werken in de kraamzorg.

Discussie in 'De lounge' gestart door linbabylin, 1 apr 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. linbabylin

linbabylin Bekend lid

28 aug 2010
    807
    0
    16
    friesland
    Hai allen!

Sinds ik mijn kinderen heb weet ik dat het werken als kraamverzorgster echt mijn roeping is haha.
    Ik heb nu ook gesolliciteerd voor een stage plek bij een kraamzorg instantie.

Toch zit ik met een paar twijfels en niet zozeer over het werk zelf. Maar over hoe ik het met de kids moet hebben.
    Dochter is 3,5 en zoontje is 1,5 ze zijn dus beide erg jong. Zijn hier misschien moeders/kraamverzorgester die hun ervaring hierin met mij willen delen? hoe hebben jullie dit geregeld en hoeveel werken jullie in de maand?

De opleiding duurt een jaar en zal erg druk worden, maar dat jaar weet ik me wel te redden het gaat meer voor daarna.

Groetjes Linda

2. Springboon

Springboon VIP lid

9 okt 2006
    8.278
    1.834
    113
    Vrouw
    Zorg
    Waar mijn liefjes zijn
    zorgen voor zeer flexibele opvangmogelijkheden.. want word je gebeld moet je vrijwel direct weg..

3. linbabylin

linbabylin Bekend lid

28 aug 2010
    807
    0
    16
    friesland
    daar ben ik mij van bewust hoor
    ben ook eigenlijk opzoek naar vrouwen die die dit werk doen en wat hun ervaring daar in is

4. Elena22

Elena22 VIP lid

10 feb 2010
    8.110
    1.795
    113
    Kraamverzorgende
    Ik ben kraamverzorgende. Inmiddels alweer 7,5 jaar. Begonnen met de opleiding toen mijn oudste 11 maanden was. Ik werk op rooster dus ik zorg er voor dat ik op mijn werkdagen altijd oppas/opvang heb voor de jongens. Mijn partusassistentie (bevallingen) deel ik altijd in in de nacht als mijn man thuis is. Ik werk de ene week 5 dagen (start op zaterdag tot en met woensdag) en de andere week werk ik 3 dagen (maandag tot en met woensdag). Wanneer het druk is kan ik soms wat extra werken maar dat gaat altijd in overleg en alleen wanneer ik opvang voor de jongens kan regelen. Zo heb ik vorige week 8 dagen gewerkt. Ik hoef alleen acuut weg als ik wordt opgeroepen voor een bevalling maar anders niet en begin ik tussen 8.00 en 9.15 uur (afhankelijk van mijn reistijd). Om even een idee te krijgen hoe wij de opvang hebben geregeld;

Zat; past schoonmoeder op en eten wij daar.
    Zon; is mijn man thuis (man kookt iets makkelijks of ik heb al iets voorbereid).
    Maan; is mijn man thuis (dit als zondag of restjesdag).
    Din; Oudste naar school daarna naar mijn moeder, jongste op opvang. (ik haal de kinderen en kook, lange vermoeiende dag)
    Woe; Oudste naar school daarna naar mijn moeder, jongste op opvang. (zelfde als dinsdag)

In het verleden werkte ik wel een heel gezin in mijn eentje maar na een burn out ben ik tot de conclusie gekomen dat ik pas echt goed voor de gezinnen op mijn werk kan zorgen als ik ook goed voor mijn eigen gezin zorg. Over het algemeen hoor ik ook geen klachten van de gezinnen dat zij 2 kraamverzorgsters krijgen. Vaak vinden ze dit alleen maar leerzaam. Overigens heb ik ook enkele jaren in de academische setting gewerkt voor enige regelmaat maar daar ben ik mee gestopt inmiddels.

5. Momisake

Momisake Fanatiek lid

27 jul 2010
    1.641
    173
    63
    Vrouw
    Ik heb net mijn 1jarige bbl opleiding afgerond, vorige week mijn diploma in ontvangst mogen nemen :D
    Ik heb dan wel oudere kinderen maar het was nog steeds een geregel. Ook omdat ik de eerste maanden bijna niet aan het werk kwam en er dus steeds meer uren opvang bij kwam.
    We hadden 3 vaste dagen per week naschoolse opvang en de andere 2 middagen konden we aanvragen en er was eigenlijk altijd wel plek. En als ik ze op tijd had afgemeld (72uur van tevoren) dan kreeg ik die uren tegoed.
    Nu werk ik op rooster van maandag tm maandag en heb ik nu alleen de oneven weken opvang. De maandag op de even week betaal ik nu van de tegoed uren (waar we nog best veel van hebben).
    Ik heb geen familie in de buurt wonen dus ik moest het echt regelen met bso. Ik heb daar een gesprek aangevraagd en toen kwamen we op deze constructie.

