Hallo! Ik heb een dochtertje van een jaar. Zij wordt ineens, sinds ze 10 maanden is, snachts dus wakker. (Ze sliep sinds 8 weken van 19u-7u). Ik ben nachten lang bezig geweest om haar weer gewoon in slaap te krijgen, van 'aaien' in haar bedje, wiegen in mijn armen, bij ons in bed nemen, om de 2 minuutjes huilen even gerust stellen tot ellendig lang ernaast blijven zitten aan toe. You name it, i tried it... Het hielp allemaal niet. Het enige wat wel hielp was een fles. Nou geloof me, ik ben niet veel gewend, na teveel gebroken nachten is die fles zo gegeven. Ik gaf hem, zij pakte hem aan en ik ging gauw weer slapen. Ze dronk hem zelf in bed leeg, pakte haar speen en ging gelijk weer slapen. Nu 2 maanden later gebeurt het dus nog steeds ongeveer 5 van de 7 nachten per week. Ze krijgt nu inmiddels snachts een fles met ongeveer 140cc water en 2 schepjes nutrilon. (Verder krijgt ze ook helemaal geen nutrilon meer) Veel is het niet, maar zonder lukt gewoon niet. Vannacht weer een poging gewaagd, na 2 uur proberen te sussen, uiteindelijk bij ons in bed gelegd, maar ook dat werkte niet en toch maar weer met een fles in bed gelegd. (En jawel madame sliep gelijk weer) Moet ik nu mezelf 'pesten' en het toch blijven proberen zonder fles of gewoon die fles geven en wachten tot het weer over gaat? Ik weet het niet zo goed.. Ze heeft die fles in principe niet 'nodig' in de zin van ze eet en drinkt als een bootwerker overdag. Gisteravond nog dronk ze zelfs 200 ml. gewone melk om half 8 en om half 4 ging die fles er weer in. Ze is ook niet ziek ofzo en ik merk ook niet echt dat ze last heeft van doorkomende tandjes, want dan begrijp ik het allemaal wel... Hoeveel dorst kan een kind hebben??? Eigenlijk wil ik gewoon snachts weer lekker doorslapen en er niet uit hoeven... gaat dit ooit weer over? (Wel een beetje egoistisch he? ) Wat is nu jullie mening hierover?
Onze jongste slaapt ook met fasen door en dan weer wekenlang niet. Een fles is hier ook het enige dat helpt. Ik geef hem gewoon, maar ben ook wel bang dat er op een bepaald moment 'gewenning' optreedt. Maar dat zie ik dan wel weer. Hier wordt hij helemaal overstuur wakker en hij is pas stil als die fles erin zit en hij weer in bed ligt. Qua lengte-gewicht verhouding kan hij het ook goed gebruiken. Ik heb het idee dat hij van iets anders (nachtmerries?) wakker wordt en dan niet meer kan slapen omdat hij merkt dat hij trek heeft. Overdag eet hij als een malle, dus dat is het niet. Maar volgens mij zijn nachtvoedingen tot 2 jr nog heel normaal. Als hij 2,5 is, ga ik het hem wel 'afleren'. Dan begrijpt hij het beter, heb ik vakantie en kunnen we allemaal uitslapen na een gebroken nacht. En hopelijk stopt het voor die tijd!
Mijn kinderen zijn iets ouder, maar er staat gewoon een drinkfles water naast hun bed. Mochten ze snachts dorst hebben, dan kunnen ze gewoon pakken. Voor een kindje van 1 jaar zou ik zeker gewoon nog snachts drinken geven hoor.
Werkt water ook? Ik ben bij perioden heel lui, die van mij drinken rijst of havermelk en dat is van de houdbare afdeling. Als ze ziek zijn (geweest) drinken ze s nachts graag nog melk. Ik schenk bij mijn bedtijd een beker in en zet die naast hun bed... Soms is hij dan s nachts niet leeg maar drinken ze hem 's ochtends pas... Ik zou bij 1jr zelf die fles geven ja...
Ik geef onze dochter tussen 22.30/23.00 nog een papfles van 180ml anders trekt zij de nacht ook niet! Misschien dat ze vanaf die fles wel lekker door kan slapen?
Mijn motto was en is nog steeds. Als mijn kind door slaapt door die fles slaap ik zelf ook een stuk beter. Vind dat je het wel goed doet eigenlijk iets warms in het buikje niet zo raar op deze leeftijd je bent een beetje verwent met het door slapen eerst dan is het denk lastiger als het weer in eens pret is midden in de nacht. Je kan wel langzaam steeds minder poeder in die fles doen omdat het niet meer nodig is. Maar ja kinderen die bv krijgen krijgen toch ook gewoon s nachts nog borst! Dus waarom geen fles ook met 1 jaar zo veel verschil zit er niet in. Ja voor de tanden en dat is ook echt zo. Ben hier te lang door gegaan met de fles geven. Gewoonte die moeilijk af te leren was. Heeft tot 3.8 geduurd. Op een gegeven moment was het meer het kleurtje dan wat er in zat. Theelepel vaak haha. dus leerde ze warm water drinken s nachts maar let op de tanden. Hier dus wel gaatjes toen. Voor de rest gewoon die fles geven. Warmte geborgenheid ect ect. En tja dat door slapen we kunnen ze niet nokout slaan. dus ja dan zoek je de beste weg die voor jouw en je kindje het beste en makkelijkste gaat.
Suusjeuh, warm water probeer ik ook wel eens maar dat werkt maar voor een half uur ze is moeilijk te foppen! Elmo, met een fles snachts voor haar slapen we idd allemaal beter ja. Ik ben in de loop der tijd ook minder schepjes gaan geven, nu nog maar maximaal 2 op een volle fles. Water trapt ze niet in.. Ik ben ook wel een beetje bang voor de tandjes ja. Ze heeft er inmiddels 6 en ga natuurlijk niet nogmaals tanden poetsen snachts want dan slaapt ze echt niet meer denk ik.. Nafnaf, helemaal herkenbaar wat je schrijft, niet rustig worden zonder fles. Het enige verschil is dat mijn meisje het qua gewicht echt niet nodig heeft. Maar dat ligt er meer aan dat ze bij geboorte 9 pond was en daar nu nog op teert Maar als ik het zo lees zeggen jullie dus ook allemaal gewoon een flesje geven.. ik ben inderdaad gewoon verwend Ik kan zo slecht tegen gebroken nachten... gelukkig slaapt madame na een nachtelijke fles wel tot een uur of half 9 alleen jammer dat de oudste dat niet doet en om 7u wakker is. Nouja ik leg me er dan gewoon maar bij neer dan. (Soms wel moeilijk omdat anderen in mijn omgeving zitten te zeiken dat een fles op die leeftijd echt onzin is en ik daar dus weer onzeker van wordt..)
Nou, die van ons slaapt dus ook niet meer door sinds twee maanden. Precies hetzelfde verhaal. We krijgen hem snachts niet rustig met alleen liefde, dus geven we hem een flesje van 120cc. Sinds een week zijn we gestart met een fles pap om 22u.....en jawel, hij slaapt door! We hebben ook de warme maaltijd van 17 naar 12u verplaatst. Het warme eten ging savonds niet zo goed meer. We zijn nu erg blij dat dit goed gaat. Op termijn gaan we die papfles afbouwen.
Ja ik zit bijna te twijfelen om een flesje te geven als ik zelf naar bed ga savonds, maar wil haar eigenlijk niet bij voorbaat al een fles extra geven... en dat komt omdat ik nog steeds iedere avond weer hoop dat ze gewoon doorslaapt 😂😂😂 In principe heeft ze nog nooit een papfles gekregen, alleen gewoon kunstvoeding. Nu krijgt ze sowieso gewoon warm eten en een toetje en soms nog een fles gewone warme melk van plusminus 160cc. Ligt er aan of ze goed gedronken heeft op de dag. Voor het doorslapen maakt het ook niet uit of ze wel of geen fles gewone melk krijgt voor het slapen...
Ik ben nogal van het gemakkelijke. En heb mijn zoon tot 14 mnd nog snachts een fles gegeven. Was eerst ook bang voor gewenning. Maar hij is er zelf mee gestopt, zomaar ineens! Ik geef 1000 x liever nog máánden zo'n flesje snachts dan dat gemekker snachts. Zolang iedereen zsm weer zijn bedje in kan, ben ik altijd blij. Ooit stopt het!
Laten we het hopen dat het ooit stopt...wel snel graag haha Ik heb me maar bij die fles neergelegd. Figuurlijk dan Ik wacht het maar af!
Ik gaf ook steeds die fles en dacht makkelijk want dan slaapt iedereen verder. Vorige week geprobeerde om alleen te troosten als hij wakker werd, rond 12u. En dat werkte! Hij huilde nog geen minuut en sliep verder tot kwart voor 8. Toen wist ik zeker dat hij geen fles meer nodig had. Slaapt nu al een week door. Heerlijk! Dus gewoon blijven proberen om alleen te troosten af en toe. Opeens zal het moment komen. Sterkte!
Dat deed ik ook altijd vanaf een jaar of 1 flesje met water mee in bed, mijn zoon van 8 neemt nog steeds elke avond een flesje spa mee naar bed en als ik wakker word is er altijd 3 kwart leeg. Hij wordt dus elke nacht wel een keer wakker om te drinken en slaapt dan weer verder.
