Vanaf welke leeftijd helemaal alleen fietsen?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door humptydumpty, 29 apr 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Okay, topic titel zegt het al. Vanaf welke leeftijd liet jij je kinderen dit doen? Tot nu toe mocht m'n 11 jarige altijd wel met de (oudere) buurtkids op de fiets ergens heen, maar nu we gaan verhuizen kent ze nog niemand en kan ze dus niet in een groepje fietsen. Zou je een 11 jarige alleen laten fietsen op zeg maar max 15 minuten fiets afstand van je huis? Maximale verkeerssnelheid in onze buurt is 50km/h, maar auto's rijden ook wel eens te hard natuurlijk. Ze kijkt redelijk goed uit, maar is er nog niet perfect in. M'n man vindt dat ze oud genoeg is, ik twijfel. Ze heeft overigens ook nog geen mobiele telefoon. Zou dat voor jou verschil maken?
    Toen ik een kind was mocht ik geloof ik vanaf een jaar of 10 wel overal heen op de fiets en bestonden er uiteraard nog geen mobiele telefoons. Maar de tijden zijn zo veranderd voor m'n gevoel en andere moeders hier geven me het idee dat ik beter nog een jaartje of 2 moet wachten.

Edit: Ze mag van mij overigens wel gewoon overal alleen lopen in de buurt, dus het gaat niet om het alleen zijn of verdwalen ofzo, maar echt om het fietsen en het verkeer...

2. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.200
    10.805
    113
    Dochter van 9 fietst al een tijdje alleen naar school, muziek, sport, sommige vriendinnetjes, ik denk dat ze tot zo'n 3 km ver komt alleen. Provinciestadje.
    Ze heeft geen eigen telefoon, maar weet onze nummers uit haar hoofd.
    Dus ja, alles afhankelijk van omstandigheden natuurlijk, maar ik vind dat je al rijkelijk laat bent.

Enne... als je ze met 13 pas wil laten gaan, hoe zie je dat voor je met middelbare school?

humptydumpty vindt dit leuk.
  3. tuc

tuc Niet meer actief

Met 11 jaar een kwartiertje fietsen? Ja hoor. Maar wel overdag dan he, of in elk geval zolang het nog licht is.

4. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.134
    12.107
    113
    Ik zou toch die telefoon of een horloge met bel/ berichten functies aanschaffen en haar dan wel laten gaan nadat ik met haar samen een aantal rondjes gefietst heb zodat ze de buurt een beetje kent.

5. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.281
    25.751
    113
    #5 Adje, 29 apr 2022
    Laatst bewerkt: 29 apr 2022
    Ja hoor, dat zou hier mogen. Er zijn zat elfjarigen die al naar de middelbare school moeten fietsen op die leeftijd.
    En je kan altijd nog eerst even samen in de nieuwe buurt gaan fietsen om bekend te worden met de routes en verkeerssituaties.

Ik denk overigens dat de tijden inderdaad verandert zijn, maar dat heeft vaak niks met alleen veiligheid te maken, maar meer met overbeschermdheid of vertroeteling. Dus ik zou zelf meer kijken naar mijn kind en situaties, dan naar wat andere moeders zeggen.

Mijn dochters waren nog net 11 toen ze naar de middelbare gingen. De ene op 15 minuten afstand, de ander op 20 minuten afstand. Dat was 2x samen de route fietsen, waarbij ze de tweede keer moesten kijken of ze zonder aanwijzingen de weg nog wisten. En dat was het, daarna gingen ze zelfstandig, waarbij ze al vrij snel andere routes gingen uitproberen.

6. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.669
    27.311
    113
    Vrouw
    Als onze zoon 11 is gaat ie naar de middelbare school dus denk maar niet dat ik meefiets dan haha

Met 11 fietste ik ook al gewoon overal heen. Vroegah was zelfstandigheid eerder belangrijk dan nu heb ik t idee.

7. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.147
    8.879
    113
    De oudste fietste met 11 alleen van en naar school, in groep 8 is door je moeder gebracht en gehaald worden niet meer cool. ;) Wel in het licht inderdaad en ze had toen een mobiel, dat vond ik zelf wel zo’n fijn idee.

