Wij hebben een baby van 10 dagen en zitten nu in het 3-uurs-ritme (elke 3 uur voeden en verschonen). Vanaf wanneer mag een baby 'snachts doorslapen en kun je de nachtelijke voedingen overslaan? We moeten namelijk steeds heel veel moeite doen om haar 'snachts wakker te krijgen en ze slaapt aan het eind van de fles steevast weer diep in waardoor ze haar flessen niet leeg drinkt. En wij vinden het ook wel zwaar om je eerlijk de waarheid te zeggen. Misschien staat het antwoord wel in dat groeiboek van het consultatiebureau maar dat hebben we nog niet gehad. Groetjes, Birgitte (gaaaaap
Wij hebben vanaf het begin overdag om de 3 uur gevoed, ook wakker gemaakt, maar 's nachts nooit. Rond 11 uur de laatste fles en dan maar kijken hoelang je kindje slaapt. Dit gaat, geloof ik, niet op bij kindjes die heel licht van gewicht zijn. Dan moet je 's nachts wel om de drie uur voeden. En in het begin mag er maar 6 of 10 uur tussen de voedingen zitten 's nachts, maar dat gaat redelijk vanzelf. Ze worden toch wel wakker voor die tijd.
Onze zoon woog bij zijn geboorte 2850 gram, is in de eerste dagen nog flink afgevallen. Zijn gewicht moest boven de 3 kilo zijn, tot die tijd mochten we geen voedingen laten vallen. Uiteindelijk hebben we dat langzaam aan afgebouwd. We gaven eerst idd om de 3 uur. Vervolgens de eerste voeding van 3.00u 's nachts eraf. Na een tijdje hebben we een keer geprobeerd om hem te laten slapen en hem om 23.00u niet wakker te maken. Dat is na 12 weken gelukt, daarna sliep hij al gauw van 19.00 tot 8.00 succes, het is ook een kwestie van proberen, mits je kindje voldoende groeit en op gewicht is.
Hier vanaf het begin fv gegeven. Minimaal 2 uur en maximaal 4 uur ertussen laten overdag. Na de laatste voeding gewoon gewacht tot ze zelf kwam. Soms was dit na 5 uur, dan na 6 uur bijvoorbeeld. Ze is er steeds langer tussen gaan laten. Gewicht bij geboorte 3070 gram bij 50 cm.
Is inderdaad wel afhankelijk van het gewicht van je kindje... Als het geboren is na 37 weken met een goed gewicht: lekker laten slapen 's nachts!! Laatste voeding geven rond 23u of zo en dan laten slapen. Indien 's nachts niet wakker geworden, dan rond 6-7u weer wakker maken en de dag weer beginnen met voeden a 3uur... Kan me voorstellen dat het zo erg vermoeiend is! Wij hebben onze dochter 'snachts nooit wakker gemaakt voor een voeding!
Hier was het advies met 6 dagen, toen we uit het ziekenhuis kwamen: net zoveel uren doorslapen als hij in ponden zwaar was. Op dat moment ruim 7 pond. Dus 7 uren max doorslapen. Nou heeft hij de max nooit gehaald. Maar het hangt wel van de situatie af. Ons jochie at overdag genoeg, had een goed begin gewicht, en liet zich duidelijk horen voor voedingen.
Ons meisje is geboren met bijna 4 kilo. We hebben haar 's nachts nog nooit wakker gemaakt voor een voeding. Hebben altijd op verzoek gevoed. Overdag soms weleens wakker gemaakt als ze er te lang tussen liet.
ik heb de eerste dagen alleen wakker gemaakt...na een week ofzo heb ik hem 's nachts gelaten en hij sliep meteen al 2 keer door! ik schrok me dood de eerste keer! maar ik geloof dat je hem best eens mag laten gaan hoor...als dat kleintje honger heeft meld hij zich wel
Met 10dgn zou ik nog wel 6uur aanhouden ivm bloedsuikerspiegel. Bij ons werd eigenlijk meteen in de kraamweek al verteld, snachts hoeft niet om de 3u maar 6uur. Probeer eens misschien lukt het, misschien meld hij/zij zich zelf wel na 5 of 6 uur, mooi meegenomen toch?! Als het goed komt het cb binnen enkele dagen ook op bezoek kun je vragen wat ze adviseren met jouw kindje..
Hier ook altijd gevoed op verzoek, dochter was net geen 3 kilo bij geboorte. Na een week was er al meer tijd tussen voedingen 's nachts, ging vanzelf. Toen ze eerder ging slapen nog wel een avondfles geprobeerd, no chance, madam viel gewoon in slaap of werd nauwelijks wakker. De richtlijn van per pond een uur slapen heb ik eerder gehoord, is hier nooit gehaald maar klinkt aannemelijk. Ik vond het wel heel gek eerst, werd ik wakker, ging ik maar kijken of ze nog niet wakker was. Ben ik maar snel mee gestopt.