Oh ja en als Je er dan toch uit moet voor die fles warme melk geef ik je de tip een thermoskan heet water op je nachtkastje te zetten en zo een busje afgepaste poeder melk. Dan kun je vanuit bed het flesje maken en kun je daarna zelf ook weer makkelijk inslapen (tenminste dat vond ik de eerste maanden ideaal, als ik uit bed moest naar beneden en dan wachten op de magnetron was ik inmiddels klaarwakker)
Onze dochter heeft vanaf dat ze 11 maanden oud was nauwelijks doorgeslapen s'nachts. Sinds een paar dagen gaat het de goede kant op. Ze krijgt regelmatig een flesje s'nachts. We geven haar dan 100 cc water en 2 schepje fv. Ze heeft gewoon vaak echt honger s'nachts, ze valt de fles zowat aan nadat ze eerst de boel bij elkaar gekrijst heeft. Binnen no time is die 100cc op en ze gaat daarna weer meteen verder slapen. Volgens de osteopaat heeft ze een heke snelle stofwisseling en spijsvertering waardoor ze sneller honger krijgt. Ik ben ook bang voor gewenning, maar we vinden onze nachtrust ook belangrijk aangezien mijn vriend een nieuwe baan heeft en daardoor ook zijn begin en eindtijden gaan veranderen. Ook ik moet mijn eigen bewijzen op mijn werk. Dus we kiezen ervoor om onze dochter haar flesje te geven s'nachts als ze erom vraagt. Ooit vraagt ze er niet meer om en heeft ze hem niet meer nodig.
o ja joh zou er gewoon in meegaan. mijn oudste sliep met 11 wkn al door van 19.30 tot 06.30, maar heeft daarna denk vanaf een maand of 9 ofzo t/m bijna 2 jaar heel vaak gehad dat ze wakker werd. Met een (verdund) flesje viel ze ook snel weer in slaap. Ik ben verder best principieel/consequent maar tegelijkertijd probeer ik zoveel mogelijk flexibel te zijn en mee te veren met de behoeftes van mijn kind en ook pragmatisch te zijn. Ik zie dat je je fles heel erg verdund dan is er sowieso qua calorieën niks aan te hand. Gaat vanzelf over.
Ja ik probeer haar altijd wel eerst te troosten en het met een speentje te rekken, maar ik heb gewoon binnen 5 min. krijsen door dat het hem niet gaat worden zonder fles. Mijn geduld is ook beduidend minder midden in de nacht. Afgelopen nacht was het zelfs 2x raak...half 2 en half 5... moet niet gekker worden! Eerst nog een kwartier ernaast gezeten met haar op mijn borst, maar zodra ik haar terugleg omdat ik denk dat ze aardig ingedut is, zet ze het weer op een gillen. En natuurlijk smorgens wakker worden met een natte luier van 5 kilo aan haar gat. inclusief natte pyama! Bij ons staat de pot voeding gewoon boven in de badkamer en pak warm water uit de kraan.. is zo gemaakt gelukkig!
Hier ook een mannetje wat altijd keurig doorsliep. Mooi het klokje rond. Vanaf 9 maanden plots snachts wakker. Idd proberen te troosten en weer terug leggen maar hij gaat pas weer slapen na een fles. Tegenwoordig komt hij vaak rond een uur of 4/5. Nu geef ik gewoon zijn 'ochtend' pap fles rond die tijd en leg hem dan terug. Dan slaapt hij door tot een uur of 8 en krijgt hij rond 9 uur gewoon een boterham. Dan red hij het tot de middag en krijgt hij niet een complete extra fles. Soms komt hij rond 2 uur, dan geef ik hem wel alleen melk en later onze ochtend weer een papfles. En ik hooop elke avond weer op een nachtje doorslapen. Haha. Nu al drie x gehad sinds het nachtelijke gespook En dan krijg ik weer goede moed, hij kan het dus nog wel. Nu nog elke nacht! Ben stiekem ook bang dat dit nu gewenning is. Al hoop ik ook nog op een sprongetje. Al anderhalve maand... Hmm jaja ik houd mezelf graag voor de gek
Je moet zelf bepalen of je die fles 's nachts wil geven. Mijn zoontje is pas na 9 maanden gaan doorslapen. Daarvoor was hij bijna elke nacht 1 tot 5 keer wakker voor een voeding. No way dat ik ooit nog 's nachts een flesje ga geven. Ik ben blij dat we eindelijk slapen 's nachts! Ik heb nu liever incidenteel een nacht dat het minder gaat en het veel tijd kost om hem weer in slaap te krijgen. Maar goed, dat zijn wij Als je verwacht dat je er net zo makkelijk weer vanaf komt als dat het is begonnen kan je die fles gewoon geven. Als het een tijdelijke behoefte is zal het waarschijnlijk ook vanzelf weer ophouden. Verder lees ik dat je alles al 'geprobeerd' hebt, maar het kost vaak wel 10 - 30 nachten voordat je een ongewenst patroon hebt doorbroken. Als je dan steeds van methode wisselt denk ik dat de kans op succes erg klein is. Het blijft natuurlijk het belangrijkst dat jij en je partner achter jullie keuzes staan. Laat de rest lekker lullen