Onze dochter is bijna 9. Wij wonen buitenuit dus onze kinderen zijn niet echt gewend om zelf "op straat" te spelen. Ze gaan naar school in het dorp. Veel kinderen uit haar klas die in het dorp wonen mogen al wel zelf op de fiets door het dorp of bijvoorbeeld naar het schoolplein fietsen waar ze dan gaan voetballen ofzo. Nou wil onze dochter dat ook graag. Ze mag sowieso nog niet zelf op de fiets naar school (3 km). Maar ze wil dan bij een klasgenoot spelen en dan tijdens het spelen naar het schoolplein om te voetballen. Klasgenoot woont denk ik ongeveer een km van school. Het dorp is rustig, maar ze moeten 1 doorgaande weg oversteken die vrij druk is. Wij vinden dit best een dilemma. Over 3 jaar zal ze ook zelf op de fiets naar het VO moeten en dat is ongeveer 12 km. Dus ja loslaten moet je toch een keer en ik snap ook dat ze het leuk vindt om te spelen en dan lekker buiten spelen en voetballen, niks mis mee. Maar je wilt ook niet dat het fout gaat natuurlijk. Ze is van nature vrij impulsief en snel afgeleid. Ook wel weer verstandig/verantwoordelijk, maar nog steeds een kind van 8, bijna 9. Mag jullie 8/9 jarige dit? Ik hoor graag argumenten voor en tegen!
Ohja, het punt waar ze moeten oversteken is voor de school, hier steken we elke ochtend over om naar school te gaan, maar dat is met klaar-overs. Ze zijn het oversteken daar dus wel gewend, maar niet om zelf uit te kijken...
Onze zoon is deze week 8 jaar geworden en wij zijn daar vorig jaar mee begonnen steeds een beetje verder weg. Mijn man vindt dat heel belangrijk. Zoob is wel heel verantwoordelijk en kijkt goed uit. Hier loopt,stept of fietst hij naar school ( moet hij een doorgaande weg die niet overzichtelijk is oversteken en waar ook nog eens te hard gereden wordt.) Er is maar 1 plaats waar hij dat mag doen en dat doet hij braaf. Daar kan hij het overzien en tussendoor in het midden wachten en de rest over steken. Ook gaat hij alleen naar veel vrienden en het scouting veld allemaal in een straal van 1.5 km. Wij vinden dat hij die vrijheid en dat vertrouwen verdient. We hebben wel afspraken gemaakt. Altijd zeggen waar je naar toe gaat, niet verder dan bepaalde punten,en niet de geluidwal op naar de n weg. Hij houdt zich er keurig aan. Hebben vooral de waarom's uitgelegd. en nee, ik vind het nog steeds niet fijn! Vaak ga ik met mijn dochter wel even kijken. en soms gebeurdt er wel eens wat... Toen er een vriendje van de glijbaan viel en zijn pols brak is hij met hem mee naar huis gelopen heeft hem getroost en heb ik hem daar opgepikt. Ze kunnen veel meer dan wij denken. En ja er kan van alles gebeuren maar dat kan ook als wij er naast fietsen of lopen.
Lastig. Hier wil ze graag zelf naar de tennisbaan (1,2 km). Gisteren met (achter) haar aangefietst hoe zedig doet en eigenlijk vind ik het niet goed genoeg. Maarja, ook mijn dochter is over 10 dagen 9 jaar. Ze gaat wel zelf naar het schoolplein op haar skates of op de step, maar ik vind dat fietsen op ‘de echte weg’ een ding. Wij hebben weleen one2track horloge voor haar. Zodat we kunnen zien of ze is aangekomen en ze ons kan bellen. Erg lastig dat loslaten.
Op die leeftijd vind ik het zo kindafhankelijk. Ik heb een zoon van 8. Hij hoeft niet meer achter ons huis in de speeltuin te blijven, maar mag zn radius wat groter maken. Maar niet km's weg. Het is een heel verstandig jongetje, maar zeker na school (als de medicatie ver uitgewerkt is) ook impulsief. Hij mag nu een paar straten weg, straat of 5 vanaf ons huis?
