Slaapjesmanagement

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Chantico, 20 apr 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chantico

Chantico Niet meer actief

Dag mama's,

ons dochtertje van 8,5 maand slaapt twee keer overdag. Vaak slaapt ze 's ochtends 1,5 uur (soms 1, soms 2) en aan het eind van de middag ook nog een half uurtje / drie kwartier. Uiteindelijk moet ze natuurlijk naar één slaapje (geen idee op welke leeftijd dat ongeveer is), maar hoe kunnen we dat het beste aanpakken?

Nu wordt ze vaak om 7.00 uur wakker en gaat dan ergens tussen 9 en 10 weer slapen. Ze is dan echt moe en slaapt dus ook lang. Daardoor is ze ook pas laat op de middag weer moe. Maar met één slaapje is het handiger als dat meer vlak na de lunch valt, of niet?

Zou het een idee zijn om haar nu 's ochtends wat eerder wakker te maken, na 45 minuten ofzo? Zou ze dan eerder op de middag al weer moe zijn? Of is het nu prima om haar lekker haar eigen ritme te laten zoeken en gaat ze vanzelf steeds later 's ochtends moe worden?

Ik hoor graag hoe dat bij andere kindjes gegaan is en of jullie daar al dan niet in bijgestuurd hebben.

2. vogeltje1

vogeltje1 Actief lid

12 sep 2008
    257
    0
    0
    Meestal valt dit slaapje na het middageten. Maar waarom wil je haar eerder wakker maken? Je kindje geeft vanzelf wel aan wanneer ze moe is en wanneer ze wakker is. Volgens mij is ze nog wel jong voor 1 slaapje maar dat weet ik niet zeker. Verschild ook weer per kind natuurlijk.

3. Chantico

Ik wil nu ook nog niet echt iets veranderen, maar je hoort wel eens van mensen die er bij zweren dat het ochtendslaapje niet langer dan 3 kwartier mag duren, omdat het kind anders later op de dag niet meer goed slaapt, terwijl het wel nog slaap nodig heeft om het te trekken tot het avondeten. Ik zie dat Ise een beetje die kant op gaat...
    Ik dacht, ik vraag er eens naar, straks is er iemand wiens kindje hetzelfde had en bij het allemaal vanzelf goed is gekomen, of waar het juist helemaal mis liep en mij daar voor kan waarschuwen ;)

4. Roze78

Roze78 Actief lid

5 jul 2006
    352
    0
    0
    Onze meid is sinds een paar weken over naar een slaapje. (rond 13 maanden). Daarvoor sliep ze ongeveer van 9 tot 11 en van 3 tot 4. Dan ging ze om 19.30 weer naar bed. Ze werd alleen enorm vroeg wakker altijd, rond 04.30. En dan wilde ze dus echt niet meer slapen. Op de dag dat de zomertijd inging heb ik haar naar een slaapje gedaan. Ze werd die dag om (nieuwe tijd) 06.30 wakker en ik heb haar wakker gehouden tot 11.00. Toen heeft ze geslapen tot 14.00 uur.
    En vanaf die dag ging het eigenlijk elke dag vanzelf, rond 11 uur weer naar bed en voor 3 uur slapen. En nu wordt ze vaak pas rond 07.00 wakker. Dus het zit er helemaal goed in.
    Maar ik moet zeggen, ze is natuurlijk wel wat ouder. Zij was er met 8 maanden echt nog niet aan toe.
    Succes in ieder geval!

5. mamavanukkie

mamavanukkie Fanatiek lid

2 jul 2008
    3.253
    16
    38
    Brabant
    mijn zoontje ging met 11 maanden naar 1 slaapje, hij sliep toen nog maar 2 keer een half uurtje per dag. toen ben ik hem op gaan houden tot na het middageten en nu slaapt hij 2 uur achter elkaar. als je kindje het er nog goed op doet, zou ik het nog zo houden, je kijkt naar haar ritme. ik denk dat ze er nu nog niet aan toe is. meestal schuift het ochtendslaapje op, dan willen ze dat steeds later, dan kun je het gaan verschuiven. ik denk als je dat nu al doet dat je juist een vermoeid kindje krijgt.

