liet haar liggen en toen ze begon te jammeren heb ik haar eruit gehaald. Ik kreeg weer een grote glimlach en heb haar in de box gelegd. Maar dan wordt ze dus na 10 min weer moe en breng ik haar naar bed. Dan gaat ze huilen en normaal loop ik elke keer er heen om speentje erin te doen als deze eruit is. Maar ik heb haar net 10 min laten huilen(heb even koptelefoon met muziekje opgezet zodat ik het huilen niet hoef te horen) en na 10 min viel ze vanzelf in slaap.Wat raden jullie mij aan? Groetjes, Griekie
Het lijkt alsof ik mijn eigen verhaal lees! Hier exact het zelfde probleem, heeeeeeel soms iets langer dan die 45 minuten, maar over het algemeen kun je de klok erop gelijk zetten....en dan weer snel moe! Zou het te maken hebben met een sprongetje? Pff... ik weet het ook niet. Je bent er wel druk mee zo he? In bed, uit bed.....en zo de hele dag door. Mijn zoontje is ruim 3,5 maand nu en dit begon bij hem ook 2 weken geleden ongeveer.... Dus ik lees mee!
mijn zoontje heeft dit ook, na 45min/1 uur wordt hij wakker en begint dan te huilen. meestal pak ik hem op zeg ik niks en wieg hem dan in slaap (duurt meestal maar een paar minuutjes) en leg hem dan terug. Hierna slaapt hij weer verder. Nu lukt het ook steeds vaker om zelf weer in slaap te vallen zonder dat ik naar boven hoef, ik hoor het gehuil dan aan en als het meevalt laat ik hem gewoon gaan en als het te erg wordt ga ik even naar boven.
Hallo, Ik kan met jullie meepraten, want bij mijn zoon is het precies hetzelfde. Een week of 3 geleden ging hij ineens minder slapen overdag. Ik bedoel dan eigenlijk dat hij elke 3 kwartier wakker werd. Ik dacht dat het eraan lag dat wij bezig waren met 'ontbakeren'', dus toen zijn we maar weer gestart met inbakeren. Maar na een week nog geen verschil. S'nachts sliep hij nog wel goed door. Sinds afgelopen week was het even helemaal mis. Nog minder slapen overdag en s'avonds gillen!!! Niet in slaap te krijgen. Zo zielig. Nu zat ik in het boek oei ik groei te lezen. En daar herkende ik mijn verhaal. Het kan nl zijn dat de 19 weken sprong zich aandient. Mijn zoon is nu 18 weken. De 19 weken sprong begint nl vaak al met 14 weken! Slechter slapen, minder drinken. Ineens veel meer kunnen. Dus nu maar wachten totdat de sprong is genomen. Deze sprong kan wel 5 weken duren. Misschien hebben jullie hier iets aan. Succes in ieder geval. Gr Ushi
Je, ik wist niet dat er zoveel baby's dit hebben.... Mijn dochter is nu 4 1/2 maand en sinds ze geboren is slaapt ze erg weinig, maar toch heel erg vrolijk, lekker knuffelen en spelen met de knuffel en ondertussen een hele grote glimlach op haar lippen... Soms lijkt ze wel moe te worden, maar als je haar op bedje ligt lijkt er wel een alarm af te gaan! Vandaag heb ik maar weer is geprobeerd om haar te laten liggen maar dat werkt echt niet bij haar!!! We zijn een keer met haar in het ziekenhuis geweest voor iets compleets anders, toen we het over het weinige slapen van onze dochter hadden zeiden ze dat sommige kinderen dat nou eenmaal hebben.... heb je lekker wat aan!! Hoe zijn jullie baby's savonds?? Mijn dochter valt dan soms tijdens het eten in slaap, eet dan niet genoeg, is met 10 minuten weer wakker en wil weer eten, valt weer in slaap voor 10 min enz enz, dit vaak van een uur of half 7 tot ze 2 uur later in slaap valt voor de nacht.... Juist omdat ze dit savonds heeft wil ik toch proberen om haar te laten slapen overdag, maar we proberen het al bijna 5 maanden dus misschien zit het er gewoon niet in voor onze kleine meid... maar ik lees mee, misschien komt de gouden tip nog die voor ons allemaal werkt... Groetjes, Elle
