Ja ik heb ook een keer zo`n zorglijn gebeld .Nou had net zo goed niet kunnen bellen .Ik zoek nu veel op internet op . Mijn zoontje voelt ook of hij bij ons in bed ligt of in zijn eigen bedje .Bij ons het natuurlijk lekker zacht en zijn eigen matrasje harder . Ik denk als oplossing proberen om haar in haar eigen bedje in slaap te laten vallen .Misschien zal het wel brullen worden de eerste tijd . Maar misschien wordt ze zo minder snel wakker .
Wendy ... pffff ... herkenbaar Hier ook een slaapweigeraar pur sang ... Heb heel weinig tips voor je. Ik zou inderdaad kijken hoe het gaat als je dr in bedje legt en er dan bij blijven/aaien etc. Bij Mirre lukte dat een tijdje. Laten huilen heeft pas sinds kort 'zin': ze valt vaak na een paar mekkertjes in slaap, soms heeft ze wat langer nodig. Bedje voorverwarmen ook prima. Verder zou je kunnen kijken of wollen rompers/dekentje etc niet beter werkt/verwarmd. www.schaapskleren.com Hier is het slapen pas sinds een maand of 8 (veel) beter gegaan. Iets daarvoor draaide ze zichzelf op eens op haar buik (ze is een buikslaper) en nu slaapt ze zelfs met enige regelmaat door . Maar slapen blijft haar zwakke plek (nu verkouden, dus weer drama). Daarnaast zou het kunnen zijn dat ze clustert (clusteren zou je kunnen nazoeken op www.borstvoeding.com). Idd een heel duidelijk avondritueel ... niet te veel drukte en prikkels (misschien is Lekker slapen zonder huilen van E. Pantley wat voor jou .. ik vond het niets ... maar wie weet). Maar dat lijk je al te doen. Kan ook een sprongetje oid zijn ... en dan is het idd even op je tanden bijten ... En dat gillen op de gang ... .... hier ook wel eens gebeurt hoor Heel veel sterkte (je mag PB-en als je wilt, maar ja ik heb dus weinig tips) ...
Wendy, een schale troost maar alle meikindjes zijn nu wel aan het spoken. Hier dus ook een dame die niet fatsoenlijk slaapt. Ze slaapt nu 's avonds wel in, maar wordt 's nachts wakker en wilt dan niet meer slapen... Met als gevolg dat mama oververmoeid is. Ik heb Fay nu een paar nachtjes uit logeren gebracht en dat heeft bij mij wat rust gebracht, 2 nachten slapen. Dat is ook misschien een optie dat jij een paar nachten ergens anders gaat slapen of dat je de kleine uit logeren laat. Dan "breek" je de cyclus.
Geeft niets, alleen al wetend dat ik niet 'alleen' ben, is al goed! Is dat een boek ofzoiets? Ja dat clusteren zat ik al aan te denken, want ze drinkt wel, ze sabbelt ook veel hoor. Ben blij dat ik al behoorlijk wat eelt op de jongens heb zitten Maar dat doen ze toch om de nacht goed door te komen? Ben al blij als ze 4 uur achter elkaar slaapt!
Laten slapen ergens is geen optie, ze krijgt nog nachtvoedingen. Maar veel meikindjes hebben hier dus last van? Apart, zou het misschien een (grote) sprong zijn?
Ik ben het met Maja28 eens. Je moet toch ergens beginnen want of het een sprong is of niet. Het zal niet opeens anders gaan. Misschien heb je wat aan de boeken van Tracy Hogg. Zij heeft een methode die werkt je kindje zelf te leren slapen..er zijn allerlei technieken die werken...alleen omdat je kindje al 5 maanden is is het moeilijk om aangeleerd gedrag nu te veranderen. Bij de volgende baby (mocht het ooit voorkomen ) dus met 6 weken beginnen hem/haar zelf in het eigen bed te leren slapen. Ze weet nu gewoon niet anders en zo lang jij lekker regelmatig melk blijft aanleveren vind zij het wel prima zo. Ergens moet je de cyclus dus doorbreken en dat kan zomaar 3 tot 4 dagen huilen betekenen in haar eigen bed maar daarna gaat het zeker beter. Routine blijft het belangrijkst. Met 5 maanden om de 4 uur zeker 180 cc voeding en na de voeding even rust, dan in badje om op te warmen en dan lekker in een bakerzakje naar bed. Ook de bakerzak aanwennen duurt ruim 3 dagen maar daarna is je kindje je echt dankbaar en bij jij ook gelukkiger. Succes, M
Euhm ... nee hoor Gelukkig zijn niet alle kindjes hetzelfde. Jammer aan dit soort methoden (ook Ria Blom) is dat ze doen alsof het aan jou ligt als hun heilige methode niet werkt ... Bovendien vind ik het persoonlijk geen optie om kindjes lang te laten huilen/brullen/krijsen dus dan is het hoe dan ook een k*tmethode (al heb ik dat dus wel gedaan, 'dankzij' Ria Blom, mijn onzekerheid, etc ... en het werkte dus NIET).
