Na lang wachten, is het dan eindelijk zover. Bij ons mannetje is het eerste tandje doorgebroken. Tijd om te gaan poetsen [zo zeggen de boekjes]... Sta ik klaar met een tandenborstel en tandpasta, lees ik ineens op de tube dat kindjes deze tandpasta uit moeten spugen. Hoe doe je dat bij een 1 jarig kindje? Ik was altijd van mening dat die kindertandpasta [van 0 tot een jaar of 6] juist was ontwikkeld wat niet perse uitgespuugd hoefde te worden... Ik heb nu eerst geborsteld zonder pasta, maar hoe doen jullie dat?
Andere tandenpasta: Prodent 0 - 5 jaar. Hoeft niet uitgespuugd te worden. Er wordt zelfs op de tube aangeraden niet na te spoelen met water
Idd, Prodent. Hoeft niet uitgespuugd te worden en het is nog lekker ook. Hier is het altijd een groot feest met tandenpoetsen. Een soort van een extra toetje
Hier inderdaad ook peutertandpasta (0-5 jaar). Die hoeft ook niet uitgespuugd te worden. Heb je niet toevallig kindertandpasta (vanaf 5 jaar) gehaald?
Elmex hoeft ook niet gespoeld te worden en daar zit niet zo een mierzoete smaak (en walg geur) aan ! Wel/niet spoelen daar zijn de meeste tandartsen het nog niet over eens. Ene zegt het moet wel omdat dan een hoop bacteriën uit de mond gespoeld worden. Ander zegt het hoeft niet zodat de fluoride langer in de mond blijft en het beter zijn werk kan doen.
Bedankt Na het lezen van jullie berichtjes, heb ik zelfs de tube maar opgehaald van boven. Ik begon namelijk bijna aan mezelf te twijfelen, hihi... Maar de Colgate tandpasta wat ik heb, is echt van 0 tot 6 jaar. Wel gek trouwens, want als ik op de site kijk van Colgate, dan staan ze onderverdeeld van tandpasta van 0-2, 2-6 en 6+. Dan ga ik toch maar een tubetje Prodent of Elmex halen. Lijkt mij wel een stukje handiger, tandpasta wat nog niet uitgespuugd hoeft te worden.
Ik heb ook peutertandpasta en bewust spoelen doen we niet, maar Iris geef ik als ze in bed ligt nog altijd wat slokjes water uit een flesje. Heb t idee dat ze de rest bacterën nog wegspoelen...
Wat doe ik verkeerd???? Hier wordt mevrouw witheet als ik haar tanden wil poetsen, een hele opgave is het hier altijd. Ik gebruik Zendium 0-5 (gekregen van tandarts), deze heeft een mierzoete frambozen smaak, brrrr..... Ze vind de smaak wel lekker, doet haar mond ook open en sabbelt, maar zodra ze door heeft dat ik werkelijk wil poetsen gaat ze gillen. ik ga ook even nakijken of je deze wel door mag slikken, ik ging er eigenlijk vanuit, aangezien het vanaf 0 jaar is.
Ja zendium mogen ze doorslikken. Die heb ik ook van mijn tandarts gehad en mijn zoon doet iedere acond braaf zijn mond open
Hier ook tube Nijntje tandpasta van Zendium. Kyano vond tanden poetsen vanaf het begin erg leuk, alleen zit hij nu volgens mij in een sprongetje want de laatste dagen wil hij niet meer zo graag. Behalve als hij zelf mag poetsen..... tsja dan ben ik een half uur bezig Wij doen altijd 1x poetsen met tandpasta en dan nog 1x na zonder tandpasta
Hier ging het tandenpoetsen ook altijd goed, altijd vrijwillig het mondje open en mama mocht poetsen. En idd, de tandpaste lekker doorslikken. Nu meneer ondertussen 8 tandjes heeft zit ie de tandpasta allleen maar op te eten en poetsen is een drama, dat gaat dus niet meer. hij gilt nog niet, maar het echte poetsen lukt niet. Iemand een tip hoe ik dit kan aanpakken?!
