overdag hazenslaapjes, wat aan te doen?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door kemjansen, 23 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kemjansen

kemjansen Actief lid

20 nov 2008
    162
    0
    0
    Onze zoon, slaapt overdag alleen maar hazenslaapjes van ongeveer 45 minuten. 's nachts gaat het wel goed. Vanaf de voeding van 22 uur slaapt hij tot ongeveer 6 uur.
    Overdag echter slaapt hij iedere keer kort. Heeft iemand tips?

Gr Karin

2. julia6

julia6 Fanatiek lid

6 feb 2008
    3.639
    0
    0
    Gelderland
    Mijn ukkie doet ongeveer hetzelfde. Weet niet of je bv geeft, bij die van mij heb ik namelijk het idee dat hij een wat luie drinker is en niet zijn buik voldrinkt, als ik gekolfde melk geef slaapt hij langer! Ook in de kinderwagen of als ik ergens met de auto ben geweest blijft hij in de maxi cosy lang doorslapen. Dus er zijn opties. Het is natuurlijk ook normaal dat hij steeds wat langer op is en uiteindelijk naar 3, dan naar 2 en rond 1,5 jaar naar 1 middagslaap per dag gaat.
    Geen echte adviezen, sorry!

3. Coco

Coco VIP lid

31 aug 2007
    6.135
    0
    0
    omg. Rotterdam
    Ik zat met hetzelfde probleem. Mijn zoontje is altijd overdag een slechte slaper geweest. Zat er altijd tegen te vechten... Sliep soms de hele dag bijna niet, een paar keer een kwartiertje misschien.
    Toen mijn zoontje 3 maanden was, kon ik alleen maar dromen van 3 kwartier achter elkaar slapen, dat zat er echt niet in.
    Sinds een paar maandjes laten we hem op zn buik slapen. Ik weet dat het niet geadviseerd wordt, maar nu slaapt hij rustiger en langer. Hij zit nu op 2 slaapjes op een dag; eind van de ochtend en eind van de middag, en hij slaapt dan 3 kwartier tot een uurtje, soms anderhalf uur. Nog niet erg lang, maar hij lijkt er genoeg aan te hebben. De rest van de dag is hij veel vrolijker. Ik zal er maar aan moeten wennen dat ik een wakkere baby heb.

4. anna mamma

anna mamma Actief lid

8 feb 2008
    179
    0
    0
    Verpleegkundige
    Hoi,

Erg herkenbaar.
    Onze zoon slaapt overdag ook niet echt lang. Idd ook hazeslaapjes en s'avonds en s'nachts slaapt meneertje goed.
    Ik kijk per dag gewoon hoe hij is. Soms slaapt hij s'ochtends nog wel wat langer maar s'middags tot aan ongeveer de fles van 19.00 is hij veel wakker.
    Ik vind het prima zo hoor, hij hoeft toch ook niet perse na elke fles te slapen............ Zolang hij in de avond en nacht heerlijk slaapt zou ik zeggen laat lekker zo. Elk kind is anders.

zo is zijn ritme ongeveer.
    tussen 7 en half 8 fles
    even spelen en weer naar bed
    om 11.00 fles en spelen
    slapen (niet altijd) van ongeveer 13-14.00 tot 15.00
    dan de fles om 15.00
    spelen (box wipstoeltje) en soms slapen in de wandelwagen in de woonkamer van 17.30 tot 19.00 en dan de pyama aan en de fles en dan slapen tot aan 23.00 (moeten we hem wel voor wakker maken) en daarna slaapt hij door tot 7.00/7.30.

zo is zijn schema ongeveer. wijkt per dag wel wat af behalve de fles tijden.

Hoop dat je er wat aan hebt

5. Lara1978

Lara1978 Bekend lid

14 nov 2007
    614
    0
    0
    Er zijn heel veel kindjes die overdag alleen korte slaapjes hebben. Een slaapcyclus van een baby duurt precies 45 minuten. Mijn dochter heeft ook altijd zulke korte slaapjes gehad en nu nog.
    Ze worden wel iets langer, nu slaapt ze 55 minuten per keer. Heeeeeel af en toe slaapt ze 1,5 uur maar dat is echt een uitzondering. En ze heeft nog 2 á 3 slaapjes per dag.

