ontwikkeling baby 9,5 maanden

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door elliepellie, 31 okt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. elliepellie

elliepellie Fanatiek lid

28 jun 2014
    1.887
    1.011
    113
    Vrouw
    Pedagogisch medewerkster
    Venlo
    Dag dames,

Ik zit ergens mee en hoop dat er ervaringsdeskundigen onder jullie zitten die mij kunnen helpen.

Mijn zoontje is nu ruim 9,5 maanden oud en is een ondernemend mannetje. Iederen zegt dat en dat hij zo lekker vrolijk is. Hij rolde met 12 weken van buik naar rug, begon met 5 maanden te tijgeren, kletst de hele dag en kan zich goed optrekken, begint rond de tafel te lopen. Hij begrijpt ook dingen zoals als wij zeggen "spettter spetter" als hij in bad zit gaat hij als een wilde spetteren. Gaat allemaal volgens het boekje....

Waar ik mij zorgen over maak is dat hij niet zwaait, niet wijst en niet in zijn handjes klapt terwijl ik links en rechts kinderen van zijn leeftijd dat zie doen. Ook is hij nog niet eenkennig al zie ik wel dat hij een onderscheid maakt tussen vreemden en bekenden.... ik sprak dit uit naar een collega en die zei gelijk dat dat een kenmerk van autisme kan zijn. Ben me rot geschrokken van die uitspraak!

Zijn hier dames met kindjes die ook "laat" waren met gebaren?

Begrijp me niet verkeerd maar liever geen opmerkingen dat je kindje dat al met 7 maanden deed want dat is dus mijn probleem. (Loop trouwens al een hele tijd met een angststoornis rond waardoor ik dat soort dingen groter maak dan dat ze zijn.... erg vermoeiend.....)

2. daantjedubbel

daantjedubbel Bekend lid

2 apr 2014
    721
    1
    16
    Arnhem
    Mijn zoontje wijst niet, klapt niet in zijn handjes en zwaaien is hij toevallig net een heel klein beetje mee begonnen. We zijn deze week doorverwezen naar een kinderfysio want hij loopt sowieso motorisch achter (tijgeren, kruipen, optrekken tot zit/staan, staan e.d. kan hij ook niet). Eenkennigheid heb ik hier ook nooit iets van gemerkt. Maar net zoals jouw zoon is de spraakontwikkeling dan wel weer prima. Ik zou me echt niet druk maken hoor! Zo te lezen ontwikkelt hij zich prima, dus geen reden tot zorg. Komt vast binnenkort wel :)

3. Miepiemoos

Miepiemoos Bekend lid

13 mei 2013
    973
    160
    43
    Mijn dochter kan heel Goed zwaaien, klappen, wijzen en kletsen maar die deed helemaal niks qua Grove motoriek Tot 11 maanden (nu loopt ze met 13 maanden rond de tafel). Mijn punt is iedereen kindje is anders en ontwikkelt zich anders. Je zoontje heeft het te druk met andere dingen. Gaat volgens mij hardstikke goed daar bij jullie!

4. Miepiemoos

Miepiemoos Bekend lid

13 mei 2013
    973
    160
    43
    Ik begrijp je angst hoor! Het was ook niet leuk om met een zwaar gefrustreerd kindje te zitten die met 11 maanden niks kon. Iedere baby om mij heen stond al. Daar wordt je als moeder onzeker van. Maar echt vertrouw op je kindje! En geniet van zijn wil om te bewegen!

5. Miepiemoos

Miepiemoos Bekend lid

13 mei 2013
    973
    160
    43
    O en hier ook absoluut niet eenkennig...onzin dat dat kenmerk ik van autisme (werk met autisme)

6. Lisann

Lisann Actief lid

18 apr 2014
    182
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nouja zeg, ik vind het nogal een brutale en totaal ongepaste opmerking wat betreft autisme. Daarnaast slaat het ook nergens op.. Ieder kind ontwikkeld zich anders.. Mijn zoon zwaait, wijst en klapt ook nog niet maar dat komt allemaal vanzelf wel! Ik merk nu aan hem dat hij naar zijn handjes staart terwijl hij met zijn vingers wiebelt, dus het besef van zijn motoriek begint nu ook 'pas'..