Hier is het tandenpoetsen ook een drama! Ik laat het nu eerst maar even, ze heeft nog maar 2 tandjes. En vroeger hoefden ze pas rond 1 jaar te gaan poetsen....en mijn gebit is ook prima, dus ik maak me niet te druk over 1 weekje niet poetsen. Probeer het volgende wel even weer.
Ook hier gaat het tandenpoetsen niet meer zo vloeiend als de eerste weken. Toen deed ze braaf haar mondje open als ik er met de tandenborstel aan kwam. Nu houdt ze haar mond stijf dicht. Daarom laat ik haar zelf 'poetsen'. Ze sabbelt en 'kauwt' tijdens het voorlezen lekker op de tandenborstel. Tja, je moet wat...
tjaaa dat tandenpoetsen weet wat, onze dochter liet het in het begin heel goed toe maar inmiddels is het wat moeilijker, zodra ze de tandenborstel in haar mond heeft, bijt ze haar mond stijf dicht,hahaha, stouterd, maar als ik heel hard aaaaahhh roep en gekke liedjes zing dan gaat het iets beter.. dus misschien een idee, gewoon heeeel gek doen!! succes
Ja, ik heb zelf spontaan een 'liedje' over tanden poetsen verzonnen, beetje gek doen erbij, en dan laat ie het goed toe.
ik heb tandpasta die niet uitgespuugd hoeft te worden. Met teletubbies erop. Mama is alleen vaak te lui om te poetsen...
Hier heb ik voor mijn dochter van 9 maanden de Jordan tandenborstel. Geweldige uitvinding. Het lijkt op een bijtring, maar dan met een borsteltje eraan. Ik laat haar zelf vasthouden, en af en toe poetsen we samen. Ze heeft nog maar 2 tandjes en heb geen zin om er een strijd van te maken. Moet leuk blijven, ook omdat ze straks echt goed moeten gaan poetsen. En idd elmex tandpasta!
Bij ons ook zo'n probleem met poetsen. Een tijdje heeft het geholpen als ik het met een andere tandenborstel voordeed, dan wilde hij zelf ook wel de tandenborstel pakken en in zijn mond doen, en dan kon ik een klein beetje poetsen. De laatste week wil hij de borstel niet meer zelf pakken, maar laat hij wel toe dat ik hem kort borstel als hij zijn mond opendoet terwijl hij met een speeltje bezig is. Het komt dus niet van heel erg grondig poetsen, maar we proberen het maar zo te doen opdat hij tenminste gewend raakt aan het poetsgevoel en geen tandenborstelfobie krijgt. Dat had hij een tijdje terug, dat hij begon te huilen als hij de borstel maar zag, en heel driftig zijn mondje dicht klemmen en hoofdje heen en weer schudden. Dan ben je nog verder van huis. Overigens 'poetsen' we daarna nog wel na met een nat (warm water) washandje. Hij vind het leuk als we daarmee zijn gezicht afspoelen van etensresten en het dan een beetje uitknijpen in zijn mondje. Hij sabbelt dan zelfs wat op het washandje, en dan kan je (uitkijken voor bijten!) ongemerkt ook een beetje de tanden poetsen met het washandje.
Hier gaat het tot nu toe goed. Wij gebruiken trouwens een vingertandenborsteltje... Zo'n rubberen ding met nopjes. Manneke doet zijn mondje dan flink open... Tja, het zal zijn tandvlees wel lekker masseren, dus lekker verzachtend We staan voor de spiegel, dan zit hij vol bewondering naar zich zelf te kijken.. Trouwens vandaag eindelijk goede tandpasta gekocht die niet uitgespuugd hoeft te worden. Het is die van Prodent geworden met de Teletubbies. Wel een zoete geur hoor wat daar van af komt. Meneertje vond dat trouwens iets minder. Moest natuurlijk ook steeds slikken 8) Voor degene die moeite hebben met poetsen, klinkt een liedje in ieder geval als een leuk idee... Zo maak je het een gezellige gebeurtenis.