Ik heb echt van alles geprobeerd: laten huilen, voeden vóór het slapengaan, flinke papfles, bedje op een andere plek, ander beddegoed.. noem maar op maar niets werkt. Ik maak me er ook niet zo druk om, het hoort gewoon bij haar.

Wat trouwens wel kan helpen is alles voor jouw kindje zo voorspelbaar morgelijk te maken (rust & regelmaat). Een slaapritueel kan al veel goed doen. Sommige kindjes komen daardoor meer tot rust en kunnen langer slapen. En voor het slapengaan geen drukke spelletjes/prikkels ed.

Succes!

hier staan ook nog goede tips op: http://www.inbakeren.nl/slaappatroon.htm

6. Mrijn

Mrijn Fanatiek lid

11 nov 2006
    2.853
    0
    0
    Communicatieadviseur
    Fijnaart
    Ik heb maar 1 tip... Accepteren! Het is volstrekt normaal en natuurlijk dat een kindje na 45 min wakker wordt. Net zoals het heel normaal is dat andere kindjes 2 uur achter elkaar slapen. Je kindje regelt het zelf en heeft niet zoveel boodschap aan ouders die heel graag een paar uur rust willen achter elkaar :)

Julia heeft de eerste maanden 4 x 45 minuten geslapen en dan ging ze om 6u 's avonds weer naar bed. Met een maand of 4 ging ze over naar 3 x 45 min. Met 6 maanden 2 x 45 minuten en toen begon ze af en toe wat langer te slapen. Op een gegeven moment sliep ze in de ochtend 1,5 uur en 's middags 45 minuten of een half uurtje. Sinds een paar weken slaapt ze nog maar 1x per dag en nu is dat 1,5 uur tot ruim 2 uur.

7. Anna71

Anna71 Actief lid

31 jul 2008
    269
    0
    0
    Accepteren is inderdaad het juiste woord.
    Senna heeft dit ook en ik kan je vertellen: ik voelde mij er toch onzeker bij. Want kinderen moeten toch veel slapen om lekker te groeien etc.?
    Nu, dit boeit Senna allemaal niet zo. Je kan de klok erop gelijk zetten: iedere keer is ze na 3 kwartier wakker.

Ook Senna slaapt nu nog steeds 3 slaapjes van 3 kwartier. Als zij een slechte nacht heeft gehad (tot 7 maanden sliep ze prima 's nachts, wel nog met een fles maar sinds ze 7 maanden is is ze vaak wakker 's nachts wat waarschijnlijk komt door dromen en haar snelle ontwikkeling die ze nu doorgaat) dan wil ze nog wel eens een kwartier langer slapen maar dan moet ik haar daar wel mee helpen. Even naast haar bed zitten, een liedje neuriën of haar speen een aantal keer in haar mond duwen etc.

Ze groeit goed, is erg ondernemend en dat zegt mij dat ze het prima doet op haar korte slaapjes.

Het vergt van de ouders veel, moet ik eerlijk zeggen. Je hebt erg weinig tijd voor jezelf als je uk zo weinig slaapt. Maar ik denk maar zo: er komen vast en zeker weer andere tijden.

Succes

8. mo1978

mo1978 Fanatiek lid

24 aug 2007
    1.720
    0
    0
    huisvrouw
    heyy
    hier ook een meisje dat 3x 3 kwartier slaapt overdag
    alles wat ze langer slaapt is mooi mee genomen
    ze regelen het zelf....

9. sung

sung Actief lid

19 okt 2007
    169
    0
    0
    rotterdam
    Hoi meiden,
    Hier dezelfde vraag...Milan slaapt overdag max. 3 uur Als hij slaapt, is het echt max. 50 minuutjes. Nu moet ik zeggen dat hij eigenlijk de hele dag gezellig is, hij huilt erg weinig.
    s Nachts slaapt hij goed en slaapt eigenlijk het klokje rond met 1 ochtendvoeding.
    Na een hazeslaapje is hij weer klaarwakker, zonder enige tekens van vermoeidheid of huilerigheid.