@ushi dat van die sprongen herken ik ook wel. Mijn zoontje heeft een paar weken geleden ook een week gehad dat hij niet wilde eten, veel huilde en heel slecht sliep! na een week was dat weer voorbij! Inmiddels slaapt hij weer zonder tussendoor te huilen! @zuurbier 's avonds slaapt mijn zoontje juist erg veel meestal gaat hij rond 19 uur naar bed en dan maak ik hem om 23 uur wakker. Overdag is mijn zoontje max. 1,5 tot 2 uur wakker en wil dan weer naar bed. Lukt het niet om haar goed wakker te houden tijdens het voeden en dan lekker in badje en naar bed? Mijn zoontje huilde in het begin ook als ik hem in bed legde maar dat was voor hem gewoon een manier om in slaap te vallen, meestal duurde dit een paar minuten als hij echt ging krijsen, ging ik er even naar toe, gaf ik hem een kus en zei dat het tijd was om te slapen en dan ging ik weer weg.
@faith88, bij ons is het nu denk ik 3 weken aan de gang dat hij elke 3 kwartier wakker word overdag. S'nachts gaat hij in 1 ruk door van 20.30-07.00 uur. We zijn op weg naar de 19 weken, dus hoop voor hem dat hij straks weer wat beter gaat slapen overdag.
Even een update van mij: Momenteel is het zo dat hij overdag vaker weer wat langer slaapt (ong. 1,5 uur) en later op de dag steeds weer 45 minuten. Op zich niet erg, maar nu het volgende probleem: Hij wordt 's nachts steeds onrustiger! Na de fles van 19.00 uur gaat hij nu zonder mokken slapen, tot aan de fles van 23.00 uur. Soms wordt hij zelf al wakker rond 23.00 uur, of we maken hem wakker om 23.00 uur voor de fles. Daarna slaapt hij zonder problemen in. Maar vanaf een uurtje of 2.00, is hij elk uur (drie kwartier) wakker. Vaak te troosten door de speen erin te doen, hij huilt soms zelfs met de ogen dicht! Vanaf 4.30 uur is het helemaal pet, dan kunnen we er elk kwartier uit voor zijn speen! Het lijkt wel of dit steeds extremer wordt...Dit gaat na een paar weken echt opbreken, doe zelf geen oog meer dicht! Hoort dit ook bij de 4 maanden sprong? Herkenbaar bij iemand? (dan weet ik dat het ook weer over gaat). Heb het idee dat het geen honger is bij hem, want het begint al 3 uurtjes na de laatste fles. Rijstebloem in de laatste fles mocht al van de ka, dat hebben we pas geprobeerd, maar toen kreeg hij daar krampjes van, dus dat was (nog) geen succes....! Iemand tips, altijd welkom!
Ik denk dat het echt met het de 19 weken sprong te maken heeft. Gaat vanzelf weer over. Onze zoon lijkt iets beter te slapen overdag. S'nachts slaapt hij gelukkig nog door. Even doorzetten! Is soms moeilijk, maar voordat je het weet is het weer over! Succes!
Ik herken het. Dochter slaapt overdag ook vaak 45 tot 50min, daarna weer wakker. S avonds slaapt ze amper, wel na de laatste fles van 22u tot 6 of 7u. Maar om 20u wil zij evt nog niet slapen. Lees sommige babys die al vroeg de laatste voeding krijgen en dan klokje rond slapen... Datgebeurt hier nog niet.