6. Chantico

Overgaan naar één slaapje leek me inderdaad ook meer iets voor over een paar maanden hoor, maar ik was alvast wat aan het vooruitdenken :D . Fijn om jullie reacties te lezen en dat het bij jullie met 11 en 13 maanden één slaapje werd, dat duurt dus nog wel eventjes hier.
    Dus gewoon goed blijven kijken naar ons meisje en als we het gevoel krijgen dat zij toe is aan één slaapje, het ochtendslaapje proberen te verschuiven tot later op de ochtend / na de lunch (als ze dat al niet uit zichzelf gedaan heeft dus). Thanx!

7. mamamuts

mamamuts Niet meer actief

Wij zij nu een beetje naar 1 slaapje aan het gaan.
    Benthe sliep 'sochtends een uurtje en 'smiddags later in de middag nog 3 kwartier, maar dat ging steeds moeizamer. (nu is is nooit een grote slaper overdag geweest)
    Nu heb ik haar al een paar dagen (nog niet elke dag) om 11 uur naar bed gebracht en dan slaapt ze tot ongeveer half 2. Ze krijgt de boterham dan wel wat later, maar ik neem aan dat deze tijd vanzelf opschuift tot na de middag. Zo kan ze het prima volhouden tot 19.30

8. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Volgens mij regelen ze dat goed zelf. Ik zou haar niet wakker gaan maken hoor. Ze slapen net zoveel ze nodig hebben, lijkt mij.

1 slaapjes lijkt hier overigens nog verweg. Mijn zoontje is nu 9,5 maand is pas sinds een week of 2 langzaam overgegaan naar 2 slaapjes. Ik heb het idee dat 1 slaapje nog minimaal een half jaar op zich laat wachten.

9. Angeltje24

Angeltje24 Bekend lid

22 nov 2006
    536
    1
    18
    Ik zou haar ritme niet verstoren. Kindjes geven zelf heel goed aan hoeveel slaap ze nodig hebben. Als zij in de ochtend nog een lange ruk maakt laat haar dan lekker liggen. Ik zou haar zeker niet wakker maken, je verstoort alleen maar haar ritme. Hoe weet je wanneer je uk toe is aan 1 slaapje? Zodra ze ze moeilijker in slaap komen overdag of een slaapje overslaan. Nina deed op die leeftijd ook 2 slaapjes, zelfde tijdens als jouw uk. Nadat ze ruim een jaar was merkte ik dat ze of 's ochtends moelijker in slaap kwam of 's middags (of ze sloeg een slaapje over). Het werd lastiger om haar naar bed te brengen overdag en op deze manier merkte ik dat ze toe was aan nog maar 1 slaapje. Ze was ontzettend moe rond half 11/11 uur (eerste weken) en rond half 12 legde ik haar op bed waarna ze dik 3 uur sliep. Nu is ze bijna 20 maanden en gaat ze rond half 1 naar bed, soms later, ze geeft het zelf goed aan. Ze slaapt vervolgens 2 tot 3 uur.
    Nogmaals...laat je uk lekker dr eigen ritme bepalen. Het managen van dr slaapjes heeft echt geen zin en kost alleen maar energie(voor beide)!

Suc-6!

10. Inez01

Inez01 Fanatiek lid

4 jul 2008
    1.009
    0
    0
    Hier ook eentje van bijna 9 maanden die nu nog 3 slaapjes doet... soms nog 4. Hij heeft altijd veel geslapen...

Na de 1e fles 's ochtends gaat steeds moeizamer. Wel vaak nog even slapen van 11 tot 12/12:30 en dan na de middag vaak van 13-14:30 en dan soms weer van 16 tot 17.

Het verschilt hier wel per dag.... hangt helemaal van hem af.

11. ikke1981

ikke1981 VIP lid

14 apr 2006
    13.689
    0
    0
    Den Haag
    Het regelt zich vanzelf allemaal wel.

Hier is het pas sinds 2 weekjes dat hij op 1 slaapje zit, en heel soms met drukke dagen achter de rug pakt hij er nog 2.

Kijk goed naar je kindje wat hij wilt en dan merk je het snel genoeg

12. Chantico

Goede tips allemaal. Jullie hebben ook gelijk: gewoon goed kijken naar haar en haar volgen. Thanx voor jullie reacties!

Deel Deze Pagina