Rond 19.30 drinken
    rond 20.15 douchen (om de dag)
    rond 21.15 drinken en meteen naar bed
    rond 05.00 drinken en meteen weer naar bed
    rond 10.00 drinken, knuffelen en kroelen in ons bed, dan kleren aan
    dan in de wipstoel, dan in de box en met mazzel een hazeslaapje van max.30 minuten.
    rond 13.00 drinken en daarna spullen pakken, Milan in de wandelwagen, slapen in blokjes terwijl we boodschappen halen.
    (Bij heel slecht weer: knuffelen, wipper, box, proberen te laten slapen)
    rond 16.00 drinken, knuffelen, wipper, box, hazeslaapje .
    rond 18.00 drinken, in de wipper als wij eten, daarna lekker bij papa zitten en een ongeveer 30 min. slapen.

10. mano82

mano82 Fanatiek lid

15 mei 2007
    1.554
    0
    0
    grafisch ontwerpster
    Ik dacht dat een slaapcyclus van een baby 30 minuten duurt...
    Mijn dochtertje slaapt sinds 3 maanden overdag drie slaapjes van telkens 30 minuten. Ik heb ook al alles geprobeerd, ik heb mij er intussen wel al bij neergelegd. Ik vind dat haar nacht van 12 uren slaap (van 18 tot 6) dit wel compenseert hoewel ze ook dan nog 2 keer wakker wordt om te drinken. Ik kan dus alleen maar dromen van een lange en goede slaper :) Louiza is dan wel een erg vrolijk en lief kindje en ze ontwikkelt zich erg snel, dus ze zal vast genoeg hebben met die korte hazeslaapjes.
    Een vriendin van me haar kindje sliep ook altijd erg slecht en kort maar ging plots drie uur achter elkaar slapen in de namiddag... Het kan dus altijd nog veranderen, helaas vrees ik dat je kindje dit beslist en dat je er zelf niet veel aan kan doen.

11. kemjansen

kemjansen Actief lid

20 nov 2008
    162
    0
    0
    nou allemaal,
    bedankt voor de super snelle reacties. ja accepteren is dan misschien het beste. ik dacht altijd dat hij meer slaap nodig zou hebben, maar als ik jullie verhalen lees, is dirk niet de enige.
    bedankt.

gr karin

12. Merijn

Merijn Niet meer actief

Haal je haar direct uit bed of laat je haar even pruttelen? Want een cyclus van 45 minuten is normaal, dat heeft ieder kind, maar nadat ze wakker zijn geworden vallen ze vaak vanzelf weer in slaap om weer een ruk van 45 minuten te maken.

13. niek

niek Fanatiek lid

31 aug 2005
    2.611
    0
    0
    zaanstad
    mijn dochter had het ook en nu mijn zoon ook. ik vind het niet erg, want het nachtritme zit er nu al in.. overigens is mijn dochter nu bijna 2,5 jaar en slaapt bijna drie uur overdag...

14. JinxieWeasel

JinxieWeasel Actief lid

16 okt 2008
    414
    0
    0
    Mijn meisje slaapt snachts prima. Ze slaapt zo ongeveer van 1930 tot ook die tijd de volgende ochtend.

Het slapen overdag laat ik altijd van haar afhangen. Is ze moe, dan valt ze vanzelf in slaap. Maar dat zijn ook altijd slaapjes van 30 min, soms 45 minuten. Meestal 2 keer, soms 3 keer op een dag. Prima toch!

15. Life in Pink

Life in Pink Niet meer actief

Hallo,

Hier heeft mijn meisje ook de neiging van die hele korte slaapjes te doen. Op het KDV doet ze dit dan ook en soms thuis ook. Opzich had ik dit niet erg gevonden, als madame hier goed tegen kon, maar 4 uur tussen voedingen wakker blijven, of met 3 kwartier slaap, trok ze echt niet. Dan werd ze heel jengerig en humeurig, ik vond dat zo sneu voor haar.

