Dag dames! Ik lees overal dat het aangeraden is om op verzoek te voeden, en dat probeer ik min of meer ook te doen, maar ik merk dat ik de controle nog niet helemaal kan loslaten.. Omdat mijn dochtertje qua gewicht precies op het gemiddelde zit (dus niet te zwaar en niet te licht) hadden ze bij het cb aangeraden om het op 7 voedingen per etmaal te houden. Maar nu heb ik vandaag echt op verzoek gevoed, maar dan kom ik er maar aan 6. Dit komt omdat ze met gemak 6 uurtjes doorslaap 's nachts, en overdag heel vaak 4 uur tussen de voedingen haalt. Wat moet ik hier nou mee? Toch maar de tijden blijven opschrijven en de klok in de gaten blijven houden?? Ik hoor graag jullie ervaringen..
nou ik ben jaloers hoor mijn zoontje die wordt steeds om de 3 uur wakker en maar huilen en krijsen dan moet ik echt heel snel zijn voeding klaar maken anders dan krijst ie de hele buurt wakker .
Vertrouw op je baby, als ze honger heeft wordt ze vanzelf wel wakker Lekker op verzoek voeden en genieten van de rust, zou ik zeggen
Nou dat denk ik dus eigenlijk ook de hele tijd, want ze groeit goed en plast genoeg. En ze is een super tevreden kindje, denk dat ze op een dag nog geen kwartier huilt. (alleen even als ze honger heeft) Ze slaapt ook goed, en kan dus al best lange nachten maken. Maar dan lees ik weer dat sommige kinderen die als zoete kindjes aangezien worden, dus gewoon te moe en uitgeput zijn om aan te geven dat ze honger hebben. Hierdoor krijgen ze dan ook minder (en te weinig) voedingen.. Dan voel ik me dus gelijk weer onzeker of mijn meisje niet gewoon zo zoet is omdat ze te moe is om aan te geven dat ze honger heeft??
zo lang ze genoeg plast/poept (al kunnen bv kids soms ook een paar dagen niet poepen) , en als ze wakker is goed alert is, is er niets aan de hand hoor. Lekker op verzoek voeden. pas bij weinig plassen en sufheid is het foute boel
Ik zou het lekker zo laten. Mijn zoontje zat ook al vrij vlot op 6 voedingen en nu sinds 2 weken slaapt hij de nachten al door (23.00 - 07.00) en zit hij er op 5. Zolang ze goed groeit, plast en alert is, is er niks mis met die 6 voedingen.
Ach nee meid, je hebt juist een fantastische baby! Als ze goed slaapt, goed groeit, goed plast, tevreden is, is het echt goed hoor. Baby's hoeven niet altijd te huilen Er staat in het CB boekje dat baby's rond 6 weken gemiddeld 2-3 uur per dag huilen, nou, die van mij niet hoor! Die van mij huilt ook misschien maar een kwartiertje per dag. Toen met krampjes iets meer, maar je zag duidelijk dat ze dan lichamelijk erg last had. Ze huilt dus alleen als er echt iets is. Dat is niet gek, dus geniet er maar van Borstvoeding kun je naar mijn mening niet anders geven dan op verzoek. Je kindje drinkt wat het nodig heeft en niet elke voeding hetzelfde. Soms meer, soms minder, maar ik zie werkelijk geen reden om je baby te dwingen vaker te drinken. Lijkt me ook helemaal niet goed voor de productie. En 6 voedingen is echt niet weinig, zeker niet als ze 's nachts al 6 uur achter elkaar slaapt. Met 6 weken waren onze voedingstijden ongeveer: rond 07:00, 10:00, 13:00, 16:00, 20:00, en 00:00. En vlak daarna is ze alweer overgestapt naar slechts 5 voedingen. Je meisje doet het gewoon super!
zou mooi zo houden als ze honger heeft wordt ze wel wakker die van ons kwam in begin om de 6 uren was een slaapkopje en later kwam ze gewoon om de 4uren als ze honger hebben geven ze dat wel aan als ze allert is en genoeg plast is er niks aan de hand
Precies zoals de andere meiden zeggen: Lekker van genieten. Zolang je zorgt dat er overdag niet meer dan 4 uren tussen zit, is het toch prima?
als ik je een tip mag geven, luister niet naar het cb als het over borstvoeding gaat! hoeveelheden en aantal voedingen per dag, dat halen zij gewoon van het lijstje voor kv. kan je toch niet vergelijken met bv, zo slecht dat ze er zo weinig van weten. hou gewoon aan wat er in bovenstaande reacties staat. plast ze voldoende, is ze alert en tevreden, groeit ze goed dan is het goed.
Inderdaad, de verhalen die ik over het CB hoor... Hier in Nieuw-Zeeland zijn ze daar een stuk beter in. Miriam zat met 6 weken op 5 voedingen, en mijn VK vertelde me dat dat prima is. Ze had Miriam zien drinken, en wist dus hoe goed en hoeveel ze dronk aan de borst, dus 5 voedingen waren prima voor haar.
wat het cb zegt dat is een richtlijn. ik zou gewoon lekker mijn kindje volgen hoor. als ze honger heeft dan vraagt ze er echt wel om. mijn zoontje heeft heel lang behoorlijk onder de middenlijn gezeten en ik heb altijd op verzoek gevoed tot de bijvoeding met 6 maanden. ik heb er altijd een heel tevreden kindje mee gehad die vanaf 2 maanden ook doorsliep. die lijntjes die ze volgen ach, ieder kindje doet het op zijn/haar eigen manier
Ja jullie hebben gelijk. Je wordt alleen maar onzeker van al die adviezen en richtlijnen en die groeigrafieken.. Ik ga gewoon lekker op verzoek voeden, ze doet het hartstikke goed!
Ja beter! Ze komt eigenlijk altijd nog aan 6 of 7 voedingen, maar er zit nu gewoon een vast ritme in. De laatste voeding is rond 21.00 a 22.00 uur, en dan slaapt ze tot minimaal 03.30 uur. En vannacht heeft ze voor het eerst de hele nacht doorgeslapen tot 07.30 uur! Ik maar me er geen zorgen meer over..
Fijn hoor en doordat jij het ook los gelaten hebt kom je beide meer tot rust En wie weet als ze meer wilt komt ze vanzelf vaker of minder
net als de andere: op verzoek de ene x drinkt ze 5x, andere dag 8x wat ook geen probleem is. (ik hoef lydia echt niet wakker te maken, dan drinkt ze toch niet)
je hebt precies mijn gedachten opgeschreven!! cb maakt je onnodig onzeker, en dat hoeft niet, gaat prima
Ja klopt. Die vrouw van het consultatie bureau heeft toen ze bij mij op huisbezoek was tegen mij gezegd dat 5 voedingen prima was, en bij ons eerste bezoek daar (een week later) zei ze ineens dat ze wel ècht 7 voedingen moest hebben.. Zelf wist ze ook niet meer dat ze eerst 5 had gezegd, dus ik was nogal in de war.. Maar ach, ik heb er helemaal vertrouwen in en ze groeit hartstikke goed..