Ja is een boek. Volgens mij is clusteren geen garantie voor doorslapen. Weet je ... een ex-collega met 3 kinderen zei tegen mij: Salapio ... het wordt beter na een maand of 9. En daar had ie gelijk in. Ik hoop dat dat moment voor jou ook aanbreekt (liever sneller dan later). In the meantime: blijf bij jezelf, volg je gevoel en gil vooral af en toe op de gang
Lena was trouwens tot een maandje terug ook elke nacht weer tussen drie en vier wakker voor een extra voeding. Overdag was ze wel gezellig maar ze wilde dan om 23:00, 3:00 en 6:00 weer eten bijvoorbeeld... @ Marijntje, hoe weet je dat zo zeker? Niet elk kindje is het zelfde hoor. Verder heeft Salapio al gezegd wat ik wilde zeggen
Ik ben ook eens met maja28. Als je kindje gewend is om vaak bij jullie te liggen zal ze idd niet makkelijk in eigen bedje slapen (zou ik ook niet doen ). Ik zou haar langzaam wennen om in eigen bed te slapen. Ze moet haar bedje als eigen vertrouwde omgeving zien en dat ziet ze nu alleen bij jullie. Dus haar wakker in haar eigen bed leggen en desnoods bijblijven totdat ze slaapt en dat gaan afbouwen. Wij hebben vanaf dag 1 ons zoontje altijd wakker in zijn bed gelegd en in het begin wilde hij dat absoluut niet, maar het heeft echt super gewerkt. De eerste weken sliep hij daardoor heel licht en werd overal wakker van, maar heel snel was zijn bedje zijn veilige haven en heeft hij geleerd om zelf in slaap te vallen. En dat doet hij nu zonder te mekkeren en zonder toeters en bellen. Slaapzakje aan, op bed leggen, kusje en dag dag.Maar goed, het belangrijkste verschil hier is dat hij toen net geboren was en het makkelijker aan te leren is dan een baby van 6 maanden die al bewust is dat zijn acties een reactie veroorzaken. Het zal uiteraard niet zonder slag of stoot gaan en je hoeft het ook niet resoluut te doen als je je daar niet lekker bijvoelt, maar langzaam laten wennen. Heel veel succes.
Nou weer drama hoor! Om kwart over 7 was ze heel erg moe, tijdens het eten ben ik met haar gaan douchen (laatste keer eten was 5 uur, ze ging gewoon op mn kin sabbelen haha) Dus ik gedouched met natusan goede nacht, op de commode nog lekker ingesmeerd met goede nacht body lotion. Daarna lekker aan de tiet op bed, binnen 10 minuten slapen, yes gaat goed dacht ik. Dus toen overleggen... Klaarwakker gewoon. Ik dacht laat me niet kennen, ik naast haar gaan zitten, 20 minuten. Toen huilen, ik over dr hoofdje aaien. Toen krijsen. Nou sorry hoor, respect voor de dames die het wél kunnen, ik kan dat niet. Ze was gewoon helemaal overstuur! Na 5 minuten heb ik haar eruit gehaald om te kalmeren. Weer aan de tiet, ze dronk wel veel weer. Nu ligt ze wakker op ons bed en ik zit beneden. Heb dr alleen nog maar horen pruttelen.
Geef je haar standaard 2 tieten? Zou ik wel doen. Mirre drinkt soms een beetje half aan tiet 1, valt in slaap, dan leg ik haar aan tiet 2 (kusje tussendoor ... ze komt toch langs ), meestal begint ze dan lekker te lurken ... Ennuh ... klinkt op zich prima toch? Jammer dat ze niet meteen ging slapen, maar blijf het vooral wel proberen. Op een gegeven moment snap je wat haar slaapknopje is (of zij snapt dat je erop aan het drukken bent ) En nogmaals ... hier ook enorm geworstel tot een paar weken geleden (en nu zitten we weer in een sprongetje, dus ook hier gezellige nachtelijke taferelen soms) ...
Nog een tip ... of beter gezegd ... mijn idee./ervaring. Ik heb het losgelaten dat Mirre wakker in bed gelegd moet worden en dan *hup* moet slapen. Zo zit zij niet in elkaar. En bovendien mijn man en ik ook niet (hoewel bijna 10 mnd Mirre wel verbetering heeft gebracht in ons inslaapvalprobleem ). Veel stress heb ik gestoken in het idee dat dit moest en dat ik haar iets nu moet leren want anders ben je te laat of gebeuren er vreselijke dingen. Etc. Nee hoor ... de meeste kindjes zullen uiteindelijk snappen dat lekker slapen best lekker is (en tegen die tijd moet je ze sochtens aan hun haren uit bed slepen om op tijd op school te komen)
wendyp: je verteld het allemaal wel grappig... "daarna nog ff lekker 10 minuten aan de tiet gelegen" maar helaas heb ik geen tips voor je
idd lijkt me de 6 maande sprong...Babietjes hebben dan ineens door dat mama niet meer terug komt als ze wegloopt...\ Mijn advies zou zijn, leg haar in haar eigen slaapkamertje...En hanteer de kiekeboe methode.. Doe eerst overdags eens ene paar keer kiekeboeh, door achter de deur te staan en je hoogf dan latren zien...laat hier tussen steeds meer tijd zitten... Ik ben van mening dat kinderen, hoe jong ze ook zijn, moeten weten waar ze aan toe zijn...Bereid ze dan dus ook voor dat ze over een paar minuten naar boven gaan, dat mama haar wat drinken aan bied, maar dat het dan hoog tijd is om te gaan slapen...Roep dit een paar keer, en hanteer daarna ook een een aantal dingetjes, die je elke avond weer opnieuws doet! Zodat ze bv weet bij het voorlezen dat ze gauw daarna naar bed moet.. Vervolgens als je haar in haar eigen bedje in haar eigen slaapkamertje naar bed brengt, doe dan deur dicht...begint ze te mopperen, doe dan deur ineens open en roep op ene grappige manier kiekeboeh!WEdden dat ze begint te lachen, of te kijken van wat doet mama gek...VErvolgens weer deur dicht...en weer open en roep nogmaals kiekboeh...Houd dit even achter elkaar vol. en op een gegeven moment laat je steeds meer tijd zitten in het dichtdoen van deur, en het opendoen met kiekeboeh...Zo heeft ze het vetrouwen dat je wel weer terug komt maar dat het wat langer duurt...Op een gegeven moment valt ze echt in slaap! Tis echt even doorzetten meid, maar believe me het werkt!
Mirre houdt dat kiekeboe spelletje langer vol dan mama ... die raakt dan echt door het dolle (en als ze boos is / huilt ... dan gaat ze echt niet op 'pretmodus' als ik even mn kop om de deur steek en vervolgens wéér verdwijn) Maar is een fijne methode ... misschien werkt ie wel bij Sacha
Hier een meisje dat totdat ze 6 maanden was, vaak veel moeite had met in slaap komen. In het begin viel ze vaak in slaap aan de borst. Later gebeurde dat steeds minder of werd ze snel weer wakker, dan was het huilen, troosten, nog even de borst, troosten enz. enz. Op een gegeven moment wilde ze dan de borst niet meer en zat er niets anders op dan troosten, even laten huilen en weer troosten. Als ze erg hard huilde, zelf even meehuilen en even uit bed troosten. Ik probeerde haar zoveel mogelijk in bed te laten. Bij ons in bed heeft ze nooit gelegen, daar kon ze helemaal niet slapen. En ook erbij zitten werkte hier niet, ja, misschien de eerste 2 maanden soms. Ze had en heeft haar eigen rust (voor zover ze die had , nu gaat het een stuk beter gelukkig) nodig om te slapen, maar vond in slaap vallen dus wel heel moeilijk. Sinds ze haar duim en het buikslapen heeft ontdekt slaapt ze echt super. Ik leg haar nu slaapdronken in bed 's avonds en ze gaat nu gewoon slapen zonder huilen of mopperen! Had ik zo'n 5 maanden terug nog niet kunnen bedenken! Tja, dit is hoe wij het hebben gedaan en hoe het bij ons is gegaan. Ik zou uit de tips pakken wat je denkt wat voor jullie kan werken. Ik zou wel proberen haar eens wakker in bed te leggen en om de zoveel minuten troosten (echt maar een paar minuten hoor, zolang je het zelf volhoudt, al is dat maar 1 minuut) en dan niet meteen uit bed halen, alleen als het echt te erg wordt. Maar goed, ik weet niet of dit je aanspreekt, wij konden op een gegeven moment niet anders omdat Eva de borst niet wilde en niet stil te krijgen was. Eva sliep gelukkig wel redelijk snel door en heeft ook nooit echt gespookt 's nachts. Ik zou ook proberen haar toch vooral in haar eigen bed te laten. Want vanavond heb je haar uiteindelijk ook op jullie bed gelegd, zonder julile erbij toch? Dan kan ze net zo goed in haar eigen bed liggen, is denk ik ook duidelijker voor haar, dat ze weet dat dat haar plek is om te slapen. Misschein is het juist wel heel onrustig voor haar om telkens ergens anders te liggen? Probeer vooral je gevoel te volgen, en kijk wat voor tips die hier gegeven worden je kan gebruiken. Elk kindje is toch weer anders.