Ook is hij totaal niet eenkennig!

Dus luister vooral niet naar zulke beweringen a.j.b.

7. Danie1991

Danie1991 Actief lid

18 aug 2014
    449
    0
    0
    ach, niet te druk maken. hij doet toch alles lekker volgens het boekje, praat zelfs al.
    hier word nog niet gekropen, kan niet zitten, kan ook nog geen woordjes zeggen met 10 maand.
    mijn oppas zegt ook iedere keer van 'ze zeggen' gebruik je mama gevoel het komt allemaal wel goed.
    zou me iig helemaal niet druk maken, misschien vind die zwaaien gewoon niet leuk! :)

8. elliepellie

elliepellie Fanatiek lid

28 jun 2014
    1.887
    1.011
    113
    Vrouw
    Pedagogisch medewerkster
    Venlo
    Dank jullie wel meiden.... ik weet natuurlijk dat elk kindje zich anders ontwikkeld maar die rot angststoornis maakt het niet makkelijk. Met kletsen bedoel ik brabbelen ;) maar dat doet hij dus heeeeel veel hehe

9. X11

X11 Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.768
    1
    0
    Laat me raden. Het beroep van jouw collega is niet psychiater of orthopedagoog of iets in die richting....
    Wat een complete kul. Elk kind ontwikkelt zich anders en dat jouw kindje dit nog niet doet, betekent niet direct dat jouw kind autistisch is.
    Jouw collega moet niet zo snel van die idiote uitspraken doen en jij zou er goed aan doen iets met die angststoornis te gaan doen.

10. Love1990

Love1990 Niet meer actief

Mijn dochter wordt volgende week 1 en wijst ook nog niet. Klappen kan ze sinds 10 maanden en zwaaien probeert ze nu ook maar het lijkt nog niet echt op zwaaien.

11. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Dat is idd een kenmerk van autisme, maar 9,5 maanden is wel erg vroeg om je zorgen te maken over het zwaaien en wijzen niet doen. Volgens mij is de richtlijn dat ze dat rond 1 jaar moeten gaan doen. Mijn zoon ging die dingen ook niet doen, maar had ook afwijkend spel en extreme prikkelgevoeligheid. Hij was juist heel erg eenkennig. En heeft dus een hele zware vorm van autisme. Het klopt wel dat het een kenmerk is dus, maar nog niet zo jong en niet alleenstaand en ik lees niet echt andere kenmerken.

Ik ben ook geen psycholoog of psychiater, maar wel ervaringsdeskundige dus en zou me nog geen zorgen maken in jouw situatie ;).

Ik snap je zorgen overigens wel heel goed hoor, ik heb nu een baby waarbij ik bij alles wat niet lekker loopt (eigenlijk alleen het slapen), meteen denk: o jee. Maar echt, bij zoon waren er veel meer kenmerken al aanwezig vanaf dag 1, dus ik probeer het van me af te zetten.

12. bababoe

bababoe Fanatiek lid

11 mrt 2011
    1.803
    781
    113
    Hier een baby die én nog niet tijgert, zelf gaat zitten, kruipt, zich optrekt o.i.d. (10 maanden), en ook nog niet zwaait, wijst, en klappen in zijn handjes gaat al helemaal niet. Brabbelen kan hij echter als de beste, net als die van jou zo te horen. En ondanks dat hij zo langzaam is qua motorische ontwikkeling, maak ik me echt totaal geen zorgen over de aanwezigheid van een autistische stoornis. Met de voorbeelden die je noemt gaat het met name om de wederkerigheid van het contact. Dat hoeft niet per se met wijzen o.i.d. te zijn, maar is ook aanwezig in het brabbelen en hoe hij op jou/jullie/anderen reageert. Om nu al van aanwijzingen voor autisme te spreken bij enkel de voorbeelden die je noemt is echt veeeeeeeel te voorbarig!! Geen zorgen! En als je merkt dat het je belemmert zou ik idd kijken of je iets aan die angststoornis kunt doen.

