Mijn kleinje is gevallen: 2 voortanden afgebroken. Gevolgen spraakontwikkeling?!

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door FemkeJ, 13 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. FemkeJ

FemkeJ Lid

8 aug 2012
    70
    0
    0
    NULL
    NULL
    #1 FemkeJ, 13 okt 2014
    Laatst bewerkt: 13 okt 2014
    Ik moet het even kwijt..

Mijn kleine dreumes is gevallen met zijn loopwagen en heeft beide voortanden (diagnonaal) gebroken. Hij is 1 jaar oud. De tandarts zei dat de zenuw niet beschadigt is en hij lijkt ook geen pijn te hebben, wat natuurlijk goed is. Ik heb ook advies gekregen voor wat betreft het eten en het poetsen van de tanden de komende dagen. Een nacontrole staat al gepland. Een reparatie is eventueel mogelijk als hij ouder is, maar of het zinvol is...hij zal nog vaker vallen en de kans dan een aanzetstuk afbreekt is dan groot. Het zijn toch kleine kinderen en vallen hoort er bij.

In de tussentijd voel ik mij behoorlijk rot. Ik was in de buurt toen het gebeurde en had het kunnen voorkomen. Anderen zeggen van niet, dat je er niks aan kan doen, maar toch. Het schuldgevoel blijft en wordt erger als ik naar hem kijk als hij lacht.
    Daarnaast maak ik mij zorgen om zijn spraakontwikkeling. Hoe zal dat verlopen nu beide voortanden gebroken zijn (diagonaal vanuit het midden tot aan zijn tandvlees, een groot driehoekig gat heeft hij nu tussen de voortanden.).

Heeft iemand hier ervaring mee? Moet mijn kindje naar logopedie als hij ouder is (4-6) of komt het vanzelf wel goed?

2. FemkeJ

FemkeJ Lid

8 aug 2012
    70
    0
    0
    NULL
    NULL
    Niemand ervaring hiermee?!

3. Imrw

Imrw Bekend lid

1 jul 2012
    810
    20
    18
    NULL
    NULL
    Ach wat schrikken zeg!! Kan me voorstellen dat je enorm baalt, maar je hoeft jezelf niks te verwijten. Ik heb ook een een actief mannetje die regelmatig valt en blauwe plekken heeft.
    Wat betreft de toekomst heb ik geen idee/ervaring. Ik zou gewoon uitgaan van war de tandarts zegt en hopen dat het uiteindelijk allemaal mee valt.
    Sterkte met je kleine mannetje!

4. Mienemuisje

Mienemuisje Fanatiek lid

17 feb 2013
    1.161
    0
    0
    Kan me heel goed voorstellen dat je je schuldig voelt :(
    Ik zou de tandjes wel laten maken trouwens.

5. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38

Inderdaad erg schrikken! Maar ik zou ze ook laten maken hoor dan heb je meteen geen (mogelijk) probleem met de spraak meer...

6. Mila2011

Mila2011 Actief lid

14 okt 2012
    268
    50
    28
    Mijn dochter heeft ook 2 gebroken tandjes en die zijn in de loop der jaren (ze was een maand of 9 toen ze afbraken) is dat vanzelf helemaal glad geslepen gewoon vanzelf.

Ze praat ontzettend goed en heeft nergens last van dus maak je geen zorgen het zijn maar melk tandjes :)

7. kleinliefje

kleinliefje Niet meer actief

Ik heb dit zelf gehad als klein meisje. Ook allebei de voortanden schuin afgebroken. Het is een paar keer aangezet maar brak net zo hard weer af, toen hebben ze het maar zo gelaten omdat het toch geen blijvend gebit was. Ik heb er verder nooit last van gehad, ook niet met de spraak.

8. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.204
    16.540
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik kan me helemaal voorstellen hoe je je voelt.
    Onze zoon viel destijds zijn hele voortand met wortel en al uit zijn mond.Ik was er altijd al zo bang voor dat het een keer zou gebeuren omdat die vaak viel en dan altijd een tand door zijn lip viel.Ik ben er letterlijk en figuurlijk gewoon ziek van geweest.
    Ik moest ook heel erg wennen aan die ontbrekende tand.Hij heeft wel altijd wat gelispeld maar of dat door die tand eruit kwam weet ik niet.Ondertussen is die bijna 11 jaar en heeft een mooi volwassen gebit(bijna compleet) en praat normaal en duidelijk.
    Ik weet niet of ik het zou laten repareren.Doorgaans heeft het weinig baat omdat het ook weer snel afbreekt omdat kinderen op deze leeftijd gewoon veel en vaak vallen op hun mond.Ik ken genoeg kinderen met afgebroken of ontbrekende tanden en die praten doorgaans allemaal normaal.
    Laat eerst alles bezinken en dan kijk je er over een week misschien weer heel anders tegenaan.
    Komt echt allemaal goed.

9. EdelHertje

EdelHertje Niet meer actief

Oh wat naar maar inderdaad met die bewegelijke kleintjes kan het zo gebeurt zijn.

Over het spraakgebrek nu en aankomende jaren zou ik me geen zorgen maken want hij leert nu praten met deze tanden. Wel zal hij als hij straks zijn grote tanden krijgt daar aan moeten wennen qua spraak.

Ik zou zijn gebit dan ook laten maken nu al.

10. FemkeJ

FemkeJ Lid

8 aug 2012
    70
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor de geruststellende woorden allemaal! Ik ben blij dat het niet tot spraakproblemen hoeft te leiden.

Deel Deze Pagina