Louise11110 en linbabylin vinden dit leuk.
  6. linbabylin

linbabylin Bekend lid

28 aug 2010
    807
    0
    16
    friesland
    Gefeliciteerd! hoe is het je bevallen de opleiding en stages? Dat van mij is ook een 1 jarige branch opleiding.

7. linbabylin

linbabylin Bekend lid

28 aug 2010
    807
    0
    16
    friesland

Dank je wel voor je reactie. Bij welke organisatie werk jij als ik vragen mag?

8. Elena22

Elena22 VIP lid

10 feb 2010
    8.110
    1.795
    113
    Kraamverzorgende
    Ik werk voor een organisatie die alleen in en rondom Amsterdam werkt. Mocht je de naam weten omdat je ook in de buurt woont mag je me een pb sturen.

9. kwebbelsnoes

kwebbelsnoes VIP lid

29 okt 2009
    5.925
    2.093
    113
    Vrouw
    Kraamverzorgende
    Tiel
    Ik heb 3 jaar geleden de 1-jarige opleiding gedaan, dat was wel even bikkelen en daarna ben ik eerst 85% blijven werken, dat hield in volledige zorg draaien (gemiddeld 8 dagen), daarna 3/4 dagen vrij. Wij hebben een hele flexibele gastouder die ook lastminute kan opvangen als dat nodig is.
    Helaas in november in een burn out terecht gekomen. Ben momenteel weer uren aan het opbouwen, daarna ga ik naar 50-75% werken, bij ons werken ze niet met duobanen, dus ik blijf volledige zorgen draaien, maar ben daarna 6/7 dagen vrij

10. Anne1001

Anne1001 Bekend lid

29 mei 2014
    892
    300
    63
    Kraamverzorgster
    Ik ben alweer 10 jaar werkzaam als kraamverzorgster. Sinds 4 jaar ook in combi met de kinderen. In het begin had ik mijn zus als gastouder en zij was heerlijk flexibel. Zij is het helaas mee gestopt. Gelukkig heb ik nu een fijne flexibele gastouder gevonden maar makkelijk was dit niet.

Ik werk op rooster en weet dus drie maanden vooraf wanneer ik welke dagen moet werken. Wij kunnen kiezen voor een 4 of 8 daags rooster, en ondanks dat het qua opvang lastiger is ben ik toch 8 dagen blijven werken omdat ik halve gezinnen werken niet leuk vind. Ze proberen mij zo vaak als kan in het weekend te laten starten zodat mijn man de opvang kan doen. Door de weeks kunnen ze naar mijn gastouder. Vooral de startdag is lastig omdat dit meestal in de avond of nacht is en dan werkt mijn gastouder niet. Maar het kraambureau denkt gelukkig mee.

Momenteel zitten we wel met een oppas crisis omdat onze oudste naar school mag en onze gastouder een kwartier rijden verder op woont. We hebben waarschijnlijk een gastouder in het dorp gevonden die de opvang wil gaan regelen maar ze twijfelt nog over de onregelmatigheid en het naar school brengen.

Voor de jongens merk ik ook dat ze het vaak pittig vinden om 8 dagen achter elkaar zonder mama te zijn en meestal zo’n 5 dagen achter elkaar bij de opvang zijn. Maar ze doen het gelukkig wel goed! En de laatste dagen zijn vaak korte dagen/ochtendjes.

11. Momisake

Momisake Fanatiek lid

27 jul 2010
    1.641
    173
    63
    Vrouw
    Heel goed. Moet zeggen dat ik het al met al vond meevallen. De eerste maanden waren heel pittig. We waren met veel leerlingen en weinig begeleiders waardoor ik soms na 3 a 4 dagen op wacht nog niet aan het werk was. Toen ook vaak gedacht, waar ben ik aan begonnen. Nu we zijn overgenomen door een andere kraamzorg organisatie is het allemaal veel beter geregeld.

Deel Deze Pagina