13. G83

G83 Bekend lid

29 dec 2014
    524
    3
    18
    Mijn oudste dochter kroop met 7 mnd, trok haar eigen een week later op. Maar wat zwaaien en wijzen betreft was ze volgens mij ruim 1,5 jaar!!! Het is helemaal goes gekomen met haar. En het komt met jou zoon vast ook helemaal goed. Maak je geen zorgen. De ene is hier wat sneller on en de andere daar.

14. Eki

Eki Fanatiek lid

20 jan 2012
    2.127
    1
    36
    Zoon rolde met 7 weken van buik naar rug, 3 maanden rug naar buik. Kroop met 6 maanden (nooit getijgerd), stond met 7 en liep met 12 maanden. Zei met 9 maanden zijn eerste woordjes en zegt ondertussen zinnen van 10 woorden. Kortom, loopt qua ontwikkeling al vanaf het begin aardig voor. Maar..... zwaaide pas met 1,5 jaar en toen ook nog alleen wanneer hij daar zelf zin in had :D Zegt dus totaal niks ;)

15. elliepellie

elliepellie Fanatiek lid

28 jun 2014
    1.887
    1.011
    113
    Vrouw
    Pedagogisch medewerkster
    Venlo
    Ik stond al onder behandeling ivm die angststoornis.... ben vorige maand "gezond" verklaard ook al zal die stoornis de rest van mijn leven blijven..... helaas

Hij is super sociaal, is gek op andere kindjes en als we binnen komen op het kdv dan is hij altijd super blij om ons te zien. Ook als opa en oma binnenkomrn die altijd op vrijdag oppassen is hij super enthousiast en roep dan "Heeee Heee!". Aan de andere kant reageert hij nog nauwelijks op zijn naam.... ja als we kiekeboe spelen en als hij niet bezig is of afgeleid dan reageert hij wel.... pfffff word zo moe van mijzelf soms :(

Het stomme is dat ik het allemaal wel weet ben namelijk potverdorie pedagogisch medewerker en dat al 14 jaar.... maar ik ben zo bang voor dat "wat als"..... het blijft nu maar malen.... ga morgen even naar het cb... (super cb hebben we) al is het al om even mijn ei kwijt te kunnen

Bedankt dames!

16. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    #16 Twinkle81, 1 nov 2015
    Laatst bewerkt: 1 nov 2015
    Mijn dochter doet het wel, maar het zoontje van een vriendin is een dag ouder en doet het niet. Mijn dochter is snel in haar fijne motoriek (is gek op muziek, tikte al na 2weken met haar armpje mee op de maat van muziek) en die van mijn vriendin is heel sterk en goed met groffe motoriek, maar echt een hark(woorden van zijn ouders, niet van mij) Dat klappen enzo komt wel. Gewoon liedjes als klap eens in je handjes enzo gaan doen. Er komt een moment dat hij jouw handen gaat pakken om te klappen en het daarna ook zelf gaat doen, maar dat kan best nog 1 of 2 maanden duren, misschien nog wel een half jaar
    Dat zwaaien is hier pas na het klappen begonnen en het zijn niet de makkelijkste bewegingen.
    Ik vind het heel leuk om te zien hoe verschillend het zoontje van mijn vriendin en mijn dochter ontwikkelen. Aan de ene kant groeien ze redelijk hetzelfde, aan de andere kanten ontwikkelen ze sommige dingen zo verschillend. Ik maak mij absoluut geen zorgen dat hij sommige dingen al kan die mijn dochter niet kan en andersom. Mijn dochter kan sommige dingen die haar nichtje van 6maanden ouder niet kan terwijl haar nichtje destijds bij 9 maanden andere dingen kon die mijn dochter nog niet kan.

Deel Deze Pagina