Puckababy?

Discussion in 'Stel je vraag aan de kraamdeskundige' started by Lionne, Aug 28, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Lionne

Lionne Fanatiek lid

Oct 24, 2011
    3,450
    0
    36
    Activiteitenbegeleider in de ouderenzorg.
    Bij Utrecht
    Hoi Adrienne.

Een paar weken had je me advies gegeven over de voeding en ontlasting van F. Nogmaals dank.
    Inmiddels krijgt ze geen live bv meer, maar drinkt ze gekolfde melk, aangevuld met kv. Ze groeide namelijk te weinig en hoewel de spruw echt weg is, bleef ze onrustig drinken. In overleg met een lactatiekundige besloten 24 uur fles te geven om mij rust te geven en te kijken hoe F daarop reageerde. Dit ging zo goed dat ze nu dus alleen fles drinkt. Aankomende donderdag krijgt ze een week fles en gaan we haar weer wegen.

Maar goed. Ik had een andere vraag. Op het cb zei de arts dat F (vandaag 10 weken) bijna te alert was. (later bleek dat ze dit zei omdat uitgehongerde kinderen ontzettend alert doen). F is inderdaad een ontzettend alert kind, als ze wakker is. Ze kijkt om zich heen, houdt haar eigen nekje al goed omhoog. (we ondersteunen het wel,hoor). Ze kijkt ook naar mij en mijn man als we ergens zijn.
    Ik vertelde op het cb dat F in de puckababy slaapt omdat ze zichzelf wakker maakt en wakker houdt door heel onrustig met haar armpjes te maaien. De arts zei dat ze niet in de puckababy mag omdat ze, als ze op haar buik terecht, niet terug kan. Maar ookal kan ze wel met haar armen bewegen, kan ze volgens mij niet terug. F doet geen pogingen om op haar buik te draaien en ik heb haar nog nooit op haar zij gevonden.
    Op advies van het cb dus een gewone slaapzak gekocht, deze onder het matras ingestopt, want hij is te lang (armgaten zijn niet te wijd). Ze was al heel slaperig toen ik haar in bed legde. Normaal slaapt ze dan wel door als ik haar in bed leg, of ze kijkt en jammert heel even en valt weer in slaap. In de slaapzak dus niet. Ze was meteen klaarwakker en begon met haar armpjes te maaien. Ik heb haar een half uurtje laten liggen (en ruim een kwartier laten huilen) maar ze viel niet meer in slaap. Ze had net gedronken, verschoond,dus dat was het niet. Ik heb haar daarnet in de puckababy gedaan en ze is vrijwel direct in slaap gevallen.

Is de puckababy echt zo gevaarlijk? Zo ja, hoe wen ik haar aan een slaapzak? (onder een laken en deken kruipt ze omhoog en trapt ze los, dus die doe ik ervoor de vorm overheen)

2. Adrienne

Adrienne Fanatiek lid
    Staff Member

Mar 9, 2010
    2,192
    5
    38
    Hoi hoi,

De puckababy is er ook voor kinderen van 3 tot 6 maanden, dus dan mag je aannemen dat het niet gevaarlijk is, anders zou hij niet verkocht mogen worden.

Je kunt beginnen met afbouwen overdag. Gewoon iedere keer proberen. Als het overdag goed gaat, dan kun je in de nacht gaan proberen. Rustig aan, niet meteen willen dat ze er goed in slapen, want dat werkt niet. Heeft even tijd nodig hoor.

Groetjes Adrienne

Share This Page