Pff ja lastig hoor. Vanmiddag maar even horen wat precies hun plan is. Heb in ieder geval besloten dat als het mag, ze dan maar lopend moeten en niet op de fiets. Even nagekeken op google maps, het is nog geen 800 m. Helaas wordt het mooi weer vanmiddag, als het nou regende was dat een leuk excuus geintje natuurlijk, daar moet het niet van afhangen. Dochter wilde ook wel zo'n horloge, dan dacht ze dat ze alles wel mocht want dan konden we toch wel zien waar ze was. Eehhh ja daar is ie dan niet echt voor vind ik. Ben niet van plan haar te volgen. Maar dat ze bijvoorbeeld een bericht kan sturen als er iets is vind ik dan wel weer handig.
Tja dat is zo afhankelijk van het kind en de woonsituatie. Mijn ene zoon is 9 jaar en hij speelt door het hele dorp. Ook met de fiets. We wonen in een rustig dorp zonder hele drukke wegen. De doorgaande weg ligt buiten het dorp, daar mag hij niet komen.
Mijn jongste is 9, lopend mag ze vrij veel, op de fiets nog niet, dat zijn we nu aan het oefenen. Het gaat in ons geval niet zo zeer om haar verantwoordelijkheid, maar wel om die van de gemotoriseerde medeweggebruikers...
Mijn jongste is 8. Dwars door ons dorp loopt de Hoofdstraat. Die mag hij niet op of oversteken. Aan onze kant mag hij verder overal komen, behalve op de dijk, omdat dat erg onoverzichtelijk is. Gelukkig heeft hij daar ook niks te zoeken. Hij mag ook alleen naar school, ca 900 m, geen hoofdstraat. De meeste van zijn vriendjes zijn een jaar ouder en mogen wel over de hoofdstraat. Jammer dan. Hij heeft wel een one2track horloge, dat biedt wel wat rust.
Mijn zoon van 9 mag te voet best een aantal straten van huis lopen, maar met de fiets niet. Hij is zo impulsief, kijkt echt nog niet goed of er auto's aankomen (lopend gaat hem dat beter af), dus daar wachten we nog even mee.
Hier ook een zoon van ruim 8. Hij mag naar een paar speeltuinen in de wijk. Hij weet precies waar hij wel en niet mag komen, en dat wij graag weten waar hij is. Hier heeft de leukste speeltuin een grote plas water erbij liggen, en die vind ik dus het engste... Water trekt altijd maar ik zit niet echt lekker thuis als ik weet dat hij daar is.het schoolplein is hier recht tegenover huis dus dat is prima te doen. Grote drukke wegen mag hij zeker niet alleen. Gelukkig doet m'n zoon dat ook niet alleen.
Dit. Nou is mijn oudste al 12 en die gaat de hele gemeente door op de fiets/ov, maar ze mag niet alleen op de fiets naar hockey, het laatste stuk(ong een km) gaat over een 80km weg zonder verlichting. Daar fiets ik zelf liever al niet, laat staan mijn kind.
Dit was mijn 1e gedachte!! Wij wonen in een klein dorp en mijn dochter mag overal komen, ze weet de grenzen (toevallig ook de komgrenzen). Ze speelt ook graag op het schoolplein, dat is zo'n 600 meter verderop en dan moet ze een (beetje) drukke weg over. De eerste keer zijn we samen gegaan en heeft ze me laten zien hoe ze zich gedraagt en waar ze extra voorzichtig is (goed uitkijken bij oversteken etc). Ik heb haar alles zelf laten doen en heb niets gezegd/voorgedaan. Dat deed ze keurig en daarom mocht ze de volgende keer alleen! Ze was toen denk ik nog net geen 7 jaar, maar ze is een verantwoordelijk meisje die goed oplet. Mijn zoon zie ik dat voorlopig nog niet doen, die kijkt totaal niet uit en is erg snel afgeleid...
Mijn dochter deed al heel veel op die leeftijd. Was precies de leeftijd waarop ik hoogzwanger/bevallen was/ben. Boodschappen doen op de fiets, naar oma, of zelfs naar haar tante een dorp verder. Ligt natuurlijk ook aan het kind en de omgeving. Ze is vroege leerling, dus moest met 11,5 jaar ook al 5 km fietsen, in het donker, met rugtas etc, naar de middelbare school. Loslaten hoort er bij....
Ja mijn zoon fietst gerust rond in de omgeving. Maar mijn kinderen zijn sowieso heel erg zelfstandig en dat vind ik prettig want ik moet niet aan denken dat ik nog allerlei afspraakjes voor ze moest regelen en ging opletten wie op welk plein ging voetballen of in welk bos hutten ging bouwen. De actieradius hier is 1 tot 5 km ongeveer.