Ohhh wat herkenbaar! Manlief zegt al dat zoontje vast een goede voetballer wordt van slaapt ook echt 45min stipt en dan wakker, en dan heel lastig weer in slaap te krijgen (of we moeten bij de eerste 'kik' de speen er weer in doen maar wordt eigenlijk niet aanbevolen omdat hij anders niet zelf weer leert in te slapen). Vind het ook zo lastig! Hij is nu 17 weken dus hoop zo dat het de 4 maandensprong is en daarna weer beter gaat. Ik denk steeds meer dat hij vooral 's nachts zo onrustig is doordat hij pijn in zn buikje heeft, slaapt ook goed in na fles van 19H, wakker maken voor fles van 23H en nu ook sinds 1,5 week weer wakker rond 2-3uur (ipv 4-5uur, was nog niet super maar al wel beter). Vannacht is ie ook zo aan het draaien en onrustig aan het doen, als ik dan beetje met zn beentjes fiets dan komen er wel wat windjes en merk wel dat hij rustiger wordt als ik mijn hand op zijn buikje leg, die hoor ik ook constant rommelen. Was vanochtend bij ha omdat hij sinds zondag koorts heeft en met paracetamol slaapt hij natuurlijk wel beter 's nachts, zij dacht ook dat het misschien wel zn buikje was dus nu roosvicee laxo door fles (paar druppels) om te kijken of dat beter gaat. Twijfel nu heel erg of we wel met rijstebloem, groente/fruit kunnen beginnen, natuurlijk weer vergeten te vragen, grrr... Het is wel typisch dat zoveel kindjes van rond de 3,5-4 maanden er last van hebben dus hoop maar dat het een fase is en snel weer voorbij gaat!
Laatst reageerde iemand op mijn topic slecht slapen overdag dat een baby een slaapcyclus van 45 minuten heeft, sommigen worden even wakker en slapen weer verder. Andere baby's huilen even. Ik kreeg de tip dan zo tegen de 45 min het speentje weer in de mond te doen (hier helpt dat pakt ze 'm met haar oogjes dicht er wordt verder niet wakker) En een baby van 3 maanden mag 1,5 uur in totaal van wakker worden, voeden, spelen etc wakker zijn. Net mijn meisje in bed gelegd nadat ik weg ben geweest met de wagen (nog lang geen tijd voor voeding) klaar wakker. Toch in bed gelegd want ik zag dat ze moe was. Ze heeft heel even geprotesteerd en nu is het stil. Het is idd even doorbijten want ze moet het leren. Ik durf het nu te zeggen, had er helemaal geen vertrouwen in in het begin maar het komt echt! Mijn dochter is net 11 weken dus een beetje vergelijkbaar. Succes
Hi meiden, Thanks voor jullie antwoorden, grappig zoveel herkenning. Nou het schema is nu als volgt. Noa krijgt 'smorgens om 5:30 de eerste voeding dan gaat ze om 06:15 weer slapen tot 08:30/09:00 dan wil ze na 1 uur en een kwartier weer slapen. Ze begint dan te gapen en begint een beetje te jammeren en in haar ogen te wrijven. Ik leg haar in bed en ze krijgt haar speen en knuffel in haar armen en dan valt ze snel in slaap na 35 a 45 min is ze wakker. Ik laat haar voortaan gewoon liggen. De afgelopen dagen lag ze vrolijk te brabbelen en te doen en na een kwartier tot 20 min viel ze weer in slaap. Soms vanzelf en de andere keer even de speen erin. Dan slaapt ze weer een uur totdat ze weer moet drinken. Na 2 dagen laten liggen nadat ze na 35 min wakker werd, viel ze vanzelf in slaap en sliep ze door. Vandaag ook weer en 1 keer moest ik tijdens een slaap de speen geven. Het heeft hier dus geholpen haar te laten liggen, het scheelt wel dat ze niet gaat huilen maar dus gaat lachen en doen en dan vanzelf weer slaapt. Groetjes, Griekie