Wat doet een kraamverzorgende nog?

Discussie in 'Stel je vraag aan de kraamdeskundige' gestart door Urielle, 26 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Urielle

Urielle Lid

17 aug 2012
    8
    0
    0
    amazone/dressuurinstructrice
    Belgie
    #1 Urielle, 26 aug 2012
    Laatst bewerkt: 26 aug 2012
    Momenteel ben ik 38 weken zwanger van ons derde kindje.
    Ik ga in Belgie thuisbevallen (of bij medische indicatie poliklinisch) en ben daarmee een van de weinigen, 5 dagen ziekenhuis is hier toch meer standaard, waardoor de kraamzorg er misschien toch ook wat anders uitziet dan in Nederland.

De kraamzorg is in elk geval gereserveerd, ik heb recht op 60 uur en ongeveer 4 uur per dag, maar het vervoer tussen de plaatsen moet er nog af. Nou heb ik de zorg voor mijn gevoel vooral nodig voor het huishouden, maar de kraamhulp mag maar 50% van de tijd die ze bij ons aanwezig is licht huishoudelijke taken doen (badkamer poetsen, leefruimte oppervlakkig stofzuigen, slaapkamer moeder en babykamer (wat bij mij niet van toepassing is ivm co-sleeper), was+strijk voor de baby, afwas en koken). Dingen als de slaapkamers van andere gezinsleden, het betere poetswerk, was en strijk die niet baby-gerelateerd zijn, boodschappen, dierverzorging, overige kinderen van en naar school brengen, moeten we zelf verzorgen.
    Afgezien van dat ik me stiekem een beetje zorgen maak of dat dus gaat betekenen dat ikzelf in mijn kraamtijd alsnog zelf sta te poetsen, strijken en kraambezoek bedienen, zoek ik ook ideeen wat de kraamhulp dan voor ons nog kan betekenen in de overige tijd dat ze aanwezig is.

Ik zit niet zo te wachten op het overnemen van verzorgende taken voor de baby omdat ik dat zelf graag doe en kan (beetje bezitterig ;) maar ik geniet er graag zelf van) en de andere kinderen hebben dat ook niet echt zo nodig (school, bovendien is papa ook thuis in de eerste maand).

Dus wat zijn nog dingen waarmee ze ons van dienst zou kunnen zijn in de overige 2 uur?
    (misschien ten overvloede dat ik het meld, maar de medische controles worden door de vroedvrouw gedaan)

2. Adrienne

Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Hoi hoi,

Even een vraag... Krijg je kraamzorg uit belgie dan? Want in Nederland gaat het er anders aan toe.

Groetjes Adrienne

3. Urielle

Urielle Lid

17 aug 2012
    8
    0
    0
    amazone/dressuurinstructrice
    Belgie
    Hoi Adrienne,

Ja, ik woon net over de grens en heb mijn hulp via mijn basisverzekering aangevraagd.

Bij de eerste heb ik ook kraamhulp gehad (poliklinische geboorte) maar toen moest ik nog alles leren over babyverzorging en borstvoeding, want ik had zelfs nog nooit een baby vastgehouden, dus toen was ik echt blij met een deskundige in huis. De tweede is prematuur geboren en een maand in het ziekenhuis geweest, dus daar heb ik nooit kraamhulp gehad bij thuiskomst.

Maar nu vraag ik me dus wel af wat ik kan vragen om te doen, want ik mik op een thuisbevalling. Ik heb het gevoel dat ik na 2 kindjes, die allebei lang borstvoeding hebben gehad en waarbij ik bij de tweede ook in het ziekenhuis nog een maand intensief begeleid ben, op het vlak van babyverzorging niet zoveel ondersteuning meer nodig heb. Ik weet hoe borstvoeding werkt, ik kan een badje geven, ik kan verschonen, weet hoe ik het naveltje moet verschonen en ik ken de truukjes van het aankleden etc.

Het leek mij vooral nuttig omdat ik met twee kinderen en wonend op een boerderij het wel heerlijk zou vinden om er niet gelijk na de geboorte weer helemaal in moet vliegen qua huishoudelijk werk (dat is hier echt een dagtaak, en ik zou me graag toch meer op de baby willen richten en tijd hebben om weer wat op krachten te komen ipv dat ik sta te dweilen hihihi) en omdat ik dacht dat zij instonden voor de medische signalisatie wat natuurlijk hartstikke belangrijk is, maar nu bleek dus dat ze maar 50% licht huishoudelijk werk mogen doen en dan nog erg gereglementeerd wat precies, en dat mijn vroedvrouw dagelijks langskomt om mij en de nieuwe baby te controleren.

Het enige wat ik zelf nog kon bedenken naast die 2 uur huishoudelijk werk, was het meehelpen bij het kraambezoek, maar die verwacht ik niet zo erg veel en dat moet ook maar net binnen de uren van de kraamhulp vallen. Er is vast iets wat ik nu over het hoofd zie aan mogelijke taken?

4. Adrienne

Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Hoi hoi,

De kraamhulp komt voor moeder en kind, en daar zal ze zich mee bezig houden de andere uren. Wil je dat liever niet, dan zul je moeten overleggen wat je dan wel wil.

Hier is er die verdeling niet van 50 % voor huishoudelijk werk. Ik doe zelf wat nodig is, de ene keer is dat veel ondersteuning bij borstvoeding, en de andere keer meer het huishouden. vier uur is niet zo lang natuurlijk. Er zal ook voor de andere kinderen gezorgd moeten worden. Het kraamdossier ingevuld. Praatje over hoe de nacht gegaan is enz. Verzorgen van lunch, of klaarzetten van het avondeten. Spelletje met de kinderen.

Het komt vast goed. Ze zullen dat echt niet zo afmeten hoor, dat ze precies 50 % van de tijd bezig zijn met huishouden. Aan de andere kant, ze is natuurlijk kraamverzorgende en geen werkster.

Groetjes Adrienne

Deel Deze Pagina