Mijn kinderen van 11 en 9 mogen in de wijk zo'n beetje overal heen te voet of met de fiets. Wel wil ik globaal weten waar ze zijn, ze mogen niet zonder dat ik t weet bij een vriendje binnen spelen en ze hebben een horloge om zodat ze op tijd naar huis komen. Alles op max zo'n 2 a 3 km denk ik. Samen met ouders van vriendjes houden we ze een beetje in de gaten. De vrienden en klasgenoten wonen in 3 gedeelten van de wijk een redelijk stukje van elkaar af. Als er iets gebeurd dan zijn ze dus altijd wel in de buurt van een bekende volwassene die kan helpen en contact kan leggen met ons. Ik krijg regelmatig een appje met "is X bij jullie in de buurt?" En ik verstuur ook soms iets soortgelijks om ze een beetje te lokaliseren Ook appen we regelmatig als een of meerdere jongens bij iemand thuis willen spelen. Dat gaat dan in de trant van: "X vroeg of ik even wilde appen, hij wil hier binnen spelen, is dat goed?" Je zou ook aan een horloge kunnen denken waarmee ze kan bellen en je kunt zien waar ze uithangt. Dat hebben wij voor mn oudste een tijdje gehad toen hij 8 was.
Nee, hier mogen/ mochten ze dat nog niet. En tijd voor de middelbare school om te oefenen is er nog genoeg. Met ruim 10 begon dat hier denk ik en dochter mag nu net met ruim 11 alleen naar hockey (als het licht is).
Oudste is 8 en sinds dat ie 5 is mag ie alleen naar speeltuin, 200 meter van ons huis en op een woonerf ( als is dat geen vrij brief, toch racende autos of postbezorgers) En hij wist toen waar hij en wel en niet kon komen. Er gaat ook een hoofdweg door dorp en die moet je over om naar de school te gaan. Ook is deze hoofdweg de weg naar voetbal en tennis ( 1 km) steeds vaker ging zoon alleen spelen in de buurt. Toen hij einde gr 3 ( 7 jaar net) mocht ie alleen naar school en verder spelen nu is hij 8 en gaat bijna overal alleen heen. Tennis en voetbal mag ie nu alleen heen maar terug over die hoofdweg niet. Dan moet ie 2x oversteken en dat heeft ie nog niet geheel onder de knie. Dat moeten we oefenen aangezien de nieuwe school daar gebouwd is en ze deze dus vanaf eind juli in gebruik gaan nemen. enige grote weg ( nog gevaarlijker dan hoofdweg) de provinciale weg is no go nog. Fiets er zelf ook amper
Dat hangt van het kind af en hoe je woont Hier mag m'n oudste van 8 dat wel tot etenstijd Kijkt altijd goed uit, houd zich aan afspraken etc Hij mag in de wijk bijna overal komen meestal haalt ie vriendjes op of word ie opgehaald om te voetballen oid Alleen naar school en terug doen we niet ten eerste omdat z'n zusje ook mee gaat maar ook omdat ie daarvoor een drukke weg moet oversteken
Hier ook een 8, bijna 9jarige meid. Ze heeft een oudere broer van 11. Vorig huis, afgelopen jaar, liepen of fietsten ze samen naar school. Ik ben al vroeg begonnen met leren van verkeersregels. En dat ik liever heb dat ze wachten met oversteken ookal hebben ze voorrang. 1 stuk met oversteken was drukke weg, daar stapten ze altijd even af om rustig te kunnen inschatten of ze veilig over konden steken. Nu verhuisd naar randje van de stad, zoon zit nog op oude school en fietst elke dag 30min naar school. Samen met de buurjongen die ook nog op dezelfde school zit Dochter van 8 zit op nieuwe school, maar kent de verkeersregels best goed. Van nature is zij best verantwoordelijk en kijkt goed uit. Eerste week fietste ik mee maar ze gaf al snel aan alleen te kunnen. Steekt netjes hand uit en wordt zelfs boos als anderen dat niet doen. Kijkt ook goed over dr schouder of van achter niks aankomt als ze links wilt afslaan Op haar verjaardag krijgt ze een mobiel, mocht er wat onderweg zijn dat ze mij kan bellen