Dank jullie wel voor de reacties. Ik vind het allemaal knap verwarrend. Onze dochter is met 8 pond ter wereld gekomen en tot het moment dat de kraamzorg wegging (afgelopen zaterdag) is ze alleen maar afgevallen. Zaterdag woog ze 3640 gram. Op advies van de verloskundige zijn we toen ook een nachtvoeding gaan geven. Vanaf het begin sliep onze dochter van 23.00 - 5.00 uur heerlijk door. Het is dus ook best een belasting voor haar om wakker gemaakt te worden. Mijn schoonzusje kwam weer met een ander verhaal; zij zei dat jonge baby's niet langer dan 4 uur tussen maaltijden mogen hebben ivm hun bloedsuikerspiegel. Die daalt te snel als er langer tussen zit en dat kost heel veel energie die niet naar groei gaat. Zij vond het nogal raar dat onze kraamzorg/verloskundige dat niet had geadviseerd. Misschien is dat wel regionaal verschillend. Mijn schoonzus woont in Drenthe en wij in Rotterdam. Als jonge moeder ben ik zo onzeker dat ik bereid ben om elk advies van een deskundige op te volgen. Heb intussen maar wat boeken op bol.com besteld om me beter in te lezen. Gelukkig heb ik ook jullie op dit forum
Voor zover ik weet mag er 's nachts maximaal 6 uur tussen de voedingen zitten. En zolang je kindje nog niet weer op het geboortegewicht zit zou ik echt een nachtvoeding blijven geven. Probeer anders de luier te verschonen halverwege het flesje, dan wordt ze hopelijk weer wat meer wakker en drinkt dan ook de 2e helft van de fles. Ik zeg niet dat dit aan de orde is, maar er bestaat ook zoiets als stille ondervoeding. Dan lijkt je kindje tevreden, slaapt goed en wordt bijv. 's nachts niet wakker voor een voeding, maar dat komt dan alleen omdat je kindje gewoon te weinig energie heeft om wakker te worden. Dochter van mijn nichtje had dit en die moest dus echt strikt om de 3 uur voeden en dan moest ze ook een bepaalde hoeveelheid gedronken hebben.
Ok als ik hoor afgevallen, dan zul je dat echt moeten doen!!! Ons zoontje viel ook af en ik moest om de paar dgn naar het bureau om hem te wegen... Inderdaad bloedsuikerspiegel ( is niet 4 maar 6 uur) en ondervoeding.
Ik kan me bijna niet voorstellen dat ze ondervoed is. Vanaf het begin heeft ze alles opgedronken wat we haar aanboden. Elke dag 10ml erbij en nu zitten we dus op 100ml. We gaan gewoon door met de nachtelijke voeding totdat we bij het consultatiebureau geweest zijn. Daar zijn we donderdag voor de gehoortest en dan zal ik ze gelijk aan de tand voelen over haar gewicht. Vandaag heb ik haar gewogen met onze super-de-luxe-nieuwe weegschaal en ze was al weer afgevallen; 3,52 nu... tov 4,14 bij geboorte. ik weet dat ik dat niet kan vergelijken met de metingen van een andere weegschaal maar ik had toch gehoopt dat ze meer was gaan wegen dan de laatste keer.
Het lijkt mij dat een kindje van 10 dagen, wat alleen nog maar is afgevallen..niet door mag slapen, maar gewoon elke 3-4 uur gevoed moet worden. Mijn zoontje is vandaag 7 weken, weegt bina 5 kilo maar die slaapt ook niet door hoor! Hij wil gewoon elke 4 uur eten Ik heb het idee dat iedereen maar wil dat zijn kindje met 2 weken al doorslaapt.. Tuurlijk ben je moe, maar er komt een nacht dat je door mag slapen Succes.
Het gaat mij er niet om dat ik wil doorslapen maar dat mijn kind maar blijft afvallen hoeveel ik haar ook te eten geef. En ja dat is best zwaar 2 keer per nacht voeden en verschonen in je eentje... ik probeer mijn man een beetje te ontlasten want die moet binnenkort weer gaan werken.
Volgens mij vraagt ze niet wanneer een kind MOET doorslapen, maar wanneer het mag gezien de waardes van zijn/haar suikerspiegel. Ik kan me namelijk zo voorstellen, dat je wanneer je de luxe hebt van een doorslapend kind, dat je hem/haar niet gaat wakker maken voor een voeding (als ze die niet nodig heeft). Bij ons werd verteld, dat wij E. niet hoefde wakker te maken voor een voeding 's nachts, maar gewoon moesten kijken wanneer ze zich melde. Wel mocht er maar 6 uur tussen zitten. Nu woog zij 4060gram bij de geboorte, ik weet niet hoe dit zit bij lichtere baby's. Waarom ga je niet met haar naar een inloopspreekuur of de ha. als je je zorgen maakt over haar groei? Het lijkt me namelijk niet goed voor een baby om zoveel af te vallen!! Onze dochter groeide de eerste dagen ook niet goed en viel ook behoorlijk wat af. Ze viel na een 3 dagen weer wat af. Als ze na dag 4 niet iets was aangekomen, dan moest ze naar het ziekenhuis. Achteraf heeft ze toen te weinig voeding gehad. Toen de kraamzorg wegging na dag acht, zat ze op de 120cc voeding en toen begon ze pas met groeien. Wat "gek" dat jullie kraamverzorgster dit niet heeft geadviseerd?
ons dochtertje woogde 4180 gram bij de geboorte en kwam toen om de 3 uur de laaste fles gaf ik om 23:00 uur en ik wachte af hoe laat ze kwam en ze kwam steeds om 6 uur smorgens en dat moch van de kraamzorg er mag 5 a 6 uur tussen zitten nu krijgt onze dochtertje om de 4 uur eten 150 cc en de laaste fles is om 22:00 a 23:00 en ze komt dan pas tussen 8 uur a 10 uur als ze 10 uur komt dan krijgt ze nog steeds om de 4 uur eten maar dan wel 4 flessen inplaats 5 ik maakte vanaf het begin haar nooit wakker snachts voor voeding ik merkte vanzelf wel wannneer ze komt succes !!