Ben toen wat boeken gaan lezen en daar de tip uit gehaald om zodra je kindje wakker is (na drie kwartier) er dan gelijk stilletjes naar toe te gaan en hem/haar op de voor haar gebruikelijke manier weer in slaap helpen, zonder te gaan praten of andere prikkels te geven. Bij Lilly houd dit in dat zodra ik haar via de babyfoon hoor kreunen of op haar handjes hoor sabbelen, ik zachtjes haar kamer in sluip en haar een speentje geef. Omdat ik dit direct doe, wordt ze nog niet helemaal wakker en valt ze dus vaak snel weer in slaap. Hier werkt dit dus echt goed en in totaal kan ze dan, met een beetje hulp dus, vaak zo een slaap van ongeveer 2 uur maken.

Wie weet kan dit voor jouw kleintje ook helpen!

Groet Snoozie

16. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.241
    7.283
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ben ik het helemaal mee eens! De slaaptijden komen ook helemaal overeen met die van Eva het afgelopen jaar! Alleen allemaal net wat maandjes eerder.

Eva ging met 5 maanden duimen en daardoor beter slapen. Met 6 maanden ging ze op haar buik slapen en toen sliep ze helemaal super! En nu nog steeds. Heel soms nog wel een slaapje van 45 minuten, als ze na een cyclus niet meer in slaap kan komen. Maar dat komt nauwelijks voor. En soms slaapt ze ook wel 3 uur.

17. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.241
    7.283
    113
    Vrouw
    Brabant
    En Eva pruttelde trouwens niet na 45 minuten, maar het werd al snel krijsen ;). Speentje (toen ze die nog had) wilde ze ook absoluut niet meer, ze was gewoon klaar met slapen...

18. Chantico

Chantico Niet meer actief

Onze Ise slaapt ook vaak kort, hier kun je vaak de klok gelijk zetten op 30 minuten tussen in slaap vallen en wakker worden.

Toch slaapt ze tegenwoordig ook regelmatig wat langer. Misschien gewoon uit zichzelf (die kleintjes veranderen zo vaak hun routines!), maar misschien ook door hoe wij met haar slaap omgaan.

Wat leggen haar sinds een aantal weken altijd in haar ledikantje te slapen en niet meer beneden in de wandelwagen of het hangmatje. Klein vast ritueeltje op haar kamertje: samen gordijnen dichtdoen, in bed, aai over bolletje en kusje, muziekje aan en weg.

We zijn haar niet meer alleen in bed gaan leggen als we aan haar zagen dat ze moe was, maar meer 'op de klok': tussen de voedingen door telkens even naar bed. Vaak bleek dat ze dan best wilde slapen, ook al hadden wij niet gezien dat ze moe was. Misschien wist ze het zelf ook nog niet ;)

En inderdaad haar wakker in bed leggen en ook na het wakker worden haar er niet meteen uit bed halen: ze ligt vaak wat te spelen, babbelen of gewoon te liggen in bedje, waardoor ze nu geleerd heeft zelf in slaap te vallen. Ze slaapt nu regelmatig langer dan 30 minuten, misschien wordt ze wel wakker, maar kan ze ook beter weer zelf in slaap vallen. Als ze wakker wordt en haar geluiden gaan over in jengelen of huilen, dan halen we haar er uit.

Wat misschien wel belangrijk is: ik heb liever niet dat ze in slaap valt tijdens of direct na het voeden. Dan gaat ze slapend haar bed in, terwijl ik liever wil dat ze zelf in slaap leert vallen. Maar belangrijker nog: dan drinkt ze niet genoeg en wordt ze volgens mij ook eerder wakker van de honger. Dus nu probeer ik steeds haar voedingen ruim voordat ze moe is te laten vallen, zodat ze na het drinken nog kan spelen en dan naar bed.

Nu we dit een aantal weken doen, slaapt ze soms echt 1,5 of 2 uur achter elkaar. Dit doet ze ongeveer één keer per dag, soms twee keer. De andere slaapjes zijn dan hazeslaapjes, maar er zijn ook dagen dat ze alleen maar drie hazeslaapjes van stipt 30 minuten doet. Maar daar maken we nu geen probleem meer van: we durven er nu meer op te vertrouwen dat ze wel langer kán slapen als ze dat nodig heeft, dus als ze dat niet doet, dan zal ze het wel niet nodig hebben. Per dag komt ze gemiddeld denk ik aan 14-15 uur slaap toe, en dat is goed voor haar leeftijd.

Een combinatie dus van experimenteren en accepteren!

BabyJuli2021 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina