Hier moet in de avond de vloer leeg zijn, bakjes en glazen naar beneden en kleding opgeruimd. De oudste heeft een kamer van 12m2 en is zelf redelijk netjes, dus weinig aansporing nodig. De jongste heeft een kamer van 6m2 dus daar is het al snel rommelig, gelukkig houdt ze het de laatste tijd ook uit zichzelf redelijk netjes.
Bij mijn ouberdochters van 13 en q5 is het een klerebende. Overal boeken, kleren en wat je maar kan bedenken. Ramen moeten ekke dag open Eens in de week haal ik het bed en af en moeten ze het zelf opmaken. Behalve hun kamer zijn het verder brave meiden. Geen gezeur over huiswerk, laat thuiskomen bijv. Ik laat het los , zet af en toe de stofzuiger in de kamer en ze zoeken het maar uit. Hoort bij de puber fase Ik ik volg de insta account het is geen hotel. Dat relativeert ook een boel.
Oudste mag dat helemaal zelf regelen. Zolang ze maar geen servies/etensresten op haar kamer heeft liggen. Ze maakt het zelf schoon (moet het wel even melden dst t weer tijd is).
Ik ruim de kamer met de meiden op in het weekend en dan poets ik ook alles. Dat doe ik vooral omdat er vriendinnetjes komen te spelen. Anders zou ik veel makkelijker zijn: jullie maken rommel, als je niet opruimt dan blijf je er maar in zitten. Bij zoon van 14 laat ik het los, alleen geen etensresten laten liggen. beneden wil ik wel alles opgeruimd voor ze naar bed gaan
Hier laat ik ze zelf regelmatig hun speelgoed ed opruimen, zodat ik weer fatsoenlijk met de stofzuiger erdoor kan. Vanaf de brugklas moeten ze zelf hun kamer opruimen en schoonmaken. Ik moet ze daar wel regelmatig aan helpen herinneren En vanaf de brugklas: kleding niet in de wasmand? Dan was ik het niet. Ik heb dievenkettinkjes op alle ramen boven. Die kunnen dus niet te ver open. De kinderen mogen die er niet zelf afhalen om het raam verder te openen. Toen we hier nog maar een paar weken woonden zat onze (toen jongste) zoon van bijna twee op zijn knietjes in het raam van de de dakkapel en riep vrolijk naar mij (in de tuin) "Hallo mama" Man, ik kreeg een hartverzakking! Ik ben nog diezelfde middag naar de bouwmarkt gereden voor van die kettinkjes. En ze er meteen opgezet.
Hier moeten de kamers voor donderdag aan kant zijn. Dan ga ik stoffen en stofzuigen. Als er zooi rondslingert zowel op bureaus en kasten als op de grond, dan doe ik geen moeite om er bij te kunnen. En dan moeten ze het zelf doen, dus én opruimen én stoffen en stofzuigen. Middelste dochter heeft haar kamer altijd keurig op orde en daar stof en stofzuig ik. Oudste en middelste dochter moeten het vrij standaard zelf doen. Vind ik eigenlijk wel prima, scheelt mij een hoop tijd Jongste dochter doet daar het moeilijkst over, maar daar heb ik geen boodschap aan. Ook steevast gezeik als ‘wat boeit jou hoe mij kamer/kledingkast/bureau eruit ziet’ en ze kan mijn antwoord (dat haar kamer nog altijd in mijn huis ligt en ik geen puinzooi in mijn huis wil) nooit waarderen En verder probeer ik haar mee te geven dat ze al genoeg chaos in haar hoofd heeft. Met chaos op haar bureau of in haar kamer kan ze gewoon niet omgaan. Dan verliest ze helemaal overzicht op wat ze moet doen. Dus waar ik dat bij oudste dochter wel los kan laten, hou ik jongste dochter strak in de hand wat dat betreft.
Oh lord.. slaapkamers.. altijd puntje van frustratie hier Dochter heeft overal kleding en playmobil liggen, o v e r a l Zoon verzameld donalduckjes naast zn bed op de grond, dat terwijl ze gewoon op kastje naast andere kant van zn bed kunnen maargoed. Moet zeggen dat zoonlief laatste tijd wat meer erop let dat het wat opgeruimder is(praise the lord). Bij de jongste is het een soort wipeout parcour met een hink-stap-sprong survival mode Zondags om 17u is het opgeruimd anders gooi ik dingen weg. Denk dat oudste het opruimen irritant begint te vinden dus die zorgt er nu voor dat hij om 16.50u klaar is in 10min
Zoon mag niet meer eten op zijn kamer dus dat doet hij beneden. Overal kruimels, papiertjes en andere zooi waren we klaar mee dus er wordt niet meer in zijn kamer gegeten. Verder moet hij zijn gordijnen open doen en de rest doe ik. Zijn kleding slingert wel op zijn bankje maar dag erna moet hij het in de wasmand gooien al komt het vaak voor dat ik het doe want kan niet tegen rommel. Eigenlijk is het naast die kleding verder geen rommel gelukkig, af en toe een leeg flesje water ofzo maar neem ik dan naar beneden. Doe toch mijn huis van boven naar beneden dus neem zijn kamer standaard mee dus hij heeft een makkie.
Mijn zoon is 7 maar moet wel gaan invoeren dat hij meer zelf gaat opruimen. Dat wil hij ook best doen als ik het vraag. Gordijnen en raam open en bed openslaan om te luchten doet hij zelf. Vroeger thuis moest ik eens per week m’n kamer echt goed opruimen, beddengoed en kleding in de was en dan kreeg ik daarna m’n zakgeld. Mijn moeder stofzuigde en maakte het bed op.
Een keer in de week komen onze schoonmakers en dan moeten de kamers opgeruimd zijn, want ik wil niet dat de schoonmakers hun tijd daaraan moeten verspillen. Vaak stelt de oudste dit uit tot het laatste moment, wat betekent dat het opruimen ten koste gaat van tijd na het eten, die ze ook leuker zou kunnen besteden. M'n jongste is altijd binnen 5 minuten klaar, want haar kamer is heel netjes, maar de oudste klinkt heel erg als de jouwe- een enomre rommelkont. Soms denkt ze weg te komen met alle rommel in haar kast dumpen, maar dan is ze altijd de klos in het weekend en mag ze het alsnog opruimen.
Hier net zo. Ze mag op haar kamer zoveel rommel maken als ze wil( en geloof me, dat doet ze) maar er is geen eten en drinken wat rondslingerd, geen natte handdoeken op de grond ( lukt lang niet altijd) en de avond voordat de hulp komt moet ze haar hele kamer opruimen. Doet ze dat niet dan poetst de hulp niet maar moet ze dus die week zelf haar kamer opruimen. In de rest van het huis moet ze alles direct opruimen, dat is ook onze leefruimte. En dat zorgt dagelijks voor discussies ( doe ik dalijk wel….)