Tot 13 wachten gaat meestal niet, dan zitten de meeste kinderen al op het VO. Alleen maar mooi als ze op de basisschool al kunnen oefenen, VO is vaak verder, vrienden wonen dan ook vaak verder weg en ze gaan sowieso meer een ‘eigen leven’ leiden.

8. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.102
    3.489
    113
    Met 11 gaan de meesten toch wel alleen naar school en sport?
    Hier in t dorp tenminste wel.

9. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.071
    3.862
    113
    Dat zou hier wel mogen. Misschien kun je in het weekend een paar routes die gebruikelijk zijn, samen een keer met haar oefenen als je dat een geruster gevoel geeft.

10. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    9 en 12 hier. Beiden fietsen alleen naar en van school. Jongste moet 8min fietsen en oudste 25min. Dit doen ze al een jaar. Jongste fietst ook weleens alleen naar opa waar haar broer dan al is. Zo'n 20min fietsen.

Beide hebben mobiel met FamilyLink erop. Ze appen altijd wanneer ze gaan fietsen zodat ik weet hoelaat ik ze thuis kan verwachten. En anders kan ik hun lokatie zien op de app

Ligt ook wel beetje aan het kind denk ik. De buurjongen is 11 en fietst echt als een dronke sailor stoep op, stoep af, links, rechts slingerend over het fietspad. Let eigenlijk nooit op verkeer om zich heen(lang leve adhd). Dus die mag absoluut niet alleen naar school als mijn oudste niet mee fietst

11. riean

riean VIP lid

21 apr 2014
    5.788
    7.374
    113
    Dochter vanaf 8 jaar naar het dorp, dat is een minuut of 7. Met 9 jaar fietste ze op vrijdagmiddag alleen naar huis vanuit school, 6,5 km. Tegenwoordig doet ze dat 3 x per week, ze is nu bijna 11. Ze heeft geen mobiele telefoon. Ik heb haar uitgelegd dat als ze een lekke band heeft ze moet kijken of ze over het middelpunt van de route is (die heb ik haar aangewezen), dan kan ze kijken welke kant ze op gaat lopen, terug naar school en dan de juf mij laten bellen of naar huis lopen. Da's dus max 3 a 3,5 km.
    Met 11 fietste mijn oudste naar de middelbare school. Ook bijna altijd alleen, een half uur.
    Mijn jongste zoon gaat denk ik met 8 nog niet alleen naar het dorp mogen fietsen, die fietst erg gevaarlijk, als een kip zonder kop, maar ik ga er wel vanuit dat als we doorgaan met oefenen het met 9 a 10 zeker wel moet lukken.

12. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Mijn negenjarige fietst alleen naar school en door de helftvan het dorp. Ons dorp heeft een drukke hoofdstraat in het midden, die mag hij nog niet over alleen. Lopend wel, want dan kan hij op de stoep en via het zebrapad.
    Na overleg mag hij ook met vriendjesnaar het recreatiegebied een paar km buiten het dorp (over fietspaden).

Hij speelt vaak uren buiten. Hij heeft wel een gps horloge zodat ik evt kan zien waar hij is en hij mij kan bellen als het nodig is.

En hij is straks net 11 als hij naar de middelbare gaat en dan fietst hij 8 km naar de stad. Slik…..

13. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.343
    36.198
    113
    Ja hoor, mijn dochter ging met 11 alleen naar de middelbare school bijna 10km verderop..

14. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.385
    10.329
    113
    Onze zoon is 8 maar mag het nog niet. We moeten wel gaan oefenen. Met 11 zal hij naar de middelbare gaan dus we moeten een beetje opschieten.

Soms letten ze juist beter op als ze alleen zijn omdat niemand ze afleid.

We letten nu heel erg op hoe fiets je, waar let je op. We gaan wat meer km maken.

Bepaalde punten zijn eenmaal drukker of gevaarlijker. Bij ons zijn er dan voldoende mogelijkheden om anders te rijden.

Maar goed eerst hier maar oefenen op alleen ergens naar toe lopen (zonder afgeleid worden)

Zou je niet wat routes samen kunnen fietsen. Dan weet je of er wat punten zijn waar ze extra op moet letten.:)

15. Anne09

Anne09 Fanatiek lid

11 aug 2011
    1.291
    57
    48
    Hier staat wat informatie over leeftijd en fietsen:
    https://vvn.nl/ontwikkelingsfasen

Mijn zoon van 10 jaar mag nu alleen op de fiets naar school en weer naar huis als het nodig is. Binnen ons dorp en enkel 30 km/h wegen. Ik denk dat het wel zou kunnen als er geen gevaarlijke verkeersituaties bij zitten. Laatst was in het nieuws dat 50 km/h wegen erg gevaarlijk zijn voor fietsers. Vaak zijn daar ook geen aparte fietsstroken.

16. TotalBella

TotalBella Niet meer actief

Dochter moest met 10jaar op de fiets naar school (10-15 min ongeveer). Toen ging ze ook wel eens met een vriendin naar de stad op de fiets.

17. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Wat fijn zulke unanieme reacties! Ik ga de eerste paar keer achter haar fietsen en zal haar daarna nog een keer "stiekem" achtervolgen om te kijken of ze wel echt uitkijkt en dan zal ik het maar toelaten.
    School is hier geen issue, want we hebben ook schoolbussen. Het fietsen is meer voor de leuk en voor het gevoel van zelfstandigheid.

Ik vind het zo lastig om dit soort dingen te bepalen, omdat ik niet meer in Nederland woon en de mensen hier zoveel truttiger zijn en me een beetje het idee geven dat dingen die ik vroeger doodnormaal vond levensgevaarlijk zijn :rolleyes:. De meeste van m'n oude buren vonden het al bijzonder dat ik m'n 10 jarige dochter zonder supervisie door ons afgesloten, kleine buurtje liet lopen.

18. tuc

tuc Niet meer actief

Ondanks dat ik vind dat het op deze leeftijd zeker moet kunnen, zou voor mij de omgeving wel mee spelen. Hier in Nederland is het doodnormaal en daarom is iedereen er op ingespeeld. Bij jullie dus niet. Dat zou ik wel mee nemen in mn overweging en een keertje extra checken kan dan zeker geen kwaad.

bulakgirl, Neuzeke en mamameer vinden dit leuk.
  19. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.268
    6.799
    113
    Onze dochter ging pas vanaf de middelbare alleen. Onze zoon van 11 kan best wel alleen maar moet ook wel langs een hele drukke weg. Ik fiets dus nog mee.

Beetje op het randje dus nu nog.

Voor mij zou het dus uitmaken hoe gevaarlijk en druk de weg is.

Is het geen drukke weg kan het vanaf 9 prima.

20. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.971
    3.977
    113
    Onze dochter van bijna 10 mag sinds enkele weken zelf naar school fietsen. Dit is een hele rustige route van 3 km. Echter als straks in de herfst de mais weer geoogst wordt, mag ze niet. Het zijn namelijk smalle weggetjes waar die maisbakken als gekken langs rijden. Dat is dan hier weer het gevaar. Niet het drukke verkeer, wel het groot verkeer.
    Ze wilde in de winter al, maar in het donker fietsen vinden we nog niet goed. Belachelijk volgens haar natuurlijk want ze had toch licht op haar fiets? Sowieso mag ze eerst alleen nog op de dagen dat ik vrij ben en dus kan checken op het plein dat ze goed is aangekomen als ik de jongste breng en ook 's middags er zelf ben als ze weer thuis komt op de fiets.

Ze gaat vandaag spelen bij een vriendinnetje in het dorp. Of ze op de fiets mocht. Nee, dat mag dan weer niet, want de route tot school is heel rustig, maar daarna moet ze dus dwars door het dorp. En die verkeerssituaties hebben we nog niet veel geoefend. Maar dat zal de komende twee jaar wel moeten gebeuren want daarna zal ze ook moeten fietsen naar het VO.

Ik merk wel het verschil met de jongste van 7. Die is dan weer veel rustiger van aard en veel minder impulsief, maar nog wel een stuk naïever en veel minder overzicht.

Deel Deze Pagina